Ulyd fra transformator / hjemmelader?

Startet av AmocoCadiz, fre 12. jun 2015, kl. 10:16

« forrige - neste »

Rav4_EV

SitatNoen rykter skal ha det til å være 14A på Zaptec kladden, men siden den kommer med schuko og siden Zoe ikke kan justere ladehastighet fra bilen har jeg spekulert i om den kommer som en variabel 8/14A kladd som krever greenup kontakt (eller "magnettriks") for å lade med 14A.

Nå er du veldig treffsikker, Emil  ;D.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

AmocoCadiz

Sitat fra: ZOE på søn 14. jun 2015, kl. 08:33
Nå er det vel ikke bekreftet hvor fort Zaptec kabelen vil lade enda, men om den er 10A så er jo det ganske mye tregere enn 16A som podpoint lader...

Jeg måtte få flyttet trafo fra loft til under kjellertrapp. Det er mulig å høre den inne i huset (den står på metall hylleknekter på veggen). Men det er bare like innenfor og ovenfor. Der er vi aldri.  Forestår at du tar deg en tur og hører på en :-)

Forøvrig har jeg fått satt bryter på min, ettersom tomgangslasten er rundt 150W så bruker jeg mer penger på tomgangskjøring enn lading uten bryter.

Interresant info at trafoen bruker så pass ved "tomgang",
da ville en bryter løse både uønsket energiforbruk og forstyrrende lyd når den ikke brukes om dagen.

Hvor stor er trafon på 3.6kW,ca høyde bredde lengde, er den veldig tung?

Får håpe Zaptec laderen kan brukes opp mot 14A ellers blir det ganske sakte og lange ladinger.
Min bruk ville bli mange og lange ladinger på offentlige ladeplasser, hvordan er det å la Zapteckabel til 20000kr hengende utenfor bilen om natta sentralt i Oslo, er kanskje lite smart?

Dere som har kjøpt Zaptecladeren fra forhandlerne, har noen fått tilbakemeldinger om leveringsdato?

Og er det noen forhandlere  som rekommenderes i Oslo/Østlandsområdet?

jkirkebo

Forøvrig har jeg fått satt bryter på min, ettersom tomgangslasten er rundt 150W så bruker jeg mer penger på tomgangskjøring enn lading uten bryter.

Det er ganske mye. Jeg sjekket specs på de lavtapstrafoene jeg kan få tak i og der er tomgangstapet oppgitt til 48W for 12.5kVA-varianten og 88W for 25kVA.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

asgeirn

Sitat fra: AmocoCadiz på søn 14. jun 2015, kl. 17:16

Interresant info at trafoen bruker så pass ved "tomgang",
da ville en bryter løse både uønsket energiforbruk og forstyrrende lyd når den ikke brukes om dagen.

Hvor stor er trafon på 3.6kW,ca høyde bredde lengde, er den veldig tung?

Jeg tror nok dette tapstallet er ved full last, og ikke ved tomgang.  Min 12.5kVA transformator er Noratel 3RT-20 (http://www.noratel.com/products/p/3rt-125-230400-20-1/detail/) og i følge datablad har denne kjernetap (Fe-loss) på 45W (uavhengig av last) og viklingstap (Cu-loss) på 309W (som avhenger av last).  Altså maks 354W, avhengig av ladestrøm.

Dersom de bruker 4kVA utgaven til den "lille" stasjonen er de samme tallene henholdsvis 17W og 142W, som rimer med de oppgitte 150W.

Datablad er vedlagt, den måler 430x150x430mm og veier 32kg.  Den ser ut til å være veggmontert, i motsetning til mitt gulvstående beist på 107kg.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Joseph Santaniello

Her er bildet av min trafo som ble montert for 5 uker siden. Det er til 3,6kW løsning. Helt "vanlig" leveranse. Appelsin er for skala ;-) Er ganske tungt, ja.

AmocoCadiz

Den var en del større enn forventet, og må være noen kilo. Skjønner at den kan lage lyd og vibrasjoner rundt i et litt eldre hus.
Er sikringsskapet over noe som kommer i tilegg til kun til ladeløsningen, eller er det husets vanlige sikringsskap?

Joseph Santaniello

Øverst i bildet du kan se såvidt nederst kant av min sikringsskap. Det som er over trafo er inkludert i installasjonen. Det er sikringinen mellom trafo og ladepunkt. 32kg høres riktig. Jeg tror om den var opp på noe som en sitteunderlag eller noe lyddempingsgreie fra Biltema eller noe, så hadde brumming ikke forplantet seg f eks i etasjen under der den står. Vi er ikke plaget av det hjem hos meg så jeg har ikke giddet å prøve å gjøre noe med det. Men og jeg viste om det fra før, så hadde jeg satt den opp på noe lyddemping. Man kan også bruk sikring i hovedskap (istallatør legger in ny 20A bryter med jordfeil) til å skru av trafo når den er ikke i bruk. Når det skrus på igjen det smeller ganske kraftig fra trafo. Jeg skvatt noe sikklig første gang! Det er vist normal. Men kan bli sjenerende om man skulle holder på med det hele tiden.

AmocoCadiz

Sitat fra: Joseph Santaniello på man 15. jun 2015, kl. 07:49
Øverst i bildet du kan se såvidt nederst kant av min sikringsskap. Det som er over trafo er inkludert i installasjonen. Det er sikringinen mellom trafo og ladepunkt. 32kg høres riktig. Jeg tror om den var opp på noe som en sitteunderlag eller noe lyddempingsgreie fra Biltema eller noe, så hadde brumming ikke forplantet seg f eks i etasjen under der den står. Vi er ikke plaget av det hjem hos meg så jeg har ikke giddet å prøve å gjøre noe med det. Men og jeg viste om det fra før, så hadde jeg satt den opp på noe lyddemping. Man kan også bruk sikring i hovedskap (istallatør legger in ny 20A bryter med jordfeil) til å skru av trafo når den er ikke i bruk. Når det skrus på igjen det smeller ganske kraftig fra trafo. Jeg skvatt noe sikklig første gang! Det er vist normal. Men kan bli sjenerende om man skulle holder på med det hele tiden.
Takk for utfyllende info om trafo installasjonen.
Ang. skru av og på trafo høres det ut som en litt større påvirkning enn andre elektriske apparater, lurer på om den elektriske "sjokken" ved av og påslag har noen betydelse for livslengd og drift av trafo. Er vel uansett 5 års garanti?

Neste fundering på løsning av ZOE hjemmelading på 3,6kW løsning i forhold til gamelt hus og elektriske ulyder, er om det ikke er en ide er å få bytte hjemmelader med den gule bøtta, kan være en vel så grei løsning,
den er lettere portabel/flyttbar og finne en vibrasjonsfri plassering. Ladeeffekten blir vel det samme?

Eller om å bruke Zaptec kabelen etterhvert som hjemmeladeløsning, så skulle alle ulyder og brummig kunne unngås?

emil

Sitat fra: AmocoCadiz på man 15. jun 2015, kl. 13:19
Neste fundering på løsning av ZOE hjemmelading på 3,6kW løsning i forhold til gamelt hus og elektriske ulyder, er om det ikke er en ide er å få bytte hjemmelader med den gule bøtta, kan være en vel så grei løsning,
den er lettere portabel/flyttbar og finne en vibrasjonsfri plassering. Ladeeffekten blir vel det samme?

Ladebøtta gir ca halve ladehastigheten til 3.6kW PodPoint.

K S

Vil bare advare på generelt grunnlag å plassere enhver transformator på noe annet enn betong. Det må også brukes dempegummi mellom fester og trafo.
Hvis elektriker sier noe annet, ikke hør på ham!

AmocoCadiz

Sitat fra: K S på man 15. jun 2015, kl. 21:44
Vil bare advare på generelt grunnlag å plassere enhver transformator på noe annet enn betong. Det må også brukes dempegummi mellom fester og trafo.
OK, men hva er begrunnelsen for at den må stå på betong?
Har ikke noe betonggulv i eldre hus, hva er  f.eks problemet med å plassere den på en solid trehylle?

K S

Sitat fra: AmocoCadiz på man 15. jun 2015, kl. 21:58
Sitat fra: K S på man 15. jun 2015, kl. 21:44
OK, men hva er begrunnelsen for at den må stå på betong?
Har ikke noe betonggulv i eldre hus, hva er  f.eks problemet med å plassere den på en solid trehylle?

Er vel ingen trehus som står rett på jorda, uten grunnmur/ringmur og såle.

En transformator lager vibrasjoner som blir til støy, monteres denne da på treverk forplanter støyen seg til større deler av huset.
Hvis en er tunghørt eller ikke verdsetter stillhet betyr det kanskje ikke noe, men jeg liker at det er stille, feks som nå når jeg skal sove

pudderjagar

JEg har 3,6 kw løysinga. Har eigen forbruksmålar på trafoen og tomgangstrømmen 0,6 A. Da vil sei 138 watt. Har ikkje fått målt og rekna på 11 kw løysinga enno men at den er rundt 1,2A vil ikkje overaske meg.

Hvis nokon har eit bilete av merkeplata på trafoen så klan eg rekne den ut.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på søn 21. jun 2015, kl. 10:15
JEg har 3,6 kw løysinga. Har eigen forbruksmålar på trafoen og tomgangstrømmen 0,6 A. Da vil sei 138 watt. Har ikkje fått målt og rekna på 11 kw løysinga enno men at den er rundt 1,2A vil ikkje overaske meg.

Da har de ihvertfall ikke montert en lavtapstrafo, for der har selv en 30kVA langt lavere tomgangstap.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

THE

Sitat fra: jkirkebo på søn 21. jun 2015, kl. 12:59
Sitat fra: pudderjagar på søn 21. jun 2015, kl. 10:15

Da har de ihvertfall ikke montert en lavtapstrafo, for der har selv en 30kVA langt lavere tomgangstap.

Etter det jeg har funnet ut, så leveres 11kW installasjonen med lavtapstrafo (Noratel 12,5kVA). 3,6kW installasjonen leveres med en eller annen "jalla"trafo som ikke jeg har klart å finne datablad og informasjon om. Det eneste som er sikkert er at det ikke er en lavtapstrafo. Installatøren som monterte ladestasjon hos meg klarte ikke å hoste opp informasjon om 4kVA trafoen som leveres som standard med Zoe. Hvis de av en eller annen grunn ikke kunne installert 11kW PodPoint hos meg, så hadde jeg forlangt å få en lavtapstrafo (Noratel?) til 3,6kW veggboks, og betalt mellomlegget. Det er ganske mange kWh å spare i løpet av året ved å velge lavtapstrafo. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA