Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

HJELP!! Elbil - tur retur mellom Kløfta(Borgen) og Oslo

Startet av stiansim80, torsdag 25. juni 2015, klokken 11:02

« forrige - neste »

stiansim80

God dag og god sommer!

Jeg er på nippet til å handle inn el-bil for bruk til pendling mellom Kløfta(Borgen) og Oslo i tillegg til PHEV`n vår. Jeg er imidlertid bekymret for om denne klarer tur retur i 20 minus på vinterstid.

Ønsker å kjøpe trilling av økonomiske hensyn, men ser at jeg kanskje må gå for Leaf.

Noen i regionen som har erfaringer?  ;D
Stian Sandbukt-Simonsen

2015 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +
2015 Nissan Leaf

stiansim80

Stian Sandbukt-Simonsen

2015 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +
2015 Nissan Leaf

Gliderman

Har du prøvd denne?
www.jurassictest.ch/GR/

Ser marginalt ut med en trilling. Med Leaf vil det være bekymringsløst, men pass på høyrefoten.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

TB

Ser ut som det er ca 40 km ein veg. Dvs, tur - retur i -20 vil ikkje gå, maks 60-70 km om du skal ha litt varme på.
Om du kan lade går det greit.

Er det mildere, dvs ca -5 bør det gå, men med knapp margin.

Har erfaring med Lørenskog - Billingstad - det er 70 km tur / retur, det går greit vinterstid, men har ikkje testa i -20...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

stiansim80

Sitat fra: Gliderman på torsdag 25. juni 2015, klokken 22:47
Har du prøvd denne?
www.jurassictest.ch/GR/

Ser marginalt ut med en trilling. Med Leaf vil det være bekymringsløst, men pass på høyrefoten.

Oi!!! visste ikke om den kalkulatoren,. Den er jo genial?
Hvor nøyaktig oppleves denne? er den nogenlunde spot on ?
Stian Sandbukt-Simonsen

2015 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +
2015 Nissan Leaf

CitB59EL

Synes det er ganske nøyaktig for vår B klasse. Brukte f.eks 3% mer på 1 strekke igår og 4% mindre enn bergegnet på annen strekke. Hvis du setter kjøre stil på 7-10 Sport så har du litt å gå på er min erfaring. Merk at 0 på ECO og i standard er UTEN varmeapperat på el.
En må kjøre ekstremt pent og kaldt for å oppnå dette.
Dette kan du endre på bilen under Details. Legg inn opptil 6000 Watt på Accessories power (W) så får du sett maks forbruk med varme:) 4000 Watt med AC. Går mye mindre enn dette vanligvis ca 1500-2000 på vinter ved litt kulde.

tomrh

Går ikke med trilling. Heller ikke med gammel-Leafen. Forresten er det vel motorvei? Om du skal ligge i 100 tror jeg både ny-Leaf og e-Golf vil gi deg en solid dose rekkeviddeangst på kaldeste vinteren. For å ha litt marginer bør du enten fikse lademulighet på jobb eller gå for Kia Soul eller MB B-klasse.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Rødkleiv

Sitat fra: tomrh på lørdag 27. juni 2015, klokken 12:48
Går ikke med trilling. Heller ikke med gammel-Leafen. Forresten er det vel motorvei? Om du skal ligge i 100 tror jeg både ny-Leaf og e-Golf vil gi deg en solid dose rekkeviddeangst på kaldeste vinteren. For å ha litt marginer bør du enten fikse lademulighet på jobb eller gå for Kia Soul eller MB B-klasse.
Hva med "ny-Zoe"? Synes den er litt vanskelig å få tak på med 240km i teoretisk/urealistisk rekkevidde, oppgitt 115-170 km. Samtidig fikk den slakt i en eller anne tysk vintertest (før rekkevidde oppgraderingen).


SUNPWRD

Alternativet kan være trilling med dieselvarmer. Jeg har det og var nede på 9 mil de kaldeste dagene i vinter.
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

pwb


AmocoCadiz

Eller enda mer miljøvennlig de kalleste dagene;
Forvarmet bil Miev eller motorvarmer ION/Czero og skikkelig elbil dunjakke,
de dagene er det jo tross alt vinter, og du slipper ta av jakken i bilen... :)

svingen

fruen kjører fra Hagan (nittedal) til Fornebu skal ha igjen 49% som stemmer bra på sommeren.
på vinteren har hun mere 35% og hun kjører ikke med mye varm osv.

så tror det her vil bli en spesiell opplevelse.

du får ikke til og lade på jobben da? det vil holde med en 6a eller 1200wat kontakt (hvis du kjøper en lade kabel som kan justeres) vil ca få 8% lading i timen så er full ladet på ca 12  timer men du kjører den ikke helt tom til jobb eller :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

pwb

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 29. juni 2015, klokken 18:40
Eller enda mer miljøvennlig de kalleste dagene;
Forvarmet bil Miev eller motorvarmer ION/Czero og skikkelig elbil dunjakke,
de dagene er det jo tross alt vinter, og du slipper ta av jakken i bilen... :)

Forvarming av bilen holder knappe 5min kjøretid når det er kaldt så det har minimalt å si på rekkevidde i forhold til en dieselvarmer.

stiansim80

Tusen takk for mange og gode svar.
ser ut til at jeg må undersøke lading på jobb :) evt trilling med dieselvarmer :)
Stian Sandbukt-Simonsen

2015 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +
2015 Nissan Leaf

stiansim80

Hva tror dere om 2014 Renault Kangoo med dieselvarmer.
Noen med kjennskap til denne? Og om den evt vil håndtere tur retur Kløfta og Oslo på vinterstid?
Stian Sandbukt-Simonsen

2015 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +
2015 Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA