Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bygge om til elsykkel

Startet av pwb, fredag 24. april 2015, klokken 17:51

« forrige - neste »

pwb

Her lett litt men finner lite konkret. Har en slik sykkel http://www.fullrulle.com/offroad-terrengsykler-seven.php
Hva trengs egentlig for å bygge den om? Hvis man bruker krankmotor så blir det kun ett tannhjul der? Hva ville dere brukt for å bygge den om?

Ferry

Du får kun ett tannhjul på kranken ja. Jeg var selv skeptisk til dette, men etter å ha prøvd så fungerer det helt fint. En har ikke behov for like mange gir på en elsykkel. Jeg har ennå ikke funnet en bakke som er for bratt til at det ikke går lett å sykle opp på laveste gir. Den eneste gangen jeg kunne tenke meg lavere gir er ved manøvrering over steiner og røtter. Med lavere gir er det lettere å time nedtråkk i rett øyeblikk. Jeg sykler bare minimalt off-road, så det er ikke noe problem. Jeg ville sett på Bafang BBS-02 f.eks her http://em3ev.com/store/index.php?route=product/product&product_id=166
Som du ser er 750 W-utgaven kun en strypt versjon av 500 W-utgaven, så ingen vekt å spare på å velge den svakeste. BBS-01 er litt lettere, og kommer som 250 W og 350 W.

pwb

Sitat fra: Ferry på fredag 24. april 2015, klokken 21:46
Du får kun ett tannhjul på kranken ja. Jeg var selv skeptisk til dette, men etter å ha prøvd så fungerer det helt fint. En har ikke behov for like mange gir på en elsykkel. Jeg har ennå ikke funnet en bakke som er for bratt til at det ikke går lett å sykle opp på laveste gir. Den eneste gangen jeg kunne tenke meg lavere gir er ved manøvrering over steiner og røtter. Med lavere gir er det lettere å time nedtråkk i rett øyeblikk. Jeg sykler bare minimalt off-road, så det er ikke noe problem. Jeg ville sett på Bafang BBS-02 f.eks her http://em3ev.com/store/index.php?route=product/product&product_id=166
Som du ser er 750 W-utgaven kun en strypt versjon av 500 W-utgaven, så ingen vekt å spare på å velge den svakeste. BBS-01 er litt lettere, og kommer som 250 W og 350 W.

Takk for svar, sitter fortsatt igjen med noen spørsmål.

1. Har jo hydrauliske bremser og kan jo ikke da bytte ut med de som følger med, hvordan løses det? Det er bare brytere (on/off)

2. På dette som du linket til så er det kun batteri som mangler for å kunne lage en elsykkel?

3. På 500W motoren, hvor stort batteri trenger man for å kunne få en behagelig tur på ca 4 mil.

Ferry

Bare bruk bremsehendlene du har. De som følger med er ikke all verden uansett. Jeg er ikke sikker på om jeg helt har skjønt poenget med dem. De har jo en bryter ja, som sender signal til elektronikken om å stoppe pådraget så fort det bremses. En må bare passe på å ikke bremse og trå samtidig, og det bør jo gå greit.

Du trenger kun batteri i tillegg ja. Dette settet er med batteri: http://em3ev.com/store/index.php?route=product/product&path=45&product_id=187
Jeg har ingen erfaring med akkurat denne nettsjappa. Har handlet litt fra disse: https://bmsbattery.com/ebike-kit/646-48v-750w-bbs02-bafang-central-motor-ebike-kit.html
Det er relativt enkelt å bygge om. Jeg vil anbefale å kjøpe noe spesialverktøy for krank etc. Finnes en del videoer på Youtube som viser hva du trenger. Lengden på kjedet må kanskje justeres. Jeg er skikkelig amatør på å skru sykkel. Forhåpentligvis kan noen andre her svare bedre.

Elsykkelen min, Cannondale med Bosch krankmotor, har batteri på 36V/300Wh. 4 mil er nok godt innenfor rekkevidde. Det avhenger veldig av hvor mye du selv skal hjelpe til. Det er 5 innstillinger på krafta den legger til. Fra 0 til 250% av hva du selv trår. OFF-ECO-TOUR-SPORT-TURBO. På flatmark funker eco helt fint, med litt oppover er tour greit. Sport og turbo merkes skikkelig oppover. Faren er at man fort venner seg til krafta, og bare vil ha mer. Eco vil jeg nesten anse som en nødmodus, jeg har faktisk lurt på om jeg har punktert et par ganger. Det går skikkelig trått uten motorhjelp.

Jeg har logget noen turer med Runkeeper. I juli hadde jeg en tur på 44 km, 2/3 grusvei. Ganske enkelt fjellterreng. Det tok 1 t 35 min. Jeg husker dessverre ikke hvor mye batteri jeg brukte. Antagelig bare halvparten.

pwb

Ser at det selges magnetiske brytere for å brukt på egne bremsehendler så da kan den saken løses i hvertfall. Når det gjelder batteri, passer ett triangel batteri i alle "herre" sykler?

kjølholdt

har sett lenge på el sykkel nå. Litt usikker på hvordan det kommer til å fungere. har sett på alt fra stromer platinum til ombyggingssett. Har en hybrid sykkel fra før. tenker at jeg kommer til å kjøpe et ombyggingssett til denne har landet på rezer sitt,  http://www.rezer.no/products/elsykkelkit-1000wlcd3900 kr.Skal pendle 15 km hver vei og er avhengig av at hjemturen går på 30 min, mye oppoverbakke. skal poste igjen når jeg har fått brukt det en stund
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

standahm

Jeg har bygget om 2 sykler, en offroader og en 'hybrid'.  Offroader'n som jeg sykler fikk en 350w controller, mens, kona fikk en 250w (dvs. samme motor i framhjulene, men den ene controlleren struper effekten ned til 250w).  Jeg veier ca. 82, 20 kg mer enn kona, så 350w passer meg veldig godt. Bruker nesten utelukkende et av de høyeste girene, bruker heller motoren for å dra i gang fra stillstand  :). Føles litt mektig å sykle opp lange bratte bakker på høyt gir. Kan virkelig anbefales.

Kollegaer på jobben her sendte en fellesbestilling på 10-12 kit. Mine 2 kom på ca. 2600,- per kit, med frakt og norsk moms.
Tesla 2023 MY LR XP7YGCEK2PB048### (reg. 12-2022)
Renault Zoe 2014 Q210 Sort Intense (solgt).

pwb

Er det noen fordel med motor i hjulet kontra kranken?

TB

Sitat fra: pwb på tirsdag 05. mai 2015, klokken 20:43
Er det noen fordel med motor i hjulet kontra kranken?
kan ikkje noko om dette, men trur det er slik?

- Enklere å bygge om, skifte hjul er enklere enn å montere motor i krank.
- Ulempen med motor i hjulet er at motor har ingen nytte av giret.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA