Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp og råd til USA import av LEAF

Startet av Zeeshan Sheikh, mandag 25. mai 2015, klokken 11:54

« forrige - neste »

Zeeshan Sheikh

Tenker å importere Leaf selv fra USA. Er det noen som har erfaring med dette og kan gi meg hjelp og råd. Vi ønsker en rimelig Leaf som vår første elbil.

Trenger råd om først og fremst følgende:
- seriøse selgere hvor man kan kjøpe bil uten å reise til USA
- hva slags research bør jeg gjøre før kjøp
- hvordan ordne betaling og transport
- andre ting som er viktige før bilen ankommer Norge
- hva må ordnes når bilen ankommer Norge (bor i Nittedal så det er ikke langt til Drammen for å hente bilen)
TM3 SR+ hvit med sort interiør bestilt 17.07.19

Zeeshan Sheikh

Har undersøkt litt rundt på nettet og det virker som en kurant prosess å importere fra USA. Hva synes dere om denne?
http://www.ebay.com/itm/Nissan-Leaf-4dr-Hatchback-SV-/181754499442?forcerrptr=true&hash=item2a51699172&item=181754499442

Sjekket salvage siden og får ikke treff, noe som tilsier at bilen ikke har vært vrak
TM3 SR+ hvit med sort interiør bestilt 17.07.19

E_S

Ta en titt på www.amcar.no. Det som står der om kjøp av bil i USA er stort sett akkurat det samme om man skal kjøpe et 40 år gammelt amcar-flak eller en litt brukt Leaf. Det står mye om kjøp, frakt, betaling og så videre.

Registrering i Norge er veldig enkelt - man må nødvendigvis fortolle bilen selv om det er nesten ingenting å betale (er vel noe avgift på AC-gass, that's it), bestille time hos Statens Vegvesen, ta med det amerikanske vognkortet ("title"), vise bilen der og så er det tut og kjør, litt enkelt sagt. Biler med LED-hovedlys trenger man ikke å gjøre noe med, biler med halogen-hovedlys som har orange parklys må man trikse og mikse litt med, da orange parklys (enn så lenge) ikke blir godkjent her.


Amerikansk "ladekladd" takler såvidt jeg husker 100 til 250 volt samt 50 og 60 Hz, så den fungerer også i Norge.
:)

kaiat

Sitat fra: Zeeshan Sheikh på tirsdag 26. mai 2015, klokken 17:03
Har undersøkt litt rundt på nettet og det virker som en kurant prosess å importere fra USA. Hva synes dere om denne?
http://www.ebay.com/itm/Nissan-Leaf-4dr-Hatchback-SV-/181754499442?forcerrptr=true&hash=item2a51699172&item=181754499442

Sjekket salvage siden og får ikke treff, noe som tilsier at bilen ikke har vært vrak

Det ser ut til at denne bilen ikke har hurtigladerkontakt, det er kanskje noe du vil ha?

Zeeshan Sheikh

Takk for tipset. Da må jeg se etter en annen.

Takk også til tipset om amcar siden. Mange nyttige ting der
TM3 SR+ hvit med sort interiør bestilt 17.07.19

E_S

Leaf S og SV har hurtigladertilkobling som ekstrautstyr. Leaf SL har det som standardutstyr. :)
:)

Zeeshan Sheikh

Takk for tipset. Har du personlig erfaring med import fra USA?
TM3 SR+ hvit med sort interiør bestilt 17.07.19


Thomas Parsli

Virker rart å lease en bil i litt under 3 år og så bare kjøre 3.123km med den?
Men hvis det stemmer er den kanskje strøken -og Pennsylvania er ikke en så varm stat at batteriene er skadet.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Zeeshan Sheikh

Ja, stusset litt over det selv. Men tenkte at det er en Nissan forhandler som selger og det kan kanskje være noe trygghet i det...
TM3 SR+ hvit med sort interiør bestilt 17.07.19

Thomas Parsli

BBB-ratingen ser ok ut: http://www.bbb.org/minnesota/business-reviews/auto-dealers-new-cars/wayzata-nissan-in-wayzata-mn-695/

Jeg synes km-stand er mistenkelig lav -og lurer på hvorfor bilene er leaset i Virginia men selges i Pennsylvania.

Gode reviews her:
http://www.cars.com/dealers/83422/wayzata-nissan/reviews/
http://www.dealerrater.com/dealer/Wayzata-Nissan-review-35019/

Men ikke på Yelp:
http://www.yelp.com/biz/wayzata-nissan-sales-and-services-wayzata

De virker ikke useriøse, men jeg ville kanskje heller brukt en forhandler andre i Norge har erfaring med - sjekk med AmCar-foreningen!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Zeeshan Sheikh

Takk for tipsene igjen. Jeg skal sjekke med amcar folket. Men driver ikke de mest med veteraner?
TM3 SR+ hvit med sort interiør bestilt 17.07.19

Thomas Parsli

De driver med Amcar (US-produsert) så det kan godt hende de blir sure når de skjønner du snakker om japse/riskoker :) Alderen er nok ikke problemet...

Men jeg tror enkelte har vært i kontakt med de om kjørelys på US-Leaf og godkjenning i Norge  8)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

emil

Kan legge til at min 2012 bil som ble solgt i Virginia og sansynligvis gikk første året i de traktene kom til Norge med ca 10% tap i batterikapasitet.

Trekkoppbil

Ja, man kan få tips på amcar forum, om visse sjekkpunkter, og ei liste med sjekkpunkter bør du se igjennom.

Dersom bilen har typegodkjenning i USA, kan du vanligvis få den enkeltgodkjennt i Norge.
-Pass på at bilen har vært registrert i USA, og doumenter historien på den, siden det beviser at bilen har vært godkjennt der, og det ellers kan være vanskelig å påvise en typegodkjenning.
-Pass på at bilen har rein Title. Har den salvage title, kan det være mange stater hvor du ikke får godkjenning, og i Norge får du den ikke godkjennt, og her kan du heller ikke rette opp title.
-Ellers finnes det mange tips, som at bilen ikke må ha heftelser, hvis du skal ha den ut av landet.

Det er stort sett fargene på lysa du må modifisere for å få godkjennt usa-bil i Norge. Sjekk $1.15.  Mange biler i usa har gule parkeringslys foran, og rød blinklys bak, etc, men jeg har inntrykk av at det gjelder stort sett tradisjonelle amerikanske merker, og at usa-biler med asiatisk eller europeiske merker, har som regel normale farger på lysa. På Leafen kan det være visse billige modeller som ikke har hvitt parkeringslys. Jeg lurer på om det er Leaf trim S, eller om det er de Leafene som har halogen i stedet for LED-lys, men sånne biler er det ikke så vanlig å importere, da de ofte mangler hurtigladekontakt.

2011-modellene: Disse blei levert uten Cold weather package, med sete- ratt- og batterivarmer i mange stater. QC var tilgjengelig kun på SL, hvor 90% av SLene hadde det.
2012: SL og kun SL hadde QC. CWP standard.
2011 og 2012 hadde vannbåren varme, og kun 3,3kw AC/DC.
2013+: QC er kun standard på SL, og 6.6kW er kun standard på SL og SV. Bilder av ladeportene kan vise om det er QC, og på bilder av instrumentpanelet i bilen, hvor du ser gjenværende ladetid, kan du se om det er 6,6kW AC/DC-adapter. Ofte kan du se på felgene om det er S, SV eller SL, men det er ikke sikker indikasjon.

Tilstanden på batteriet er det viktige med bilen, og husk at du ikke får bytta til nytt batteri i Europa. http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss
Kjøper du fra en forhandler, ville jeg ha spurt om de vil lade batteriet fullt først, og så lese av ladinga med Leaf Spy Pro.
Kjøper du en bil som mangler 4 av 12 kapasitetsbarer, så er det sannsynlig at du får nytt batteri på fabrikkgarantien, men det kan ta lang tid å ordne, og det må fikses før bilen sendes ut av Nordamerika.
Våren kan være fin tid å kjøpe bruktbil på, for at man skal få en bil som er gått ferrest mulig somre.

Det vanlige er vel å kjøpe biler på wholesaleauksjoner. Bilene går som regel som leasingbiler først, og deretter legges de ut på auksjoner hvor bruktbilforhandlere henter bilene sine.
Har du et foretak som har lov å selge biler, så kan du få tilgang via auction access. Ellers kan du få tilgang via en proxy-dealer, uten at jeg kjenner til noen som er bra.  Auctionexport ser ut til å ville selge biler for vesentlig høyere pris enn de er til salgs for på auksjonene.  Exporttrader ser rimelige og redlige ut økonomisk sett, men de har systemer og rutiner som det kan være mye hassle med.
Pass på at batteriene lades opp før RoRo-shipping, og SD-kortet kan gjerne sendes med Title. Evse kan du få oppgradert til 240V hos EVSE-upgrade i California. Oceania shipping er flinke til å passe på allt, om du bestiller frakt derifra.
Får du bilen i container, kan spedisjonen koste tusenvis av kroner i f.eks Oslo.
I Drammen koster det ca 5000kr for fortolling, spedisjon etter RoRo, prøveskilt, visning, vrakpanting og skilt, og det kan bli 1-2 dagers jobb. Først momsing og henting av prøveskilt og anskaffe varseltrekant og refleksvester, så hente bilen, og vise den, og vrakpante og til slutt registrere hvis du har bestillt forsikring. Forsikring bestilles med Nyreg + 6 siste siffre i vin-nummeret. Tollvesenet registrerer momsinga kl 12, som kreves før du kan vise bilen, og du får gjerne ikke vrakpanta bilen før etter den er godkjennt, så det kan bli 2 turer til tollbua, og 3 til trafikkstasjonen.

Sender du bilen RoRo, kan den ikke inneholde uroriginalt utstyr som vinterhjul. Gulvmatter og kanksje EVSE kan gå. Sender du i container, er det bare å fylle opp med hva du vil.

USA-biler pleier å ha helårsdekk. Skal du kjøpe vinterhjul i ettertid, vil du kanskje også kjøpe 315 Mhz tpms til dem, som er et studium i seg sjølv. Det finnes noen få stater i USA hvor det kreves tpms også på vinterhjul. Om det kreves i Norge, kjenner jeg ikke til. Det er vel amerikanske regler man må forholde seg til når man har en usa-bil i Norge. Føderale regler krever tpms på nye biler, men om man bytter hjul, så er det vel statlige regler som gjelder.  Programmerer du samme id på vinterhjula, som du har på sommerhjula, vil de gå om hverandre. Hvordan det fungerer om du har ulike IDer, kjenner jeg ikke til. Man rullerer jo gjerne hjula uansett. Tpms kan du kjøpe på f.eks Amazon.

Ellers trenger du gjerne skiltholdere, ladenøkkel, parkeringsskive, ladebrikker.  Startkabler kan også være nyttig å ha, da du ikke får lada bilen, om 12V er nede. Ekstra plugg med usb-strøm kan være kjekkt da den eneste usb-kontakta i bilen har låg effekt. Garasjeåpneren i bilen passer ikke til europeiske frekvenser, så man kan kjøpe en laus åpner fra Globalautomatics: http://stores.ebay.com/globalautomatics/

Den ene ebay-bilen som det er referert til å tråden her, er til salgs i Minnesota, men den har historikk fra PA.  Om den har stått lenge uten å være i bruk, så kan den ta skade om batteriet er flatt, og det kan være litt slitasje om bilen står i sola, og batteriet er fullt opplada. Amerikanere gjør rare ting, da det er ingen som har eierskap til leasingbilene. Bilen kan være veldig bra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA