Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Noen som har kjørt Soul helt tom?

Startet av moby666, lørdag 25. april 2015, klokken 00:33

« forrige - neste »

moby666

I dag kjørte jeg bilen ned til 2 % gjenstående batteri. Fikk skilpadde rundt 7% og skilpadden begynte å blinke da det gjenstod 5%
Kjørte nøyaktig 17 mil på motorvei i 90-110, men må innrømme at siste milene gikk veldig rolig. Turte ikke å gasse på når skilpadden blinket, så jeg vet ikke om motoreffekten var redusert.

Noen som har dratt den lengre? 

Ona IX

Laveste jeg har fått den er vel så det er rundt 10km igjen, da var det ikke mye kraft kan man si, heller ikke varme, men har ikke fått den til 0%, men skal prøve det til sommeren tenker jeg

moby666

Du er ikke redd for å skade batteriene ved å kjøre den helt tom?


TB

#3
Bil produsentene har sikra seg mot skade ved at bilen stoppar før det oppstår (stor) skade / slitasje på batteri.
Så lenge som det ikkje blir gjort svært ofte vil det neppe føre til nokon ekstra slitasje. Eit batteri som står ubrukt vil pga. alder tape seg. Bilen er normalt kjøpt for å bli brukt, slik at batteri nivå nær 0% vil vere normal og forventa bruk.

Men, om bilen blir stående på svært lågt nivå vil nok vere uheldig, og blir advart mot. Dvs, sette på lading straks vil vere det beste, slik at batteri blir lada.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

moby666

Jepp, tenker også at en sjelden gang at det er bra å lade helt fra tomt til fult for å balansere batteriet. Da jeg kjørte i dag viste Guesometeret 182 km, som er rekord :)

Vegard_br

Gjorde det for en time siden, går i virkelig sneglemodus i ca 5 kmt en liten stund og så er det slutt :) det kjedelige var at dette skjedde 2 m før oppkjørselen vår. Selvfølgelig er bor vi i oppoverbakke, så da måtte jeg pent trille ned igjen å lade litt :) skjer ingenting drastisk før det er 1% igjen!

moby666

Stopper bilen når det er 1 % igjen av batteriet?

Vegard_br

Nei, men da slår skilpadden kraftig ned på farten og du har ikke mange metrene igjen, spesielt i oppoverbakke :)

TB

Sitat fra: Vegard_br på søndag 26. april 2015, klokken 19:48
Nei, men da slår skilpadden kraftig ned på farten og du har ikke mange metrene igjen, spesielt i oppoverbakke :)
Bilen sin måte å varsle fører "finn ein trygg plass å stoppe på..."

Smart måte å gjere det på, andre biler stoppar meir brått slik eg forstår.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA