Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Schuko erstattet med CEE-kontakt på Gardemoen

Startet av EV_n00b, torsdag 21. mai 2015, klokken 11:32

« forrige - neste »

Nuvolari

Hadde ikke forundret meg om vakt/parkeringskontoret i P10 har kjøpt inn cee-schuko adapter som folk kan låne dersom de ikke har overgang selv.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 30. mai 2015, klokken 09:17
Hadde OSL spart på ladekontaktene ville det ikke kommet opp en eneste kontakt. Nå er det 100 vis av de. Det begynte med 16A shuko som var greit for de fleste. Nå er det forbudt på nye installasjoner. Derfor kommer det 16A CEE i bøtter og spann. Kjøp deg en overgang og slutt og klag. Hvis det er ett problem for deg kan du ta bussen. Da blir det flere plasser til oss andre som har evner og vilje til å omstille oss.

Enig i at schuko ikke bør installeres som eneste kontakt på nye ladestasjoner. Da må de sikres med 10A, noe som fører til at f.eks BMW i3 og Tesla vil ta sikringen siden de standard lader på hhv. 12A og 13A (kan justeres ned men svært mange vil glemme dette og komme hjem til utladet bil). Det samme gjelder alle med uoriginal 16A ladekabel som ikke kan justeres og de eldste trillingene (ble levert med 16A kabel).

Så valget står i praksis kun mellom Type 2 og 16A CEE nå for de ladeplassene med minst effekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: stefse på lørdag 30. mai 2015, klokken 12:35
Ladekabelen som leveres med bilen må også få CEE plugg. Sist jeg snakket med Møller var de ikke fremmed for at det kunne bli en fremtidig løsning. De sender allerede med type2 kabel forresten, så jeg tror ikke det er et tema å spare på kablene i denne omgang. Kunden må jo få ladet bilen sin.

Ja, men dessverre sender Møller med 16A kabler, som fører til at bilene ikke vil lade på en god del 32A Type 2 stasjoner. De har fått en god del tilbakemeldinger fra kunder på dette, så jeg håper de går over til å levere med 32A kabler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Er dette et teoretisk eller et reelt problem?

Vi selger mange 16A kabler, og har til gode å høre om noen som ikke får ladet med disse.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: elektrolux på lørdag 30. mai 2015, klokken 13:44
Er dette et teoretisk eller et reelt problem?

Vi selger mange 16A kabler, og har til gode å høre om noen som ikke får ladet med disse.

Det er vel egentlig bare å gå på Teslaladekartet og søke opp 7.2kW og 22kW Type2 ladepunkter. Tror man trygt kan ignorere alle fra Fortum og GrønnKontakt og se hva man så står igjen med. Enekte av disse vil da ikke fungere med 16A ladekabel, og det er vel også sikkert en del private 32A ladepunkter som heller ikke fungerer.

Problemet er jo der, og for enkelte vil det få store konsekvenser. Andre vil nok leve godt med sin 16A ladekabel og aldri møte noen som helst problemer. Den dagen jeg eventuellt går til innkjøp av Type2 kabel blir det 32A utgaven.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 30. mai 2015, klokken 13:44
Er dette et teoretisk eller et reelt problem?

Vi selger mange 16A kabler, og har til gode å høre om noen som ikke får ladet med disse.

Reelt. Jeg har kontakt med en i Møller-systemet, de har fått en del tilbakemeldinger fra kunder på dette problemet. Jeg tror ikke de var klar over problemstillingen i starten, og visste hva det kom av.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

goggo

#111
Sitat fra: elektrolux på lørdag 30. mai 2015, klokken 13:44
Er dette et teoretisk eller et reelt problem?

Vi selger mange 16A kabler, og har til gode å høre om noen som ikke får ladet med disse.

Selv trodde jeg at det var et problem med Slimbox og 16A Type2 kabler men nå har jeg testet to av Slimboxene på Tøcksfors kjøpesenter med tre forskjellige Type2 kabler, og fikk ikke ladet med noen av disse kablene.
Det var 16A og 32A kabel fra www.nofuel.no (testet på I-Miev i fjor sommer), og 32A kabel fra www.elbilhjelpen.no (testet med C-Zero forrige helg).
Den sistnevnte kabelen fra Elbilhjelpen har jeg også testet hos Sønnico sin lader i Kristiansand, og på EON sin lader i Skagen/Danmark, og virket fint der. 
EDIT: brukte 32A kabelen fra Elbilhjelpen også på Etterstadsletta i Oslo uten problemer, men vet ikke om dette var en 16A eller 32A ladepunkt. Disse punktene står ikke i Nobil databasen.

Så jeg begynner å tro at problemet kanskje er Slimbox lading på 16A generellt, uansett om man har 16A eller 32A  kabel.
EDIT 2: Eller kanskje det er Slimboxene i Tøcksfors som er satt opp slik at de kun kan lade med 32A, uansett kabeltype. Det er uansett ikke behov for å oppta disse plassene hvis man har 16 lader, da det er en god del Schuko kontakter der også.

Hugo   
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Johnny

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 30. mai 2015, klokken 12:58
Ja, men dessverre sender Møller med 16A kabler, som fører til at bilene ikke vil lade på en god del 32A Type 2 stasjoner. De har fått en god del tilbakemeldinger fra kunder på dette, så jeg håper de går over til å levere med 32A kabler.

Jeg synes ikke det er riktig å kompensere for feilkonstruerte veggbokser med kabel av en dimensjon man ikke trenger. Virker ikke de ikke slik de skal, bør de modifiseres. Jeg tenker på de offentlige.

Tunge lange kabler er upraktisk i hverdagen.
TMS og eGolf.

emil

Sitat fra: Johnny på lørdag 30. mai 2015, klokken 19:34
Jeg synes ikke det er riktig å kompensere for feilkonstruerte veggbokser med kabel av en dimensjon man ikke trenger. Virker ikke de ikke slik de skal, bør de modifiseres. Jeg tenker på de offentlige.

Tunge lange kabler er upraktisk i hverdagen.

Boksene virker som de skal siden det er standarden som er litt unøyaktig på akkurat dette punktet. Ellers er forskjellen mellom 16A og 32A enfasekabel ikke noe å slite seg ut over. Men slites du ut av å ha en CEE-Schuko adapter med deg vil du nok også plages med 32A ladekabelen.

Johnny

Sitat fra: emil på lørdag 30. mai 2015, klokken 19:46
Men slites du ut av å ha en CEE-Schuko adapter med deg vil du nok også plages med 32A ladekabelen.

Helt riktig antagelse ;)
TMS og eGolf.

elektrolux

En 32A ladestasjon skal dersom den treffer på en 16A kabel endre styresignalet slik at bilen ikke trekker over 16A

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektro

Sitat fra: stefse på lørdag 30. mai 2015, klokken 12:35
Ladekabelen som leveres med bilen må også få CEE plugg. Sist jeg snakket med Møller var de ikke fremmed for at det kunne bli en fremtidig løsning. De sender allerede med type2 kabel forresten, så jeg tror ikke det er et tema å spare på kablene i denne omgang. Kunden må jo få ladet bilen sin.
Problem solved.

Jeg har enda ikke sett en eneste CEE plugg i Oslo de 14 dagene jeg har hatt min e-Golf.. Stort sett Schuko og noe Type 2, det er min erfaring så langt.

Ønsker meg heller en kabel med Schuko uten kladd, eller en 32A Type 2 kabel sånn at man ikke blir stående fast, f.eks. ved denne famøse laderen i Töcksfors. Men jeg kommer nok til å kjøpe meg en CEE til Schuko overgang på Chlas Ohlson, hvis det ikke er noen grunn til å kjøpe noe dyrere.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

svingen

blir jo en lite avsporing det her men jeg har tenkt og kjøpe meg en Type2->type1 kabel til min ION.
Men er veldig usikker på om jeg skal kjøpe 32a eller 16a.
Bør jeg kjøpe en 32a får og være sikker på og lade? vil helst kjøpe 16a da jeg har 32a 1 fase,32a 3 fase overgang til CCE og justerbar "kladd" lader 6,10,16a og orginal laderen på 10a på lengre turer (ja jeg har opplevd att den justerbare har slutta og virke og måtte sende den så var glad jeg hadde den 10a til og lade på da) fruen er litt "hvor mange kabler må vi egentlig ha får og få ladet"
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Powerflux

Prisforskjellen på 16A og 32A er jo ikke stor. Hvorfor ikke sikre seg først som sist?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

svingen

@Powerflux godt poeng men det er litt forskjell på 2.5mm som jeg tro er det som må til på 16a og 6mm som er det som må til på 32a? eller har jeg lest/husket feil? er ikke så veldig god plass i min ION :) så kunne godt tenkt meg og bruke så liten som mulig plass,ved neste elbil kjøp så håper jeg type 2 22kw er standard så da hjelper det pent lite med 16/32a uansett :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA