Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny TMS, ladeopplegg hjemme

Startet av Achilles, torsdag 02. juli 2015, klokken 22:54

« forrige - neste »

Achilles

Hei!

Jeg får en 85D rett rundt hjørnet  ;D Jeg kommer til å ha turer på ca 250 km x 1-2/uke. Kommer hjem på kvelden og vil ha mulgheten til at bilen er ladet neste morgen. Har opplegg for 400V i sikringskap.

Har snakket med trikker og han mente 400V 16A eller 230V 32A én fas (netteier aksepterte i følge han dette) begge var gode løsninger hvor jeg kan koble meg rett på UMC med medfølgende adapter. Han skulle ha ca samme pris for begge løsningene. Har dere noen formening om hva jeg burde velge???   

(Jeg har også en E-golf, men den brukes til mindre kjøring og hadde tenkt å fortsette med Schuko-lading av denne hvis ingen har noen geniale kombinerte forslag)

Takk takk
E-golf pacific blue jan-15
TMS 90D ventes mars-16

E_S

Om det er teknisk mulig, hvorfor ikke gå for 400V 32A med det samme? Ekstrakostnaden for komponentene er omtrent ingenting og jobben akkurat den samme..

Ellers kan det jo være kjekt å få opp en 230V 1-fas med det samme til Golfen, så har du muligheten til å droppe Schuko-lading der også.

Kjøper du en ladestasjon kan jo den brukes på begge bilene, dog ikke samtidig..
:)

turfsurf

Sitat fra: Achilles på torsdag 02. juli 2015, klokken 22:54
Hei!

Jeg får en 85D rett rundt hjørnet  ;D Jeg kommer til å ha turer på ca 250 km x 1-2/uke. Kommer hjem på kvelden og vil ha mulgheten til at bilen er ladet neste morgen. Har opplegg for 400V i sikringskap.

Har snakket med trikker og han mente 400V 16A eller 230V 32A én fas (netteier aksepterte i følge han dette) begge var gode løsninger hvor jeg kan koble meg rett på UMC med medfølgende adapter. Han skulle ha ca samme pris for begge løsningene. Har dere noen formening om hva jeg burde velge???   

(Jeg har også en E-golf, men den brukes til mindre kjøring og hadde tenkt å fortsette med Schuko-lading av denne hvis ingen har noen geniale kombinerte forslag)

Takk takk

400V 16A er jo klart det beste for Teslaen, og siden eGolf ikke kan lade på mere enn 16A, så er det ikke noe å hente på 32A enfas for den heller. Men helt klart, har du mulighet for 400V 32A så "go for it".
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

E_S

Ja, står valget mellom 400V 16A eller 230V 32A velger du helt klart 400V 16A, men som sagt, 400V 32A er det beste alternativet for fremtiden selv om du ikke får utnyttet det med UMC.

:)

Achilles

#4
Takk for tilbakemeldingene =)

1) Hvis jeg går for 400 V 32 A er jeg da avhengig av å kjøpe en 400 V ladeboks?

2) Er alle kontaktene standard (vet at de er forskjellige avhengig av A), eller finnes det flere varianter av feks 400V 16A ?

E-golf pacific blue jan-15
TMS 90D ventes mars-16

flux

#5
Sitat fra: Achilles på fredag 03. juli 2015, klokken 07:56
Takk for tilbakemeldingene =)

1) Hvis jeg går for 400 V 32 A er jeg da avhengig av å kjøpe en 400 V ladeboks?
Nei, ikke for å lade Tesla, du kan bruke en overgang fra 32A til 16A 400V kontakt.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13852.0.html

Dersom du vil lade feks en egolf og Tesla samtidig på samme 32A kurs, bør du  installere en ladeboks med 2 uttak.

Dersom du har dobbellader i Tesla kan du med 32A/400 ladeboks lade med 22kw på den.


Sitat fra: Achilles på fredag 03. juli 2015, klokken 07:56
2) Er alle kontaktene standard (vet at de er forskjellige avhengig av A), eller finnes det flere varianter av feks 400V 16A ?
De kontaktene 16A og 32A for 3 fase 400V er standard.

Achilles

Takk

Er det uproblematisk å bruke en overgang 32 -> 16 A 400v for daglig lading?
E-golf pacific blue jan-15
TMS 90D ventes mars-16

Muffinman

Tja, ville helst hatt en 16A sikring i den overgangen jeg da. Skal vel gjerne lade mens man sover i nærheten, og da er det greit å vite at ting kobler ut når det skal. Overgang uten sikring ville jeg brukt kun i nødsfall.

E_S

Sitat fra: Achilles på fredag 03. juli 2015, klokken 12:11
Takk

Er det uproblematisk å bruke en overgang 32 -> 16 A 400v for daglig lading?

Jeg vil si ja når det gjelder lading med Tesla UMC, da den uansett hva du stiller inn ikke trekker mer enn 16A på rødt adapter. Faremomentet er først om noen bruker overgangen til annet ladeutstyr som kan trekke 32A på 16A-utstyr.
:)

jkirkebo

Sitat fra: Achilles på fredag 03. juli 2015, klokken 12:11
Takk

Er det uproblematisk å bruke en overgang 32 -> 16 A 400v for daglig lading?

Generelt bør man unngå adaptere til daglig lading hjemme. Prøv heller å få satt opp en korrekt løsning med en gang. Enten en 22kW ladestasjon (behøver ikke å være så dyre, jeg selger de til 4350,-) eller f.eks en liten underfordeling der du kan montere både en 16A sikring og en 32A sikring, koblet til hvert sitt røde stikk.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GeirHM

Jeg har 400v 16a med et kjøremønster som ligner ditt. Omlag 2 ganger i uka kjører jeg 300 km og totalt kjører bilen ca 5000 km i mnd. Jeg har ikke opplevd noen gang at mitt ladeopplegg har vært en begrensning. Som regel lader jeg noen få timer rett etter at bilen er kommet hjem ( max til 80%) og så topper jeg opp det jeg mener jeg trenger rett før jeg kjører.

Jeg hadde opprinnelig planlagt 400/32 men everket krevde oppgradering av hovedledning. Det ville innebære gravearbeider. På sikt kjøper vi en elbil til. Men jeg tror ikke det krever noen oppgradering av anlegget.

flux

#11
Sitat fra: Achilles på fredag 03. juli 2015, klokken 12:11
Takk

Er det uproblematisk å bruke en overgang 32 -> 16 A 400v for daglig lading?
Ja, om du bruker Tesla UMC, og et adapter av god kvalitet, og fjerner adapteret når det ikke brukes av Tesla, slik at ingen andre feilaktig bruker det.

Tesla UMC er  laget for å kunne lade med 32A 1 Fase, så kabelen UMC bruker  tåler 32A strøm.

Ellers enig i at det er greit og sikrest å sette opp et ladepunkt, så slipper du å ta UMC inn og ut av bilen.

Dersom du allerede har en ok kurs i garasjen for lading av egolfen, klarer du deg helt fint med en ny 16A/400v kurs. Det blir rimeligere og gir deg rask 11kw lading på Tesla.

http://www.teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/installation-guides/sockets/NO_installation_guide_umc_red_Jan15.pdf

Achilles

Finnes det ladestasjoner som kan ta 400 v 16 a eller 32 a inn og som har type 2 kabel ut med mulighet for både 400 v 16a (til teslaen) og 230 v 16 a (til egolfen) ut?
(Mulig dette er et helt nybegynnerspørsmål...
E-golf pacific blue jan-15
TMS 90D ventes mars-16

jkirkebo

Sitat fra: Achilles på lørdag 04. juli 2015, klokken 13:16
Finnes det ladestasjoner som kan ta 400 v 16 a eller 32 a inn og som har type 2 kabel ut med mulighet for både 400 v 16a (til teslaen) og 230 v 16 a (til egolfen) ut?
(Mulig dette er et helt nybegynnerspørsmål...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Achilles

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. juli 2015, klokken 13:54

Jeg selger en 11kW 3x16A 400V ladestasjon med 4.7m fast Type 2 kabel for 4100,-


Høres ut som en virkelig bra løsning  :) Takk for bra innspill!

1) Er det kjapt og enkelt å skifte innstillingene mellom lading til Tesla´n og Egolfen?

2) Er det en semiportabel ladestasjon som jeg kan koble i 400V stikk uten bruk for elektrikker?
E-golf pacific blue jan-15
TMS 90D ventes mars-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA