Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med sikringer og lader

Startet av andresor, mandag 22. juni 2015, klokken 18:28

« forrige - neste »

andresor

Da er bilen ankommet :) men laderen slår ut alle sikringer, bortsett fra en stikk i stua. Noen som har erfart lignende? Snakker vi gjennomgang av el anlegg eller er det lader som er defekt? Testet alle kurser 10 og 16 amp.

TB

#1
Sitat fra: andresor på mandag 22. juni 2015, klokken 18:28
Da er bilen ankommet :) men laderen slår ut alle sikringer, bortsett fra en stikk i stua. Noen som har erfart lignende? Snakker vi gjennomgang av el anlegg eller er det lader som er defekt? Testet alle kurser 10 og 16 amp.
Standard lader som er inkludert med Mitsubishi Outlander PHEV er 10A. Om det er annen belastning på kursen samtidig kan det bli knapt. Du bør i fyrste omgang orientere deg om kva som er kobla til dei ulike kurser. Eksempelvis - vv tank er typisk 2,2 kW - ca 10 A - vil ikkje fungere å lade samtidig som vv tank er kobla inn på samme kurs.

Ein 10A kurs uten annan belastning skal vere nok - sikring skal ikkje gå av denne belastning.

Sjekk og om kurs går pga. overbelastning, eller pga. jordfeil. Har du kombiautomat vil dette normalt vere varsla med eit blått "flagg".
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

stianel

trekk en egen 16a kurs fra skapet og til bilen. da er du sikker på at ikke oppstår feil. normalt sett er ikke elnettet hjemme laget for å tåle den strømmen som oppladbare biler kommer med. kan være fler punkt på kursen som ikke tåler den store belastningen over lengre tid.

rkiljet

Bare vær obs på at enkelte elektrikere ikke er så interesserte i å trekke 16A om de hører det skal til bil-lading.

To store firmaer jeg har vært i kontakt med i dag sa tvert nei til å gjøre dette når de hørte hva det skulle brukes til, og ville kun trekke ut 10A. Nå er jeg fersk, så jeg har ikke så god greie på det, men de viste til nye forskrifter.


jkirkebo

Sitat fra: rkiljet på mandag 06. juli 2015, klokken 12:59
Bare vær obs på at enkelte elektrikere ikke er så interesserte i å trekke 16A om de hører det skal til bil-lading.

To store firmaer jeg har vært i kontakt med i dag sa tvert nei til å gjøre dette når de hørte hva det skulle brukes til, og ville kun trekke ut 10A. Nå er jeg fersk, så jeg har ikke så god greie på det, men de viste til nye forskrifter.

Det stemmer. Det er ikke lov å sikre nye ladekurser med mer enn 10A, om det settes opp en schuko-kontakt.
Det kan man omgå lovlig på flere måter. En av de er å sette opp en blå CEE-kontakt i steden, en annen er å sette opp en fast ladestasjon.

Å omgå forskriften ved å ikke oppgi at kursen er til lading men til noe annet er ikke å anbefale. Ved et tilsyn på el-anlegget vil du kunne få pålegg om utbedring. Om det skjer noe galt kan det hende forsikringsselskapet setter seg på bakbena også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rkiljet

Ja, de ønsket ikke sette opp CEE heller, det var det jeg stusset på.
Jeg tar elsikkerhet på alvor, så ikke snakk om å lure seg unna.

Dykkern

Sitat fra: jkirkebo på mandag 06. juli 2015, klokken 15:19
Det stemmer. Det er ikke lov å sikre nye ladekurser med mer enn 10A, om det settes opp en schuko-kontakt.
Er dette et nasjonalt forbud eller et lokalt/everksavhengig forbud? Jeg bestilte en elektriker i våres til å sette opp en 16A kurs for lading. Fikk ikke noe spørsmål eller problem i den forbindelsen. Var han ikke helt ajour? Bor i Bergen.

jkirkebo

Sitat fra: Dykkern på mandag 06. juli 2015, klokken 23:49
Sitat fra: jkirkebo på mandag 06. juli 2015, klokken 15:19
Det stemmer. Det er ikke lov å sikre nye ladekurser med mer enn 10A, om det settes opp en schuko-kontakt.
Er dette et nasjonalt forbud eller et lokalt/everksavhengig forbud? Jeg bestilte en elektriker i våres til å sette opp en 16A kurs for lading. Fikk ikke noe spørsmål eller problem i den forbindelsen. Var han ikke helt ajour? Bor i Bergen.

Om han satte opp en 16A kurs med schuko for lading så var han neppe helt ajour nei. Du har kanskje ikke fått jordfeilvern type B heller?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: rkiljet på mandag 06. juli 2015, klokken 23:36
Ja, de ønsket ikke sette opp CEE heller, det var det jeg stusset på.

Da ville jeg bedt de om å begrunne det. CEE er klart godkjent, ikke noen problemer der. Oslo Lufthavn har jo nettopp satt opp en drøss 16A ladepunkter med CEE-kontakter.

Men klart, de ønsker nok heller å selge en dyr ladestasjon med god avanse fremfor en CEE-kontakt til en hundrelapp ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

drphev

I forbindelse med bygging av nytt hus fekk eg lagt opp 3-fas 32a på 400V. Tn-nett. Hivudsikringa til huset er 65A. Så n kan eg trekke kvadratrota av 3 x 32 x 400 = 22 kW med raud stikk. Elektrikaren synest det var heilt greitt! :)
Hjelmeland i Rogaland
Kansellert Model X Sig. res. #157 27.02.2015
Mitsubishi Outlander PHEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA