Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange kilometer har din elbil kjørt siste 12 måneder?

Startet av Gordon Retriever, lørdag 04. juli 2015, klokken 22:42

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 04. juli 2015, klokken 22:42
Men hvor langt kjører din elbil?  Her mener vi her hver enkelt elektrisk bil i husholdningen, selv om den disponeres av flere førere. Har husholdningen mer enn en elektrisk bil, legg sammen antall kjørte kilometer og divider på antall biler.

Ligger nær 25.000 på 12 mnd. Dette er langt over det jeg forventet, og mye mer enn jeg noen gang har kjøpt på ett år. Har aldri vært mer gøy å kjøre bil!!!

Brosmen

Jeg har ikke hatt bilen min en uke enda, men begynner å nærme meg 1000km allerede... Og jeg anslo før kjøpet, å ligge på rundt 10 000 pr. år (basert på årlig kjørelengde med fossil-bilen...). :D
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

THE

Har hatt elbil i 2,5 mnd og har kjørt 6000 km. Elbil blir brukt til pendling (ca 22000 km pr år) og det meste av hverdagskjøring. Regner med at det blir drøyt 25000 km pr år, men det kan bli mer om det kommer flere hurtiglademuligheter der jeg normalt kjører.

Slik det er nå må dieselbilen ta resten av kjøringen (10 - 15000 km pr år).
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Knotten

Har hatt elbil i 2 år nå og runder i disse dager 57000 km.  ;D
Mesteparten går til den daglige tur heim/jobb/heim, ca 100km pr arb.dag, med noen turer Bergen-Stavanger, Bergen-Florø, Bergen-Arendal en skjelden gang.

Tragisk at ikke folk forstår at det er den daglige drivstoffbesparelsen som teller økonomisk, i alle fall for folk flest.. :P
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Terjer

VW e-up!
MG4

jensjacob

Sitat fra: Terjer på lørdag 25. juli 2015, klokken 09:17
Litt over 50.000 km i året med e-up!

Og hvis middelhastigheden er 60 km/t, så sidder du gennemsnitlig over to timer i bilen hver eneste dag hele året. Det må være fedt at tilbringe så meget køretid i en elbil.  ;D
Hvordan får du lov til det af konen ?  ::)
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Terjer

Sitat fra: jensjacob på mandag 27. juli 2015, klokken 00:35
Sitat fra: Terjer på lørdag 25. juli 2015, klokken 09:17
Litt over 50.000 km i året med e-up!

Og hvis middelhastigheden er 60 km/t, så sidder du gennemsnitlig over to timer i bilen hver eneste dag hele året. Det må være fedt at tilbringe så meget køretid i en elbil.  ;D
Hvordan får du lov til det af konen ?  ::)

Kona har ikke sertifikat så ofte kjører jeg henne til og fra jobb. Sønnen vår spiller fotball så det er en del kjøring til og fra trening og kamper. Videre har jeg 60 km til jobb og 60 km hjem igjen :)

Jeg trives godt med all kjøringen og elbil er fantastisk i forhold til den ekle, skranglete, kalde og stinkende dieselbilen jeg brukte før.
VW e-up!
MG4

Terjer

Sitat fra: nime01 på mandag 27. juli 2015, klokken 07:15
Sitat fra: Terjer på lørdag 25. juli 2015, klokken 09:17
Litt over 50.000 km i året med e-up!
Imponerende kjørelengde!
Hvordan er status på batteriet etter såpass mye bruk? Er det registrert noe tap/reduksjon i kjørelengde på fulladet batteri, eller holder det seg bra?

Jeg har ikke merket noe tap, men mulig jeg klarte å få ca 5km lengre estimert rekkevidde i fjor sommer sammenlignet med i år. Mest sannsynlig er det en noe kjøligere sommer i år som gjør det.
VW e-up!
MG4

jensjacob

60 km hver vej. Vældig interessant. Kan du / tør du køre ud og hjem på een opladning, eller lader du på arbejdet ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Terjer

Sitat fra: jensjacob på mandag 27. juli 2015, klokken 22:11
60 km hver vej. Vældig interessant. Kan du / tør du køre ud og hjem på een opladning, eller lader du på arbejdet ?

Jeg lader på jobben men om sommeren har det hendt at jeg har kjørt tur-retur på ei lading. Dårligste rekkevidde var i romjula 2014, i minus 22 °C var rekkevidden nede i 60 km.
VW e-up!
MG4

Gordon Retriever

Opp.

Over 70% av de som har stemt så langt kjører 16.000 km eller mer. Ikke verst.

arthur

Det viser vel ikke noe annet enn at de aktive medlemmene på dette forumet er langt over gjennomsnittlig interessert i (el)bil?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

eivhelle

Sitat fra: arthur på søndag 27. september 2015, klokken 16:33
Det viser vel ikke noe annet enn at de aktive medlemmene på dette forumet er langt over gjennomsnittlig interessert i (el)bil?
Jeg tror nok heller at elbil blir valgt av de som sparer mest på å bytte ut fossilbilen. Derfor finner du mange som pendler med elbil til jobben og derfor naturlig kjører lengre enn de fleste. Og så har du noen av samme type som meg, som byttet til elbil fordi en kjører mange korte turer, og derfor innser at det er galskap å kjøre rundt i en dieselbil som nesten aldri oppnår optimal driftstemperatur før turen er over.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

THE

Sitat fra: eivhelle på mandag 28. september 2015, klokken 08:31
Sitat fra: arthur på søndag 27. september 2015, klokken 16:33
Det viser vel ikke noe annet enn at de aktive medlemmene på dette forumet er langt over gjennomsnittlig interessert i (el)bil?
Jeg tror nok heller at elbil blir valgt av de som sparer mest på å bytte ut fossilbilen. Derfor finner du mange som pendler med elbil til jobben og derfor naturlig kjører lengre enn de fleste. Og så har du noen av samme type som meg, som byttet til elbil fordi en kjører mange korte turer, og derfor innser at det er galskap å kjøre rundt i en dieselbil som nesten aldri oppnår optimal driftstemperatur før turen er over.

Jeg passer nok inn i begge beskrivelsene. Elbil ble kjøpt for å brukes både til pendlerreiser hver dag og for å ta alle småturer i nærmiljøet. På 5  mnd. har elbilen trillet drøyt 10000 km, og alt dette er kjøring som tidligere skjedde med diesel eller bensin. Har fremdeles en dieselbil i tillegg for langturer når hele familien og bagasje må være med, men nå er det veldig sjelden dieselbilen blir kjørt uten å bli ordentlig varm. Tidligere måtte jeg lade batteriet av og til på grunn av mye kaldstart og småkjøring, nå må vel batteriet vedlikeholdslades til vinteren pga. at bilen blir så sjelden kjørt. Kan jo også nevne at vi har behov for to biler, og ikke kjøpte en elbil i tillegg til en dieselbil, men sendte en gammel bensinbil til vraking da elbilen ble kjøpt. Hvis vi aldri hadde hatt behov for to biler, så hadde nok fremdeles en diesel- eller bensinbil vært den eneste i husholdningen. Den dagen det kommer en fornuftig priset elbil som klarer minst 300 km med 1500 kg henger på slep så forsvinner dieselbilen fra tunet også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

mo73ro

Sitat fra: THE på mandag 28. september 2015, klokken 09:46
Sitat fra: eivhelle på mandag 28. september 2015, klokken 08:31
Sitat fra: arthur på søndag 27. september 2015, klokken 16:33
Det viser vel ikke noe annet enn at de aktive medlemmene på dette forumet er langt over gjennomsnittlig interessert i (el)bil?
Jeg tror nok heller at elbil blir valgt av de som sparer mest på å bytte ut fossilbilen. Derfor finner du mange som pendler med elbil til jobben og derfor naturlig kjører lengre enn de fleste. Og så har du noen av samme type som meg, som byttet til elbil fordi en kjører mange korte turer, og derfor innser at det er galskap å kjøre rundt i en dieselbil som nesten aldri oppnår optimal driftstemperatur før turen er over.

Jeg passer nok inn i begge beskrivelsene. Elbil ble kjøpt for å brukes både til pendlerreiser hver dag og for å ta alle småturer i nærmiljøet. På 5  mnd. har elbilen trillet drøyt 10000 km, og alt dette er kjøring som tidligere skjedde med diesel eller bensin. Har fremdeles en dieselbil i tillegg for langturer når hele familien og bagasje må være med, men nå er det veldig sjelden dieselbilen blir kjørt uten å bli ordentlig varm. Tidligere måtte jeg lade batteriet av og til på grunn av mye kaldstart og småkjøring, nå må vel batteriet vedlikeholdslades til vinteren pga. at bilen blir så sjelden kjørt. Kan jo også nevne at vi har behov for to biler, og ikke kjøpte en elbil i tillegg til en dieselbil, men sendte en gammel bensinbil til vraking da elbilen ble kjøpt. Hvis vi aldri hadde hatt behov for to biler, så hadde nok fremdeles en diesel- eller bensinbil vært den eneste i husholdningen. Den dagen det kommer en fornuftig priset elbil som klarer minst 300 km med 1500 kg henger på slep så forsvinner dieselbilen fra tunet også.

Kunne skrevet nøyaktig det samme...
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA