Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spør Arctic Roads

Startet av Arctic Roads, tirsdag 02. juni 2015, klokken 13:34

« forrige - neste »

Arctic Roads

Heisann!

Ettersom det fra tid til annen dukker opp spørsmål på elbilforum.no som har relevans for Arctic Roads tenkte vi det kunne være en god ide å etablere en samletråd slik at vi lettere kan følge med og svare på spørsmål som deltagere på elbilforum.no har til Arctic Roads.

Vår primære sosiale kanal vil være våre facebooksider og hjemmesider, samt at vi altid svarer på mailhenvendelser vi får direkte. Denne tråden blir så et supplement til dette og vi har som ambisjon å svare på spørmål så fort som mulig :)

Med vennlig hilsen,

Leif Richard Bones Egge
Innovasjon og kommunikasjonsansvarlig
Arctic Roads AS

Litt om meg: Med miljøperspektivet som drivende motivasjonsfaktor har jeg vært en stor elbilentusiast helt siden jeg i 2008 for første gang fikk prøve en blå Think City og idag kjører jeg en Nissan Leaf som eneste familiebil. Jobbet for Elbilforeningen i 2009 og har siden jobbet mye med hurtigladeinfrastruktur fra forskjellige perspektiver av bransjen herunder Stavn AS, Electric Vehicle Union og Infratek AS. Drev også nettstedet ElectricAid.org fra 2008-2010.


Arctic Roads

En ting som mange lurer på er hvordan det går med den aktuelle utbyggingen vår og vi kan melde at samtlige lokasjoner (Lom, Hjerkin, Bjorli, Dombås Fagerhaug og Aurland) er i rute til å bli ferdig bygget innen 30. juni. Samtlige lokasjoner blir operative kort tid etter dette.

I skrivende stund fikk vi inn et mobilbilde fra vår graveentreprenør på Fagerhaug. Vi får bedre bilder i kveld men her ser man iallefall at vi er godt igang!  :)





jkirkebo

Sitat fra: Arctic Roads på tirsdag 02. juni 2015, klokken 13:35
En ting som mange lurer på er hvordan det går med den aktuelle utbyggingen vår og vi kan melde at samtlige lokasjoner (Lom, Hjerkin, Bjorli, Dombås Fagerhaug og Aurland) er i rute til å bli ferdig bygget innen 30. juni. Samtlige lokasjoner blir operative kort tid etter dette.

Mens Jaren/Gran er droppet eller?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

THE

Har dere noen mer konkrete planer om videre utbygging etter de 6 ladestasjonene som kommer i sommer? Den eneste ladestasjonene jeg kan få sporadisk nytte av blir Aurland, og da med et behov på noen få kWh per lading. Det er derfor uaktuelt å betale 3750 kr pr år, og også uaktuelt å betale 240 kr pr lading (40-60 kr/kWh) de få gangene i året jeg har behov for det.

Hvis dere dekker hele E16 mellom Oslo og Bergen er saken en annen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Arctic Roads

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. juni 2015, klokken 14:44
Sitat fra: Arctic Roads på tirsdag 02. juni 2015, klokken 13:35
En ting som mange lurer på er hvordan det går med den aktuelle utbyggingen vår og vi kan melde at samtlige lokasjoner (Lom, Hjerkin, Bjorli, Dombås Fagerhaug og Aurland) er i rute til å bli ferdig bygget innen 30. juni. Samtlige lokasjoner blir operative kort tid etter dette.

Mens Jaren/Gran er droppet eller?

Vi jobber fortsatt med Gran men vi står uten tilskudd på denne lokasjonen. Bakrunnen for dette er at vi i vinter hadde tekniske utfordringer med våre hurtigladere. Vi ønsket derfor å vente med å bygge ut lokasjonene vi hadde tilsagn til på langs E18 og på Gran frem til vi de tekniske utfordringene var løst. Vi søkte så om utsettelse til Transnova men fikk ikke gjennomslag for dette og tilskuddet falt så bort. I mellomtiden har de tekniske utfordringene blitt løst av vår sammarbeidspartner Delta Electronics og det er det som gjør at vi nå kan etablere de overnevnte lokasjoner til tiden.

Hadde vi fremdeles hatt tilskuddene langs E18 og på Gran så hadde disse lokasjonene vært etablert idag. Vi jobber med flere løsninger for å få finansiert disse lokasjonene og vi kommer tilbake med mer informasjon på et senere tidpunkt.

Leon

Dette er gode nyheter, og kommer i så fall i tide til ferietrafikken. I tillegg er det veldig bra at dere blir tilgjengelige her på forumet!

Som dere kanskje har sett har dere fått ganske mye tyn her tidligere, og mye at dette har etter min mening vært berettiget. Hovedankepunktene har vært at dere ikke har satt ladestasjoner på de lokasjonene dere har blitt tildelt støtte for fra Enova, og dermed "blokkert" viktige gjennomfartsårer for elbiltrafikk, samt prisstrukturen dere har lagt dere på. Det første er forhåpentligvis historie, hvis dere leverer som forventet i løpet av måneden, men vi er nok mange som kunne tenke oss å høre hva slags filosofi dere har rundt det siste!

For de aller fleste elbiler tar en vanlig hurtiglading, for å kunne kjøre 100 km til, 20-30 minutter. Noen ganger er det nok med 10-15 minutter for å komme fram til bestemmelsesstedet. De to største hurtigladeleverandørene, Fortum og GrønnKontakt, tar fra 25 til 75 kr for dette. På ladestasjonene deres koster det 220 eller 240 kr... Dette er fra 3 til 10 ganger så dyrt, og hvis du trenger 5 minutter lading for å komme 20 km ekstra fram til bestemmelsesstedet, noe som slett ikke er uvanlig, er dere 2000% dyrere!

Spørsmål: Hva er deres begrunnelse for denne prispolitikken, og er dette noe dere nå har planer om å gjøre noe med?
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Arctic Roads

Sitat fra: THE på tirsdag 02. juni 2015, klokken 14:57
Har dere noen mer konkrete planer om videre utbygging etter de 6 ladestasjonene som kommer i sommer? Den eneste ladestasjonene jeg kan få sporadisk nytte av blir Aurland, og da med et behov på noen få kWh per lading. Det er derfor uaktuelt å betale 3750 kr pr år, og også uaktuelt å betale 240 kr pr lading (40-60 kr/kWh) de få gangene i året jeg har behov for det.

Hvis dere dekker hele E16 mellom Oslo og Bergen er saken en annen.

Arctic Roads ønsker å bygge et nasjonalt nett bestående av 388 ladesteder med robust kapasitet. Planene er blitt presentert for Enova SF og vi er i prosess.

Her er en illustrasjon av planene:
Litt mer info her også: http://www.ishavsveien.no/aktuelt/

Kjernen av prosjektet går på at det skal være geografisk dekning til at våre medlemmer kan kjøre hvor de vil gjennom å bruke vårt nett og at kapasiteten skal være såpass bra at man ikke trenger å bekymre seg for kødannelser

hsa77

#7
Sitat fra: Arctic Roads på tirsdag 02. juni 2015, klokken 15:32
Sitat fra: THE på tirsdag 02. juni 2015, klokken 14:57
Har dere noen mer konkrete planer om videre utbygging etter de 6 ladestasjonene som kommer i sommer? Den eneste ladestasjonene jeg kan få sporadisk nytte av blir Aurland, og da med et behov på noen få kWh per lading. Det er derfor uaktuelt å betale 3750 kr pr år, og også uaktuelt å betale 240 kr pr lading (40-60 kr/kWh) de få gangene i året jeg har behov for det.

Hvis dere dekker hele E16 mellom Oslo og Bergen er saken en annen.

Arctic Roads ønsker å bygge et nasjonalt nett bestående av 388 ladesteder med robust kapasitet. Planene er blitt presentert for Enova SF og vi er i prosess.

Her er en illustrasjon av planene:
Litt mer info her også: http://www.ishavsveien.no/aktuelt/

Kjernen av prosjektet går på at det skal være geografisk dekning til at våre medlemmer kan kjøre hvor de vil gjennom å bruke vårt nett og at kapasiteten skal være såpass bra at man ikke trenger å bekymre seg for kødannelser
Dette er flotte planer - håper virkelig dere faktisk får bygd alle disse ladestasjonene! Med så mange lademuligheter er årsabonnementet deres fornuftig priset - men per i dag har dere jo så få stasjoner at prisen er hårreisende! Hadde det ikke vært en ide å redusere abonnementsprisen nå i starten, og så trappe den opp i takt med utbyggingen?

Jeg har, via Renault, avtale med Fortum - den dekker 90% av mitt ladebehov. Har i tillegg avtale med Grønn Kontakt, de tar 49kr timen for ac22kw - noe som er en akseptabel pris. Dine priser på 220/240kr per lading er fullstendig hinsides all fornuft og jeg kan love deg at jeg kun kommer til å lade hos dere dersom alternativet er å måtte bestille bilberging! Hvordan i alle dager kan dere forsvare en så vanvittig pris? Dersom jeg triller inn til en av dine stasjoner med nesten tomt batteri (som sagt - det er det eneste tilfellet jeg kommer til å benytte Artic Roads) vil jeg kunne lade 22kwh - det vil gi en kwh pris på 10kr! :o

Men du skal ha kudos for at du er her på forumet - det øker omdømmet til Artic Roads i mine øyne! :)
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Arctic Roads

Sitat fra: Leon på tirsdag 02. juni 2015, klokken 15:18
Spørsmål: Hva er deres begrunnelse for denne prispolitikken, og er dette noe dere nå har planer om å gjøre noe med?

Hei :)

Som nevnt i forrige svar så er Arctic Roads sitt mål å bygge infrastruktur som er robust. Vi ønsker å bygge et ladenettverk som kan akselerere utskiftingen av den fossile bilparken og for å få til det må vi bygge riktig mengde kapasitet slik at brukerene kan kjøre elbil over lengre avstander uten å bekymre seg rekkevidde og tilgang på infrastruktur.

Dette koster og regnestykket ser spesielt dårlig ut om man skal basere seg på minuttprising eller kWh prising på lokasjoner med liten daglig trafikk men med et høyt behov for tilgjengelighet de gangene få gangene en bruker skal kjøre den aktuelle strekningen. Slik vi ser det er det tilgjengeligheten av nettverket som er viktig, ikke strømmen. Strømmen utgjør en forsvinnende del av utgiftsbildet og det er selve etableringen, effektavgiften og driften som koster.

Vi har derfor landet på en modell som er tuftet på felleskap. En modell hvor alle bidrar likt, og alle får dekt sitt behov. I et slikt perpektiv syns vi prisen for et årlig medlemskap med fri bruk pålydende 3750 er rimelig, samtidig som den sikrer jevne intekter for å holde nettverket tilgjengelig for alle som er medlem, uansett hvor de bor i landet.

Dette eksempelet viser hvordan vi ønsker å etablere god kapasitet. Som en også kan se har vi tatt hensyn til at det kommer nye biler relativt snart med mulighet for vesentlig høyere ladeeffekt en det som er normen idag



Og DER må jeg løpe til barnehage :) Ses imorgen!

Bolfus

Hva slags fabrikant har dere valgt for fremtidige DC hurtigladere, og hvorfor? Hvilken muligheter har dere for statusrapportering, feilmelding og feilretting på laderene som blir satt opp?

Ellers er jeg nysgjerrig på hva som lå bak navnebyttet deres fra ishavsveien til artic roads. Har det skjedd endringer i ledelsen av selskapet? Det er kanskje naturlig for artic roads å kommentere måten ishavsveien har oppført seg på frem til nå - jeg vil anta at dere ikke er blinde for det elendige omdømmet dere har pådratt dere?

AmocoCadiz

Men det finnes jo andre mulige strategier for hurtiglade utbygging, som nevnt andre plasser på forumet er et alternativ f.eks. samarbeid med bilimportørene og kraftselskap om kostnadsdeling , bl.a. Rennault og Nissan gjør jo dette.

Ikke alle har råd eller mulighet med deres modell "hvor alle bidrar likt" , særlig når hurtigladenettverkene har blitt så oppdelt i koridorer på forskjellige operatører. Ikke alle kjører kun i en bestemt korridor hele tiden, men ønsker å bruke elbilen med geografisk frihet. (konseptet med operatørlukkede korridorer er i grunn håpløs, som om noen kun kjører på Esso stasjoner, og andre kjører kun på Statoilstasjoner....ellers kan man jo heller bruke tog eller buss, som også likevel kjører i "korridorer" ( faste ruter), eller enda verre bare sette seg i fossilbilen å tute og kjøre, noe som er synd for miljøet og elbilsatsingen)

Så i denne geografisk oppstykkede startfasen av hurtigladenettverket, er prising per minutt det streiteste og ryddigste konseptet sett fra et forbukersynspunkt og fremført av et flertal faktiske elbilbrukere her på forumet.  For det er vel slik at også hos Arctic Roads har kundenes meninger noen betydning??

jkirkebo

#11
Sitat fra: Arctic Roads på tirsdag 02. juni 2015, klokken 15:58
Dette koster og regnestykket ser spesielt dårlig ut om man skal basere seg på minuttprising eller kWh prising på lokasjoner med liten daglig trafikk men med et høyt behov for tilgjengelighet de gangene få gangene en bruker skal kjøre den aktuelle strekningen. Slik vi ser det er det tilgjengeligheten av nettverket som er viktig, ikke strømmen. Strømmen utgjør en forsvinnende del av utgiftsbildet og det er selve etableringen, effektavgiften og driften som koster.

Vi har derfor landet på en modell som er tuftet på felleskap. En modell hvor alle bidrar likt, og alle får dekt sitt behov. I et slikt perpektiv syns vi prisen for et årlig medlemskap med fri bruk pålydende 3750 er rimelig, samtidig som den sikrer jevne intekter for å holde nettverket tilgjengelig for alle som er medlem, uansett hvor de bor i landet.

I og for seg fornuftig om nettet er stort, men jeg må også påpeke at det er stor forskjell både i kostnad på utstyr, vedlikehold og effektavgift mellom 22kW AC lading og 50+kW DC lading. For f.eks Tesla-eiere med behov for litt 22kW innimellom eller MB B-klasse med 11kW lader blir 3750,- relativt dyrt. Jeg vil derfor ønske meg at dere også lanserer et rent 22kW AC abonnement for de som klarer seg med dette (da forutsetter jeg at det settes opp separate doble 22kW AC stolper på de forskjellige lokasjonene). F.eks 2500,- pr. år betaler jeg gledelig for tilgang til kun 22kW AC, forutsatt at det dukker opp stasjoner på steder som Gran og Dokka.

Et slikt 22kW AC-abonnement er attraktivt for eiere av Tesla, nye Zoe, Focus og MB B-klasse ihvertfall. Mange av disse vil også lade på mindre enn 22kW og koste ennå mindre i drift.

Verdt å merke seg er også at både Fortum og Grønn Kontakt har lagt seg på lavere prising for 22kW AC. Riktignok har ikke Fortum bygd ut 22kW AC mange steder, slik at man dessverre må bruke 43kW AC og betale 2,5 ganger så mye :(
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leon

388 lokasjoner, dette er jo utvilsomt en ambisiøs målsetning for en leverandør som var en av de første på markedet, og som pt har 4-fire lokasjoner! Men 10% gjennomføring - det vil si 39 nye lokasjoner, ville jo også være en formidabel økning fra dagens nivå ;)

Ser at mange av ladestasjonene dere har planlagt er på steder som allerede har en eller flere ladestasjoner i dag. Hvordan har dere tenkt å konkurrere med disse når prisene dere opererer med for enkeltlading ligger på fra 15-30 kr/kWt? (lading av Leaf fra 10-80% - ca 15kWt). De fleste elbiler kjører bare fra 5-7 km per kWt...

Er redd det ikke blir mange ladinger på ladestasjonene deres før dere gjør noe med disse prisene, og med mindre du er dagpendler i Østfold, er det dårlig butikk å betale 3750 kr for et årskort...

Hvis filosofien er at folk skal kjøpe et årskort for å være med på et spleiselag på framtidig utbygging, er jeg redd for at dere er for sent ute. Til det er ryktet til Ishavsveien for dårlig, og da holder det ikke å skifte navn og komme med ambisiøse planer. Nå vil vi se resultater først. Dessuten har flere konkurrenter kommet dere i forkjøpet, og allerede bygget ut en brukbar infrastruktur Sør-Norge - ref hurtigladekartet.

Mitt forslag er som følger: Sett ned ladeprisen for tilfeldig lading til et nivå som er på linje med øvrige aktører, og bli med i konkurransen! Det kommer alle til gode. Dagens priser tror jeg hverken elbilistene eller dere er tjent med, for ladestasjonene kommer neppe til å bli brukt mye. Da er jeg dessverre redd for at dere bare vil fortsette å binde opp tildelinger fra Enova, uten å gjennomføre, tildelinger andre aktører kunne nyttegjort seg av... >:(
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Arctic Roads

Hei og god morgen :)

Det var kommet mange spørsmål siden igår ettermiddag, og siden mange av dem har liknende tema forsøker jeg å svare kombinert.

Vedr prismodell så står den av tidligere nevnte årsaker fast. For at nettverket skal være økonomisk bærekraftig  samtidig som det er robust nok til å håndtere behovet til et stadig økende antall elbillister som skal lade stadig fortere, må vi ha en modell basert på medlemskap og jevne intekter. Selv om bruken er ujevn er utgiftene ganske jevne og strømkosten har som nevnt minst å si.

Takker for inspillet til jkirkebo om en differensiert tilgang basert på abonert effektnivå. Det vil vi vurdere for fremtiden. Både for 22 KW AC og DC etterverdt som dette segmentet også blir mer differensiert.

Vedr andre strategier for deling av utgifter, pakketering sammen med kjøpet av bilen osv, så er vi absolutt åpne for dette. De 3750.- i året er i så måte den prisen det koster isolert sett pr medlem som vi administrerer på egen hånd.

Konkurranse er sunt for markedet og vi har idag flere lokasjoner hvor våre konkurrenter ligger plassert ganske nærme. Vi fortsetter å ha en jevn tilfangst av fornøyde medlemmer på samme måte som vi regner med at våre konkurrenter også har en jevn vekst av fornøyde kunder. Det vi tilbyr er på sett og vis 2 forskjellige tjenester til 2 forskjellige prismodeller og slik sett kan kunder velge det som passer deres behov best :)

Arctic Roads

Sitat fra: Bolfus på tirsdag 02. juni 2015, klokken 16:41
Hva slags fabrikant har dere valgt for fremtidige DC hurtigladere, og hvorfor? Hvilken muligheter har dere for statusrapportering, feilmelding og feilretting på laderene som blir satt opp?

Ellers er jeg nysgjerrig på hva som lå bak navnebyttet deres fra ishavsveien til artic roads.

Vi har ganske nylig, etter en grundig utprøving på vår egen testkorridor og dialog med markedet generelt, valgt å inngå en langsiktig avtale med Delta Electronics. Pressemeldig  for etableringen av samarbeidet finnes her: http://www.ishavsveien.no/wp-content/uploads/2013/07/Pressemelding-Delta-og-Ishavsveien-sammarbeidsavtale1.pdf

Det er mange ting som gjør at vi har kommet til denne konklusjonen og det må legges til at det er mange positive egenskaper å finne hos andre leverandørers teknologi såvel som tilnærming til forretningsutvikling. For oss er det helheten som gjør at Delta Electronics er vår partner fremover og det gir oss en unik mulighet til å levere ladeløsninger som er skreddersydd for dagens og fremtidens medlemer av Artic Roads sine behov.

Forutenom det som står i pressemeldingen kan vi si at vi fra et teknisk perspektiv er godt fornøyd med støynivået som er meget lavt, og energieffektiviteten som er meget høy. Fremtidige produkter er også veldig imponerende. Her kommer vi tilbake med mer informasjon så fort vi kan!

Ellers tilfredstiller dagens ladere alle krav til statusrappotering og vi kan gjøre endel feilretting remote som også er vanlig hos de fleste leverandører.

Navnebyttet kommer som en naturlig del av å gå fra et prosjekt i Ishavskrafts regi til å bli et selvtendig selskap med ambisjoner om å bli en nordisk aktør.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA