Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

SVV innfører samkjøring på E18 mellom Sandvika og Filipstad!

Startet av Thomas Parsli, onsdag 27. mai 2015, klokken 08:05

« forrige - neste »

mariowing

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 27. mai 2015, klokken 16:16
Man regner med så store trafikale utfordringer (kaos) at mer kø i kollektivfeltet vil forsinke bussene enda mer.
Og siden Ruter snakker om 20% lenger reisetid pga. elbilene (som jeg tror betyr "opp mot 20%, noen få dager i året", uten at de har spesifisert det ordentlig) ønsker man å begrense den forsinkelsen.

SVV ser åpenabart for seg at alle tre feltene på E18 stopper opp i rushet hvis elbiler får lov til å kjøre der.
Omtrent som trafikkforsker Bård Norheim i Urbanet Analyse som mener at litt forsinkelse pga. elbil gjør at busspassasjerer heller tar fossilbilen og blir veldig forsinket.

Fredag 22. mai rett før klokken 15 sto all trafikk stille fra inne i Operatunellen og til Lysaker på grunn av en ulykke der. Jeg kjørte egentlig innover mot byen (altså motsatt retning) men fikk den lyse ideen at jeg skulle filme kaoset som SVV da må anta at oppstår i kollektivfeltet når tusenvis av elbiler skal sloss om plassen med hundrevis av busser. Resultatet var nedslående (for SVV) som kan sees i denne amatørmessig sammenklippede videoen fra mitt dashcam.


https://youtu.be/3kE8wGQb9qc
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Griffel

Sitat fra: mariowing på onsdag 27. mai 2015, klokken 22:48
Fredag 22. mai rett før klokken 15 sto all trafikk stille fra inne i Operatunellen og til Lysaker på grunn av en ulykke der. Jeg kjørte egentlig innover mot byen (altså motsatt retning) men fikk den lyse ideen at jeg skulle filme kaoset som SVV da må anta at oppstår i kollektivfeltet når tusenvis av elbiler skal sloss om plassen med hundrevis av busser. Resultatet var nedslående (for SVV) som kan sees i denne amatørmessig sammenklippede videoen fra mitt dashcam.


https://youtu.be/3kE8wGQb9qc
Bra film som viser at du ikke forsinket bussene så mye som et sekund tiltrods for at du kjørte en strekning du egentlig ikke skulle vært på.
Sammenklipping var ikke så værst, noen overganger, teksting og musikk så ville den bli en hit.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

mariowing

Sitat fra: Griffel på torsdag 28. mai 2015, klokken 14:56
Bra film som viser at du ikke forsinket bussene så mye som et sekund tiltrods for at du kjørte en strekning du egentlig ikke skulle vært på.
Sammenklipping var ikke så værst, noen overganger, teksting og musikk så ville den bli en hit.

Takk for ros og gode råd. Hadde ikke tid til å gjøre meg flid med filmen denne gangen, kanskje neste gang. Skal innrømme at det gav en litt barnslig glede å se alle bilene stå stille når jeg kjørte innover for så å snu på Fillipstad og kjøre ut igjen til Lysaker  ;-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

ElGreeen

#18
Elbilhysteriet på E18 tar jo aldri slutt. Leser i dag på Budstikka at nå er det nye "problemet " at det vil bli kaos i Sandvika pga skifte av felt ved avkjørselen til E16, da elbiler uten sjåfør
Nissan Leaf Tekna 2015

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ElGreeen

#20
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 30. mai 2015, klokken 08:35
Elbiler uten sjåfør? Dette blir livsfarlig :)

Ikke rart politiet forventer kaos  :)
Nissan Leaf Tekna 2015

Amoss

Sitat fra: ElGreeen på lørdag 30. mai 2015, klokken 13:09
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 30. mai 2015, klokken 08:35
Elbiler uten sjåfør? Dette blir livsfarlig :)

Ikke rart politiet forventer kaos  :)

Er nok sikkert bare Tesla med Autopilot det er snakk om her ;)
Model S 85D

Griffel

Sitat fra: ElGreeen på lørdag 30. mai 2015, klokken 07:07
Elbilhysteriet på E18 tar jo aldri slutt. Leser i dag på Budstikka at nå er det nye "problemet " at det vil bli kaos i Sandvika pga skifte av felt ved avkjørselen til E16, da elbiler uten sjåfør
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: Griffel på lørdag 30. mai 2015, klokken 15:57
Selv om jeg har sett mye rart her på forumet, klarer nok de fleste å skille mellom null passasjerer og fler enn null uten å ta oppmerksomheten bort fra veien.

Det er vel det der med "å kjenne andre på seg selv". Med det nivået vi har sett fra en del journalister i det siste ...  ;)
Model S 85D

hgs

Sitat fra: nime01 på mandag 01. juni 2015, klokken 12:29
Meanwhile, in China...

.. bygger de skyskrapere på noen måneder.. her skal rehab av noen tunneler ta årevis.

Forstå det den som kan - den samfunnsmessige kostnaden av sendrektigheten må jo være enorm, og samfunnsnytten desto større av å gjøre dette på så kort tid som overhodet mulig. Finnes det noen utregninger på dette?

Ja, kjør på:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2202736/More-deaths-caused-lax-Chinese-safety-laws-19-workers-killed-metal-lift-plummets-30-floors.html

http://www.washingtontimes.com/news/2010/aug/8/in-china-workplace-deaths-a-small-cost/?page=all

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Vroom

Sitat fra: nime01 på mandag 01. juni 2015, klokken 12:29
Meanwhile, in China...

.. bygger de skyskrapere på noen måneder.. her skal rehab av noen tunneler ta årevis.


Kan vel knapt kalles tunnel på Smestad i all den tid den er 500 meter lang?! Bru, eller i beste fall lokk, kan vi kalle den. Smestadlokket..

Vroom

Noen som vet hvorfor restriksjonene er 4 timer på ettermiddagen (14-18) mens de er 2 timer på morgenen (7-9)?

Burde det ikke ha vært 15-17 på ettermiddagen slik at folk kunne prøvd å endre arbeids tid til noe før 7 - 15 eller noe etter 9-17?

Thomas Parsli

Sitat fra: Vroom på tirsdag 02. juni 2015, klokken 07:57
Noen som vet hvorfor restriksjonene er 4 timer på ettermiddagen (14-18) mens de er 2 timer på morgenen (7-9)?

Burde det ikke ha vært 15-17 på ettermiddagen slik at folk kunne prøvd å endre arbeids tid til noe før 7 - 15 eller noe etter 9-17?

Køen begynner normal rett etter kl 14 (de dagene det faktisk er kø), så tidspiunktet virker fornuftig for meg, spesielt siden arbeidet helt sikkert vil resultere i mer kø.

Jeg er faktisk mer overrasket over at det er 07-09 om morgenen, køen innover begynner (de dagene det faktisk er kø) jo før klokken 07:00

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Regelen om samkjøring er en suksess, men gjelder den MC også? Tenker da selvfølgelig på Kewet, Reva, Chin, Tazzari etc?

http://elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3723-derfor-er-samkjoring-med-elbil-en-stor-suksess 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Regelen om samkjøring er en suksess, men gjelder den MC også? Tenker da selvfølgelig på Kewet, Reva, Chin, Tazzari etc?

http://elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3723-derfor-er-samkjoring-med-elbil-en-stor-suksess 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA