Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Trondheim - Storlien

Startet av havardolini, tirsdag 26. mai 2015, klokken 10:41

« forrige - neste »

havardolini

Er det noen som har kjørt denne ruten med e-Golf?
Jeg kjørte dit med en i3 i helgen, på tørre og fine veier og en grei temperatur på 12-15 grader. Jeg lurer på om e-Golfen klarer det like greit, og om marginen er såpass at jeg klarer turen til og med når det regner kraftig, evt. på vinterføre?

For dere som ikke er kjent i området, er dette en tur på 103 km hver vei for meg. De første knapt 8 milene til Meråker er relativt flate, noe motorvei, og Meråker ligger på ca. 120 moh ifølge yr.no.
De siste to milene er ganske tøffe, da stiger det opp til over 600 moh. Jeg har ikke de eksakte tallene, men dette beskriver i alle fall ruten greit nok.

På Storlien er det hurtiglader, og noen gratis 22KW-ladere. Hvor lang tid tar det å få ladet fra tomt batteri og opp til 70% på en slik semihurtig lader?

janegils

Har kjørt frå Stjørdal til Storlien med eGolf.
Starta fulladet, kjørte i Eco+, med ACC aktiv, og hadde rett under 'halv tank' når vi kom fram til Storlien. (Tørr asfalt, pluss 3-8 undervegs).
Saktelada på Storlien før vi kjørte heim, men hadde greid oss fint uten å lade. Mykje nedoverbakke heim att  :)
Med eGolf så får du lada med maks 3,6kW frå gratispunktene. Så viss du ikkje har veldig god tid så må du nok fleske til med hurtiglading (kr.90,-).
The rotation of earth really makes my day

havardolini

Takk for svar.
Hvor mye mer tror du bilen ville ha brukt om du hadde kjørt i Normal eller Eco?
Med i3 brukte jeg ca. 25% batteri fra Meråker og opp til Storlien. Da kjørte jeg den i "full effekt" med ganske økonomisk kjøring, bortsett fra da jeg måtte ta en skikkelig kickdown forbi en trailer som slet i motbakkene :)
Jeg skulle vel også prøvd en e-Golf på samme ruta, hvor bruker den på E6 mellom Stjørdal og Trondheim om man holder Cruise Control på fartsgrensene?

janegils

Kjørte Trondheim-Stjørdal i dag. Tørr asfalt, Normal mode, ACC aktiv.
Starta med fullt batteri, ved ankomst viste 'tankmåleren' at det var brukt mindre enn 3/16 av batteriet.
Snittforbruk var 13,0 kWh/100km.
Har ikkje foretatt testing av forbruk i Normal/Eco/Eco+, så har ikkje noko godt svar der...
The rotation of earth really makes my day

Panzer UP

Tenkte å ta denne turen i dag i en E up. Noen som vet om ladestasjonen virker og og jeg kan betale med sms selv om jeg ikke har abonnement?
Folkevogn eOPP

janegils

GoCharge-appen funkar greit utan abonnement.
The rotation of earth really makes my day

vbl

Hei.

Jeg kjørte første gangen fra Trondheim til Åre for en måned siden, jeg hadde tenkt å kjøre turen i hele vår men siden det har vært skikkelig drittvær hele tiden turde jeg ikke prøve. Men for en måned siden var det ferie og endelig litt finvær.

Kjørte fra Lademoen via Strindheimstunnelen og brukte ca. 1/8-del (Batterimåler er delt inn i 8 og siste rødmarkeringen er 1/8-del) til toppen av E6 på Sveberg før det går nedover mot Stjørdal igjen. Hadde ett gjennomstitt på 13,0 kWh/100km og halvt batteri da jeg kom til Meråker etter ca 80 km.
Fra Meråker brukte jeg ytterligere 1/8-deler til Storlien og forbruk økte fra 13,0 til 15,4 kWh/100 km på de siste 24 km mellom Meråker og Storlien. Kjørte i Eco på denne turen. Altså brukte jeg 5/8-deler på dette stykket.
Ladet i ca. 45 min mens jeg gikk meg en tur i hytteområdet siden butikken var stengt, lader stoppet akkuart i det jeg gikk mot bilen, perfekt timing, før jeg kjørte videre. Husker ikke hvor mye jeg brukte på de siste 6 milene til Åre da det var veldig sent og jeg hadde nok batteri for å si det slik...

Jeg har abonnement fra EV-power og det funket helt fint så fort jeg fant ut hvordan det funket. Hadde abonnement på inntil 5 ladinger til 199 kr/mnd men har nå byttet til inntil 15 ladinger til 399 kr/mnd. Ladinger utover dette koster 149 kr pr. lading.

Siden første tur har jeg nå kjørt til Åre en 5-6 ganger og det har funket smertefritt hver gang bortsett fra litt venting på at hurtiglader skulle bli ledig. Det går ikke an at 2 stykker hurtiglader samtidig (1 med Chademo og 1 med Combo).
Andre turen kjørte jeg i Eco til jeg kom i ett forferdelig kraftig regnvær da jeg nærmet meg en av bygdene Flora/Gudå, da byttet jeg til Normal for å få varme. Farten var ikke mer en 60 km/t da trafikken og været ikke gjorde det forsvarlig for høyere fart. Brukte ytterligere 1/8-del på denne turen og endte opp med 6/8-del på denne turen til Storlien.

Jeg er mest spent på hvor lenge utover høsten jeg kan kjøre til Storlien med e-Golfen før jeg må bytte til Corolla'en. Skulle ønsket en hurtiglader på Meråker så hadde jeg kunnet kjørt til Åre hele året.

Jeg har kjørt flere langturer i løpet av sommeren og det har funket bra hver gang med litt planlegging på forhånd.

Har kjørt Trondheim - Levanger (hurtiglader) - Beitstad - Steinkjer (semihurtig) - Levanger (hurtiglading) - Trondheim.
Kjørte også Trondheim - Tautra - Levanger (hurtiglader) - Trondheim.
Kjørte også fra Åre til Østersund (10 mil).

Det jeg ser er at jeg har tendensen til å overplanlegge, det går som regel mye bedre enn ventet.

havardolini

Dette var interessant,

Kan man bruke et abonnement hos EV Power på alle hurtigladerne helt ut til Sundsvall, eller må man forberede et annet abonnement/app før en slik tur?

Jeg bor i Trondheim, men har av forskjellige grunner ikke så veldig lyst til å handle med VW-forhandleren her i byen. Derfor lånte jeg en e-Golf fra Orkdal bil på Orkanger. Jeg kjørte derfra i Normal-mode med fullt batteri. Jeg sakteladet et par timer i midtbyen(på laveste innstilling viste det seg, da jeg ikke skjønte helt hvordan jeg skulle trykke på kladden for å øke effekten), før turen gikk videre til Storlien.
Jeg kjørte i Normal nesten hele veien, men jeg begynte å bli litt nervøs da vi kom inn i stigningen ved Storlien. Jeg kom frem til Coop på Storlien i skilpaddemodus. Det var varmt og fint i Trondheim, men surt og j*** oppe på Storlien, det hjalp heller ikke at hurtigladeren var ute av drift da, og vi måtte sitte og fryse i bilen mens den sakteladet fra en av AC-stolpene :)

Det er vel ren fysikk som sier noe om hvor mye energi man trenger for å trekke bilen opp de over 500 høydemetrene fra Meråker til Storlien.
Dvs. at det ikke burde ha noe å si om man kjører i Normal, Eco eller Eco+ ? Vel og merke om man har en følsom høyrefot. Jeg er selvsagt åpen for at jeg kan ha misforstått noe.
Det man sparer er kanskje noen kilometer ved at varmeapparat/AC og andre komforfunksjoner går med redusert effekt i de mer sparsomme modusene?

vbl: Jeg tror jeg hadde ca. 75% på batteriet da jeg startet fra Trondheim, dvs. at jeg brukte i størrelsesorden 6/8 fra parkeringsplassen ved HIST, men de tallene må du ta med en liiten klype salt :)

vbl

Abonnementet til EV Power fungerer på alle ladestasjoner i Trøndelag som de driver, inkludert den på Storlien. Resten av laderne innover mot Sundsvall er gratis på nåværende tidspunkt men det har vært sagt at det muligens skal innføres betaling fra høsten av uten at jeg har sjekket så mye på dette ennå.
I Levanger er det Fortum som driver og hos Fortum betaler man 2,50 kr/min med RFID-brikken (som du skal få når du kjøper fra Møller Trondheim inkludert 200 kr).

Jeg jobber i Meldal og dro innom Orkdal Bil etter jobb og fikk låne en e-UP som jeg kjørte hjem og videre til jobb neste dag, etter jobb byttet jeg til e-Golfen som jeg gjorde samme prossess med før jeg leverte bilen på en torsdag hvor selger ikke var til stede, dette var i begynnelsen av november i fjor, har fortsatt ikke hørt fra de så de kan ikke være så intressert i å selge biler. Selgers kunnskapnivå vil jeg krakterisere som sterkt mangelfull da hun kom med blant annet den usannheten om varmepumpen som verserte i begynnelsen (husker ikke detaljene akkurat nå).
Jeg endte opp med en avbestillings bil fra Møller Trondheim og er veldig fornøyd med servicen så langt. Hentet bilen fra verksted i går fordi jeg måtte bytte batteripakke og en del annet småplukk og de har fikset/sjekket det jeg har anmerket uten spørsmål.

Man sparer kanskje noe med Eco+ men da må du ha fjærlette bein og papirpose over hodet så ingen ser deg. Har prøvd Eco+, som er begrenset til maks 95 km/t, ned Okstadbakkene og endte opp med å bruke mye mer en Eco fordi jeg måtte trykke ekstra hardt på gasspedalen for å holde 80-90 km/t. Samme på vei opp, klarte så vidt å holde 70-80 km/t med klampen i bånn.
Jeg sparer mer på å kjøre i Eco og slå av varmeapparatet helt, i tillegg kjører jeg alltid i B så lenge det ikke er glatt.

Jeg skal kjøre til Åre annenhver helg utover høsten så får man se hvor langt ut mot jul man tør å kjøre uten hurtiglader på Meråker.

janegils

Sitat fra: vbl på fredag 14. august 2015, klokken 18:50
Abonnementet til EV Power fungerer på alle ladestasjoner i Trøndelag som de driver, inkludert den på Storlien. Resten av laderne innover mot Sundsvall er gratis på nåværende tidspunkt men det har vært sagt at det muligens skal innføres betaling fra høsten av uten at jeg har sjekket så mye på dette ennå.

Når eg køyrde til Östersund/Sundsvall i ferien så stod det på skilt ved hurtigladarne at det var gratis ut 2015, deretter skulle det bli ei betalingsordning.
Det er generelt bra med ladestasjonar i Sverige, elbilar derimot...de er ikkje så mange :)
The rotation of earth really makes my day

havardolini

Sitat fra: vbl på fredag 14. august 2015, klokken 18:50
Jeg jobber i Meldal og dro innom Orkdal Bil etter jobb og fikk låne en e-UP som jeg kjørte hjem og videre til jobb neste dag, etter jobb byttet jeg til e-Golfen som jeg gjorde samme prossess med før jeg leverte bilen på en torsdag hvor selger ikke var til stede, dette var i begynnelsen av november i fjor, har fortsatt ikke hørt fra de så de kan ikke være så intressert i å selge biler. Selgers kunnskapnivå vil jeg krakterisere som sterkt mangelfull da hun kom med blant annet den usannheten om varmepumpen som verserte i begynnelsen (husker ikke detaljene akkurat nå).
Jeg endte opp med en avbestillings bil fra Møller Trondheim og er veldig fornøyd med servicen så langt. Hentet bilen fra verksted i går fordi jeg måtte bytte batteripakke og en del annet småplukk og de har fikset/sjekket det jeg har anmerket uten spørsmål.

e-Golfen er en herlig bil, men jeg endte opp med en i3. Dette skyldes veldig mye at jeg for å si det mildt er ekstremt skuffet over kundebehandlingen fra Møller Trondheim, det ble så ille at jeg bare måtte kansellere kontrakten. En jeg kjenner fikk reservert en bil hos dem, var ute og prøvde den og bestemte seg for å ta den. Men da han kom tilbake var bilen solgt til noen andre, men han var velkommen til å bestille en ny. Joda...

Jeg har en liten mistanke om at jeg snakket med samme selger som deg hos Orkdal bil. Jeg fikk bl.a. høre at det ikke var lurt å kjøre i B-mode i nedoverbakker, for da måtte man bruke så mye gass for å oppveie for at den bremset så mye... Njei, jeg kjøper ikke den.
Dette var tidlig i sommer, hun beskrev også varmepumpen i e-Golf som et rent gjenvinningssystem, enda jeg har sendt både henne og Møller Trondheim et dokument fra VW sentralt som sier noe annet. Men dette har ikke så mye å gjøre med emnet for denne tråden ;)

Jeg lurer litt på om jeg brukte noe mer strøm fra Meråker og opp enn deg. Kjører du jevnt på cruise Control oppover der, eller har du noen andre gode tips å dele?

Lykke til med Sverigeturene, jeg kommer også etter hvert dit med i3'n :)

vbl

Jeg har sluttet å bruke ACC da jeg synes den virker sløvende og virker mer trafikkfarlig en til hjelp for min del, samt at den bruker mer strøm.
Jeg har også slått av automatisk visking i regn og justerer farten på intervallen etter hvor mye regn det er (dette er noe jeg er vant med fra bensinbilen), det er sjelden det er så mye regn at en må bruke konstant visking på laveste hastighet. Uten at jeg har gått inn for å teste forkjellen så virker det som den bruker mindre strøm nå en før i regnvær, men det kan være tilfeldigheter.
Jeg bruker å slå av varmeapparatet helt i perioder det ikke trengs, det sparer også strøm, er ikke nødvendig å stå på kontant på auto.

Min siste tur til/fra Storlien gikk ikke som planlagt da CCS-lader ikke fungerte (chademo fungerer) så det ble en ufrivillig lang tur på Storlien i 2 timer med lading på stolpe for å komme videre til Åre.
Tilbaketuren ladet jeg i kanskje maks 1 time og hadde 6/8-dels batteri igjen med ca. 80 km forventet kjørelengde før jeg ikke orket vente mer og tok sjangsen på å kjøre videre. Brukte nesten ingenting ned til Meråker og forventet kjørelengde økte til 125 km. Rundet akkurat rødstreken rett etter Væretunnelen så det gikk over all forventning. Kjørte i eco og avslått varmeapparat.

torsteo

Noen som har kjørt strekningen stjørdal - Åre med E-golf?

På meråker er det lademuligheter fra Fortum. På Storlien skal det også være Combo hurtiglader, men klarer ikke finne ut hvem som er ansvarlig for den. Har også lest at man kan lade der helt gratis.... Fint om noen kan bekrefte dette.
I Åre er det Clever som drifter laderne og lurer på om noen har brukt disse. Kan man betale lokalt eller må man kjøpe et ladekort fra Clever via nettsiden?

Thomlov

#13
Les tråden under lokalforum trøndelag

Du må ha ladekort fra Clever men det kan også kjøpes i noen butikker i nærheten av hurtigladerne.

janegils

Lada gratis på Storlien i helga, men det vil nok bli betaling etter kvart.
(Det er ikkje avklart om det er Fortum eller Clever som skal drifte laderen).

Kjørte forøvrig frå Stjørdal til Åre uten lading i fjor sommer...
The rotation of earth really makes my day

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA