Langtur med Leaf

Startet av emil, man 29. jun 2015, kl. 09:22

« forrige - neste »

emil

Driver og varmer opp til Trondheimsturen i August med noen runder på sør og østlandet og ting ser veldig greit ut gitt at ladere fungerer.

Hadde to dager der mye av dagen uansett ville gå med til kjøring, så hvorfor ikke ta noen omveier.

Startet fredag i Bærum med en rolig tur gjennom Smestadtunellen, forbi Lillestrøm til en mil sør for Fetsund ca. Da var dagens nødvendige kjøring over og jeg kunne tatt raskeste vei hjem til Arendal, men det er jo ikke noe gøy. "Feil' side av Øyern gjorde at jeg måtte opp igjen til Lillestrøm for et lite strømpåfyll før turen gikk sørover i retning Moss. Etter å ha kjørt elbil en del nå har jeg lært meg å lade når jeg kan og ikke bare når jeg må. Så en rask dopause på McD Vestby ga meg 2kWh inn på batteriet på de tre minuttene jeg var der. Moss ladetorg ble enkelt lokalisert. En lader var opptatt, mens den andre var klar til bruk. 10-15 minutters hundelufting senere og vi var klare for ferga over til Horten og Kiaen som desperat ventet på lading fikk overta.

Fra horten gikk turen feil vei i retning Holmestrand. Planen var veien videre via Hvittingfoss og Kongsberg til Notodden, men når man passerer Kiwi Kleivbrottet og magen roper etter is blir det et lite stopp her selv om det sto en e-Golf på lading. En hyggelig prat med eieren gjorde de 15 minuttene til en lek og etter et ikke veldig langt stopp for min del gikk ferden videre.

Følte ikke noe behov for lading på Kongsberg og har ladet noen ganger på Notodden før. Nå har det i tillegg kommet et skilt som gjør det litt lettere for førstegangs reisende å finne laderen. 15 minutters lading mens bikkja fikk en ny tur i finværet det var påtide å kjøre videre. Spørsmålet var om vi skulle dra rett ned til Skien/Rugtvedt eller omveien via Seljord og risikere litt saktelading. Klokka var ennå lite og været var bra så kursen ble satt i retning Seljord.

Nutheim ble passert og ladeplass lokalisert selv om den ikke gir mye nytte for en Leaf enda. Sikta meg inn mot Meny i Seljord for en liten ladepause. Sto allerede en Leaf og ladet der, heldigvis med engen Type2 kabel så den faste Type1 kabelen var ledig. Ny tur med bikkja der vi spediet etter Seljordsormen uten hell, samt en hyggelig prat med damen som hadde den andre Leafen på vei fra Østfold til forbi Vinje (blir fortsatt impontert over de som jevnlig kjører langturer med faste sakteladingsstopp).

Etter halvannen time i Seljord satte vi kursen videre via Bø i retning Lasses. Kjørte utenom Skien/Porsgrunn (via Herre) og kom fram til Lasses litt etter Low Battery Warning. Fra Lasses gikk ferden hjem på en strekning som ikke lengre byr på noen utfordringer, men det ble en liten titt på den nye laderen til GrønnKontakt utenfor Kragerø. Alt så fint ut der og selv om den ikke skulle åpne før dagen etter fikk jeg ladet litt på den for testens skyld.

Kom hjem med masse strøm igjen batteriet etter etter ca 50 mil kjørt og 7 hurtigladinger.

Fortsettelse følger...

emil

Søndag skulle jeg til Lillestrøm for å plukke opp fruen igjen, men ikke før litt ut på ettermiddagen så jeg hadde god tid til å komme meg dit.

Arendal - Lasses ble unnagjort på god tid og hadde fortsatt mye batteri igjen. I tillegg tror jeg at den ene laderen der ikke er helt på topp så jeg fikk bare rundt 30kW i ladeeffekt. Stoppet da jeg hadde nok til å fortsette til Sandefjord. Her lyste det rødt fra den ene laderen (mer om det senere), men heldigvis er det to ladere og AC+CHAdeMO laderen var fin. Ikke det lengste ladestoppet her heller, men nok til at jeg skulle komme meg til Horten og ferga til Moss. Moss ladetorg var på topp igjen, både for bilen og bikkja og vi satte ferden videre mot E6 i retning Sarpsborg. Ikke noe stopp i Sarpsborg, men planen for turen var Ørje og grensa til Sverige via Rakkestad. Hadde planlagt inn et kort ladestopp i Rakkestad og her ble det problemer.

Laderen ville ikke lade bilen. Den påsto i et kort øyeblikk at jeg hadde 100% på batteriet før den lyste "ladefeil" på displayet. Alle statuser på nett viste at den skulle være ok. Den hyggelige svenske damen på Fortum gjorde det hun kunne uten at det hjalp. Tok en runde i Rakkestad for å finne vanlig ladeplass og ta noen minutter der for å se om det ville få hurtigladeren til å lystre, men til ingen hjelp.

Før jeg prøvde laderen ville de 4 milene til Ørje sansynligvis ikke gått uansett, men Askim ville vært innenfor rekkevidde. Men all prøving og småkjøring gjorde at jeg ikke følte meg trygg på å rekke frem til Askim siden jeg ikke kjente veien. Så vi kjørte tilbake til sakteladeplass og bikkja fikk seg en ny tur mens vi ladet en knapp time. Kom frem til Statoil i Askim med mer enn nok til at vi ikke hadde hatt behov for det sakteladestoppet. 5 minutters hamburgerkø mens jeg ventet på at damen bak disken skulle starte min 15-minutters lading og der gikk alt fint.

Satte kursen mot Ørje og tok en liten test på hurtigladeren før turen gikk mot grensa. Med bikkje i bilen ble det ingen Sverigetur denne gangen, men vet nå at det selv med litt ekstra omveier ikke bør by på store problemer ved en senere anledning. Dro tilbake til hurtigladeren og fyllte kafekoppen min på Statoil før vi satte kursen mot Lillestrøm. Første stopp McD Vinterbro så GrønnKontakt på Lillestrøm før jeg plukket opp fruen 10 minutter før avtalt.

Turen gikk videre til Bærum og middag hos svigers, denne gangen uten saktelading hos dem siden vi uansett hadde nok til å rekke GrønnKontakt i Drammen og sakteladingen ikke ville hjulpet oss videre til Holmestrand. Neste stopp ble Sandefjord der CHAdeMO+Combo laderen fortsatt var defekt og CHAdeMO+AC laderen var ledig. Planen her var å lade nok til å komme til Kragerø/Tangen men så kom det en litt smådesperat e-Up! kjørende inn på plassen. De hadde allerede prøvd å få liv i laderen via telefon uten hjelp og hadde gitt opp 10A saktelading med kladd. På det tidspunktet følte jeg at jeg hadde nok til å rekke Lasses og overlot laderen til de så de kunne få litt smådyr, men etterlengtet 16A lading fra AC kontakten for å komme seg videre til Holmestrand.

Low Battery Warning kom rett etter Telemarksporten og all erfaring tilsier at det holder i massevis for å rekke Lasses. Har ellers Kiwi Heistad litt nærmere i tilfelle krise. Prøvde den andre laderen på Lasses denne gangen og fikk da godt over 40kW i ladeeffekt selv om batteriet nå lå og vaka rundt 49 grader i makstemperatur. Fikk et ikke planlagt regnvær på turen videre til Arendal og kWh tilgjengelig sank litt fortere enn ønsket. Passerte derimot Fiansvingen før Low Battery Warning og da vet jeg kommer hjem mer eller mindre uansett. Vel hjemme med 1.1kWh igjen på batteriet og temperatur på rundt 45 grader.

6.5t senere var bilen fulladet og klar for kjøring til jobb og formen til sjåføren var merkelig god.

Totalen ble ca 715km og 11 hurtigladinger. Arendal - Trondheim er ca 790km og bare hurtigladerene er på plass og operative tror jeg den turen skal gå greit.

Totalen ellers for uka som gikk, all kjøring inkludert ble 2119.4km

Venter i spenning på regningen fra Fortum, men den betales med glede og jeg tror bare bompengene og økte fergekostnader totalt set ville vært mer enn hurtigladekostnaden på disse turene. Men hadde jeg kjørt fossibil hadde jeg ikke kjørt disse rundene unansett.

jsa061

Wow, du kjører på! Imponerende :)

emil

Har kikket litt på ladeloggene til LeafSpy og det kan se ut som om søndagens tur ender på ca 350kr og fredagen på ca 230kr.

Må ellers komme med en rettelse ang Notodden. Ladet i 30min, ikke 15, og var nede i 5.8kW i ladeeffekt da jeg avsluttet.

Leon

Ikke dårlig, du drar den kanskje litt lenger enn hva som er aktuelt for de fleste andre, men det viser i hvert fall at det er fullt mulig å bruke Leaf på langkjøring, bare man regner litt god tid, og kan planlegge litt!

Dette slår vel beina under argumentene om at langturer med elbil er så mye dyrere enn tilsvarende med fossilbilen, vel å merke hvis man holder seg til ladere fra Fortum, GK og Statoil. Har lagt til 15 kr for å fylle opp igjen batteriet hjemme etter ankomst:

Tur 1: 245 kr på 500 km tilsvarer 0,33 l/mil med bensin/diesel pris på 15 kr per liter
Tur 2: 365 kr på 715 km tilsvarer 0,34 l/mil med bensin/diesel pris på 15 kr per liter

På kortere turer vil tallene bli enda lavere, siden sluttoppladingen hjemme blir en større andel av totalen!
Eksempel: Jeg kjørte 185 km i dag. 35 kr i hurtiglading + 15 kr for sluttopplading hjemme tilsvarer 50 / 15 / 18,5 = 0,18 l/mil.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Leon

Hvordan har LeafSpy verdiene endret seg på to slike langturer med mye hurtiglading?
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

emil

Sitat fra: Leon på ons 01. jul 2015, kl. 00:20
Ikke dårlig, du drar den kanskje litt lenger enn hva som er aktuelt for de fleste andre, men det viser i hvert fall at det er fullt mulig å bruke Leaf på langkjøring, bare man regner litt god tid, og kan planlegge litt!

Jeg vet godt at Leaf duger til langtur, men det er greit å ha dokumentert noen turer nå til diskusjoner med de som mener elbil fortsatt kun er for kjøring fra Asker til Aker Brygge. Hurtiglader heller lite og ofte en mye og sjelden når plassering av ladere gjør det mulig.

Basisen min er å ha nok strøm til neste lader + 4kWh i buffer. For kjente strekninger er ikke det noe problem, for ukjente strekninger beregner jeg 1.5kWh/mil som basis og dette ser ut til å fungere veldig bra.

Sitat fra: Leon på ons 01. jul 2015, kl. 00:20
Dette slår vel beina under argumentene om at langturer med elbil er så mye dyrere enn tilsvarende med fossilbilen, vel å merke hvis man holder seg til ladere fra Fortum, GK og Statoil. Har lagt til 15 kr for å fylle opp igjen batteriet hjemme etter ankomst:

Tur 1: 245 kr på 500 km tilsvarer 0,33 l/mil med bensin/diesel pris på 15 kr per liter
Tur 2: 365 kr på 715 km tilsvarer 0,34 l/mil med bensin/diesel pris på 15 kr per liter

På kortere turer vil tallene bli enda lavere, siden sluttoppladingen hjemme blir en større andel av totalen!
Eksempel: Jeg kjørte 185 km i dag. 35 kr i hurtiglading + 15 kr for sluttopplading hjemme tilsvarer 50 / 15 / 18,5 = 0,18 l/mil.

Jeg kan ta utgangspunkt i at med forsiktig kjøring så er 12-15 mil av kjøringen "gratis" med man saktelader ved turens ende, alt etter hvor langt ned man tør kjøre batteriet før man ankommer destinasjonen. De siste milene før jeg kommer hjem kjenner jeg forbruket så godt at jeg da tør kjøre ganske langt ned.

Og når jeg får spørsmål, gjerne i litt småfrekk tone, fra fremmede som lurer på hvor langt jeg kan kjøre med bilen svarer jeg tilbake "Hvor langt VIL du kjøre". Det er sjåføren som er begrensningen, ikke bilen forutsatt at det eksisterer hurtigladere.

emil

Sitat fra: Leon på ons 01. jul 2015, kl. 00:22
Hvordan har LeafSpy verdiene endret seg på to slike langturer med mye hurtiglading?

Har ikke hatt en fullading på kaldt batteri enda, mandag morgen var temperaturen fortsatt over 30 grader og jeg har ikke fulladet siden, men klarte å dra på meg 25 mil og to nye hurtigldinger mandagen. Regner med at jeg har noen nye tall i morgen tidlig. Uansett noen tall fra LeafSpy og tar med sommer 2014 som referanse. Alle tall er ved fulladet batteri etter saktelading:

Dato  Odo  Qc  SOH  Hx  Ahr
2014-06-23  31.677  20  91%  90%  60.28
2015-06-25  57.044  189  88%  86%  57.98
2015-06-29  58.785  214  87%  84.5%  57.37
2015-07-03  59.263  219  87%  84.5%  57.29

Så avleste verdier er merkbart lavere nå enn for et år siden. Men om det er alder, generell kjørelengde eller hurtigladinger som er årsaken er nok umulig å si sikket. Opplevd kjørelengder er derimot som før, sansynligvis også relatert til at jeg fortsatt blir flinkere til å kjøre økonomisk ved behov.

Hadde derimot vært gøy å få utført en batterirapport hos Nissan uten å nødvendigvis ta service hos dem.

Edit:
Må kanskje oppdatere signaturen min fra 10% tap til 15% tap i kapasitet, men 5% videre tap på 45.000 kjørte km synes jeg er godt innenfor det man kan forvente.

goggo

Sitat fra: emil på man 29. jun 2015, kl. 10:16
Arendal - Lasses ble unnagjort på god tid og hadde fortsatt mye batteri igjen. I tillegg tror jeg at den ene laderen der ikke er helt på topp så jeg fikk bare rundt 30kW i ladeeffekt.

Var det den laderen ytterst mot hjørnet som virket treg?  Jeg brukte den selv for noen uker siden, og ble overrasket over hvor treg den var. Men da sto det en Leaf og ladet på den andre hurtigladeren, så jeg antok at det var noen slags effektbegrensning når begge laderne var i bruk.

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 2019 og Renault Twizy 2017

emil

Sitat fra: goggo på ons 01. jul 2015, kl. 09:01
Sitat fra: emil på man 29. jun 2015, kl. 10:16
Arendal - Lasses ble unnagjort på god tid og hadde fortsatt mye batteri igjen. I tillegg tror jeg at den ene laderen der ikke er helt på topp så jeg fikk bare rundt 30kW i ladeeffekt.

Var det den laderen ytterst mot hjørnet som virket treg?  Jeg brukte den selv for noen uker siden, og ble overrasket over hvor treg den var. Men da sto det en Leaf og ladet på den andre hurtigladeren, så jeg antok at det var noen slags effektbegrensning når begge laderne var i bruk.

Hugo

Jepp. Bruker alltid den av en eller annen grunn. Og tre ladinger (torsdag ettermiddag, fredag ettermiddag, søndag morgen) der alle makset ut på rundt 30kW. Sto alene alle gangene bortsett fra en Zoe som startet lading i det jeg avsluttet på torsdag. Søndag kveld på den andre laderen fikk jeg full effekt, også alene på plassen.

Har ikke fått somlet meg til å høre med Fortum, men det står på planen.

Edit:
Og der fikk jeg sendt mail til Fortum.

emil

Kostnadene til drivstoff og ferge inkludert turen inn til Bærum på torsdag har jeg beregnet til 761kr. Alle hurtigladinger er rundet av opp til nærmeste minutt, men fra en annen tråd kan det virke som om enkelte Fortum-ladere bruker litt mer tid på start/stopp så man fort kan risikere å betale for et minutt ekstra.

Nå ville jeg aldri kjørt samme tur i fossilbil, men hadde jeg gjort det hadde regnestykket vært følgende:

Bomkostnader: 485kr før evt autopassrabatt
Fergekostnader: 236kr
Totalt: 721kr

Dvs at før drivstoffkostnadene til fossilbilen er tatt med blir hurtigladekostnaden nesten spart inn av bom og fergekostnaden. Jeg har heller ikke brukt penger på ladestoppene (is, pølser, brus o.l.) som jeg ikke ville brukt uavhengig av engergibærer og fremdriftsmetode.

Ulempen er den ekstra tiden det tar, ekstra bonus for bikkja er alle turene han får.

muse

Flotte kjørerapporter  :) Kjørte selv Flekkefjord - Oslo for 10 dager siden, en kjempetur jeg mest sannsynlig gjør om igjen om et par uker.
Brukte leaf spy men turte aldri kjøre så langt ned som du Emil. Var vel litt nervøs for evt å komme til lader som var i ustand. Utenom litt ladekø så virket alle laderne langs veien. Flere har nok ledd og kost seg over galningen fra Flekkefjord som skulle på langtur med strømbil hehe, men som sagt dette gjør jeg igjen mer enn en gang ;D

Her er forøvrig en reportasje om meg og min bedre halvdel med hver vår elbil  :) 

http://elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3533-leaf-lykke-for-familie-pa-sju-mot-alle-odds

AmocoCadiz

Emil, imponert over så lange og improviserte turer med "vanlig" elbil, og flott med detaljerte reiseerfaringer fra veien. Du viser jo i praksis hvor mye større brukspotensiale det faktisk er også med dagens elbiler, og gir sån sett bra dokumentasjon og argumenter for at flere førergrupper kan skifte ut fossil med elbil allerede idag.

Samtidig er jo faktisk bruk av hurtigladerne med på å sterke grunnlag for selskapene som bygger videre på hurtigladernettverken.

Utforsker selv stadig flere destinasjoner med elbilbruk, og er nå inspirert å ta en for min del uprøvd tur relativt langt sørvest til helgen!

emil

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger. Jeg har heldigvis den egenskapen at jeg ikke plages med å kjøre bil og når bikkja ligger rolig baki blir det bare enda bedre. Har stunta flere turer med fossilbil tidliere år og nå når man kun har elbil så får man gjøre det på litt andre måter. 12 timers biltur har tatt meg fra Arendal til Berlin i fossilbil, det har også tatt meg Arendal-Oslo i elbil. Begge deler opplevelser på sin egen måte.

Den virkelige dommen får jeg/bilen i morgen. Da skal jeg inn til Nissan for en batteristatusrapport :)

emil

Da er tabellen i posten her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22191.msg375014.html#msg375014 oppdatert etter første fullading siden turen. Har blitt en del kjøring og hurtigladinger i mellomtiden også, men tallene ser ut til å ha stabilisert seg.

Har i lengre tid nå ligget stabilt på 240GIDs ved fullading på 16A fra SOC < 80% både før og etter forrige ukes kjøringer.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA