Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan håndteres mobildata i Model S?

Startet av xref, lørdag 25. april 2015, klokken 23:12

« forrige - neste »

xref

Hei!

Da er det like før jeg akter å bekrefte bestillingen min på en 70D. Et kjapt spørsmål har jeg dog. Internettforbindelsen i Teslaen krever SIM-kort. Bør jeg anskaffe tvillingsim selv eller er dette noe Tesla betaler for?

Mvh
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

christianhau

Det er noe Tesla betaler for, i en viss periode ihvertfall... Trenger ikke eget simkort.

xref

Kult, takk!

Er det noen som vet hvor lenge de dekker det? Eller er det enn så lenge på ubestemt tid?
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Hyperstress

Tidligere sa de 4 år, men vet ikke hva som gjelder nå.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

joda

3-4 år fikk jeg beskjed om fra min DS da jeg hentet bilen for ca 1 mnd siden.
TMS 85D

petersv

Jeg er ganske sikker på at de vil beholde"kontroll" over bilen i hele garantiperioden, så tipper den er live og tilkoblet til garantien løper ut.

Muffinman

Det er vel to simkort i bilen. Et til telemetri og et til "underholdning". Kart, nettradio osv.

Cobos

Når jeg fikk bilen min i 2013 sa de ingenting om 4 år. Men det er som sagt 2 simkort i bilen. Min hypotese er at det til telemetri kommer nok Tesla til å betale for i bilens levetid eller i veldig lang tid. Det andre for kartdata, musikk osv. anser jeg hvert år med gratis Europa-basert surfing som bonus. Samtidig det er ingen lett tilgang til å bytte disse simkorten såvidt jeg vet for bileieren, og det gjør det mindre sannsynlig at de krever betaling med det første. Hvis det kommer en simkortholder under skjermen eller hanskerommet ville jeg tippe betalingen er rett rundt hjørnet.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Amoss

Sitat fra: Cobos på søndag 26. april 2015, klokken 10:50
Hvis det kommer en simkortholder under skjermen eller hanskerommet ville jeg tippe betalingen er rett rundt hjørnet.

Det er vel ikke meningen at sim-kortet skal byttes, eller at bileierne skal skaffe seg egne abonnementer på det åpne markedet for bilene. Slik jeg har tolket det så er det meningen at Tesla skal stå for abonnementet (på begge sim-kortene) ut bilens levetid, men viderefakturere kundene for dette når gratisperioden går ut.
Model S 85D

petersv

#9
Jeg har ikke sett noen bevis for at det er to simkort i bilen. Var ikke bare dette en antagelse vi gjorde i 2012/2013? Nå som servicemanualene osv. er tilgjengelige (hvis man betaler)  burde det være mulig å sjekke?

Før det tror jeg det er like sannsynlig det er ett som to simkort i bilen.

Dennis

Når jeg så igjennom delekatalogen så det helt klart ut til å bare være et sim kort i bilen.

petersv

#11
Ok, du tok ikke tilfeldigvis vare på dokumentene /sidene?

Edit: Det gir faktisk ingen mening økonomisk sett å ha to simkort, det dobler jo potensielt kostnadene. (Vil jeg tro.)

Tuxedo


petersv

Da kan vi vel trygt si at bilen kommer til å være "connected" i 8 år. Om de etter hvert ber om betaling for nyttedata til f.eks. navi og media kan vi ikke vite. Men de bør nok informere om det i god tid. Mener jeg fikk en mail om dette i 2013 om min første S, men finner den ikke igjen.

Wifi funker jo uansett, så er jo ikke så farlig.

satheesh.net

Innen vi selv må stå for regningen av datatrafikken, er jeg ganske sikker på at prisen vil være ganske annerledes enn dagens kost. Altså; ingen bekymring. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA