Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Regenerering på e-Golf

Startet av havardolini, tirsdag 26. mai 2015, klokken 16:27

« forrige - neste »

havardolini

Jeg er i tenkeboksen både om jeg i det hele tatt tør å bytte fra diesel til el, og om det blir en i3 eller e-Golf hvis jeg gjør det.

Nå lurer jeg på det med regenerering. BMW i3 har som kjent kun èn innstilling: Det som de fleste andre kaller Brake mode. Da bruker man egentlig nesten kun gasspedalen til å regulerer farten med, det er jammen ikke ofte man trenger å bruke bremsen.
Hvis man på e-Golf bare lar bilen stå permanent i B-mode, kan man da kjøre e-Golf på samme måte som i3 når det gjelder regenerering og regulering av fart? Er det evt. noen vits i å bruke noen av de andre nivåene for regenerering?
Har den adaptive cruise controllen på e-Golf stop and go-funksjonalitet lik den på i3?

Sirup

Jeg har e-Golf og bruker nesten aldri B-mode. Derimot brukes de tre regenereringstrinnene aktivt for enten å slakke ned på farten, bremse, eller å trille best mulig.
Blir en vane å sette bilen i passende regenereringstrinn.
VW e-Golf
Tesla Model X75

eivhelle

Golfen starter alltid opp i "coasting" mode som er ingen regen. Og det er den modusen som er jeg bruker aller mest. Jeg pleier å vippe girspaken til B ved planlagt bremsing, som for eksempel før veikryss. Ellers lar jeg bare bilen trille av gårde og gir et lett trykk på gassen i blant for å holde riktig hastighet. De ulike regen modusene blir kun brukt når man kjører lengre strekk i nedoverbakke.

Det er overraskende hvor lite energi som skal til for å holde jevn hastighet på flatmark.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

stefse

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 26. mai 2015, klokken 18:03
Golfen starter alltid opp i "coasting" mode som er ingen regen. Og det er den modusen som er jeg bruker aller mest. Jeg pleier å vippe girspaken til B ved planlagt bremsing, som for eksempel før veikryss. Ellers lar jeg bare bilen trille av gårde og gir et lett trykk på gassen i blant for å holde riktig hastighet. De ulike regen modusene blir kun brukt når man kjører lengre strekk i nedoverbakke.

Det er overraskende hvor lite energi som skal til for å holde jevn hastighet på flatmark.

+1
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

havardolini

Takk for svar.
Siden bilene er bygd etter forskjellige prinsipper, blir det sikkert til at man kjører de litt forskjellig.
Er det vanskelig å finne nullpunktet der bilen bare seiler avgårde om girspaken er vippet i B-mode?
Jeg ble jo litt vant til BMW sin løsning i løpet av helgen, og synes den fungerte ganske greit.
Syns dere ikke det blir til at dere må bruke mye tid og oppmerksomhet på å vippe girspaken til høyre, venstre og bakover? :)

jonrb

#5
Jeg synes B-mode er fint ved bykjøring og tett trafikk. Da blir det nesten bare enpedals-kjøring. Men er veldig glad for å ha D-mode for landeveiskjøring. Mye mer avslappende.
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

Råde

Sitat fra: havardolini på tirsdag 26. mai 2015, klokken 19:22
Takk for svar.
Siden bilene er bygd etter forskjellige prinsipper, blir det sikkert til at man kjører de litt forskjellig.
Er det vanskelig å finne nullpunktet der bilen bare seiler avgårde om girspaken er vippet i B-mode?
Jeg ble jo litt vant til BMW sin løsning i løpet av helgen, og synes den fungerte ganske greit.
Syns dere ikke det blir til at dere må bruke mye tid og oppmerksomhet på å vippe girspaken til høyre, venstre og bakover? :)
Nei. Det blir en vane.
EGolf kan du kjøre akkurat som i3 og tesla med enpedalskjøring, bare du bruker B. Det er imidlertid deilig å gå helt av pedalen også og seile. D1-3 er ok i lengre nedoverbakker.

Synes valgmulighetene er bra å ha. I det daglige seiler jeg.
e-Golf | X75D

elektro

Har kjørt e-Golf i en uke nå og kan bare si meg enig med de andre her; Jeg seiler stort sett rundt i D men bruker B på samme måte som jeg brukte 2. giret på gamlebilen med manuell kasse og diesel, inn mot kryss og rundkjøringer. For øvrig bruker jeg D1 og D2 i lange nedoverbakker. D3 bruker jeg ikke så mye, men det er kanskje dette som ligger tettest opp mot kraftig regen. på for eksempel Tesla. i3 og Leaf har jeg ikke kjørt. Jeg bor i Oslo sentrum og har forsøkt å kjøre litt permanent i D2 også. Det fungerer greit når det er litt trafikk, men generelt finner jeg det mer effektivt å seile mest mulig. Det føles mest riktig, ettersom du aldri klarer å regenerere mer enn en brøkdel av hva det koster å komme opp i hastighet igjen.

Jeg elsker valgfriheten med de forskjellige modusene, spesielt følelsen av seile, men også å "bremse på giret" når jeg vipper spaken bakover i B. Gir tilbake litt av følelsen med å kjøre bil som man mister når man går fra manuelt til automat. For ikke å snakke om til elbil med enpedalkjøring - som blir litt radiobil..  ;)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektrolux

Vi bruker ikke lengre D1-D3, men skifter aktivt mellom B og D.

D med en gang trafikken løsner, og B i byen.

På ene bilen måtte jeg velge regen eller ikke, og valgte å ta vekk hele regen funksjonen.

For meg er autoseiling deal breaker, ellers hadde jeg antakelig hatt en i3 ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

DagRune

Jeg bruker D1-D3 aktivt. Mye bakker her, og jeg synes det er praktisk å bruke regenereringsnivået til å regulere fart i nedoverbakkene, i stedet for å bruke bremsepedalen. Det blir som å "bremse på giret" med fossilbil. Bare at jeg nå får mesteparten av den "potensielle energien" (som vi lærte om i fysikktimene) tilbake til batteriet.

B-modus bruker jeg sjelden, det holder med den regenerering jeg får via bremsepedalen.

elektrolux

I nedoverbakker er det lurt å bruke cruice kontrollen for å regenerere og spare fartsbøter. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

mihkku

Seilet en del i D tidligere og B i byen, men nå har jeg begynt å bruke mer og mer D - 1 - 2 -3 på langkjøring og B i byen, men bytter over til D igjen når jeg setter på litt fart.

Nuvolari

#12
Kjører Tesla til vanlig som har permanent regenerering tilsvarende B på golf. Bruker derfor alltid B når jeg kjører golfen.

Det kalles one-foot driving.

Orker ikke drive å gire hele tiden for å få et par km ekstra rekkevidde.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Capt

På bykjøring får jeg  ca. 13,5kw med utstrakt bruk av seiling. Står den i B blir det 14,5kw. Det betyr vel over en mil ekstra rekkevidde totalt ved seiling. Trenger man ikke den ekstra milen er det jo bekymrinsløst å bruke B. Spørsmål: ved B bremser den ganske bra, aktiveres bremselyset?
E golf med v/pumpe mai 2015
Outlander HPEV feb 2017

hottentott33

Sitat fra: Capt på torsdag 28. mai 2015, klokken 20:42
På bykjøring får jeg  ca. 13,5kw med utstrakt bruk av seiling. Står den i B blir det 14,5kw. Det betyr vel over en mil ekstra rekkevidde totalt ved seiling. Trenger man ikke den ekstra milen er det jo bekymrinsløst å bruke B. Spørsmål: ved B bremser den ganske bra, aktiveres bremselyset?

Bremselyset lyser i B. Bremselyset lyser ikke i D1 eller D2 i begynnelsen, men usikker hva som skjer hvis den står på en stund. På lastebiler er det ikke uvanlig at retarderen kan stå på en liten stund før bremselyset går på (på Scania går alltid bremselyset på), så ikke umulig at D1 og D2 fungerer på samme måte, men har ennå tilgode å se bremselys i D1 og D2 i allefall. D3 er jeg usikker på, for den har jeg ikke fått dobbeltsjekket.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA