Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Schuko erstattet med CEE-kontakt på Gardemoen

Startet av EV_n00b, torsdag 21. mai 2015, klokken 11:32

« forrige - neste »

E_S

Ja, jeg har problemer med å forstå hvorfor en type 2-ladestasjon, i hvert fall til hjemmebruk, i de fleste tilfeller er så hinsides dyr. Det er tross alt ikke snakk om stort mer enn en kontakt, en kontaktor, en jordfeilautomat og en liten chip til å ta seg av kommunikasjonen. At det skal koste ca. 6000,- og oppover såfremt man ikke setter det sammen selv har jeg store problemer med å forstå - delekostnaden er ikke rare greiene..
:)

Nuvolari

Sitat fra: EV_n00b på torsdag 21. mai 2015, klokken 11:32
Fikk dette bildet tilsendt idag. Virker som Europark har skiftet ut de fleste Schuko-kontakter med CEE på Gardemoen i løpet av natten.

Hvor mange har CEE -> Schuko adapter liggende i bilen?

Hvis de først skulle bytte, hvorfor ikke bytte til Mode 3 type 2 som de fleste andre ladestolper etc.?

Virker ikke veldig gjennomtenkt.

Er det P10 det gjelder?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Griffel

Sitat fra: stefse på lørdag 23. mai 2015, klokken 22:17
1 fas CEE stikk kan utgangspunktet rates til 32 A, hvilket kabel og vern også burde ha. Det burde holde for de fleste til sakte og semi-sakte lading på parkeringsplasser hvor bilen uansett skal stå en stund.
Så får bilen bestemme hva den vil trekke opp til 32 A.
Det er ikke et tema for Gardemoen hvor de skal erstatte Schuko
med noe bedre. 16A er mer enn nok på disse plassene.

Sitat fra: stefse på lørdag 23. mai 2015, klokken 22:17
Enig i at det beste hadde vært å gjøre det idiotsikkert med type 2 uttak, men som noen er inne på her så er prisforskjellen enorm. 
Pris forskjellen er ikke enorm (en oppgradering til 32A vile bli langt dyrere), dette er trods alt plasser en betaler for å stå, og som sikkert betaler seg. En beskjeden tillegsavgift ville evt. greit dekke merkostnadene og kanskje resultere i at de som ikke trenger ladeplas velger en vanlig.

Sitat fra: stefse på lørdag 23. mai 2015, klokken 22:17
Synes forøvrig disse ladeboks greiene føles litt som de later som automatsikringer og jordfeilvern ikke eksisterer, de skal liksom gjøre jobben mye bedre enn det som er gjennomprøvd i mange år.
Det er nettop det faktum at en kabel både med og uten kladd kan plugges i en stikkontak både med og uten jord, i stikkontakter sikret med skrusikringer, og skap uten jordfeilvern.
Derfor er mode1 (lading uten kabelkladd) forbudt i flere land.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 23. mai 2015, klokken 20:15
Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 23. mai 2015, klokken 20:01
En mager trøst for de som har en 16A type2 kabel som ikke virker uansett hva som egentlig er intensjonen.
Men fulstendig uten betydning om Gardemoen hadde valgt 16A enfas Type2 stasjoner istedet for CEE.

Jepp, og da kunne de også satt ladehastigheten til 10A og dermed spart penger på strømtilførselen. 10A er mer enn nok til flyplassparkering etter min mening, men 10A på CEE går dårlig da mange vil prøve å trekke 12-13-16A med påfølgende sikringsutfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: E_S på lørdag 23. mai 2015, klokken 23:26
Ja, jeg har problemer med å forstå hvorfor en type 2-ladestasjon, i hvert fall til hjemmebruk, i de fleste tilfeller er så hinsides dyr. Det er tross alt ikke snakk om stort mer enn en kontakt, en kontaktor, en jordfeilautomat og en liten chip til å ta seg av kommunikasjonen. At det skal koste ca. 6000,- og oppover såfremt man ikke setter det sammen selv har jeg store problemer med å forstå - delekostnaden er ikke rare greiene..

Tja, jeg selger slike for 3550,- så det behøver ikke å bli så dyrt. Jordfeilbryter/sikring er dog ikke inkludert, det plasseres i skapet. Til gjengjeld har den fast kabel og det er da også den dyreste komponenten i den.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rasmus.B

Sitat fra: Sven-E på søndag 24. mai 2015, klokken 00:19
Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 23. mai 2015, klokken 18:49
Senest i dag var jeg i Strømstad, og 2 stakkars Golf eiere prøvde å lade fra 22kW ladepunktet i kjelleren ( en av gangen) ingen fikk det til.
Og det var vel egentlig bra.  Så vidt jeg vet trekker Golf ikke mer enn 3,7kW.
Da blir det dumt å oppta den ene 22kW lademuligheten i Strømstad når man ikke kan utnytte kapasiteten.

16A muligheter finnes det mange av i Strømstad.
Nevner bare noen men:
På veggen bak den aktuelle i kjelleren, (2 stk. 10A, merket som ladeplass til og med).
På gjenbruksstasjonen er det både type1 og type2 (230V16A).
Hotellene har 230V16A, og alle campingplassene.
Nordby senter, (schuko, CEE og rød CEE).
Du har klart ett poeng der. Inlegget var mer ment som ett argument mot at type2 kabelen løser alle problemer med lading. Det viser seg at det ikke er så enkelt.
En anne diskusjon er jo om hvem som har rett til å bruke ladepunktet, og hvor går grensen?  En bil som bare lader med 3.3kW har mindre rett på plassen en Tesla med dobbelt lader? Hva om en Tesla med enkelt lader vil lade der? Den får jo bare benyttet seg av halve ladestrømmen. Er det greit?
Ikke vet jeg, men vi skal være forsiktige med å ha hevd på en ladeplass bare fordet en har en bil som kan utnytte hele kapasiteten. Men klart, er det en 16A shuko (god forbid) tilgjengelig er det jo en fordel og naturlig at Golfen velger den. I Strømstad er ikke type2 stasjonen merket med noe som helst, så Golf eierne i dette tilfellet ante ikke at det var ett 22Kw punkt og trodde det var ødelagt.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Knatten

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. mai 2015, klokken 00:18
Sitat fra: E_S på lørdag 23. mai 2015, klokken 23:26
Ja, jeg har problemer med å forstå hvorfor en type 2-ladestasjon, i hvert fall til hjemmebruk, i de fleste tilfeller er så hinsides dyr. Det er tross alt ikke snakk om stort mer enn en kontakt, en kontaktor, en jordfeilautomat og en liten chip til å ta seg av kommunikasjonen. At det skal koste ca. 6000,- og oppover såfremt man ikke setter det sammen selv har jeg store problemer med å forstå - delekostnaden er ikke rare greiene..

Tja, jeg selger slike for 3550,- så det behøver ikke å bli så dyrt. Jordfeilbryter/sikring er dog ikke inkludert, det plasseres i skapet. Til gjengjeld har den fast kabel og det er da også den dyreste komponenten i den.

Har du noe bilde av det du selger?
Nettside?

Knatten

Hansi

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. mai 2015, klokken 00:18
Sitat fra: E_S på lørdag 23. mai 2015, klokken 23:26
Ja, jeg har problemer med å forstå hvorfor en type 2-ladestasjon, i hvert fall til hjemmebruk, i de fleste tilfeller er så hinsides dyr. Det er tross alt ikke snakk om stort mer enn en kontakt, en kontaktor, en jordfeilautomat og en liten chip til å ta seg av kommunikasjonen. At det skal koste ca. 6000,- og oppover såfremt man ikke setter det sammen selv har jeg store problemer med å forstå - delekostnaden er ikke rare greiene..

Tja, jeg selger slike for 3550,- så det behøver ikke å bli så dyrt. Jordfeilbryter/sikring er dog ikke inkludert, det plasseres i skapet. Til gjengjeld har den fast kabel og det er da også den dyreste komponenten i den.

Synd alle andre som selger med kontakt selger for over doble prisen
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

stefse


Sitat fra: stefse på lørdag 23. mai 2015, klokken 22:17
Enig i at det beste hadde vært å gjøre det idiotsikkert med type 2 uttak, men som noen er inne på her så er prisforskjellen enorm. 

Pris forskjellen er ikke enorm (en oppgradering til 32A vile bli langt dyrere), dette er trods alt plasser en betaler for å stå, og som sikkert betaler seg. En beskjeden tillegsavgift ville evt. greit dekke merkostnadene og kanskje resultere i at de som ikke trenger ladeplas velger en vanlig.


Skulle gjerne sett tallene. Hva koster det å sette opp 20 stk CEE med 32A, kontra 20 stk. type 2 ladebokser? Det er snakk om nye plasser, ikke oppgradering.


Dette er en reell problemstilling for meg, sikkert flere som lurer på dette også.  Enhetsprisen for en CEE tror jeg ligger på ca 50-60 kr i matriell.  Hva ladeboksen angår, antar jeg at vi kan få 10-20% rabatt på butikkpris.

Montering av CEE stikk har stykk pris på ca. 800 kr muligens noe lavere hvis det blir endel av en større pakke, samt litt avhengig av hvor stikket skal stå.
Jeg vil tro installatøren vil ta mer betalt for jobben med ladeboksen? Hvis de selger ferdig installerte ladebokser til  private for 5-10 000(?) er det stykke igjen til CEE, selv med stor rabatt.

Det er vesentlig forskjell på å bruke 15-20 000,- på installasjon kontra  100 000,- hvis dette er representative tall da.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Rasmus.B

Enig med deg, stefse. Nå er det nok kun 16A som er aktuell på langtidsparkeringen i hvertfall, men det er klart en enorm forskjell i pris på ett 16A CEE stikk kontra en type2 ladestasjon, uansett hvordan man vrir og vender på det. På Gardermoen koster det ikke noe ekstra å stå på ladeplasser,  så det er ingen ekstra inntjening som raskt ville nedbetalt en type2 ladestasjon,  som noen mener. Det er som nevnt tidligere OSL som betaler for utbygging av ladepunktene, og Europark som betaler for strømmen. Da er det altså ett fett for Europark om det er ett shukostikk, CEEstikk eller en fancy type2 ladestasjon med rfid leser og hva en måtte kunne få av ekstra utstyr. Eneste grunn til at det er satt opp ladepunkter på Gardermoen er en kombinasjon av goodwill og at det er politisk korrekt å tilrettelegge for lading. Kanskje noen dropper tog eller buss til fordel for elbil og da betaler dyrt for å stå i parkeringshus slik at de kan lade, og på den måten blir til business for Europark. Blir det krav om type2 ladestasjoner er nok siste ladepunkt sponset av OSL montert allerede.
Så nok en gang bukker jeg dypt, og takker OSL for at de gjør min hverdag mer forutsigbar ved å ha flust av ladepunkter i parkeringshusene sine, og det til tross for at det ikke er type2 ladestasjoner.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Panduck

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 23. mai 2015, klokken 23:41
Er det P10 det gjelder?

Jeg var innom P10 i går, og parkerte på samme plan som man kjører inn (andre plan). Hele raden med kontakter der var fremdeles "vanlig stikkontakt". I tillegg var det noen plasser som kan forhåndsreserveres! Ikke dårlig :)

E_S

Siden P-husene der ved flyplassen er helt uaktuelle pga. horrible priser såfremt man ikke kan få igjen pengene på reiseregning har jeg parkert på Gardermoen Parkering noen ganger. De har også en god del ladepunkter, dog bare med Schuko og noe rare greier som ligner litt på CEE, men ikke er det samme.
:)

jkirkebo

Sitat fra: E_S på mandag 25. mai 2015, klokken 22:10
Siden P-husene der ved flyplassen er helt uaktuelle pga. horrible priser såfremt man ikke kan få igjen pengene på reiseregning har jeg parkert på Gardermoen Parkering noen ganger. De har også en god del ladepunkter, dog bare med Schuko og noe rare greier som ligner litt på CEE, men ikke er det samme.

Det er vel de gamle Think-ladekablene tipper jeg. Schuko er uansett greit nok for min del der, pleier å sette ned ladingen til 5A jeg. Er uansett borte noen dager om jeg er ute og flyr.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

E_S

Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. mai 2015, klokken 23:01
Sitat fra: E_S på mandag 25. mai 2015, klokken 22:10
Siden P-husene der ved flyplassen er helt uaktuelle pga. horrible priser såfremt man ikke kan få igjen pengene på reiseregning har jeg parkert på Gardermoen Parkering noen ganger. De har også en god del ladepunkter, dog bare med Schuko og noe rare greier som ligner litt på CEE, men ikke er det samme.

Det er vel de gamle Think-ladekablene tipper jeg. Schuko er uansett greit nok for min del der, pleier å sette ned ladingen til 5A jeg. Er uansett borte noen dager om jeg er ute og flyr.

Ja, det er det nok da. Søkte litt på nett og det ligner veldig. Siden jeg ikke har tålmodighet til å kjøre sakte nok til å komme tur/retur Gardermoen-Oslo uten lading har jeg også pleid å lade om jeg parkerer der - med lading normalt på 6A eller 10A. Hjemme og på jobb lader jeg med 16A på Schuko, men har det jeg liker å tro er god kontroll på tilstanden på kontakt og støpsel og har ingen problemer med varmgang.

Skulle gjerne hatt mulighet for 32A, men problemet mitt er at med 80 meter kabelstrekk må jeg ha så inni-granskauen tykk kabel for noe mer enn 16A..
:)

Panduck

Sitat fra: E_S på mandag 25. mai 2015, klokken 22:10
Siden P-husene der ved flyplassen er helt uaktuelle pga. horrible priser såfremt man ikke kan få igjen pengene på reiseregning har jeg parkert på Gardermoen Parkering noen ganger. De har også en god del ladepunkter, dog bare med Schuko og noe rare greier som ligner litt på CEE, men ikke er det samme.

P10 er flott når man skal plukke opp folk på flyplassen og ikke helt vet hvor lenge man ender opp å stå der. Det er billigere enn korttidsparkeringen på toppen, man går under tak helt inn i terminalen, og kan oftest få ladet noen prosent når man venter. For lengre tids parkering er nok Gardermoen Parkering et bedre alternativ, spesielt når man skal stå en stund.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA