Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utlendinger på tur i Norge - kan de bruke sin UMC?

Startet av Andrewas, søndag 26. april 2015, klokken 10:42

« forrige - neste »

Andrewas

Mulig dette har vært besvart tidligere men jeg finner ikke svaret ved søk.

Ser på andre forum at f.eks. Nederlendere, Tyskere etc.. tenker seg til Norge på elbilferie med sin Model S. Vil deres UMC fungere her hos oss?

Jeg kan se for meg at de vil ha problemer med blå plugger siden de er av "albansk modell", røde vil vel virke fint? Men hva med vanlige schuko plugger? Hvorfor skulle det evt. være et problem med schuko plugg?
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Leif1

Alle enfasetilkoblinger vil kunne bli et problem.
Dvs alt som ikke er røde kontakter med N-leder.
Er ikke inne på den eksakte vitenskapen her, men umc av europeisk type henter spenning mellom en nulleder, med nettopp 0 volt og 230 volt på en eller tre faser.
I vårt nett er det 230V mellom vilkårlig faseleder.
Konvertitt fra S til X

nortrahof

Jeg vet ikke om TMS som selges til Norge skiller seg ut i forhold til andre biler i Europa?
Derfor skal jeg først prøve meg på litt "bakgrunnstoff i populærutgave" slik at flest mulig henger med:

Det som er spesielt med vårt IT-nett er at fasene "flyter" i forhold til jord. Den første jordfeilen på trafokursen gjør ingenting men legger fasen til jord - og da blir det 230VAC på de 2 andre kursene i forhold til jord.
Normalt vil ellers fasespenning - jord ligge rundt 110 - 130VAC på et "tett" anlegg.
- Først ved 2. jordfeil på en ny fase, vil det gå særlig strøm.
Fordelen med dette systemet er at man har da mulighet for å utbedre første jordfeil når det passer, uten at dette medfører strømbrudd eller fare når jordfeilen oppstår. Derfor har de fleste skip og plattformer over hele verden IT-anlegg.

Nå har nettleverandørene problem med jordfeil generelt og det er tidkrevende å lete etter små jordfeil, så de bryr seg generelt ikke om det. Derfor bruker de å terminere stjernepunktet på trafoens sekundærside. Dette kalles TT-anlegg.
Her "låser" man spenningen til ca. 120VAC mellom jord og faser. Da vil sikringer løse ut ved jordfeil - etter en stund dessverre - om jordstrømmen skulle bli tilstrekkelig stor.

Nye anlegg er ofte TN eller terminert nøytralpunkt. Dette likner litt på TT-anlegg - men forskjellen er at alle 230VAC-kursene er terminert til nøytralleder. Dersom fasefordelingen mellom de 3 fasene er god, går ikke dette særlig totalstrøm i nøytrallederen. Fasespenningen kan da heves til 400VAC og samlede tap i tilførselsledninger blir mindre, forutsatt samme tverrsnitt på forsyningskabel.
Det finnes 2 typer TN-nett. TN-C og TN-S. Forskjellen er hvordan jordleder er arrangert. På TN-C er den sammen med nøytralleder (og sparer således en ledning) og TN-S ligger jordlederen separat fra nøytralleder. På TN-S er det derfor enklere å måle små jordstrømmer - mens på TN-C vet man ikke om  strømmen er forårsaket av skjevlast?

På en elbil beregnet for TN-systemet kan derfor nøytralleder på laderen være terminert til jord på bilen men det går ikke i Norge som har IT/TT-system (- i hvert fall i eldre bebyggelse).
Årsakene til at laderen kan være terminert med nøytralleder til chassis kan være at da trenger man ikke å isolere noe av kraftelektronikken fra jord og man trenger da ikke galvanisk skille i laderen som ellers ville koste noe.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

fredag

Sitat fra: nortrahof på søndag 26. april 2015, klokken 18:45
Jeg vet ikke om TMS som selges til Norge skiller seg ut i forhold til andre biler i Europa?

Nei. Bilene er identiske, mens UMC er noe annerledes i Norge.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Andrewas

Sitat fra: Leif1 på søndag 26. april 2015, klokken 14:17
Alle enfasetilkoblinger vil kunne bli et problem.
Dvs alt som ikke er røde kontakter med N-leder.
Er ikke inne på den eksakte vitenskapen her, men umc av europeisk type henter spenning mellom en nulleder, med nettopp 0 volt og 230 volt på en eller tre faser.
I vårt nett er det 230V mellom vilkårlig faseleder.

OK - så det betyr (min antagelser):
- Rød kontakt - vil fungere med bruk av UMC fra andre land enn Norge
- Blå kontakt - vil IKKE fungere
- Schuko - vil fungere om anlegget "bakom pluggen" er av nyere type - dvs et 400V TN anlegg.
- Schuko - vil IKKE fungere om anlegget "bakom pluggen" er av eldre type - dvs et 230V IT anlegg - for da er spenningen hentet mellom 2 vilkårlige faser og ikke mellom 0 og 1 fase.

For utlendinger vil type-2, superladerne og evt. ChaDeMo adapteret alltid være trygge valg.

Låner/leier Tesla i Norge ut UMC til utlendinger på tur?

Og - siden jeg forstår at den norske UMC'en virker fint over hele Europa - hvorfor har de da ikke laget alle UMC'ene lik den norske? Da ville alle biler kunne kjørt hvor de vil uten problemer?

Av diverse andre forumdebatter ser det ut til at det i enkelte strøk i Belgia også er problemer som løses ved bruk av norsk UMC.

Lite gjennomtenkt?
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

emil

Sitat fra: Andrewas på mandag 27. april 2015, klokken 17:34
For utlendinger vil type-2, superladerne og evt. ChaDeMo adapteret alltid være trygge valg.

Type2 kontakt kan være hva som helst. Alt fra 6A enfase 230V IT-nett til 32A Trefase 400V TN og alt mellom.

Eneste som da eventuellt er garantert lading er de som er merket 11kW (400V/16A) og 22kW (400V/32A).

jkirkebo

Sitat fra: Andrewas på mandag 27. april 2015, klokken 17:34
OK - så det betyr (min antagelser):
- Rød kontakt - vil fungere med bruk av UMC fra andre land enn Norge
- Blå kontakt - vil IKKE fungere

Den konklusjonen kan du ikke trekke om blå 1-fase kontakter, de kan ha både IT og TN nett i bakkant. 3-fase blå er derimot garantert ikke TN, men krever uansett ekstra adapter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: emil på mandag 27. april 2015, klokken 18:47
Sitat fra: Andrewas på mandag 27. april 2015, klokken 17:34
For utlendinger vil type-2, superladerne og evt. ChaDeMo adapteret alltid være trygge valg.

Type2 kontakt kan være hva som helst. Alt fra 6A enfase 230V IT-nett til 32A Trefase 400V TN og alt mellom.

Eneste som da eventuellt er garantert lading er de som er merket 11kW (400V/16A) og 22kW (400V/32A).

Såvidt jeg har hørt er norske og europeiske Teslaene identiske, og vil således fungere likt på enfase type2 selv om det er IT.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA