Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå må det bli standard på at Type2 har ladekabel.

Startet av TrondN, torsdag 30. april 2015, klokken 11:34

« forrige - neste »

TrondN

Da må jo løsningen på problemet være at stasjonene utrustes med kabel som er fastmontert, men kan trekkes ut ved behov. Da blir jo alle happy:-)

Elmo

Sitat fra: Kent på lørdag 02. mai 2015, klokken 09:52
Problemet der er vel at man da ekskluderer samtlige Asiatiske biler (i tillegg til noen få eldre biler).
Sitat fra: TrondN på lørdag 02. mai 2015, klokken 10:25
Da bør vel asiatene lage biler som passer for oss og fremtiden.
Hvorfor ikke utstyre alle type2 ladestolper med ledning med type1 kabel ?? som faktisk flesteparten  av elbiler i Norge pr idag bruker. 
Og så får europeerne  også levere biler med type1 kontakt i Norge (slik VW gjør i USA).
Og så kan de idiotene som har kjøpt bil med Type2 kontakt sitte der med skjegget i ladeporten.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Bybil entusiast

Før eller siden vil bil leverandørene samle seg om samme standard. Foreløpig er det kun eksperimentelt salg av elbiler. Volumet blir kanskje aldri stort. Her må volumet på pluggin hybrider tas med i samme standard. Da blir volumet mye større.
Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: TrondN på lørdag 02. mai 2015, klokken 20:20
Da må jo løsningen på problemet være at stasjonene utrustes med kabel som er fastmontert, men kan trekkes ut ved behov. Da blir jo alle happy:-)

Ikke operatøren, da kablene nok vil bli stjålet i stor stil.

Tenk deg f.eks at du skal bygge en ladestasjon hjemme. Det trengs en kontroller, en kontaktor og en kabel. Den dyreste komponenten er kabelen. Det blir nok dessverre endel elbileiere etterhvert som bruktbilene blir billigere som synes det er greiere å klippe av en kabel på nærmeste ladestasjon fremfor å betale 1500 kroner for en. Eller bander som tar en runde nattestid og deretter selger kablene på nettet for halv pris.

AC-kablene på hurtigladestasjonene er derimot ikke noe særlig attraktive til bygging av ladestasjoner da de er svært tykke og uhåndterlige pga. 16mm2 kobber.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 02. mai 2015, klokken 23:35
Sitat fra: Bybil entusiast på lørdag 02. mai 2015, klokken 23:07
Før eller siden vil bil leverandørene samle seg om samme standard.
Trolig da type 4 eller 5.

Det er ikke behov for flere standarder for AC-lading siden Type 2 støtter 1-fase opp til 70A og 3-fase 400V opp til 63A. Større ombordladere er neppe aktuelt i overskuelig fremtid...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#36
Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. mai 2015, klokken 00:01
Sitat fra: Griffel på lørdag 02. mai 2015, klokken 23:35
Sitat fra: Bybil entusiast på lørdag 02. mai 2015, klokken 23:07
Før eller siden vil bil leverandørene samle seg om samme standard.
Trolig da type 4 eller 5.

Det er ikke behov for flere standarder for AC-lading siden Type 2 støtter 1-fase opp til 70A og 3-fase 400V opp til 63A. Større ombordladere er neppe aktuelt i overskuelig fremtid...
Dette var egentlig en spøk, men;
Behovet er ikke det samme som hva leverandørene (før eller) siden vil samle seg om av standard. mao. jeg tror ikke leverandørene blir enige om en standard dersom dette er en av dagens standarder.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

#37
Sitat fra: Elmo på lørdag 02. mai 2015, klokken 23:05
Hvorfor ikke utstyre alle type2 ladestolper med ledning med type1 kabel ?? som faktisk flesteparten  av elbiler i Norge pr idag bruker. 
Og så får europeerne  også levere biler med type1 kontakt i Norge (slik VW gjør i USA).
Og så kan de idiotene som har kjøpt bil med Type2 kontakt sitte der med skjegget i ladeporten.
Fordi det ikke har noe å si at de fleste bilene bruker det, ettersom vi befinner oss i Europa hvor den vedtatte standarden er type 2. Type 2 er langt mer fleksibel ift trefas for oss her i Europa.
Ja det er solgt flere biler med type 1 så langt, men se på salgstallene for type 2 biler vs type 1 ;)

Når BMW, VAG, Mercedes, Tesla, Renault m.fl. alle har valgt type 2 blir det lett å se hvor vi skal.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emil

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 03. mai 2015, klokken 06:51
Sitat fra: Elmo på lørdag 02. mai 2015, klokken 23:05
Hvorfor ikke utstyre alle type2 ladestolper med ledning med type1 kabel ?? som faktisk flesteparten  av elbiler i Norge pr idag bruker. 
Og så får europeerne  også levere biler med type1 kontakt i Norge (slik VW gjør i USA).
Og så kan de idiotene som har kjøpt bil med Type2 kontakt sitte der med skjegget i ladeporten.
Fordi det ikke har noe å si at de fleste bilene bruker det, ettersom vi befinner oss i Europa hvor den vedtatte standarden er type 2. Type 2 er langt mer fleksibel ift trefas for oss her i Europa.
Ja det er solgt flere biler med type 1 så langt, men se på salgstallene for type 2 biler vs type 1 ;)

Når BMW, VAG, Mercedes, Tesla, Renault m.fl. alle har valgt type 2 blir det lett å se hvor vi skal.

Det samme sa en del her om CHAdeMO, men så ble den standarden jaggu sidestillt med CCS/Combo av EU-folket...

Og så lenge laderegulatorene kun utstyres med Type2 kontakt der man bringer sin egen ladekabel er sansynligheten for hærverk og ødelagte kabler mye mindre i tillegg til at det ikke har noe å si hva slags kontakt man har på bilen sin.

Elmo

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 03. mai 2015, klokken 06:51
Sitat fra: Elmo på lørdag 02. mai 2015, klokken 23:05
Hvorfor ikke utstyre alle type2 ladestolper med ledning med type1 kabel ?? som faktisk flesteparten  av elbiler i Norge pr idag bruker. 
Og så får europeerne  også levere biler med type1 kontakt i Norge (slik VW gjør i USA).
Og så kan de idiotene som har kjøpt bil med Type2 kontakt sitte der med skjegget i ladeporten.
Fordi det ikke har noe å si at de fleste bilene bruker det, ettersom vi befinner oss i Europa hvor den vedtatte standarden er type 2. Type 2 er langt mer fleksibel ift trefas for oss her i Europa.
Ja det er solgt flere biler med type 1 så langt, men se på salgstallene for type 2 biler vs type 1 ;)

Når BMW, VAG, Mercedes, Tesla, Renault m.fl. alle har valgt type 2 blir det lett å se hvor vi skal.

Det var fleip/satt på spissen da.  Og jeg er selv en av "idiotene" som har kjøpt bil med type2 port (eUp).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Øyvind.h

Sitat fra: Elmo på søndag 03. mai 2015, klokken 15:29
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 03. mai 2015, klokken 06:51
Sitat fra: Elmo på lørdag 02. mai 2015, klokken 23:05
Hvorfor ikke utstyre alle type2 ladestolper med ledning med type1 kabel ?? som faktisk flesteparten  av elbiler i Norge pr idag bruker. 
Og så får europeerne  også levere biler med type1 kontakt i Norge (slik VW gjør i USA).
Og så kan de idiotene som har kjøpt bil med Type2 kontakt sitte der med skjegget i ladeporten.
Fordi det ikke har noe å si at de fleste bilene bruker det, ettersom vi befinner oss i Europa hvor den vedtatte standarden er type 2. Type 2 er langt mer fleksibel ift trefas for oss her i Europa.
Ja det er solgt flere biler med type 1 så langt, men se på salgstallene for type 2 biler vs type 1 ;)

Når BMW, VAG, Mercedes, Tesla, Renault m.fl. alle har valgt type 2 blir det lett å se hvor vi skal.

Det var fleip/satt på spissen da.  Og jeg er selv en av "idiotene" som har kjøpt bil med type2 port (eUp).
Sorry. Ser nå at det var fleip. My bad :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Elmo

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 03. mai 2015, klokken 22:32
Sitat fra: Elmo på søndag 03. mai 2015, klokken 15:29
Det var fleip/satt på spissen da.  Og jeg er selv en av "idiotene" som har kjøpt bil med type2 port (eUp).
Sorry. Ser nå at det var fleip. My bad :)

:D :D ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

fredag

Sitat fra: emil på søndag 03. mai 2015, klokken 08:11
Det samme sa en del her om CHAdeMO, men så ble den standarden jaggu sidestillt med CCS/Combo av EU-folket...

Den påstanden er ikke helt riktig. Combo2 (CCS) er ikke akkurat likestilt.

Sjekk paragraf 33 i EU-direktiv 2014/94/EU:

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014L0094

Direktivet sier klart at combo2 (CCS) er minimumsløsning for alle DC hurtigladestasjoner i EU/EØS. Alle nye hurtgladestasjoner som settes opp i EU/EØS fra 2017 MÅ ha combo2 (CCS). Hurtgladestasjon kan også ha andre DC-ladesystemer som fremdeles er i bruk på eldre elbiler, som feks Chademo, så lenge EUs standardløsning combo2 er tilstede.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

emil

Kanskje litt unøyaktig formulert fra min side. Uansett var saken at en del folk mente at CHAdeMO skulle bli forbudt både på ladestasjoner å biler som et resultat av at EU hadde gått for Type2/Combo som standard for elbillading.

Nå er det ingenting som tilsier at CHAdeMO vil forsvinne, og for fremtidige biler fra Asia og eventuellt USA som kommer med CHAdeMO og i tillegg kun støtter enfase AC-lading er det nok stor sansynlighet for at disse fortsatt vil bli levert med Type1 kontakt.

gaja

Er jeg den eneste som synes fleksibilitet i ladingen er en kjempefordel? Hvis jeg slenger noen adaptere baki bilen kan jeg kjøre hvor som helst. Det er ikke så nøye om det er bensinstasjoner eller betalingsautomater i nærheten, går jeg tom for strøm på høyfjellet kan jeg banke på i nærmeste hyttegrend og koble til schukoen. Er jeg ved en gård eller butikk, så er det sannsynligvis blå CEE som gjelder, utenom enkelte steder der man må plugge i den røde. Og når Renault bruker store penger på å bygge ut 22kW type2, så kan jeg jammen meg bruke den også. Min nye favoritt er komfyrkontaktadapteren. Skal bli morsomt å bla fram den i sommer. :)

Hvorfor skal man hele tiden sammenligne med fossilbiler? "Slik er det på bensinstasjoner, så det er fremtiden for elbil også". Hvorfor det? Med elbil trenger man (etterhvert med bedre rekkevidde) ikke å stoppe for å fylle/lade. Man kan lade når man stopper. Eller kanskje mens man kjører, hvis det er induksjonsveier som blir løsningen. Til den tid så hygger jeg meg med stikkontaktsamlingen min, og lader der jeg måtte finne det for godt. 
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA