Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjørelys

Startet av Tai, mandag 25. mai 2015, klokken 01:11

« forrige - neste »

shb

Mange kommer fra gamle biler uten automatikk. Da er det tryggest å ha det på 0. Bare husk å skru av bryter for tåkebaklys og tåkelys foran på Leaf. Det er mange som også kjører med det tent sikkert uten å vite det. Jeg tror det er flere som tar poenget med mørke baklys. Når en kjører forbi de og slår av og på egne baklys. Det er bedre en å blinke bak. Når det er flere felt da, og en kan komme forbi enkelt.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Sele

Jeg kommer fra bil uten kjørelysautomatikk da er det faktisk lettest for meg og ha bryter i auto. Da har jeg til enhver tid riktig lys på bilen.

Tai

Sitat fra: mandresen på mandag 25. mai 2015, klokken 08:56
Pleier du å tape diskusjonene dine mot Tesla hatere,  det er ikke bra :-)

Du vet hvordan det er med Tesla haterene, det bikker fort over til usakeligheter og de skyr ikke å angripe person isdetetfor sak. Selv er jeg ikke så flink til å bruke humor/sarkasme i en diskusjon for å diskredittere motdebattant så da blir fokus fort humor på min bekostning enn sak.

Du må forresten ha lykke til med overtakelsen i morgen Martin. Det blir nok en fin dag ;D

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

jazzwheel

Sitat fra: BensinV8 på mandag 25. mai 2015, klokken 08:46
Har Adaptive LED lys på min BMW og xenon på sommerbilen og på madammens bil. Adaptive LED gir betydelig bedre lys og den automatiske fjernlysassistentene splitter seg når den tar igjen eller møter biler, og gir fjernlys(show) der det ikke blender andre biler.
Adaptive kjørelys på BMW er da betegnelsen for lys som følger hjulvinkelen i under 40km/t? Og som du kan få reparere for 12-15k annethvert år. Jeg var ikke spesielt imponert over funksjonen.

jazzwheel

Sitat fra: Fush på mandag 25. mai 2015, klokken 02:11
VW E-Up! har blant annet ikke dette, og det er visst lov :-(
Jeg installerte sensor og et lite panel som fikser dette i min, men ser at de fleste andre ikke gjør dette....

Ja, det kan stemme bra med mine observasjoner. Jeg har fått et par litt ubehagelige situasjoner ned granfosstunnelen på vei fra Lysaker til Smestad. Liten bil uten lys i en svingete tunnel, gjerne litt under fartsgrensen kombinert med en tung Tesla som kommer bakfra... Jeg ville nok hatt på lys om jeg kjørte e-Up'en.

o.b.lix

Sitat fra: jazzwheel på mandag 25. mai 2015, klokken 12:36
Adaptive kjørelys på BMW er da betegnelsen for lys som følger hjulvinkelen i under 40km/t?

Dette har da min Tesla (og "alle" nye biler)? Dvs grøftelysene tennes når du i lav hastighet svinger?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Thor2014

Sitat fra: o.b.lix på mandag 25. mai 2015, klokken 12:51
Sitat fra: jazzwheel på mandag 25. mai 2015, klokken 12:36
Adaptive kjørelys på BMW er da betegnelsen for lys som følger hjulvinkelen i under 40km/t?

Dette har da min Tesla (og "alle" nye biler)? Dvs grøftelysene tennes når du i lav hastighet svinger?
Nei.
Adaptive lys svinger.

Sele

Hovedlys som svinger hadde Citroën i 1967 på sine DS og ID modeller.

Muffinman

Men bare på fjernlysene. Merkelig mekanisk leamikk med tynne stag.

Brede

Sitat fra: Sele på mandag 25. mai 2015, klokken 14:10
Hovedlys som svinger hadde Citroën i 1967 på sine DS og ID modeller.

Og elbiler hadde de i 1880-årene, teknologien er dog litt annerledes i dag..

Sele

#25
Ideen er ikke ny men gammel for begge deler. Her er det snakk om videreutvikling av noe som ikke er nytt. Noen tror at svingbare lykter er noe nytt som er funnet opp på 2000 tallet,noe som er feil.

mandresen

Sitat fra: Tai på mandag 25. mai 2015, klokken 12:30
Sitat fra: mandresen på mandag 25. mai 2015, klokken 08:56
Pleier du å tape diskusjonene dine mot Tesla hatere,  det er ikke bra :-)

Du vet hvordan det er med Tesla haterene, det bikker fort over til usakeligheter og de skyr ikke å angripe person isdetetfor sak. Selv er jeg ikke så flink til å bruke humor/sarkasme i en diskusjon for å diskredittere motdebattant så da blir fokus fort humor på min bekostning enn sak.

Du må forresten ha lykke til med overtakelsen i morgen Martin. Det blir nok en fin dag ;D

Tai

Ja, jeg har vært borti de som blir veldig usaklig i diskusjoner, men har en klare fakta tilgjengelig er det bare til å bombardere de med fakta så blir de stille til slutt. Jeg har mer eller mindre fakta på alle "mytene" de kommer med, så når de ikke har flere myter å spinne på så gir de opp og begynner å unnskylde seg med andre ting som ikke går på fossil vs elbil.

Takker, jeg gleder meg som en liten unge og dagen kan ikke bli fort nok ferdig. Det gledens dag i morgen!

Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

cairnz

Sitat fra: Tai på mandag 25. mai 2015, klokken 12:30
Sitat fra: mandresen på mandag 25. mai 2015, klokken 08:56
Pleier du å tape diskusjonene dine mot Tesla hatere,  det er ikke bra :-)

Du vet hvordan det er med Tesla haterene, det bikker fort over til usakeligheter og de skyr ikke å angripe person isdetetfor sak. Selv er jeg ikke så flink til å bruke humor/sarkasme i en diskusjon for å diskredittere motdebattant så da blir fokus fort humor på min bekostning enn sak.

Du må forresten ha lykke til med overtakelsen i morgen Martin. Det blir nok en fin dag ;D

Tai

Enkleste måten du kan unngå slike "konfrontasjoner" er nok å bare si deg enig i alt de sier. Hvis de sier at bilen ramler sammen så sier du deg enig, og at det er bare flaks at du ikke har trillet av veien. Hvis de snakker om rekkevidde så er det bare å si seg enig i argumentene de kommer med. Når det gjelder lys så kan du f.eks. bare si at ja lysene er bare til pynt, så jeg kjører bare på dagtid.

Virker som at de klarer egge deg opp, og at det er det de egentlig er på utkikk etter, ikke nødvendigvis rakke ned på en bil. Så lenge du har samme synspunkter som de har, så gir de seg fort :)
Elbilist

Lynet

Sitat fra: o.b.lix på mandag 25. mai 2015, klokken 12:51
Sitat fra: jazzwheel på mandag 25. mai 2015, klokken 12:36
Adaptive kjørelys på BMW er da betegnelsen for lys som følger hjulvinkelen i under 40km/t?

Dette har da min Tesla (og "alle" nye biler)? Dvs grøftelysene tennes når du i lav hastighet svinger?

På Tesla model S er det egne lykter som tenner ved svingkjøring, såkalte "cornering lamp"

Og det er ingen biler som får på kurve- tåkelys uten at parklysene foran og bak er tent.

Hvis du vil kjøre med kurve- tåkelys og parklys på Tesla om dagen må det velges manuelt, og neste gang du starter bilen resettes det til auto.

Og så vidt jeg husker så går de også på auto hvis du setter den i D etter å ha slått av lysene mens du står parkert med bilen på.

Med andre ord så er det nesten umulig å kjøre en Tesla uten baklys i mørket (og tunnel) ubevisst.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

sn0le

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/mange-ikke-klar-over-at-de-kjoerer-uten-baklys/a/10046162/

http://www.tv2.no/a/3977397

Lysene på Tesla følger loven.
På "auto" er DRL foran tent og kjørelys bak avskrudd når det er dagslys.
Blir det mørkt ute eller man kjører inn i en tunnell så går xenonlys foran på og baklysene tennes.

Setter man lysene på "on" så er DRL og xenon forant tent, og baklys tent.

Setter man lysene på "parking" så er DRL foran tent og baklys tent.

Setter man lysene på "off" så er jeg 99% sikker på at DRL og baklys er tent så lenge bilen er "på".
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA