Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ZOE,s skjulte hemmeligheter. Lydanlegg.

Startet av ZZooee, søndag 24. mai 2015, klokken 00:20

« forrige - neste »

ZZooee

Vi har blitt veldig glad i vår ZOE. Det som skulle bli ekstrabilen har blitt hovedbilen.
Den gjør jobben med glimrende perfeksjon. Økonomisk behagelig og riktig.

Men som gammel lydmann, visste jeg at den ikke holdt mål når det gjelder lydopplevelse.
Jeg visst eogså at dette kunne ordnes og hadde alt lagt en plan ved oppkjøpet.
Planen var nye elementer og delefilter. Ny forsterker. Bedre isolasjon i dørene med mer.
Og det var på tide å sette i gang etter nesten 6 måneder bak rattet i en eller nydelig bil hvor jeg endte med å skru av radioen etter 10 minutter fordi det låt slitsomt.

Så etter å satt opp en plan og sett meg ut nye elementer delefilter prosjektert nye kabeltrekk og satt ned et budsjett prøvde jeg en siste ting. Kilden.... det mest usannsynlige siden det er lett og billig å lage en god radio.

Jeg satte opp WIMP på mobilen. Koblet den til ZOE med en kabel av høy kvalitet fra headsett utgangen på min Samsung. Skrudde av alle Arkamys forbedringer i ZOE valgte vekk bakhøyttalere slik at lyden bra kom fra front.
Valgte vekk bassforsterkning. Altså alt flatt og nøytralt.

Så satte jeg opp Samsung med WIMP valgte høy kvalitet på innstillinger.
Valgte Equalizer i innstillinger. Satte den til "flatt" men satte opp bassforsterkning til ca 30%....
Så...

WWWWWOOOOWWWW
Jeg kjørte hele kvelden til jeg ikke våget mer fordi batteriet nærmet seg slutten.
Hvilken LYD!! Dette er det råeste jeg har hørt i en bil når det kommer til definisjon renhet nærvær oppløsning og ligger fullt på høyde med det jeg har hjemme. Og jeg har ikke hvasomhelst. Fantastisk.

Gratulerer Renault.
Men hvor kjøpte dere radion?

Det eneste ZOE trenger nå er dempning i dørene for når bassen hamrer som best klirrer det litt i plast og i komponenter inne i døra. Men det er rimelig og raskt å rette på.
Høyttalerene gjør jobben, forsterkeren holder noenlunde og om man ikke ønsker å ødelegge hørselen er det godt nok.

Jeg har sett mange bytte elementer i ZOE for å få bedre lyd.
De lykkes ikke og jeg vet nå hvorfor. Fordi de er gode de som sitter der.

bjos

spennende! er vel ikke uvanlig at alskens eq ødelegger lyden litt men overraskende at det var så stor forskjell.Hvilken Zoe har du? har nettopp bestilt den nye i Lifeutgave. Jeg prøvekjørte bose-versjonen. Det skal sies at jeg ikke justerte på instillingene og kun hørte på radio, men førsteintrykket var at det låt boksaktig og tynt... Veldig spent på hva jeg kan få ut av billigannlegget i Life

ZZooee

Vi har en Intens 2015 med 43kw ladekapasitet.
Om anlegget som sitter i Life er likt vet jeg ikke.
Men det er altså opplagt signalkilden som er problemet i vår, ikke forsterker og høyttalere.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA