Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjemperabatter på nybiler på Finn. Hva skjer med bruktprisene nå?

Startet av ElectroShock, mandag 25. mai 2015, klokken 16:18

« forrige - neste »

Dennis

Ja skulle stått utrolig dårlig til før jeg hadde kjørt rundt i en rullatorbil (ION). Eller selv da hadde jeg aldri i min villeste fantasi kjøpt en slik, hadde heller tatt bussen eller bare holdt meg hjemme.

Sikkert billig å bare gå kledd i en Rimi plastpose også, men ikke noe jeg hadde følt meg komfortabel å gå i.




pwb

Sitat fra: kvasbo på mandag 06. juli 2015, klokken 15:44

Altså, man kan jo også bo i indre Finnmark fordi det er billig, spise kun knekkebrød, kjøpe alle klær på Freted og aldri dra på ferie. Da sparer man også masse penger og kan dø trist og rik.

Blir man trist av å bo i indre Finnmark?

pwb

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 06. juli 2015, klokken 15:56
Ja skulle stått utrolig dårlig til før jeg hadde kjørt rundt i en rullatorbil (ION). Eller selv da hadde jeg aldri i min villeste fantasi kjøpt en slik, hadde heller tatt bussen eller bare holdt meg hjemme.

Sikkert billig å bare gå kledd i en Rimi plastpose også, men ikke noe jeg hadde følt meg komfortabel å gå i.

Virker jo som det står dårligere til med dere som har Tesla som syter over bruktprisene. Du snakker om komfor, nå har jeg ikke sittet i de nye setene men jeg sitter bedre i min ION enn i de gamle setene til Tesla, ikke kan man justere nakkestøttene og ikke er det noe å holde seg i hvis man er passasjer, så komfor kortet tror jeg ikke du trenger å trekke frem enda.

petersv

Nå synes jeg dere er ufine alle sammen, trillinger er flotte biler, Tesla og. Alt til sitt bruk. Man må ikke rakke ned på hverandre selv om "den andre" gjør det. Beklager moralpreken, men dette synes jeg var lavmål...

cairnz

Hadde lett hatt en iON, Leaf, Buddy eller hva som helst billigere enn Tesla, hadde de bare hatt 300 bekymringsfrie kilometre tilgjengelige på batteriet. Men nå er det jo ikke slik.
Elbilist

VL

Hadde også vurdert en annen elbil om rekkevidden var på plass og den var stor nok til å få med barnevogn og barnesete! ( Før jeg selv ble Tesla eier) Nå er jeg helt frelst.

Når staten "spanter" halve Teslaen var valget egentlig ganske enkelt. Man skal jo ikke lengre enn til Sverige før Teslaen nærmer seg 1.5 mill i pris for en "normal" utgave. Det hadde blitt urovekkende mye for oss å bruke på bil, så det hadde nok blitt uaktuelt og det regner jeg med det hadde vært for de fleste andre også!

Satser på batteri og bil holder seg bra og lenge! Så jeg ser ikke for meg å selge med det første! Etter drøye 3 uker som Tesla eier kan jeg ikke se for meg å kjøre noe annet, det er en fantastisk maskin og det er aldri kjedelig å kjøre den! "Glemmer" jo ting på butikken med vilje for å ha en unnskyldning ovenfor fruen for å kjøre litt til.....  ;D ;D

En ting har jeg lagt merke til da!! Får ganske mange blikk når jeg kjører Teslaen... Enten er folk dritt misunnelig på bilen/syns den er ganske fet ( men det er jo så mange på veien nå at jeg tviler på folk blir overveldet når de ser en?? ) Ellers så har folk flest noe imot Tesla kjørere  :o Og forbinder oss med noe vondt...  >:( Noe er det i hvert fall!
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

toppi

Som gammel bruktbilimportør fra Tyskland (til eget bruk) er jeg vant til å ha svært billig bilhold.
Men ser jo nå at det å kjøpe en ny Tesla gir enda billigere bilhold.
Foreløpig har den tapt seg i snitt ca 30 lapper i året, og så må man jo se hva man sparer også.
Det er for min del mellom 30 og 40 tusen pr år.  I tillegg har jeg spart reisetid som er vanskelig å måle i penger  ;D
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

ElectroShock

Det som støtter bruktprisene på mellomlang sikt er:
Innføring av MVA på elbiler fra 2018
Alle Teslaer solgt i Norge hittil på historisk lav dollarkurs

Det som kan tale mot er:
Stor teknologi utvikling
Skjulte feil vi ennå ikke kjenner til
Risiko knyttet til elbilens fremtid

Det som er sikkert et at nesten alle Teslaene en dag kommer til å bli skrapet, så bilenes langsiktige verdi er kjent. Vrakpanten.  ;)

Epleskreller

Sitat fra: ElectroShock på tirsdag 07. juli 2015, klokken 01:37
Det som støtter bruktprisene på mellomlang sikt er:
Innføring av MVA på elbiler fra 2018
Alle Teslaer solgt i Norge hittil på historisk lav dollarkurs

Det som kan tale mot er:
Stor teknologi utvikling
Skjulte feil vi ennå ikke kjenner til
Risiko knyttet til elbilens fremtid

Det som er sikkert et at nesten alle Teslaene en dag kommer til å bli skrapet, så bilenes langsiktige verdi er kjent. Vrakpanten.  ;)

Om ikke batteriet får en salgsverdi da :P
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

ElectroShock

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 07. juli 2015, klokken 08:52
Sitat fra: ElectroShock på tirsdag 07. juli 2015, klokken 01:37

Det som er sikkert et at nesten alle Teslaene en dag kommer til å bli skrapet, så bilenes langsiktige verdi er kjent. Vrakpanten.  ;)

Om ikke batteriet får en salgsverdi da :P

Det tror jeg du har helt rett. Verdien av batteriet, selv med bare 50% om 20 år, er nok langt høyere enn vrakpanten!

Apropos veriden av batteriet. Ved skifte av batteri blir det nok snakk om å betale et mellomlegg, snarere enn fullpris. . Vi får håpe Tesla er villige til å dele med oss  ;)

peik

Sitat fra: petersv på mandag 06. juli 2015, klokken 19:40
Nå synes jeg dere er ufine alle sammen, trillinger er flotte biler, Tesla og. Alt til sitt bruk. Man må ikke rakke ned på hverandre selv om "den andre" gjør det. Beklager moralpreken, men dette synes jeg var lavmål...
Enig, det hører hjemme på vg-nett.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

pwb

Sitat fra: cairnz på mandag 06. juli 2015, klokken 21:45
Hadde lett hatt en iON, Leaf, Buddy eller hva som helst billigere enn Tesla, hadde de bare hatt 300 bekymringsfrie kilometre tilgjengelige på batteriet. Men nå er det jo ikke slik.

Mange trenger ikke 300km rekkevidde, disse småbilene er kjempebra for bymiljø, har snart kjørt 34000 km og ikke hurtigladet og bilen er vel nå 14 mnd. Eller ok, testet hurtiglader helt til å begynne med 2 ganger hvis jeg ikke husker feil for å se hvordan det var, men kuttet det ut da det er for dyrt og ikke nødvendig, men det er en ypperlig bil til all småkjøring, så bor man ikke for langt unna jobb, kjøpesenter og har unger som skal på ditt og datt så er det helt utrolig hvordan man sparer penger på å ha en slik bil. Det er jo ikke feil på den heller, så slipper å kaste bort tid med verkstedbesøk også. Liten plass tar de også, en Tesla tar fort 1,5 elbilparkering og ødelegger dermed for andre, men det virker som de ikke bryr seg, for de må vel se at det er feil når de står midt på en stolpe som er beregnet for to?

E_S

Jeg gikk andre veien og begynte med en Leaf og gikk så over til Tesla. Leafen er en knallbil - feilfri, komfortabel og alt det der, men rekkevidden gjør at man alltid er avhengig av å ha en eksosbil tilgjengelig til ferietur, langtur på steder hvor brukbare hurtigladere ikke finnes og lignende. Jeg er singel og uten barn, bor i Oslo og tar sykkel eller buss om jeg skal noe i sentrum likevel, men har 10 mil daglig tur/retur jobb og liker å dra på bilferier nedover kontinentet.

Økonomisk hadde selvfølgelig det beste vært å beholde min 18 år gamle E-klasse med null verditap, skru selv når noe ryker, fylle bensin og smile, men jeg bestemte meg rett og slett for å høre mer på hjertet enn hjernen for en gangs skyld, og når økonomien ga rom for det tenkte jeg "why not" og har ikke vært i nærheten av å angre selv om jeg visste på forhånd at det kom til å gnage meg litt med mange tusen i måneden i verditap. :)
:)

cairnz

Sitat fra: pwb på lørdag 11. juli 2015, klokken 08:43
Sitat fra: cairnz på mandag 06. juli 2015, klokken 21:45
Hadde lett hatt en iON, Leaf, Buddy eller hva som helst billigere enn Tesla, hadde de bare hatt 300 bekymringsfrie kilometre tilgjengelige på batteriet. Men nå er det jo ikke slik.

Mange trenger ikke 300km rekkevidde, disse småbilene er kjempebra for bymiljø, har snart kjørt 34000 km og ikke hurtigladet og bilen er vel nå 14 mnd. Eller ok, testet hurtiglader helt til å begynne med 2 ganger hvis jeg ikke husker feil for å se hvordan det var, men kuttet det ut da det er for dyrt og ikke nødvendig, men det er en ypperlig bil til all småkjøring, så bor man ikke for langt unna jobb, kjøpesenter og har unger som skal på ditt og datt så er det helt utrolig hvordan man sparer penger på å ha en slik bil. Det er jo ikke feil på den heller, så slipper å kaste bort tid med verkstedbesøk også. Liten plass tar de også, en Tesla tar fort 1,5 elbilparkering og ødelegger dermed for andre, men det virker som de ikke bryr seg, for de må vel se at det er feil når de står midt på en stolpe som er beregnet for to?
Det siste først: Bare tull. Teslaen tar -en- parkering, ikke en og en halv. Buddyer og andre som står på tvers tar en halv parkering, ikke en hel. Jeg har aldri vært i en situasjon hvor jeg må bruke mer enn en parkering, og står -aldri- over stolpen. Derimot ser jeg mange andre (mest ikke-Teslaer) som gjør dette.

Når det gjelder rekkevidden, så trenger faktisk jeg ca 300km rekkevidde, jeg kjører ett sted mellom 180 og 200km daglig til og fra jobb. De 100km ekstra forsvinner fort i buffer og oppvarming når det er kaldt. Jeg kan heller ikke basere meg på lading på jobb. Derfor måtte det bli Tesla om det skulle vært elektrisk.
Elbilist

Olemann

Helt enig.  Og det du skriver er ingen moralpreken, kun oppfordring til normal dannet atferd.  Håper Forum slipper VG debatt stil, men redd vi ser mer og mer av det etterhvert med nye og flere medlemmer.

Jeg har eid Reva, en flott bil til sitt bruk, aldri fått så mange smil fra medtrafikanter (minus de bak med dårlig tid i motbakker :-)
Så var det en periode med Peugeout Ion.  Flott til sitt bruk og rene raketten vs. Reva
Så er det nå BMW i3, også rene raketten vs. Ion og en super bil med kvalitet i alle ledd.
Tesla har jeg kjørt og nesten bestilt flere ganger, men den er for stor.

Så; vi er da noen som er fleksible nok til å både kunne sette rompa i en Reva OG en BMW OG en Tesla, uten å føle verken selvbilde aller andre sentrale faktorer ved vår selvforståelse truet....

For; en BIL er en BIL og et menneske skapes av noe helt annet enn av sitt bil-valg, f.eks. er måten man uttrykker seg skriftlig på av vesentlig større betydning enn hva man frakter kroppen sin rundt i....:-)

Sitat fra: petersv på mandag 06. juli 2015, klokken 19:40
Nå synes jeg dere er ufine alle sammen, trillinger er flotte biler, Tesla og. Alt til sitt bruk. Man må ikke rakke ned på hverandre selv om "den andre" gjør det. Beklager moralpreken, men dette synes jeg var lavmål...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA