Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW X5 e-Drive

Startet av nie, torsdag 21. mai 2015, klokken 14:56

« forrige - neste »

Øyvind.h

Jeg kunne sikkert kjørt en skranglekasse og spart penger.

Mitt poeng var bare at drivstoff var en vesentlig kostnad sammen med bom og årsavgift. Noe som gjør at jeg velger å kjøre en helt rå bil istedenfor en gørrkjip bil. Og regnestykket er latterlig bra ift hva man får :)
En alternativ bil for meg måtte hatt så lite som 20K i verditap per år for å komme likt ut. Ikke mye fossilbil du får med 20k budsjettert verditap  8)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ferry

Sitat fra: nie på lørdag 23. mai 2015, klokken 14:00
Er vel ingen som kjøper bil for å spare penger.

Ikke primært nei, men det blir litt på siden av saken. Har man først innsett at det foreligger et transportbehov med tilhørende kostnad, så kan det være fint å prøve å minimere kostnaden. Jeg har i alle år prøvd å gjøre noenlunde fornuftige valg av bil, til tross for at jeg er ganske interessert i det tekniske. Jeg har innsett at å ha bil som hobby koster noe så inni h****e mye, at det er bedre å bruke de penga på noe annet. Jeg kan finansiere alle andre hobbyer jeg har ved å prøve å ha fornuftig bilhold. Jeg hadde ikke kjørt Skoda hvis budsjettet var ubegrensa..

nie

#17
@ferry
Hvis du har satt opp regnestykkene som Øyvind H viser for Tesla og din Skoda og konkludert med at du velger Skodaen så er jo det helt glimrende. Du har vektet kostnader, kjøreglede etc opp imot dine hobbyer og konkludert basert på det.

Jeg har IKKE bil som hobby men jeg har gjort vurderingen som Øyvind H er inne på; nemlig at sparte kostnader til drivstoff, ferjer og bompenger "subsidierer" Teslaens verditap i så stor grad at jeg ikke trenger å forsake en eneste av mine hobbyer.


Kires

Kommer nå med en "Norges versjon" med enda lavere pris.

http://www.dinside.no/933907/bmw-x5-xdrive40e-blir-enda-billigere
Fra 766.000,- må sies å være bra for en slik bil. Glad jeg ikke sitter på en brukt diesel x5 om dagen jeg håpte å få 700k for på bruktmarkedet..
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

nie

Ja, denne bilen virker å ha en hyggelig pris. Det kommer jo minst 100k i utstyr på toppen av denne prisen men likevel konkurransedyktig i dette segmentet. Iallfall hvis tallene for aks etc sammenlignes mellom hybriden og 3,0 diesel. Men er litt skeptisk til bensinforbruket ved langkjøring.

Valgets kvaler mellom X5 hybrid og Tesla;

Tesla frister med gratis bom (køpris kr 45 etter nyttår her i Bergen), ingen drivstoffutgifter og gode kjøre-egenskaper.

Vil egentlig ha SUV så X5 frister derfor aller mest. Ulempen er full betaling i bomringen selv om jeg kjører elektrisk. Samtidig føles det litt tryggere å kjøpe BMW. Innbiller meg at jeg får mindre problemer/barnesykdommer og raskere tilgang på verksted hvis noe skulle skje. I tillegg er det greit å kunne dra til fjells i helgene å slippe å tenke på lademuligheter for å komme meg hjem igjen.

Hmmmm..I-landsproblem :-) :o

Kires

Hyggelig i-lands problem du har:)

Angående bomringer er det vel ikke snakk om lenge før den fordelen ryker uansett. Har vel også vært snakk om at plug in hybrider skal slippe billigere gjennom men man vet aldri hva som vil skje.

Hadde nok følt meg tryggere med en X5 enn en Model X og å slippe ladeplanlegging når man skal på langtur er kjekt i mine øyne. Kjøper du bil til 800-900k har bensin utgiftene på noen langturer særdeles lite å si, er vel verditapet man har i løpet av en dag... :P
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Øyvind.h


X5 tipper jeg har færre barnesykdommer enn X, men jeg kan selvfølgelig ta feil.
I Oslo er det tverrpolitisk enighet om at bompengefritaket består minst frem til 2019, deretter blir det nesten garantert differensierte priser. Elbil billigst, hybrid dyrere og fossil dyrest. Årsavgift fases vel inn fra 2017-2020. Innfasing av avgifter vil bidra til å redusere verditapet på en ren elbil, og verditapet er jo en viktig del av kostnaden :)

Når det gjelder X5 vs Model X tipper jeg X`en får meget gode kjøreegenskaper pga justerbar bakkeklaring, overlegent 4wd system og lavt tyngdepunkt. For min del er X5 uaktuell da jeg trenger 7 seter og god bagasjeplass. Model X blir også utrolig sprek for de som bryr seg om sånt.
Ift. lading ville jeg vært mye mer stresset med en hybrid som må plugges i hver eneste gang man parkerer, sammenlignet med Model X som man kan plugge i en gang i uka. Litt mer tankevirksomhet kreves på langtur. Men samtidig – om man tror strøm vil være et viktig drivstoff i fremtiden er det jo bare en ting å gjøre på hytter og andre destinasjoner: legg opp tilgang til strøm. Alle hytter og hoteller jeg besøker har lett tilgang til strøm, og på turer under 300km tenker jeg aldri på lading. 9 av 10 ganger jeg passerer Supercharger kjører jeg rett forbi, og min tidsbruk på lading er lavere enn tiden jeg brukte på dieselfylling.

Videre blir jo spørsmålet om man foretrekker interiøret i X5 fremfor Model X. Min personlige mening er at Model X interiøret er lekrere og mer moderne. X5 interiøret blir litt gammeldags. Men det er utelukkende smak og behag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nie

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/biltest/proevekjoert-bmw-x5-luksus-suv-med-miljoerabatt/a/23475911/

Prøvekjørt????
Er jo f**** meg kun en opplisting av priser og teoretiske ytelser.
Med unntak av overkskriften ser det ikke ut for at de har vært i nærheten av bilen.
Ingenting om kjøreopplevelse, forbruk etc....  >:(

Anterialis

Jeg personlig gleder meg til BMW kommer med plug-in hybrid opsjon på flere av seriene sine, spesielt 5-serien. Jeg som flere i denne tråden noe skeptisk til at elektrisk rekkevidde kun blir ca. 35 km. Dette virker lite, men er jo et kompromiss ift. hvor mye ekstra vekt man skal drasse på veid opp mot hvor mye (potensiell) energi man får ut av dem. Jeg stoler mer på BMW enn andre bilselskap ift. elektrisk nytenkning, spesielt liker jeg deres fundamentale tankegang; de produserer bilene sine (i alle fall i-serien, jeg vet ikke hva som skjer med hybridbilene) fra fornybar energi, noe som er hele poenget med elektriske biler. Dersom du har et diselaggregat utenfor huset ditt som produserer all energien, hjelper det jo lite å kjøre elbil om du lader hjemme...

Jeg leste også at gj.snitt forbruk på "full tank" (etter ca. 800 km uten påfyll) er drøye literen pr. mil. I kilden opererer BMW med et forbrukstall på 3,8L/100 km (*1), noe som jo er 50% mindre en ytelsestilsvarende x5 i35. Drøye literen pr. 800km høres veldig mye ut, men er vel riktig. Jeg syns det er litt rart at man med dagens teknologi ikke klarer et lavere gj.snitt enn dette, til tross for at bilen veier 2,5 tonn og har ca. 300 hk, det er jo kun en 2.0 L I4-sylindret turbomotor (*1). Jeg håper og tror et forbrukstall nærmere 3.8L/100km er mer aktuelt for daglig bruk hos Ola Normann.

Som skrevet av andre her, er et interessant diskusjonstema hva slags grunnlag man skal benytte for å kalkulere avgifter. Igjen, som skrevet vil jo bruken av hybridbilen føre til store variasjoner av brennstofforbruk. Kjører man daglig kun 30 km (som ifølge BMW er aktuelt for 80% av brukerne (*1)) og er flink til å lade hver natt, eller pendler man daglig 100 km til jobb? Hva slags brukermønster skal legges til grunn for avgiftskalkulasjon? Hva er reelt?

Jeg følger med i tråden med nysgjerrighet =)

Kilder:
1) http://www.bmwmotorshowblog.com/detroit/en/bmw-x5-xdrive-40e-a-first-drive/
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Elbil fundamentalist

Får ikke akkurat god omtale her: http://e24.no/bil/biltester/lav-avgift-hoeyt-forbruk/23582536

For lite batterikjlrelengde til å rettferdiggjøre vektøkningen. For liten motor til å drasse på denne ekstra vekten. Dårlige kjøreegenskaper som ikke når opp til BMW forventninger. Dårlige opplevd akselerasjon selv om den egentlig er Ok: "men på ett eller annet vis så blir ikke dette overført på en måte som kjennes heftig ut"

Skremmende når "selveste BMW" ikke får det til.. De oppgir de 0,33 men bruker langt over litern i virkeligheten. Brukerne av slike biler gidder mest sansynlig ikke å lade bilen for så liten rekkevidde...

Tror elbil allerede er ett tryggere valg...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA