Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan finne beste ladestasjoner i byene?

Startet av ToWalkOrDrive, mandag 25. mai 2015, klokken 13:02

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Hei
Må innrømme at jeg fremdeles er forvirret når det gjelder lading. Superladerne løser jo det meste, men de er jo ikke i byene. Hvis en f.eks. skal feriere i Bergen eller Oslo i en uke, og ikke har tilgang til lading om natten, og må ty til andre ladestasjoner, hvordan finner en da den beste laderen? Jeg har Model S, 85Kwh med dobbeltlader.

Jeg trodde Teslaen kunne lade på samme stasjonene som e-Golf, som har Type 2, men ifølge denne artikkelen så må Teslaen ty til Type 2, som er semi-hurtig, mens e-Golf kan bruke CCS (som jeg trodde var mulig for Type 2 kabel å bruke - men tydeligvis ikke?):

http://www.ladestasjoner.no/nyheter/189-bergen-apner-verdens-storste-ladestasjon

"Alle typer elbiler

I første fase er det seks hurtigladere med CHAdeMO-kontakt for blant annet Nissan LEAF og Peugeot Partner. Fire hurtigladere med CCS-kontakt for blant annet Volkswagen e-Golf og BMW i3. I tillegg kan Tesla Model S og Renault ZOE lade på fire semihurtigladere med Type 2-kontakt.
"


Lurer og på hvilke AC-ladestasjoner en får nytte av dobbeltladeren.
Tesla Model Y                         2021-

Amoss

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 25. mai 2015, klokken 13:02
Jeg trodde Teslaen kunne lade på samme stasjonene som e-Golf, som har Type 2, men ifølge denne artikkelen så må Teslaen ty til Type 2, som er semi-hurtig, mens e-Golf kan bruke CCS (som jeg trodde var mulig for Type 2 kabel å bruke - men tydeligvis ikke?):

Tesla kan bruke alle sakte/semi-hurtige (AC) ladestasjoner som e-Golf kan bruke. Altså Type 2. Tesla har derimot en annen løsning for hurtiglading (DC) som er spesifikt for Tesla. CCS som e-Golf bruker er også basert på Type 2 (Meneske) pluggen, men har de strømførende koblingene utenom denne, mens Tesla har valgt en løsning der de samme koblingene kan brukes både til AC og DC. Du vil derfor ikke kunne bruke de samme hurtig(DC)laderene som e-Golf.

I Bergen, som du er inne på, er det en superladerstasjon så å si inne i byen.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 25. mai 2015, klokken 13:02
Lurer og på hvilke AC-ladestasjoner en får nytte av dobbeltladeren.

Alle som gir mer enn 16A. Finnes rett nok noen triks for enfase over 16A, søk på "lasking".
Model S 85D

RaBalder

Å finne den "beste" ladestasjonen er akkurat like presist som å finne det fineste maleriet eller den beste hamburgeren.

Det er ulike kriterier som må vektes og du sier ingenting om hva som er viktig for deg.

  • Er det viktig at det er gratis?
  • Er det viktig at laderen står sentralt?
  • Eller at den er i nærheten av der man oppholder seg?
  • Er ladeeffekten viktig?
  • Skal laderen tilhøre en bestemt ladeoperatør der du allerede har ladekort?
  • Eller at man kan betale med bankkort, sms eller kontant?
  • Bør laderen stå nærme attraksjon XYZ slik at den kan lade mens man ser på XYZ?
  • Planlegger du med å sette igjen bilen i et parkeringshus for å lade og la den stå i flere dager?
  • Eller vil du kjøre daglig og vente mens bilen lades?

Generelt ville  jeg begynt med www.ladestasjoner.no for å se hva som er tilgjengelig. Også planlagt utfra det.

sturle

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 25. mai 2015, klokken 13:02
Må innrømme at jeg fremdeles er forvirret når det gjelder lading. Superladerne løser jo det meste, men de er jo ikke i byene. Hvis en f.eks. skal feriere i Bergen eller Oslo i en uke, og ikke har tilgang til lading om natten, og må ty til andre ladestasjoner, hvordan finner en da den beste laderen? Jeg har Model S, 85Kwh med dobbeltlader.
Du må leite fram informasjonen sjølv eller spørre nokon.  Det finst enkelte nettsider som kan hjelpe med å finne ladestasjonar, men desse har sjeldan gode generelle tips for eit geografisk område.  Sjekk litt på førehand, og du må rekne med å bomme litt i starten.

I Bergen kan du stå gratis i Klostergarasjen eller Bygarasjen.  Begge tilbyr saktelading på 16A på mange plassar.  For å sleppe å betale parkeringsavgift må du laste ned ein app som heiter "Sesam Sesam" elns og registrere bilen din der før du kjem.  I tillegg er det gratis saktelading i parkeringshuset under Akvariet i Bergen.  Då sparar du tid fordi du kan hoppe over superladaren på veg heim.  Som alltid gjeld regelen at du ikkje okkuperer ein ladeplass utan å lade.

For Oslo har eg ingen slike generelle tips.  Eg har vore der eit par gonger og saktelada på offentlege parkeringsplassar, og på Teknisk museum (veldig praktisk, sidan vi då sparte ein tur om Solli på veg heim), men har og betalt ei lita formue ein gong for å stå litt over ein time i eit parkeringshus på Aker brygge som skulle ha litt raskare lading.  Det siste var slett ikkje verd pengane.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RaBalder på mandag 25. mai 2015, klokken 14:00
Å finne den "beste" ladestasjonen er akkurat like presist som å finne det fineste maleriet eller den beste hamburgeren.

Det er ulike kriterier som må vektes og du sier ingenting om hva som er viktig for deg.

  • Er det viktig at det er gratis?
  • Er det viktig at laderen står sentralt?
  • Eller at den er i nærheten av der man oppholder seg?
  • Er ladeeffekten viktig?
  • Skal laderen tilhøre en bestemt ladeoperatør der du allerede har ladekort?
  • Eller at man kan betale med bankkort, sms eller kontant?
  • Bør laderen stå nærme attraksjon XYZ slik at den kan lade mens man ser på XYZ?
  • Planlegger du med å sette igjen bilen i et parkeringshus for å lade og la den stå i flere dager?
  • Eller vil du kjøre daglig og vente mens bilen lades?

Generelt ville  jeg begynt med www.ladestasjoner.no for å se hva som er tilgjengelig. Også planlagt utfra det.

Takk for svar, alle. Som Amoss skrev så ser jeg nå at superladeren nært Bergen lå nærmere Bergen enn jeg trodde (kun 14km), så Bergen er ok.

Når det gjelder Oslo så skal vi bo i nordlige enden av Torshov, og være der ca en uke. På vei inn kan vi selvsagt toppe opp på Lier, som jeg ser er ca 35km i fra, og da har vi jo ganske greit med batteri en stund. Scenariet jeg så for meg var at vi raller rundt til strender og diverse severdigheter, og ikke får ladet opp om kvelden. I den situasjonen bryr jeg meg ikke om at det koster penger. Betaling kan gjerne med kort eller mobil, men helst et sted jeg ikke må melde meg på ved personlig oppmøte 14 dager i forveien, eller noen form for månedsabonnement. Har ikke noe abonnement fra før. Kan godt være noen kilometer unna hvis det er nødvendig. Ser på www.ladestasjoner.no at det er noen offentlige stasjoner i nærheten med 16A effekt (3,7). Er det å tro på julenissen å tro at disse er ledige om kvelden? Som plan B, ser jeg at det er 22kW ladere ved et par Kiwi-butikker i området (så disse på http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart merket som orange). Er det trygt å gå fra bilen på slike steder på dag og nattestid? Hadde tenkt å bruke bilen mer eller mindre daglig, men kan og stå et døgn om det er nødvendig.
Tesla Model Y                         2021-

aness

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 25. mai 2015, klokken 15:40

Når det gjelder Oslo så skal vi bo i nordlige enden av Torshov, og være der ca en uke.

Sjekk kommunens kart over ladestasjoner her: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/kart/

Jeg regner med at det er lokale variasjoner rundt om i byen på hvor mye de brukes, men det er mange offentlige 16A-punkter i Oslo, så du trenger ikke tro på julenissen for å finne ledige ladeplasser.

Jeg bor i området Vålerenga/Helsfyr, og min personlige erfaring er at det alltid er ledige punkter innen 10-15 min spasertur. Som regel er det minst et par ledige på ladeplassen som er nærmest.

Anbefaler bruk av Type-2 der det er mulig (nye stolper), og ta med noe med RFID for å åpne dem (Tips: Ruters bussbilletter er RFID)

eriksj

Jeg bor i området du nevnet, send meg en melding med adressen dersom du ønsker veldig konkrete tips!

- Erik
2017 Renault Zoe R90 Z.E. 40 Intens

fredag

Hvis du har en iPhone, så anbefaler jeg å laste ned en app for å finne ladestolper i nærheten:

LadeHub
Ladestasjoner
Lade nå!
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

smurf

#8
I tillegg til apper som nevnt over er Min Tesla websiden veldig bra. Den viser ladestasjoner nær bilen din som kan være nyttig når du ferdes på nye steder.  Sjekk ut: http://mintesla.com/#getCharge
Mye annet 'snacks' der også ;-)

Ellers har du flere apper: Charge&Drive, Plugsurfing, Chargemap, gocharge, Clever (noen av disse er bedre på Skandinavia/Europa, noen på Norge spesifikt.
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA