Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Trip

Startet av RuneBreiseth, søndag 24. mai 2015, klokken 14:12

« forrige - neste »

RuneBreiseth

Når jeg legger inn tur  til f.eks Stockholm fra Stjørdal får jeg ikke beskjed om å lade på stjørdal før jeg drar men får da beskjed om å dra til SC på Klett før jeg må dra tilbake til stjørdal for å dra videre til Krokom i Sverige.

Hva er feil tror dere?

Øyvind.h

#1
Etter oppdatering til 6.2 sitter jeg med to inntrykk av energi/ruteplanleggeren:

1. Den er veldig god og nøyaktig. Dvs. det anslaget i prosent som planleggeren mener at jeg skal komme til destinasjonen med stemmer meget bra. Kjører jeg pent kommer jeg frem med mer enn forventet. Kjører jeg hardt kommer jeg frem med litt mindre.

2. Dersom det ligger en SC på ruten skjærer alt seg. På fredag skulle jeg demonstrere ruteplanleggeren for faren min, som skulle låne bilen fra fredag til søndag. Bilen var ladet til 64% og han skulle kjøre 140km i 100/110 sone ned til hytta. Ruteplanleggeren ville at han skulle stoppe på SC på Solli ved Sarpsborg, noe som er totalt unødvendig.

Endte med at jeg kansellerte planleggeren og sa det ikke var noe poeng å se på den. Kjør, kos deg og ikke tenk på rekkevidde (akkurat slik jeg gjør på tur med Teslaen)  :)

Han kjørte på direkten og kom frem med 16% rest, dvs forbruk på 48%. Ikke medregnet buffer under 0%.

Ganske håpløst at bilen ber deg stoppe på SC når bufferen er hele 16% på 140km og været er fint.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RaBalder

Sitat fra: RuneBreiseth på søndag 24. mai 2015, klokken 14:12
Når jeg legger inn tur  til f.eks Stockholm fra Stjørdal får jeg ikke beskjed om å lade på stjørdal før jeg drar men får da beskjed om å dra til SC på Klett før jeg må dra tilbake til stjørdal for å dra videre til Krokom i Sverige.

Hva er feil tror dere?
Som nevnt i forrige post, så ser det ut som mye går galt dersom det er en SuperCharger på veien. Eller til og med så kan bilen finne på en rute innom en SuperCharger som ikke ligger på ruten man skal kjøre.

Det er foreløpig ikke noe vi kan gjøre med den rutingen som nav finner på i Tesla'en.

Det eneste som fungerer er å bruke sunn fornuft selv. Det betyr å gjøre seg opp en mening om hvilket forbruk man vil få på kjøreturen og sørge for at man har strøm nok på batteriet til å komme frem.

Jeg stoler ikke på navigasjonen i forhold til lading og strømbehov nå. I øyeblikket klusser bilen det til og gjør det verre enn det vi har hatt tidligere. Det er min mening.

GOS

@Rabalder.
Det er da ikke fult så gale. Du kan bare be den ignorere alle ladepunkter den foreslår frem til målet ditt. Da tegner den "strake" veien med de begrensningene som ligger inne i navigasjonen i den lille skjermen. Da kan du selv se under Trip hva bilen estimerer du har igjen ved ankomst mål og vurdere om du vil lade på veien.

Min erfaring er at om en holder seg til fartsgrensen så pleier estimatet å stemme bra, men legger en på 10-20 - 25 % på fartsgrensen så blir det fort en del avvik i estimatet gitt.(Og da får en planlegge deretter)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

RaBalder

Sitat fra: GOS på søndag 24. mai 2015, klokken 22:04
@Rabalder.
Det er da ikke fult så gale. Du kan bare be den ignorere alle ladepunkter den foreslår frem til målet ditt. Da tegner den "strake" veien med de begrensningene som ligger inne i navigasjonen i den lille skjermen. Da kan du selv se under Trip hva bilen estimerer du har igjen ved ankomst mål og vurdere om du vil lade på veien.

Min erfaring er at om en holder seg til fartsgrensen så pleier estimatet å stemme bra, men legger en på 10-20 - 25 % på fartsgrensen så blir det fort en del avvik i estimatet gitt.(Og da får en planlegge deretter)
Selvfølgelig er det ikke så galt  :)

Man kan fjerne alle foreslåtte ladepunkter å få opp strake ruta. Men den kom opp automatisk før, da trengte man ikke slette ladepunkter.

Alternativt kan man basere seg på TomTom eller GoogleMaps og kutte ut alt som har med navigasjonen i bilen og ladepunkter.


Men det er vel ikke slik Tesla ønsker at navigasjonsløsningen i bilen skal fremstå.

  • at den ruter folk feil vei
  • innom unødvendige ladepunkter
  • og generelt sprer usikkerhet for sjåførene

Lynet

Hadde en lignende episode når jeg skulle kjøre hjem fra Bergen. Skulle innom SC Åsane før jeg kjørte til SC Aurland. Hadde lagt inn Trondheim som destinasjon. Fikk da beskjed om å lade før jeg startet fordi jeg ikke kom meg til SC Aurland med det som var på batteriet!
Hvorfor i all verden så den ikke SC Åsane når den var bare 2 kilometer unna ruten jeg skulle kjøre?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

sturle

Sitat fra: GOS på søndag 24. mai 2015, klokken 22:04
Min erfaring er at om en holder seg til fartsgrensen så pleier estimatet å stemme bra, men legger en på 10-20 - 25 % på fartsgrensen så blir det fort en del avvik i estimatet gitt.(Og da får en planlegge deretter)
Du bur kanskje på flate Austlandet?  Mi erfaring er at estimatet er heilt fullstendig på trynet.  Det verkar som om navigasjonen trur vegen går oppå fjellet, ikkje gjennom det, og hevdar eg kjem til å gå tom for straum på toppen av eit fjell som vegen går gjennom.  Skal eg frå Florø til Bergen med fullt batteri, vil navigasjonen ha meg via Aurland for å lade.  Han trur ikkje det er mogeleg å komme seg til Haukås via E39 utan å lade, men køyrer eg pent kjem eg i praksis både tur-retur Bergen utan å lade.  På vegen til Bergen, som eg trassar meg til å køyre via E39 likevel, gjer rest-estimatet eit godt hopp oppover for kvar tunnell.

Muffinman

Hmm, så tunnel-buggen er ikke fikset enda. Jaja, sånn går nå dagan.

GOS

@Sturle.
Nei, bor ikke på flate austlandet, derimot på Vestlandet.

Om du slår av "ladeplassene' den velger så blir ikke estimatet så gale, men dersom du har på disse så er den erkekonservativ for å være sikker på at du ikke skal kunne gå tom for strøm
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

sturle

Sitat fra: GOS på mandag 25. mai 2015, klokken 20:08
Til din info: Den regner som om du skal opp ett fjell og ikke igjennom. Den "skjønner" ikke tuneller, men det betyr som regel ikke så veldig mye i og med at den får det meste tilbake igjen i 'nedoverbakken'
Det vert feil likevel, fordi han veit at du ikkje får att 100%.  Berre sjå på grafen over forventa forbruk før og etter.  Dersom eg startar og avsluttar i ca same høgde over havet, er som regel typical km eit betre estimat enn det navigasjonen gjev.

cra

Jeg er også av den oppfatning at funksjonen for å unngå rekkeviddeangst pr i dag like godt kunne vært skrudd av. F.eks. vil den ha meg på en mange mils omtur til Aspøya (Kr.sund) når jeg prøver å legge inn Ålesund-Dombås. Ferger er der også. Helt unødvendig.

De fleste vil med litt erfaring med bilen klare seg mye bedre uten denne funksjonen. De som følger GPS blindt vil kjøre mye unødvendig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sturle

Sitat fra: cra på tirsdag 26. mai 2015, klokken 10:36
Jeg er også av den oppfatning at funksjonen for å unngå rekkeviddeangst pr i dag like godt kunne vært skrudd av. F.eks. vil den ha meg på en mange mils omtur til Aspøya (Kr.sund) når jeg prøver å legge inn Ålesund-Dombås. Ferger er der også.
Ferjer er navigasjonen ubrukeleg på.  Du kan stå på Norwegienkai i Kiel og taste inn Oslo, og han sender deg vestover til Danmark, over brua til Malmø landevegen heilt til Oslo.  Tilsvarande om du står i Hirtshals og vil til Kristiansand.  Ingen snarvegar over havet.  Sjølv for lokale turar på Vestlandet vil han ofte ha meg på lange omvegar utan ferje.  Eg mistenkjer og at navigasjonen trur bilen brukar straum under overfarten.

NilsRo

#12
Jeg har slått av dette, slik at en ikke blir lurt ut på omveier via SC en ikke trenger. Det gjøres under settings/apps/navigasjon.
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

RaBalder

Sitat fra: NilsRo på tirsdag 26. mai 2015, klokken 17:44
Jeg har slått dette av dette, slik at en ikke blir lurt på omveier via SC en ikke trenger. Det gjøres under settings/apps/navigasjon.
Det var et bra tips  :)

Har faktisk ikke sjekket settings i forhold til dette. Tror nesten jeg ut i bilen å titte litt rundt i menyene  ;D

NilsRo

Der står det også klart "BETA". Det er vel ingen tvil det ;D Kan bli en bra funksjon etterhvert.
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA