Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valetmode som tyverisikring.

Startet av sn0le, søndag 03. mai 2015, klokken 23:24

« forrige - neste »

sn0le

Har lagt merke til at det er en del ting som skjer når valetmode er aktiv:
- Frunk låses
- Hanskerom låses
- Motoreffekt begrenses til 90kW
- Toppfart begrenses til 110km/t

Det er vel og greit når man låner vekk bilen eller lignende.

Men andre ting som skjer er:
- Muligheten for å slå av remote access blir grået ut.
- Ikon for 3G/WiFi grået ut.

Med andre ord så får man ikke slått av "sporinga" av bilen når den er i valetmode. Og man kan heller ikke få bilen til å knytte seg mot et wifi-nett uten Internett-tilgang og dermed ødelegge mulighet for remote access på den måten.

Så hvis man setter bilen i valetmode så blir det ikke veldig lett for tyven å kjøre fra politiet etter at du har fortalt de hvor bilen befinner seg. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Thor2014

Det har vel enda ikke blitt stjålet en Model S uten at banditten har hatt tilgang til nøkkelen?

sn0le

Det er sant. Men finnes flinke lommetyver og folk som bryter seg inn i hus.
Min andre nøkkel ligger relativt godt gjemt hjemme, men den som leter godt nok finner den.
Da er det greit å kunne spore bilen og vite at den har kjøreegenskaper som en kjip dieselbil.
Vil nok ikke bruke trikset til daglig, men mere hvis jeg reiser bort eller parkerer på litt tvilsomme plasser.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

cirys1

Sitat fra: Thor2014 på mandag 04. mai 2015, klokken 00:07
Det har vel enda ikke blitt stjålet en Model S uten at banditten har hatt tilgang til nøkkelen?

Men den har blitt hacket flere ganger , også er den mest vanlige måten og stjele nyere biler er og stjele nøkkelen, de aller fleste har den hengende i gangen.

dundun

Jeg irriterer meg stadig over at Model S ikke lar deg bruke telefonen som nøkkel på den opplagte måten. Det hadde vært ekstremt enkelt for Telsa å implementere støtte for å bruke Bluetooth-iden til telefonen kombinert med TouchID til å lage en både ekstremt sikker og ekstremt enkel "nøkkel" av en iPhone.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

cairnz

Sitat fra: kvasbo på mandag 04. mai 2015, klokken 08:55
Jeg irriterer meg stadig over at Model S ikke lar deg bruke telefonen som nøkkel på den opplagte måten. Det hadde vært ekstremt enkelt for Telsa å implementere støtte for å bruke Bluetooth-iden til telefonen kombinert med TouchID til å lage en både ekstremt sikker og ekstremt enkel "nøkkel" av en iPhone.

Hva er "opplagt" måte? Synes eksisterende måte er mer enn bra nok, forutsetter ikke at du har hardware i telefonen som kun noen har.
Elbilist

fonberg

Sitat fra: cairnz på mandag 04. mai 2015, klokken 09:24
Sitat fra: kvasbo på mandag 04. mai 2015, klokken 08:55
Jeg irriterer meg stadig over at Model S ikke lar deg bruke telefonen som nøkkel på den opplagte måten. Det hadde vært ekstremt enkelt for Telsa å implementere støtte for å bruke Bluetooth-iden til telefonen kombinert med TouchID til å lage en både ekstremt sikker og ekstremt enkel "nøkkel" av en iPhone.

Hva er "opplagt" måte? Synes eksisterende måte er mer enn bra nok, forutsetter ikke at du har hardware i telefonen som kun noen har.

Dagens løsning er grei, men er enig med kvasbo at iPhone/TouchID hadde vært et elegant supplement.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

tonl

Skulle ønske det er muligheten til å aktivere/deaktivere "valet mode" via mobil app også. Enkelte ganger kan det være upraktisk å springe ut til bilen for å sette på "valet mode".

Cato76

Sitat fra: tonl på mandag 04. mai 2015, klokken 10:07
Skulle ønske det er muligheten til å aktivere/deaktivere "valet mode" via mobil app også. Enkelte ganger kan det være upraktisk å springe ut til bilen for å sette på "valet mode".

Det skal visst bli mulig i kommende Iphone-app oppdatering.
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

dundun

Sitat fra: cairnz på mandag 04. mai 2015, klokken 09:24
Hva er "opplagt" måte? Synes eksisterende måte er mer enn bra nok, forutsetter ikke at du har hardware i telefonen som kun noen har.

Å benytte Hardware-iden i telefonen kombinert med software på samme måten som man i dag benytter bilnøkkelen, og droppe tullet med å logge inn.

Jeg ser ingen problemer med å lage funksjonalitet som kun funker på enkelte telefoner - hvis man alltid skal sikte på minste felles multiplum kommer man ingen vei. På samme måte kunne man sikkert benyttet NFC fra andre telefoner. Poenget er at man alltid har telefonen med seg, og at den sender ut en verifiserbar ID. Da burde det være unødvendig å ha med seg en nøkkel som gjør akkurat det samme. Sånn telefonen funker i dag er den bare en nødløsning når man vil starte bilen.

(Å kunne aktivere valet via telefon ville vært knall. Ideelt sett burde man kunne deaktivere hele bilen også, sånn at den nå låses opp igjen via profil før nøkkel virker.)
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

sn0le

Nja. En Blåtannløsning med tlf kan vel alltids hackes.

Og tenk hvor mye styr det ville blirr når du bytter telefon?
Bruker Bank ID på mobil, og det var ikke bare bare å sette opp mot den nye telefonen.

Så med tanke på de utfordringene så tar jeg heller til takke med at jeg må ha en nøkkel i lomma. :D
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

petersv

Sitat fra: sn0le på mandag 04. mai 2015, klokken 17:11
Nja. En Blåtannløsning med tlf kan vel alltids hackes.

Og tenk hvor mye styr det ville blirr når du bytter telefon?
Bruker Bank ID på mobil, og det var ikke bare bare å sette opp mot den nye telefonen.

Så med tanke på de utfordringene så tar jeg heller til takke med at jeg må ha en nøkkel i lomma. :D

Bank-id ligger i sim-kortet, saa lenge du ikke bytter dette, er det faktisk "bare bare" aa bytte tlf

sn0le

Med mindre man bytter fra en iPhone med mikro-SIM til en som bruker nano-SIM, slik jeg gjorde.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

cra

Sitat fra: sn0le på mandag 04. mai 2015, klokken 22:08
Med mindre man bytter fra en iPhone med mikro-SIM til en som bruker nano-SIM, slik jeg gjorde.

Er det ikke bare å klippe vekk litt av plastikken da? Mener å huske jeg gjorde det da jeg oppgraderte fra 4 til 5. :)  Funka som før, men jeg måtte til slutt ha nytt SIM uansett fordi mitt gamle ikke støtta 4G.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ksandal

Sitat fra: cirys1 på mandag 04. mai 2015, klokken 07:17
Sitat fra: Thor2014 på mandag 04. mai 2015, klokken 00:07
Det har vel enda ikke blitt stjålet en Model S uten at banditten har hatt tilgang til nøkkelen?

Men den har blitt hacket flere ganger , også er den mest vanlige måten og stjele nyere biler er og stjele nøkkelen, de aller fleste har den hengende i gangen.

Såvidt jeg finner, har den aldri blitt hacket?  Kan du vise til noe info eller link? 
mener Tesla har eget program med premie til den som klarer og hacke en Tesla.
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA