Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Schuko ladning i Europe - overganger?

Startet av Milzit, lørdag 02. mai 2015, klokken 00:22

« forrige - neste »

Milzit

Vi skal en tur til Danmark, Tyskland, Østeriske, Sveits, Frankrike, Nederland osv. i sommer. Det blir for det  meste SC lading, men noe Schuko bla hotell pga i de tyske alpene.

Trenger jeg noen overgang for å lade på Schuko i Europa? I Danmark trenger man vel en adapter?

Jeg har kirkebo adaptersettet og Type 2 kabel
(vurderer å kjøpe en Type2-Type3C for Paris og autolib)

Men jeg trenger en CEE 7/7 adapter iallefall?

Brede

Den i Sveits er iallefall ganske spesiell, SEV-1011 heter den og jeg tror den er unik for Sveits.

Milzit

Jeg fant en artikkel om dette på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Schuko

Virker som de fleste har CEE 7/4. Så det er kun i Danmark man trenger denne med jordpinne i midten? Noen som vet hvor jeg får kjøpt denne?

mandresen

Heisan, jeg er i samme situasjon med Europatur til sommeren. Vi skal innom Danmark, Tyskland, Belgia Frankrike og Spania. Vi legger opp ruta etter SC, men jeg har skaffet en Type2 - Type3c for Frankrike.

Når det gjelder Danmark så står det litt om lading og erfaring samt noen linker her:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=10723.30

Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

jog

Når jeg var i Danmark å lå på hotell brukte jeg bare en vanlig skjøteleding ut av vinduet og det fungerte helt fint med tesla sin shuko plugg.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Milzit

Sitat fra: mandresen på lørdag 02. mai 2015, klokken 08:35
Heisan, jeg er i samme situasjon med Europatur til sommeren. Vi skal innom Danmark, Tyskland, Belgia Frankrike og Spania. Vi legger opp ruta etter SC, men jeg har skaffet en Type2 - Type3c for Frankrike.

Når det gjelder Danmark så står det litt om lading og erfaring samt noen linker her:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=10723.30

Martin
Takk, jeg har lest denne ang DK. Men hvor får man kjøpe denne? Det stod bare om en som hadde fått en Tesla

Milzit

Sitat fra: jog på lørdag 02. mai 2015, klokken 09:26
Når jeg var i Danmark å lå på hotell brukte jeg bare en vanlig skjøteleding ut av vinduet og det fungerte helt fint med tesla sin shuko plugg.
Men da lader man uten jording...

mrjalle

Sitat fra: Milzit på lørdag 02. mai 2015, klokken 10:21
Sitat fra: mandresen på lørdag 02. mai 2015, klokken 08:35
Heisan, jeg er i samme situasjon med Europatur til sommeren. Vi skal innom Danmark, Tyskland, Belgia Frankrike og Spania. Vi legger opp ruta etter SC, men jeg har skaffet en Type2 - Type3c for Frankrike.

Når det gjelder Danmark så står det litt om lading og erfaring samt noen linker her:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=10723.30

Martin
Takk, jeg har lest denne ang DK. Men hvor får man kjøpe denne? Det stod bare om en som hadde fått en Tesla

Kjøp den av Tesla. I Stavanger var det i hvert fall tidligere lagervare.... De kan også skaffe det meste av originale schucko-adaptere til markeder hvor de selger biler....

Milzit

Sitat fra: mrjalle på lørdag 02. mai 2015, klokken 10:34
Sitat fra: Milzit på lørdag 02. mai 2015, klokken 10:21
Sitat fra: mandresen på lørdag 02. mai 2015, klokken 08:35
Heisan, jeg er i samme situasjon med Europatur til sommeren. Vi skal innom Danmark, Tyskland, Belgia Frankrike og Spania. Vi legger opp ruta etter SC, men jeg har skaffet en Type2 - Type3c for Frankrike.

Når det gjelder Danmark så står det litt om lading og erfaring samt noen linker her:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=10723.30

Martin
Takk, jeg har lest denne ang DK. Men hvor får man kjøpe denne? Det stod bare om en som hadde fått en Tesla

Kjøp den av Tesla. I Stavanger var det i hvert fall tidligere lagervare.... De kan også skaffe det meste av originale schucko-adaptere til markeder hvor de selger biler....
Ok takk. Hadde håpet å unngå å besøke Tesla i Oslo (og bruke halve dagen), men får ta en tur på mandag

Car-El

Schuko CEE 7/7 er IKKE den kontakten som dem bruker i Danmark. Du MÅ ha en overgang slik at du får jord til bilen. Ellers kan du få strøm i deg!

Schuko CEE 7/7 er ganske identisk med den Schuko CEE 7/4 som vi bruker i Norge. Eneste forskjell er at jord ikke er på klemmer på siden, men den har et "spyd" litt utfor midt mellom strømlederene. Noe slik som den Danske kontakten, men forskjellig.

Vet at der er satt ut, enkelte plasser, Schuko CEE 7/7 for lading av elbiler. Med en slik kontakt og en magnet i støpslet, så kan bilen (om ladekladden er satt opp for det) lade med 14 eller var det 16A. Peugeot har dette i sine mobile ladeledninger.

Den kontakten som jeg har sett på hadde også et telleverk. Slik at den stoppet på 25kWh.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Milzit

Sitat fra: Car-El på lørdag 02. mai 2015, klokken 19:44
Schuko CEE 7/7 er IKKE den kontakten som dem bruker i Danmark. Du MÅ ha en overgang slik at du får jord til bilen. Ellers kan du få strøm i deg!

Schuko CEE 7/7 er ganske identisk med den Schuko CEE 7/4 som vi bruker i Norge. Eneste forskjell er at jord ikke er på klemmer på siden, men den har et "spyd" litt utfor midt mellom strømlederene. Noe slik som den Danske kontakten, men forskjellig.

Vet at der er satt ut, enkelte plasser, Schuko CEE 7/7 for lading av elbiler. Med en slik kontakt og en magnet i støpslet, så kan bilen (om ladekladden er satt opp for det) lade med 14 eller var det 16A. Peugeot har dette i sine mobile ladeledninger.

Den kontakten som jeg har sett på hadde også et telleverk. Slik at den stoppet på 25kWh.
Takk for info. Dette står også på wikipedia

https://en.wikipedia.org/wiki/Schuko
CEE 7/7 has now become the de facto plug standard across Europe and in many other countries that follow CENELEC standards. European countries that do not use CEE 7/7 are:

Denmark (CEE 7/17 and Danish standard 107-2-D1 are widely used, they accept CEE 7/7 plugs but without compatibility for earth connections. CEE 7/5 and CEE 7/3 sockets with child-proof shutters have been allowed since 2008/2011, but people are not using them yet).
Ireland (BS 1363 / Equivalent Irish Standard: IS 401) but see below,
Italy (CEI 23-16/VII),
Malta (BS 1363),
Cyprus (BS 1363),
The United Kingdom, including Gibraltar (BS 1363)
Switzerland (SEV 1011
)

Jeg skal prøve Tesla på mandag. Men jeg trenger da dansk variant (type K i følge wikipedia), og CEE 7/7

Noen som har tips om dette kan kjøpes på nettet eller i nærhenten av Oslo hvis Tesla ikke har?

Car-El

CEE 7/7 kan du bruke med UMC til Tesla. Hvertfall med den 90-graders klumpen av en plugg. Har ikke sett på denne "pig-tail" versjonen av Schuko plugg.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Milzit

Sitat fra: Car-El på søndag 03. mai 2015, klokken 01:17
CEE 7/7 kan du bruke med UMC til Tesla. Hvertfall med den 90-graders klumpen av en plugg. Har ikke sett på denne "pig-tail" versjonen av Schuko plugg.
90 graders klumpen har jeg levert inn når jeg fikk pigtail. Legger ved bilde av den her, ser ut som det er en CEE 7/7 også da siden den har et hull i midten?
Men adaptersettet til kirkoebo har ikke dette hullet, skal høre med han om jeg kan kjøpe det så jeg kan bruke skjøteledningen til settet.
Takk for oppklaringer! :)



Car-El

Ja, det hullet i Schuko pluggen er for å kunne bruke CEE 7/7.
Men ikke bruk pigtail direkte på disse "Danske kontaktene" du får ikke god nok jord og risikerer å få strøm i deg fra bilen.
Denne skøyteledningen, som du har bestilt fra Ebay, kan også bruker på CEE 7/4 & CEE 7/7.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA