Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Justering av ladestyrke ved bruk av ladekladd

Startet av woody, mandag 25. mai 2015, klokken 20:17

« forrige - neste »

woody

Hei.
I sommer tenker vi å ta egolfen på ferie. Vi har leid oss en hytte i Sverige og ønsker å lade her.
Vi har fått informasjon om at vi gjerne kan lade fra stikk på hytta, men at hyttas strøm er begrenset til 6A.
Jeg har da på forhånd forsøkt å justere ladestyrke ved bruk av original ladekladd ved lading hjemme.
Jeg har både forsøkt å justere til 5A i bilen og også i appen, men jeg kan ikke se noen sted i bilen hvilken ladestyrke som er under lading. Men sist jeg forsøkte dette hadde jeg ca halvt batteri og den skulle da være fulladet etter ca 6 timer (noe som stemte veldig bra). Men dette er samme tid som når jeg lader ved 10A.
Deretter satt jeg meg inn i bilen under lading og sjekket innstillingen igjen. Da var den igjen satt til 16A, som den vanligvis er, selvom kladden er begrenset til 10A. Men når jeg da forsøkte å endre vil det ikke la seg gjøre.

Noen som vet hva dette skyldes eller har tilsvarende erfaringer?
Eller kan man rett og slett ikke lade annet enn 10A med originalladekladd?
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

jonste

Har forsøkt å lade bilen ved å stille inn på 5amp i discover skjermen, og da doblet jeg glatt ladetiden i forhold til 10amp. Med orginal kabel/kladd.
Glemte å stille tilbake etterpå, og oppnådde samme trege lading også fra 16amp vegglader hos Møller.
Så hos meg holdt den seg på 5amp også etter at bilen var kjørt og stoppet flere ganger.

Fungerte i samme runden fint å justere ladestyrken via app'en.

Går du inn i appen (e-styring -> lading -> stille inn) så kan du også se hva den aktuele innstillingen er.


woody

Ok. Takk for svar.
Bilen er nå fulladet men med kabelen i bilen. Går jeg inn i appen nå står det 5A igjen. Men i stad da jeg sjekket i bilen under lading stod det 16A. Rart
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

mihkku

Du kan også begrense ladingen på kladden ved å holde inne + - i noen sekunder, så kan du justere til det laveste som er 5A om jeg ikke husker feil?

kula

Kjøp Volvo sin ladekabel når du først er i Sverige, så kan du lade fra 6 til 16 ampere og bare bruke kladden til det. Du kan kjøpe den med stikkontakt Schuko eller UEE (med overgang) om du vil. Prisen ligger på ca 4.000 NOK.
TH!NK City 2008 zebra 149.000km på 6 år før batteriet takket for seg januar 2015
e-Golf fra februar 2015 23.000 km første året
TMX 75 #255 fra oktober 2016

elektro

Sitat fra: mihkku på mandag 25. mai 2015, klokken 21:09
Du kan også begrense ladingen på kladden ved å holde inne + - i noen sekunder, så kan du justere til det laveste som er 5A om jeg ikke husker feil?

Vil det si at noen andre også kan skru ned strømstyrken, når du f.eks. gateparkerer?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

stefse

Har satt volt/ammeter på uttaket jeg lader fra så jeg ser real time hva bilen trekker. Volkswagens orginalkladd trekker på hhv 5 og 10A;   4,7A på 228V og 9,6-9,7 A på 226V. Kan sjekke dette med justering på kladden neste gang jeg lader.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

mihkku

Sitat fra: elektro på mandag 25. mai 2015, klokken 22:49
Sitat fra: mihkku på mandag 25. mai 2015, klokken 21:09
Du kan også begrense ladingen på kladden ved å holde inne + - i noen sekunder, så kan du justere til det laveste som er 5A om jeg ikke husker feil?

Vil det si at noen andre også kan skru ned strømstyrken, når du f.eks. gateparkerer?
Ikke få pøblete tanker nå;)

elektro

Sitat fra: mihkku på mandag 25. mai 2015, klokken 23:32
Sitat fra: elektro på mandag 25. mai 2015, klokken 22:49
Sitat fra: mihkku på mandag 25. mai 2015, klokken 21:09
Du kan også begrense ladingen på kladden ved å holde inne + - i noen sekunder, så kan du justere til det laveste som er 5A om jeg ikke husker feil?

Vil det si at noen andre også kan skru ned strømstyrken, når du f.eks. gateparkerer?
Ikke få pøblete tanker nå;)

Neida, slapp helt av.. Måtte ev. være å skru den opp sånn at vedkommende skulle bli ferdig!  ;) Jeg tenkte mest på om noen andre pøbler skulle fikle med kladden min, for å si det sånn..  ;D

Det er vel ikke noe stort problem. Dessuten er det jo kjekt med Car-Net appen, sånn at man kan sjekke at alt er OK.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

woody

Sitat fra: mihkku på mandag 25. mai 2015, klokken 21:09
Du kan også begrense ladingen på kladden ved å holde inne + - i noen sekunder, så kan du justere til det laveste som er 5A om jeg ikke husker feil?
Har også forsøkt å holde knappene inne noen sekunder uten hell. Holder jeg 0 inne i noen sekunder stopper den og om jeg holder 1 inne noen sekunder starter den igjen.


Sitat fra: kula på mandag 25. mai 2015, klokken 21:55
Kjøp Volvo sin ladekabel når du først er i Sverige, så kan du lade fra 6 til 16 ampere og bare bruke kladden til det. Du kan kjøpe den med stikkontakt Schuko eller UEE (med overgang) om du vil. Prisen ligger på ca 4.000 NOK.
Vuderer veldig å kjøpe noe lignende ja.

Takker for svar alle sammen ;)
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

jonrb

Anbefaler den nyeste utgaven fra EVI. Billigst, og den har skjerm som viser hvor mye strøm som trekkes. Den kan stilles inn på 16A eller 10A, men har du f.eks behov for 5A setter du det i bilen. Men genialt at den viser lade-spenning og -strøm på skjermen. Rart at ikke eUp og eGolf kan vise faktisk ladestrøm på en eller annen skjerm.
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

jantegolf

Du må trykke inn 0 og 1 tasten på kladden samtidig. Da lyser alle de seks grønne lampene opp. Deretter kan du justere ladestrømmen ned ved å trykke på 0 tasten eller opp ved å trykke på 1 tasten

woody

Sitat fra: jantegolf på tirsdag 26. mai 2015, klokken 20:05
Du må trykke inn 0 og 1 tasten på kladden samtidig. Da lyser alle de seks grønne lampene opp. Deretter kan du justere ladestrømmen ned ved å trykke på 0 tasten eller opp ved å trykke på 1 tasten

Hmm. Dette skal testes i kveld. Vet du hvor mye det er per lampe?
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

woody

Sitat fra: woody på tirsdag 26. mai 2015, klokken 20:26
Sitat fra: jantegolf på tirsdag 26. mai 2015, klokken 20:05
Du må trykke inn 0 og 1 tasten på kladden samtidig. Da lyser alle de seks grønne lampene opp. Deretter kan du justere ladestrømmen ned ved å trykke på 0 tasten eller opp ved å trykke på 1 tasten

Hmm. Dette skal testes i kveld. Vet du hvor mye det er per lampe?
Da er dette testet og kan bekreftes at fungerer. Hadde allerede fullt batteri så jeg satt på varming via app 2 ganger. Satte ladekladd på første lampe og bilen sa 30 min til fulladet. Deretter satt jeg ladekladden til full igjen og den sa 15 min. Ser ut til at det kan stemme at den da lader med 6A.
Takk for hjelpen
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

Elmo

Sitat fra: woody på tirsdag 26. mai 2015, klokken 20:26
Vet du hvor mye det er per lampe?

Det er tre stepp på original kladden.  6A, 8A og 10A  (men det lyser vel to lamper for hvert stepp såvidt jeg husker).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA