Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dommedag for elbiler?

Startet av duracell, onsdag 29. april 2015, klokken 09:24

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: OlavEmil på lørdag 02. mai 2015, klokken 17:39
Ein liten kommentar må eg likevel kome med: Å seie at det blir for dyrt å køyre elbil om ein må betale bompengar, og difor gå over til diesel / bensin, er jo fullstendig latterleg. Den absolutt største besparinga (med mindre ein køyrer to mil for dagen, med bom tur og retur) er jo på drivstoffet. Uansett korleis ein snur og vendar på det, vil det alltid, og for all framtid, vere billigare å køyre elbil enn diesel / bensin.

Jepp, jeg sparer ca. 10 ganger så mye på drivstoffet årlig som på gratis bompassering. Gratis bompassering gjelder dessuten en av de bommene jeg passerer oftest, nemlig Svinesund.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Om det lønner seg rent økonomisk å kjøre elbil,
er som alt her i verden avhengig av alternativet.

Er alternativet en fossilbil i samme prisklasse som elbilen,
vil elbilen ha lavere driftsutgifter inklusive avskriving av kjøpesummen
enda om/når alle de andre incentiver enn billigere kjøpesum faller bort.
Det sørger prisdifferansen på drivstoffet for (forutsatt du kan lade hjemme eller på jobben).

Er alternativet en fossilbil i vesentlig lavere bilklasse, vil elbilen bli det dyreste alternativet.
Dette fordi avskriving av en vesentlig lavere kjøpspris utgjør en avgjørende fordel for billigbilen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 02. mai 2015, klokken 20:17
Gratis bompassering gjelder dessuten en av de bommene jeg passerer oftest, nemlig Svinesund.
Hvorfor kjører du gratis gjennom bommene på nye og gamle bro over S
når alle andre elbiler pent må betale?

Er du toller eller en annen type synder?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

OlavEmil

Hehe. Manglar vel ein "ikke" der, ut frå samanhengen (og dei faktiske tilhøva) ;D.


Sitat fra: Rikerud på lørdag 02. mai 2015, klokken 18:39
Etter mine regnestykker lønner det seg ikke å kjøre elbil til og fra jobb. Men det er klart at det avhenger av forutsetningene. Jeg er for eksempel overbevist om at "low-end" elbiler (Typisk Golf og Leaf) vil tape seg langt mer i verdi enn sine tradisjonelle konkurrenter.

Du skriv "for eksempel". Er det noko anna enn eventuelt verditap som kostar meir med elbil enn med (tilsvarande) bensin / dieselbil?

Sjølv meiner eg at eit verditap på 250 000,- over 8 år er meir enn konkurransedyktig.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

timingbeltkiller

Dersom du beholder (el)bilen til den er utslitt,
er det totale avskrivingsummen lik kjøpesummen minus vrakpant.
Følgelig hipp som happ med el eller fossil drivlinje.

Bytter du ofte til ny bil og følgelig har høy førsteeier avskriving,
risikerer du denne kan bli høyere  på elbil  pga større risiko for teknisk foreldelse.
Trillingene erfarte dette da Leaf kom på markedet.
Leaf da eGolf og flere andre kom.

Alle nåværende kortrekkevidde elbiler risikerer sannsynligvis det samme
når TM M3 og GM Bolt kommer
+ eventuelt når de selv kommer i utførelse med 300 km rekkevidde.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Sigurd

Sitat fra: Le på fredag 01. mai 2015, klokken 20:59
Innfører de bompenger, dropper jeg elbil, thats it. Det blir rett og slett for dyrt for min del.
Jeg skjønner ikke argumentet. Har du allerede elbil, sparer du jo allerede ~ 40k i året i drivstoff. Vil du heller betale 40k i drivstoff + 20k i bompenger, enn bare 20k i bompenger? Og så lenge kjøpsinsentivene fortsatt er der, er jo ikke prisen på elbilen noe vesentlig argument selv om du ikke har elbil allerede - den prisforskjellen har du spart inn på ett år i drivstoffkostnader...
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Sigurd

Sitat fra: Le på lørdag 02. mai 2015, klokken 10:37
Alternativet blir da en liten og brukt bensin bil i kombinasjon med offentlig transport.
Har dere vurdert tanken på en liten og brukt elbil? Det finnes noen av dem også...
http://www.finn.no/finn/car/used/result?ENGINE%2FFUEL=4
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Sigurd

Sitat fra: Rikerud på lørdag 02. mai 2015, klokken 11:35
Jeg er av den tro at elbiler vil droppe langt mer i verdi (bortsett fra Tesla som har ok rekkevidde) enn tradisjonelle biler og vinningen går derfor opp i spinningen.
Nå har det kommet fram tall i det siste som faktisk tyder på det motsatte, på grunn av færre slitedeler som må byttes ettersom bilen eldes, og at batteripakken holder vesentlig bedre i norsk klima enn mange trodde.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

KjellG

Hva med Think som dør sammen med batteriet som ikke holder så lenge som en trodde.

Rikerud

Sitat fra: OlavEmil på lørdag 02. mai 2015, klokken 21:08
Hehe. Manglar vel ein "ikke" der, ut frå samanhengen (og dei faktiske tilhøva) ;D.


Sitat fra: Rikerud på lørdag 02. mai 2015, klokken 18:39
Etter mine regnestykker lønner det seg ikke å kjøre elbil til og fra jobb. Men det er klart at det avhenger av forutsetningene. Jeg er for eksempel overbevist om at "low-end" elbiler (Typisk Golf og Leaf) vil tape seg langt mer i verdi enn sine tradisjonelle konkurrenter.

Du skriv "for eksempel". Er det noko anna enn eventuelt verditap som kostar meir med elbil enn med (tilsvarande) bensin / dieselbil?

Sjølv meiner eg at eit verditap på 250 000,- over 8 år er meir enn konkurransedyktig.

Det var ett eksempel på en forutsetning.

Rikerud

Sitat fra: Sigurd på søndag 03. mai 2015, klokken 12:54
Sitat fra: Rikerud på lørdag 02. mai 2015, klokken 11:35
Jeg er av den tro at elbiler vil droppe langt mer i verdi (bortsett fra Tesla som har ok rekkevidde) enn tradisjonelle biler og vinningen går derfor opp i spinningen.
Nå har det kommet fram tall i det siste som faktisk tyder på det motsatte, på grunn av færre slitedeler som må byttes ettersom bilen eldes, og at batteripakken holder vesentlig bedre i norsk klima enn mange trodde.

Til det kan jeg bare si javel. Med den teknologiske utviklingen vi ser på elbiler så tror jeg ikke det. Men jeg er ikke snåsamannen.

OlavEmil

Sitat fra: Rikerud på søndag 03. mai 2015, klokken 21:17
Sitat fra: OlavEmil på lørdag 02. mai 2015, klokken 21:08
Hehe. Manglar vel ein "ikke" der, ut frå samanhengen (og dei faktiske tilhøva) ;D.


Sitat fra: Rikerud på lørdag 02. mai 2015, klokken 18:39
Etter mine regnestykker lønner det seg ikke å kjøre elbil til og fra jobb. Men det er klart at det avhenger av forutsetningene. Jeg er for eksempel overbevist om at "low-end" elbiler (Typisk Golf og Leaf) vil tape seg langt mer i verdi enn sine tradisjonelle konkurrenter.

Du skriv "for eksempel". Er det noko anna enn eventuelt verditap som kostar meir med elbil enn med (tilsvarande) bensin / dieselbil?

Sjølv meiner eg at eit verditap på 250 000,- over 8 år er meir enn konkurransedyktig.

Det var ett eksempel på en forutsetning.

Ja, eg forsto det, og eg svarte på det. Samtidig spurde eg om det var eitt av fleire fortutsetningar, eller om det var den einaste. For eg kan ikkje kome på noko anna som kan gjere at det ikkje lønnar seg å køyre elbil til og frå jobb, som du skriv.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Gordon Retriever

Sitat fra: Rikerud på søndag 03. mai 2015, klokken 21:20jeg er ikke snåsamannen.

Det skjønner jeg. Men Snåsamannen trekker på årene, så det hadde vært fint å få litt oversikt over mulige arvtagere. :)

Jeg ser at enkelte reagerer på at tanken på bompenger skal få noen til å droppe elbil.

Denne droppingen kan skje på flere måter:

*Bytte til ny bil kan bli framskyndet, og ny bil blir ikke en elbil.

*Familier med flere biler kan gå over til å bruke fossilbilen mer gjennom bomringen.

*Bilkjøpere som har vurdert elbil kan falle ned på den andre siden av gjerdet og velge noe annet i stedet.

Svært mange bytter bil i 2-5 års intervaller, og jeg tror en innføring av bompenger vil kunne merkes på salgsstatistikken, og dermed også på listen over gjennomsnittlige utslipp fra nye biler.

Norges rolle som et av de ledende markedene i verden for elektriske biler står faktisk på spill.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 02. mai 2015, klokken 20:17
Sitat fra: OlavEmil på lørdag 02. mai 2015, klokken 17:39
Ein liten kommentar må eg likevel kome med: Å seie at det blir for dyrt å køyre elbil om ein må betale bompengar, og difor gå over til diesel / bensin, er jo fullstendig latterleg. Den absolutt største besparinga (med mindre ein køyrer to mil for dagen, med bom tur og retur) er jo på drivstoffet. Uansett korleis ein snur og vendar på det, vil det alltid, og for all framtid, vere billigare å køyre elbil enn diesel / bensin.
Jepp, jeg sparer ca. 10 ganger så mye på drivstoffet årlig som på gratis bompassering. Gratis bompassering gjelder dessuten en av de bommene jeg passerer oftest, nemlig Svinesund.
Samme argumentasjon her for den ene av elbilene våre som likevel ikke pendlekjøres gjennom bom. Den har store innsparinger uansett inkl mye lokal småkjøring. Men hvis bompenger innføres, ryker den andre elbilen som brukes t/r Trondheim (evt. kan junior da få arve den), og vår eldre Spacewagon blir da etterhvert erstattet med en nyere fossil/hybrid istedet for planer om en lang-rekkevidde elbil á la Tesla.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Rikerud

Sitat fra: OlavEmil på søndag 03. mai 2015, klokken 22:57
Sitat fra: Rikerud på søndag 03. mai 2015, klokken 21:17
Sitat fra: OlavEmil på lørdag 02. mai 2015, klokken 21:08
Hehe. Manglar vel ein "ikke" der, ut frå samanhengen (og dei faktiske tilhøva) ;D.


Sitat fra: Rikerud på lørdag 02. mai 2015, klokken 18:39
Etter mine regnestykker lønner det seg ikke å kjøre elbil til og fra jobb. Men det er klart at det avhenger av forutsetningene. Jeg er for eksempel overbevist om at "low-end" elbiler (Typisk Golf og Leaf) vil tape seg langt mer i verdi enn sine tradisjonelle konkurrenter.

Du skriv "for eksempel". Er det noko anna enn eventuelt verditap som kostar meir med elbil enn med (tilsvarande) bensin / dieselbil?

Sjølv meiner eg at eit verditap på 250 000,- over 8 år er meir enn konkurransedyktig.

Det var ett eksempel på en forutsetning.

Ja, eg forsto det, og eg svarte på det. Samtidig spurde eg om det var eitt av fleire fortutsetningar, eller om det var den einaste. For eg kan ikkje kome på noko anna som kan gjere at det ikkje lønnar seg å køyre elbil til og frå jobb, som du skriv.

Definitivt den forutsetningen som har aller størst betydning. Jeg har også sett på noen andre småting, men de er så små og usikre at de ikke er verdt å nevne. Men jeg ser at det går an å få det til å lønne seg å kjøre elbil, har ingen problemer med det. Men med min litt kresne holdning til hva jeg kjører rundt i så er det vanskelig å få regnestykket til å gå opp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA