Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisøkning

Startet av Svennemo, tirsdag 26. mai 2015, klokken 12:00

« forrige - neste »

Svennemo

Er ny her og prøvde å søke litt uten noe særlig hell. Så spør her: Har noen fått beskjed om prisøkning på bestilte biler pga økt eurokurs??
Bestilte en bil i okt med produksjon i april og fikk beskjed i feb om at Kia legger på 12000.- på prisen pga eurokursen. Kia Norge tar 6000.- av dette og kunden må ta de resterende 6000.-
Nå er jo Eurokursen normalisert igjen og det skulle ikke bety prisøkning på en ikke levert bil da vel??
Noen som har fått samme beskjed??
Har forøvrig ikke hørt noe mer om levering pr dd og vi er i juni snart...
(BOS Trondheim...)

t4.ravenbird

Jeg fikk det påslaget, ja. Fikk imidlertid ingen beskjed, hverken i februar eller da bilen kom- ble bare forelagt en ny modifisert kontrakt med forhøyet pris og oppdaget endringen selv. Slett kundebehandling spør du meg

Sele

Skrevet kontrakt når du bestilte bilen? Skal vel i så fall stå der om de kan legge på prisen. Jeg hadde ikke godtatt det på en bil som du har ventet flere måneder på.

t4.ravenbird

Joda, hadde kontrakt. Det står noe med liten skrift om endring av pris så de har jo alt på det tørre sånn sett og jeg tror dette er rimelig standard. Det har vært diskutert før også, ihvertfall her er samme sak http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14821.msg352041.html#msg352041

Det som imidlertid er for dårlig er mangelen på informasjon. Hvis KIA økte prisen med 12.000 i februar hvordan i all verden kan de så la det gå 1/4 år uten å informere ventende kunder om det for så å overumple med det ifm overlevering. Ødelegger enhver begeistring for ny bil

Svennemo

Poenget mitt med posten var om de kan legge på prisen når euroen nå er tilbake på "normalt" nivå etter en periode i vinter da alt føyk i været. Bilen er ikke i landet og levert enda. Setter de ned prisen tilsvarende hvis euroen synker under det "normale"? Neppe.

Olemann

Sjekk kursen da du bestilte/kontrakt OG sjekk den dag du skal betale bilen. Om disse kursene er omtrent like har ikke Kia grunnlag for økning begrunnet med valuta - det står normalt noe om dette i kontrakt så svinger kursen kan de øke eller slå av.  Men er den tilbake igjen når du betaler/henter så har du en god sak.

Sitat fra: Svennemo på tirsdag 26. mai 2015, klokken 16:22
Poenget mitt med posten var om de kan legge på prisen når euroen nå er tilbake på "normalt" nivå etter en periode i vinter da alt føyk i været. Bilen er ikke i landet og levert enda. Setter de ned prisen tilsvarende hvis euroen synker under det "normale"? Neppe.

Mogge

Jeg fikk i dag beskjed, etter mail fra meg og ikke fra dem, at de resterende 6000 også dekkes av importør.

JTveter

Veldig forskjellig praksis her tydeligvis. Fikk levert bil (grå erstatning for sort) i april, da var kusforskjellen mellom bestilling og leveringsdato 15-20 øre. Argumenterte da mot prisøkningen, men fikk beskjeden at prishoppet på 6000 skulle bestå uansett dagens kurs.
Fikk riktignok prutet det ganske godt ned etter noen harde runder, men dette er jo bare nok et eksempel på ulik praksis mellom forhandlere....
KIA Soul Titanium Grey, Solgt
Mitsubishi Outlander PEHV 2016 Titanium Grey
Tesla Model 3 2019

Trond.m

#8
Jeg har ikke sett ordlyden i kontrakten din, men det pleier å være en formulering som "dersom det før levering eller før utløpet av avtalt leveringstid finnner sted endringer i toll- og avgiftssatser, eller pris for den solgte bilen i samme tidsrom endres fra fabrikken/ importøren, eller det finner sted endring i valutakurs og disse forhold får innflytelse på selgers innkjøpspris, blir kjøpesummen å endre tilsvarende"

Unntaket er hvis bilen allerede står i landet ved kontraktsinngåelse og det er avtalt levering innen 3 mnd. Da kan selger bare kreve økning i forhold til endring i valutakurs i tidsrommet fra bestilling.

Så juridisk har det nok sitt på det tørre for å kreve en prisøkning. Hvis man sammenlikner kursen på norske kroner med da den opprinnelige prisen ble fastsatt, så utgjør nok forskjellen mye mer enn 6000 kr. Men det er alltid lov å prute og det ville jeg nok gjort selv også  ;) Uansett har du nok fått mye bil for pengene, og siden ventetiden er så lang kunne du sikkert solgt den med fortjeneste hvis du angret på kjøpet.

Svennemo

Purret litt på levering av bestilling fra okt 14 på epost og fikk bla beskjed om at Kia frafaller kravet om ekstra valutabetaling. Dog vet de ingenting om leveringstidspunkt. Virker som den plutselig "står der" og dialogen med fabrikk er meget svak.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA