Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Schuko erstattet med CEE-kontakt på Gardemoen

Startet av EV_n00b, torsdag 21. mai 2015, klokken 11:32

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: E_S på tirsdag 26. mai 2015, klokken 00:23
Skulle gjerne hatt mulighet for 32A, men problemet mitt er at med 80 meter kabelstrekk må jeg ha så inni-granskauen tykk kabel for noe mer enn 16A..

Nja, det holder fint med 10mm2. PFXP 3G10 koster dog fort 80,- pr. meter, selv i det kvantaet. Så noen kroner i kabel blir det ja.

Med 10mm2 kabel får du et spenningsfall på litt under 9V, det bør være akseptabelt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#76
Sitat fra: Rasmus.B på mandag 25. mai 2015, klokken 11:22
men det er klart en enorm forskjell i pris på ett 16A CEE stikk kontra en type2 ladestasjon, uansett hvordan man vrir og vender på det.
La oss si at merprisen blir 5000kr/punkt. Dette er plasser hvor en betaler drøyt 100kr/dag. Med en pris på 105kr/dag er ekstrautgiften betalt på 3 år. Altså < enn 5% ekstra. Hadde det vært enormt enormt mye å betal for en ekstraytelse som gratis strøm? (Alternativet er at Avinor tener 5 kr mindre per dag i 3 år, og slipper å bytte ut CEE kontakten med en ladestasjon ved neste revisjon av forskriftene).
(Vi snakker om en statlig institusjon som bør følge opp standariseringen, Oslo kommune gjør det for sine nyanlegg.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

gaja

Når jeg leser slike tråder som det her får jeg nesten lyst til å gi opp hele greia. Hva er vitsen med å jobbe for å få opp flere ladepunkter og på andre måter få lagt til rette for elbiler, når folk bare sutrer og klager hele forb. tida? I Sverige er de knallharde på at bare type2 skal regnes som ladepunkter. I Norge kan alt som er minst 16A registreres i Nobil. Noen som vet hvor det er lettest å finne lading for en elbilist på tur? Og hvor tror dere det er enklest å overbevise eiendomsforvaltere og campingplasseiere om at de skal bidra til å få opp X000 ladestasjoner innen 2020? Opp med handa de som heller venter et år på at en butikkeier skal bestemme seg for å bygge type2, enn å få tilgang på 20 CEE-kontakter som allerede står klar til bruk i et parkeringsanlegg.

CEE er helt utmerket å lade på. Stor kudos til Gardermo-folka for å ha funnet en kjapp og rimelig løsning på problemet! De har helt sikkert en plan for å bytte over til type2 når de kontaktene blir billigere. Men akkurat skjønner jeg godt at de valgte å spare de tusenlappene.

Hva blir det neste? Sutring over at hurtigladerne har feil farge? At de står utenfor Kiwi og ikke Rimi?
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

E_S

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. mai 2015, klokken 11:23

Nja, det holder fint med 10mm2. PFXP 3G10 koster dog fort 80,- pr. meter, selv i det kvantaet. Så noen kroner i kabel blir det ja.

Med 10mm2 kabel får du et spenningsfall på litt under 9V, det bør være akseptabelt.

Ja, jeg må ha 6mm2 for 16A og 10mm2 for 32A. Kjøper kabel i Tyskland, samme type kabel som man her kaller PFXP koster 19,-/meter for 6mm2 og 43,-/meter for 10mm2, så det er effektivt ca. en dobling i pris. Jeg kan ikke ha 3-fas uansett siden jeg ikke har 3-fas strømmåler (TN-nett, men hele leiligheten går på en fase, naboleiligheten på en annen etc.), men kunne godt tenkt meg 32A på parkeringsplassen.
:)

stefse

Sitat fra: Griffel på tirsdag 26. mai 2015, klokken 15:34
Sitat fra: Rasmus.B på mandag 25. mai 2015, klokken 11:22
men det er klart en enorm forskjell i pris på ett 16A CEE stikk kontra en type2 ladestasjon, uansett hvordan man vrir og vender på det.
La oss si at merprisen blir 5000kr/punkt. Dette er plasser hvor en betaler drøyt 100kr/dag. Med en pris på 105kr/dag er ekstrautgiften betalt på 3 år. Altså < enn 5% ekstra. Hadde det vært enormt enormt mye å betal for en ekstraytelse som gratis strøm? (Alternativet er at Avinor tener 5 kr mindre per dag i 3 år, og slipper å bytte ut CEE kontakten med en ladestasjon ved neste revisjon av forskriftene).
(Vi snakker om en statlig institusjon som bør følge opp standariseringen, Oslo kommune gjør det for sine nyanlegg.)

100 000 kr er helt klart en ekstrakostnad vi ikke ønsker. Det er ikke satt av 6 sifret beløp til dette, så de pengene må tas inn igjen på noe vis, og da må en betalingsløsning på plass. Så tilkommer innsamling av data for belastning av strømtrekket, og andre utgifter til drift av en mer eller mindre kompleks ladeboks.  Om kommunale og statlige etater klarer å få det inn i sine budsjett er ikke nødvendigvis enklere, untatt hvis det kommer pålegg fra EU selvsagt.. Jeg tror iallfall at et CEE stikk som vaktmesteren klarer å holde ved like og evt. bytte, duger i lang tid fremover. Schuko slites ned fortere og har som kjent sine begrensninger.

Skulle det bli et pålegg i fremtiden, ligger kobberen til 32A der allerede og ladeboksen er forhåpentligvis billigere enn nå.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Thomas Parsli

Sitat fra: gaja på tirsdag 26. mai 2015, klokken 17:55
Hva blir det neste? Sutring over at hurtigladerne har feil farge? At de står utenfor Kiwi og ikke Rimi?

Jeg sutrer gjerne over at de ikke står utenfor både Kiwi og Rimi ;)

Men jeg er enig, vi foretrekker ladeplasser med CEE fremfor ingen ladeplasser!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Powerflux

Sitat fra: gaja på tirsdag 26. mai 2015, klokken 17:55

CEE er helt utmerket å lade på. Stor kudos til Gardermo-folka for å ha funnet en kjapp og rimelig løsning på problemet! De har helt sikkert en plan for å bytte over til type2 når de kontaktene blir billigere. Men akkurat skjønner jeg godt at de valgte å spare de tusenlappene.

Hva blir det neste? Sutring over at hurtigladerne har feil farge? At de står utenfor Kiwi og ikke Rimi?
Fullstendig enig!!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Ferry

Sitat fra: gaja på tirsdag 26. mai 2015, klokken 17:55
Hva blir det neste? Sutring over at hurtigladerne har feil farge? At de står utenfor Kiwi og ikke Rimi?

Jeg kan godt sutre litt over at jeg ikke får ladet bilen min uten å kjøpe enda mer ekstrautstyr. Så langt har jeg betalt 10.900,- for hurtiglading og 7,4 kW ombordlader inkl. 32 A type 2 kabel. Ombordladeren finnes det knapt et sted i verden jeg kan utnytte fullt ut uten å bruke ytterligere 5-8000,- på en kladd som "oversetter" CEE til type 2. At utbygger ønsker å spare penger er ikke vanskelig å skjønne. At masse CEE er bedre enn noen få type 2 er heller ikke vanskelig. Og da er det kanskje heller ikke så vanskelig å skjønne at jeg godt kunne tenke meg å plugge i bilen min problemfritt uten masse ekstra kostnader? Skulle gjerne kjøpt en kontakt på Clasern til en hundrelapp eller to jeg, hvis det det kunne gi meg strøm fra CEE. Egentlig kunne BMW gitt meg enn CEE til type 2 kabel.

Griffel

Sitat fra: Ferry på tirsdag 26. mai 2015, klokken 21:49
Sitat fra: gaja på tirsdag 26. mai 2015, klokken 17:55
Hva blir det neste? Sutring over at hurtigladerne har feil farge? At de står utenfor Kiwi og ikke Rimi?

Jeg kan godt sutre litt over at jeg ikke får ladet bilen min uten å kjøpe enda mer ekstrautstyr. Så langt har jeg betalt 10.900,- for hurtiglading og 7,4 kW ombordlader inkl. 32 A type 2 kabel. Ombordladeren finnes det knapt et sted i verden jeg kan utnytte fullt ut uten å bruke ytterligere 5-8000,- på en kladd som "oversetter" CEE til type 2. At utbygger ønsker å spare penger er ikke vanskelig å skjønne. At masse CEE er bedre enn noen få type 2 er heller ikke vanskelig. Og da er det kanskje heller ikke så vanskelig å skjønne at jeg godt kunne tenke meg å plugge i bilen min problemfritt uten masse ekstra kostnader? Skulle gjerne kjøpt en kontakt på Clasern til en hundrelapp eller to jeg, hvis det det kunne gi meg strøm fra CEE. Egentlig kunne BMW gitt meg enn CEE til type 2 kabel.
Så må du huske på at CEE ikke er én stikkontakt men en familietype. Men 16A blå enfas, 16A blå trefas, 32A blå enfas, 32A blå trefas, 16A rød ...... +++. Da blir det mye adaptere. Når private monterer ladestasjoner, (Coop slependen, Mathallen Oslo ++) Oslo kommune ladstolper etc etc. skulle det bare mangle at ikke statlige Avinor gjør det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

E_S

Nå er ikke en CEE til Schuko-overgang akkurat noe som medfører personlig finanskrise, da.. :)

Om du vil utnytte 32A-muligheten der du måtte finne 32A CEE-kontakter må man vel kline til med en ladekabel med 32A-støtte ja. De er dessverre dyre, eneste noenlunde spiselige alternativ prismessig er de veggboksene som selges her på forumet som man setter sammen selv.

Med deler for noen hundringser har jeg laget meg overganger som gjør at jeg kan koble meg til følgende:
* CEE 16A 1-fas
* CEE 32A 1-fas (aldri sett en slik noe sted, men..)
* CEE 230V 16A 3-fas
* CEE 230V 32A 3-fas
* CEE 400V 16A 3-fas
* CEE 400V 32A 3-fas

Siden alle overgangene mine ender i CEE 16A 1-fas fordi det er det jeg har på ladekabelen min får jeg uansett ikke utnyttet 32A uten type 2, men jeg får i det minste koblet meg til "hvor som helst". :)

:)

Griffel

Sitat fra: E_S på onsdag 27. mai 2015, klokken 16:21
Nå er ikke en CEE til Schuko-overgang akkurat noe som medfører personlig finanskrise, da.. :)

Om du vil utnytte 32A-muligheten der du måtte finne 32A CEE-kontakter må man vel kline til med en ladekabel med 32A-støtte ja. De er dessverre dyre, eneste noenlunde spiselige alternativ prismessig er de veggboksene som selges her på forumet som man setter sammen selv.

Med deler for noen hundringser har jeg laget meg overganger som gjør at jeg kan koble meg til følgende:
* CEE 16A 1-fas
* CEE 32A 1-fas (aldri sett en slik noe sted, men..)
* CEE 230V 16A 3-fas
* CEE 230V 32A 3-fas
* CEE 400V 16A 3-fas
* CEE 400V 32A 3-fas

Siden alle overgangene mine ender i CEE 16A 1-fas fordi det er det jeg har på ladekabelen min får jeg uansett ikke utnyttet 32A uten type 2, men jeg får i det minste koblet meg til "hvor som helst". :)
Husk at det bare er elektrikkere som har lov å lage alle disse adaptere selv.
("CEE 32A 1-fas (aldri sett en slik noe sted, men..") finnes nok i en del garasjer hos Tesla eiere som etter å ha kjøpt en Tesla ikke har penger til en mode3 ladestasjon).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

E_S

Sitat fra: Griffel på onsdag 27. mai 2015, klokken 16:38

Husk at det bare er elektrikkere som har lov å lage alle disse adaptere selv.
("CEE 32A 1-fas (aldri sett en slik noe sted, men..") finnes nok i en del garasjer hos Tesla eiere som etter å ha kjøpt en Tesla ikke har penger til en mode3 ladestasjon).

For å være helt ærlig - det at bare elektrikere har lov til å lage slik må jeg si bryr meg omtrent like lite som vodkaprisen i Kazakhstan eller været i Tasmania. ;)

Har man råd til elektriker har man nok råd til ladestasjon også..
:)

Griffel

Sitat fra: E_S på onsdag 27. mai 2015, klokken 18:13
Sitat fra: Griffel på onsdag 27. mai 2015, klokken 16:38
Husk at det bare er elektrikkere som har lov å lage alle disse adaptere selv.
For å være helt ærlig - det at bare elektrikere har lov til å lage slik må jeg si bryr meg omtrent like lite som vodkaprisen i Kazakhstan eller været i Tasmania. ;)
Dette var jo ment som informasjon til de som er av en annen oppfatning av hva en bør bry seg om. (Jeg tenker ikke da på vodkaprisen i Kazakhstan eller været i Tasmania. ;) og jeg setter pris på ærlighet.

Sitat fra: E_S på onsdag 27. mai 2015, klokken 18:13
Har man råd til elektriker har man nok råd til ladestasjon også..
Jeg trodde Avinor brukte elektrikker ::)

Sitat fra: stefse på tirsdag 26. mai 2015, klokken 18:15
Skulle det bli et pålegg i fremtiden, ligger kobberen til 32A der allerede og ladeboksen er forhåpentligvis billigere enn nå.
"kobberen til 32A" inkludert montasje er antagelig dyrere enn 16A ladestasjoner, og nokså bortkastet et sted hvor "alle" står lenger enn ett par timer. Jeg vil tro at allerede 10A er "overkill" i P10. En fordel med ladestasjoner er jo at en kan begrense strømutaket til noe fornuftig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

stefse

Gjerne sjekk priser på PFXP på 4 og 10 mm2 før du svarer, istedetfor å anta.
Men det kan hende 4mm2 og 16A er nok.. forsåvidt.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ferry

Sitat fra: Griffel på onsdag 27. mai 2015, klokken 16:18
Så må du huske på at CEE ikke er én stikkontakt men en familietype. Men 16A blå enfas, 16A blå trefas, 32A blå enfas, 32A blå trefas, 16A rød ...... +++. Da blir det mye adaptere.

En eske full med adaptere. På i3-en kommer det til å ta halve bagasjeplassen. Er det krise så kapper jeg av kontakta, avisolerer lederne, og putter de inn på rett sted. Akkurat det har jeg faktisk sett mer enn en gang.  :o Gardermoen kunne i det minste kosta på seg et CEE-schuko-adapter og plugga i hver kontakt, hvis det allikevel er schuko vi kommer til å bruke. Jeg har ikke tenkt å kappe garantien og eventuell temperatursensor av kladden min.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA