Spør Arctic Roads

Startet av Arctic Roads, tirsdag 02. juni 2015, klokken 13:34

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: mihkku på søndag 11. oktober 2015, klokken 12:10
Problemet her er at dere ikke er der enda, så hvorfor heller ikke se på minuttprising som sunkcost frem til dere får et stort ladenettverk? Må da være bedre at folk faktisk ønsker å bruke dere som drop-in fremfor at dere klamrer dere til abonnomentsløsning ?

Flere dropinkunder = mer slitasje, mer vedlikehold, mer press på kundeservice.

Høye ladepriser = mindre jobb.

goggo

Sitat fra: Panduck på søndag 11. oktober 2015, klokken 12:37
Sitat fra: mihkku på søndag 11. oktober 2015, klokken 12:10
Problemet her er at dere ikke er der enda, så hvorfor heller ikke se på minuttprising som sunkcost frem til dere får et stort ladenettverk? Må da være bedre at folk faktisk ønsker å bruke dere som drop-in fremfor at dere klamrer dere til abonnomentsløsning ?

Flere dropinkunder = mer slitasje, mer vedlikehold, mer press på kundeservice.

Høye ladepriser = mindre jobb.

Ja det aller beste er jo å slippe å styre med disse jævla kundene.   Hvorfor ha kunder i det hele tatt når man mener man har de beste kontaktene i det offentlige og kan basere seg på å ha sugerør i statskassa i stedet?
Det har tydeligvis AR forstått....

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

TorC

Nå har det vært veldig stille fra Arctic Roads lenge. Har dere planer om å få på plass flere ladepunkter før jul?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Petter Leaf

Nå har jeg lest raskt gjennom hele denne tråden og her var det mye interessant lesing.

Arctic Road AS har opplyst at de har 4 aksjonærer. Dette stemmer ikke med sist innsendt årsregnskap, det betyr at det må ha skjedd en endring i aksjonærsammensetningen.

Aksjeeierboken skal til enhver tid være oppdatert etter aksjeloven § 4-5. Videre, jfr aksjeloven § 4-6, skal aksjeeierboken være tilgjengelig for enhver som etterspør denne.

Derfor vil jeg benytte anledningen til å be Arctic Road AS om å legge ut aksjeeierboken på dette forumet.

v-i-c

Sitat fra: Petter Leaf på torsdag 29. oktober 2015, klokken 23:52
Derfor vil jeg benytte anledningen til å be Arctic Road AS om å legge ut aksjeeierboken på dette forumet.

Da bør du nok sende et formelt brev til Arctic Road AS.

Arctic Road AS har vel ingen plikt til å lese noe som helst på dette forumet ...

Du kan eventuelt informere forumet om når du har sendt ditt brev til Arctic Road AS. Antar at Arctic Road AS som ethvert annet selskap i Norge vil følge norsk lov.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

goggo

Dette er et nytt spørsmål til Arctic Roads, med henvisning til denne artikkelen:
http://arcticroads.com/nyheter/kraftig-utvidelse-i-arctic-roads-ladetilbud/

Kan dere stille noen form for bank garanti eller lignende for å garantere tilbakebetaling av de pengene dere nå ønsker å LÅNE  av norske elbilister?

Grunnen til at jeg spør er jo at det kan virke som om aksjekapitalen i selskapet er tapt, og at det derfor ikke er umulig at vi vil se en konkurs i selskapet om ikke så lenge.

Personlig vil jeg på det sterkeste fraråde å tegne årsabbonement hos Arctic Roads basert på at man forventer å få 1500 kroner av det innbetalte beløpet tilbake senere.  Dette er basert på de opplysninger som fremgår av regnskapet til Arctic Roads AS.  Dersom det skulle ha blitt innbetalt ny aksjekapital i selskapet så antar jeg at de ville ha opplyst oss om dette før de ba om å få låne våre penger.

mvh
Hugo Hvidsten

Panduck

Sitat fra: goggo på mandag 02. november 2015, klokken 10:11
Kan dere stille noen form for bank garanti eller lignende for å garantere tilbakebetaling av de pengene dere nå ønsker å LÅNE  av norske elbilister?

Prøvde å finne litt info om vilkår for å få refusjon, men doumentene linket bare frem og tilbake mellom hverandre som et forsøk på å forklare det. Jeg antar du kun kan få refusjon dersom det ikke er en ishavsveienlader i rimlig nærhet. Eller hva er egentlig  reglene for å få refusjon? Man må legge med dokumentasjon, det blir voldsomt mye jobb når det blir 20kr her og 30kr der på Fortum og GK sine ladere!

goggo

Sitat fra: Panduck på mandag 02. november 2015, klokken 15:31
Sitat fra: goggo på mandag 02. november 2015, klokken 10:11

Prøvde å finne litt info om vilkår for å få refusjon, men doumentene linket bare frem og tilbake mellom hverandre som et forsøk på å forklare det. Jeg antar du kun kan få refusjon dersom det ikke er en ishavsveienlader i rimlig nærhet. Eller hva er egentlig  reglene for å få refusjon? Man må legge med dokumentasjon, det blir voldsomt mye jobb når det blir 20kr her og 30kr der på Fortum og GK sine ladere!

Poenget mitt er at for å få refusjon så må det være et selskap å få refusjon fra.  Ut fra offentlig tilgjengelige regnskapsdokumenter kan det tyde på at Arctic Roads ikke har livets rett og kanskje ikke vil være der for å betale tilbake noe som helst om noen måneder...

De bruker dette skitne trikset bare for desperat forsøke å få flere såkalte medlemmer, sannsynligvis for å overbevise ENOVA om at de bør få være med på tildeling av midler til nye hurtigladere.

Hugo

Powerflux

Sitat fra: goggo på mandag 02. november 2015, klokken 16:26

Poenget mitt er at for å få refusjon så må det være et selskap å få refusjon fra.  Ut fra offentlig tilgjengelige regnskapsdokumenter kan det tyde på at Arctic Roads ikke har livets rett og kanskje ikke vil være der for å betale tilbake noe som helst om noen måneder...

De bruker dette skitne trikset bare for desperat forsøke å få flere såkalte medlemmer, sannsynligvis for å overbevise ENOVA om at de bør få være med på tildeling av midler til nye hurtigladere.

I så måte er det jo helt skandale hvis de blir tildelt en eneste krone :o
Like skandaløst er det hvis det tillates at et slikt selskap fortsatt får selge abonnement til intetanende kunder >:(
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Panduck

Sitat fra: goggo på mandag 02. november 2015, klokken 16:26

Svaret er vel at de har en "ikke navngitt investor". De vil jo ikke ut med noe info om hvordan de skal betalt for ladenettet de skal etablere, de kommer ikke til å gå ut med info om dette heller.

En ting skal de ha, de er seiglivet. Begriper ikke hvordan de har klart å holde på frem til nå, med så få ladere og så lite kunder.

AmocoCadiz

Når hurtigladeren først er montert og satt i drift er det vel lite driftsutgifter, særlig hvis de er lite brukt (=lite slitasje...)

svingen

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 02. november 2015, klokken 23:14
Når hurtigladeren først er montert og satt i drift er det vel lite driftsutgifter, særlig hvis de er lite brukt (=lite slitasje...)

De betaler nok en del I nettleie og så er det jo par ansatte så er ikke særlig bra butikk det her
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jkirkebo

Sitat fra: svingen på mandag 02. november 2015, klokken 23:19
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 02. november 2015, klokken 23:14

De betaler nok en del I nettleie og så er det jo par ansatte så er ikke særlig bra butikk det her

Ja, etter én eneste lading så vil nok de fleste hurtigladerne ha pådratt seg en månedlig nettleie på ca. 2500,- i form av effektavgift.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Olee

Og ved ingen lading? 0 eller fortsatt rundt 2500?

THE

Selv om ingen lader så er det fremdeles et fastledd på nettleie.

For å vise litt hvilke kostnader ledeoperatørene har for å tilby oss hurtiglading så tar jeg utgangspunkt i informasjon jeg finner på Hafslund nett sine hjemmesider https://www.hafslundnett.no/avtaler/nettleiepriser/12283.

Ved en lading (30 min) på 50kW DC pr mnd, så ser det ut til å bli full uttelling på effektleddet på nettleie, dvs. det ser ut til at næringskunder betaler effektavgift for høyeste peak-effekt de har tatt ut i løpet av en mnd. Nettleie for en hurtigladeladestasjon med 1 lading i løpet av en mnd. blir da ca som vist under.

Eks. 15kWh forbrukt på  1 lading, max effekt inn til DC-lader 50kW, vintertakst effektledd(des. - feb.)
Fastledd: 340 kr/mnd
Effektledd: 50kW* 125kr/kW= 6250kr
Energiledd: 5,7 øre/kWh*15kWh=85,5 øre

Strømpris: 15 øre/kWh*15 kWh= 2,25 kr

Totalt vil denne ene ladingen koste ladeoperatør 2,25kr i strøm + 6590,9 kr i nettleie

Elbileieren vil bidra med 2,5kr *30 min = 75 kr i betaling for ladinga si.

Det er ingen god butikk å legge opp til at det skal være færrest mulig ladinger på en ladestasjon.

Nettleie vil være relativt uendret om det er foretatt ei opplading eller 1000 oppladinger i løpet av en mnd. Så går ut fra 6600 kr/mnd i nettleie, og antar at hver opplading i snitt tar 20 minutter. Med Fortum og GK sine takster på 2,5kr pr minutt må det til over 130 ladinger pr ladestasjon pr mnd for å dekke inn nettleie på vinteren (6600kr/50kr/lading). På vår/høst og sommer er takstene på effektleddet til Hafslund henholdsvis 65kr/kW og 10 kr/kW, så da blir regnestykket et helt annet.

I snitt over året blir effektleddet på nettleia (7mnd*10kr/kW + 2mnd*65kr/kW + 3mnd*125kr/kW)/12mnd=  48kr/kW

Snitt nettleie pr mnd for 1 opplading blir da (fastbeløp)340kr + (effektledd) 48kr/kW*50kW = 2750 kr, og det er da nok med ca 55 ladinger pr mnd pr ladestasjon for å dekke kostnadene til nettleie.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA