Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Navigasjon i Telsa er IKKE oppdatert og alt for dårlig

Startet av ksandal, tirsdag 28. april 2015, klokken 14:31

« forrige - neste »

ksandal

Må begynne med og si at jeg er superførnøyete med bilen og at den er DIGG og kjøre.
MEN navigasjonen er helt på bærtur og kan ikke måle seg engang med en vanlig smart tlf og er ikke engang en skygge av TOMTOM system. 
Jeg kjører mye rundt om kring og har blitt guidet innom både blindveier, sykkelstier, på utsiden av tuneller på gamleveger fremfor nye vegen som har vært der et år osv.. og dette er kun siste 2 ukene.

Navigasjonen funker noenlunde inni byen, men utenfor sentrum begynner den og tulle med veier stadig vekk.

Noen som har tips? Eller må jeg gjøre som Bjørn og mange andre her inne. og få meg TomTom i bilen i tillegg?
Kartet er jo superbra og kult med trafikk oppdatering live osv..  så bruker en egne meninger når det kommer til veivalg.. funker det jo OK. 
Hadde jo vært kjekt og valgt en adresse og at denne ble funnet med raskeste og beste vei, uten at du må google og lete selv.
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

cra

Fant ut at jeg må slette SC-destinasjoner for å få en noenlunde riktig rute. Fra Ålesund til Dombås ville den ha meg via Aspøya; en omvei på 80km bare en vei, og med et par ferger. DET er det mest talentløse jeg har sett når det gjelder navigering noen gang!  :o >:(

Det var antakelig fordi den var redd jeg skulle komme fram med 14% på batteriet (som den først estimerte), men jeg hadde mye mer enn det da jeg ankom Dombås.

Håper virkelig jeg ikke trenger å være avhengig av navi til et sted jeg ikke vet sånn noenlunde veien fra før.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Dennis

Enig i at kartene er dårlige greier ja.
Er det enda slik at bilen må stå på wifi for å få nye oppdaterte kartdata?

Har ikke wifi i garasjen, men bør kanskje få ordnet det da.

OleJA

For oss som har 'gamle' Model S, så har vi fått kartoppdatering en gang for ca 1 år siden. Det er vel lite som tyder på at Tesla akter å bruke mye båndbredde på å pushe ut nye oppdateringer :-\

ihlhaug

Enig. Jeg er relativt ny i Bergen, flyttet hit i august, så bruker navigasjonen en del. Jeg har utallige ganger endt opp i blindgater og på sykkelvei/gangvei? de gangene jeg ikke har peiling på hvor jeg skal, men bare følger navigasjonen slavisk. At den også mangler fartsgrense er helt tragisk siden dette har vært å finne på TomTom sine GPS`er i flere år, spesielt siden navigasjonen i Tesla er TomTom (lille skjermen) ;)
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

mj

Enda en ting som TOCN burde ta opp med Tesla. Alternativ må vi alle klage når vi er i kontakt med dem.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Muffinman

Navigasjon er vel standard nå, men vi som kjøpte for en tid siden betalte faktisk for å få navigasjon med 7 års oppdateringer som en del av tech-pakka. Kartene er oppdatert en gang, og er fremdeles like utdaterte hvor jeg kjører. Og navigasjonen er for en stor del ubrukelig mtp rutene den velger.

Men den har underholdningsverdi, det skal den ha.

Dennis

Er navigon/garmin som leverer gps i den lille skjermen. Garmin funker jo iallefall bra ellers så forstår ikke hvorfor Tesla sin ikke gjør det.

ihlhaug

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 28. april 2015, klokken 15:44
Er navigon/garmin som leverer gps i den lille skjermen. Garmin funker jo iallefall bra ellers så forstår ikke hvorfor Tesla sin ikke gjør det.

Okei, da er jeg ikke rett informert. Uansett burde dette være en smal sak med en oppdatering.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Muffinman

Ha. Kjøpte Navigon til mobil for noen få år siden. Det var så dårlig at jeg sluttet å bruke det etter mindre enn et år, selv om jeg hadde betalt 700 for det.

Nordtroms

Må bare slutte meg til kritikken av navigasjonen. (Som jeg har gjort tidligere også.) kjørte strekningen Nordreisa Hasvik i dag. Og fikk beskjed om å først kjøre sørover  240 km i motsatt retning for å lade på Setermoen superlader. Navien måler jo distansen på fergestrekningen også og kom dermed frem til at marginene var for små. Den tar altså ikke hensyn til andre lademuligheter enn superladere. Savner fortsatt muligheter til å legge inn viapunkter. Hvor jævli vanskelig kan det være å få til????  :-[ :-[ :-[ For øvrig..... SUPER BIL!!!! ;D ;D ;D
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Sandvika

Er ikke så bra i byen heller, prøver fortsatt å sende folk over Bispelokket. Flere å siden det ble revet.

NilsRo

Samme erfaring her etter 6.2. Skulle dra fra SC i Karlstad i helgen, med SOC på 80%. God margin for å komme seg til Oslo, insisterte navigasjonen alikevel på å snu for å lade mer.

I tillegg har den innimellom, siden jeg fikk bilen valgt litt orginale og lite effektive ruter. Savner waypoints, og noen rutealternativer å velge mellom. Synes også som den ignorerer tidligere brukte ladestasjoner, unntatt SC.

Savner også kartoppdatering.
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

dosmont

Helt enig!

og så skulle det vært mulig å velge alternative ruter, om eventuelle ladere/superladere.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

GeirHM

Jeg har etterlyst way points i trip planner i kommentarfeltet på Teslas egen blogg. Forøvrig vil jeg tilføye at et par morsomme turer ut i evigheten etter å ha fulgt navigasjonen i bilen, bruker jeg alltid waze på telefonen som backup. Jeg skulle virkelig ønske at det lot seg gjøre å bruke waze på web'en i bilen. Da hadde mye vært løst..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA