Forskel på opvarmede forruder ?

Startet av jensjacob, torsdag 11. juni 2015, klokken 20:29

« forrige - neste »

jensjacob

Hej, er det rigtigt forstået at der er to slags opvarmede forruder ? En standard og en lidt dyrere der kan vælges under ekstraudstyr ? Noget med at varmetrådene er mere eller mindre synlige ?

Hvad er i givet fald forskellen visuelt (varmetråde) og elektrisk/virkemåde ?
Holder den ene bedre end den anden ?

Tak for hjælpen.
Mvh. Jacob
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

elektro

I Norge finnes det i alle fall bare én type varmetråder og de er inkludert som standard. De er ganske godt synlig hvis du ser etter, men under kjøring tenker man ikke på det.

Jeg ville ikke valgt dette på en fossilbil, ettersom det faktisk er litt irriterende, og det er jo normalt en ekstra kost. Det er vel også høyere egenandel når du skal skifte rute pga. steinsprut, antar jeg. På en elbil i Norge er det imidlertid veldig fint! Usikker på om det er like nødvendig i Danmark..
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

jensjacob

Ok, tak. Ja, du har ret - stenslag vil nok ikke være så sjovt.

I Danmark er standardudstyr også forrude med varmetråde som er svagt synlige. Men man kan som ekstraudstyr få "Klima/komfort forrude = opvarmet forrude uden varmetråde" (?) til en pris af 1286,-

Er den rude varmet med noget luft, for det er vel næppe direkte elektrisk hvis der ikke er varmetråde i den.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

bno

Det er riktig at det er to hvor den dyreste ikke har tråder. Sjekk ut youtube for overbevisende test. Ville på det sterkeste anbefale den dyreste.

jensjacob

Sitat fra: bno på torsdag 11. juni 2015, klokken 21:36
Det er riktig at det er to hvor den dyreste ikke har tråder. Sjekk ut youtube for overbevisende test. Ville på det sterkeste anbefale den dyreste.

Ok, hvorfor ? Jeg har godt set trådene og kan godt leve med dem, men er der andre årsager ? Er den dyre løsning mere robust ? Hvordan virker den ?

np

Nja... Litt Monster Cable aktig, den testen av defrosting. Tydelig at den "vanlige bilen" ikke har varmetråder. Har hatt varmetråder i de siste 6 årene, på et par forskjellige biler. Funker fort og legger ikke merke til trådene. Men ja til bedre produkter.  :) Er iallfall ikke tilgjengelig som et tilvalg på "norsk" e-Golf. Kanskje 2017?
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

jensjacob

Ja, det ser smart ud det må jeg da sige, men jeg tror jeg vælger at acceptere de almindelige varmetråde. Så er leveringstiden kortere. Det virker også som om de fleste af jer norske e-golf ejere er vældig tilfredse.
Men tak for info.

bno

Venter min andre egolf fra Tyskland. Begge har disse vinduer. Den første med, overbevisye meg at det er vel verdt ekstra kostnaden. Ikke i tvil.

gamer73

Om jeg kunne valgt (noe vi selvsagt ikke kan) så hadde jeg også valgt den hvor trådene ikke syntes så godt. Men jeg regner med det går helt fint. Jeg husker kameraten min hadde slike i sin ford focus for 15 år siden...man så den godt..men det var som passasjer...kjører man bilen så ser man ikke på ruten, men gjennom den;)

Det positive er jo kanskje....gjør trådene vinduene litt mørkere?;) Det kan umulig bli lysere lol.....mørke ruter er skamkult, men desverre ulovlig i norge på framrutene:(

jensjacob

Er der nogen der har opvarmet forude med varmetråde (ikke varmefilm) i en hvilken som helst bil og som har erfaring med om det generer funktionen af id-tags til diverse vejafgifter ?

np

Ikke hatt problem med Fjellinjen (som uansett leser skiltet på bilen), men noen ganger har det vært et issue med innkjøring til parkeringsanlegget på jobben. (Ikke ofte.)
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

Råde

Sitat fra: jensjacob på fredag 12. juni 2015, klokken 13:05
Er der nogen der har opvarmet forude med varmetråde (ikke varmefilm) i en hvilken som helst bil og som har erfaring med om det generer funktionen af id-tags til diverse vejafgifter ?
Ingen problemer her heller, og jeg kjører mye i autopass systemer
e-Golf | X75D

bno

Sitat fra: gamer73 på fredag 12. juni 2015, klokken 09:18
Om jeg kunne valgt (noe vi selvsagt ikke kan) så hadde jeg også valgt den hvor trådene ikke syntes så godt. Men jeg regner med det går helt fint. Jeg husker kameraten min hadde slike i sin ford focus for 15 år siden...man så den godt..men det var som passasjer...kjører man bilen så ser man ikke på ruten, men gjennom den;)

Det positive er jo kanskje....gjør trådene vinduene litt mørkere?;) Det kan umulig bli lysere lol.....mørke ruter er skamkult, men desverre ulovlig i norge på framrutene:(

De er trådløs e

jensjacob

Hvad med deres holdbarhed, tråde vs. film ?
Er de lige robuste overfor fx. stenslag ?
Og er de indbyrdes kompatible ?
Jeg mener, hvis forruden alligevel skal skiftes, kan man så skifte til den anden type eller ligger der noget dedikeret styreelektronik bag ? Måske noget impedanstilpasning hvis de ikke har samme resistans.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA