Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kiwi Bjerke - Oslo

Startet av Terjer, søndag 19. april 2015, klokken 23:14

« forrige - neste »

Terjer

I dag skulle jeg lade bilen på Kiwi/Fortum laderen hos Kiwi Bjerke i Økern Torgvei 88, det var ikke spesielt hyggelig.

Jeg svingte inn på parkeringsplassen og satte bilen ved laderen (Stolpenummer K38). Fra tidligere besøk vet jeg at denne laderen er upålitelig og de siste gangene jeg har forsøkt å lade her har den ikke virket. Jeg hadde sønnen min i bilen så jeg forsøkte å kjappe meg. Jeg smatt ut av bilen og trykket på skjermen til laderen, åpnet ladelokket på bilen og så hørte jeg en gneldretet stemme fra en fyr bak meg. "Du må betale, betale nå!" sa han. "Hva?" sa jeg, og så begynte moroa. "Du må betale for å parkere her", sa han. Jeg svarte at jeg ikke hadde tenkt å betale og at det i følge skiltingen kun var i Kiwis åpningstider jeg trengte å trekke parkeringsbillett, nå er det søndag og butikken er stengt. Fyren blåste seg opp noe aldeles voldsomt, og forsøkte å gå mot meg med en påtatt skummel mine mens han forsøkte å virke tøffere enn han var. "Betale nå, betale NÅ. Ser du den betalingsautomaten der nede? Der skal du betale nå." Til tross for at han var adskillig større og mer muskuløs enn meg tok jeg et skritt mot han og sa, "jeg betaler IKKE for å stå her, glem det!" Jeg snudde meg tilbake til laderen som nå hadde gått i feilmodus. "Du kommer til å få bot, jeg kommer tilbake om fem minutter og da får du bot" truet han mens han skyndte seg inn i bilen. Jeg måtte inn i bilen min for å hente mobilen min, for denne latterlige gjøken ville jeg ha bilde av. Desverre nådde han å spinne avgårde og forsvinne ut av parkeringplassen før jeg fikk tatt et ordentlig bilde av han.

Jeg vet ikke helt hvordan parkeringsregelementet på Kiwi Bjerke er, men jeg godtar ikke å bli verbalt overfalt av slike drittsekker som den parkeringsvakten. Om det stemmer at man skal betale for pakering på en tom parkeringsplass på en søndag når butikkene er stengt, i tillegg til at man betaler kr. 2,50 pr. minutt for ladingen, ja da har jeg nok vært innom den laderen for siste gang.

På bildet ser man surpompen fra Aker P-drift AS kjøre bort. Skiltet som vises på bildet er ikke likt det som står ved ladeplassene. Ved ladeplassene sier teksten noe slikt som "i butikkens åpningstid må det trekkes parkeringsbillett."

VW e-up!
MG4

hsa77

Sitat fra: Terjer på søndag 19. april 2015, klokken 23:14
I dag skulle jeg lade bilen på Kiwi/Fortum laderen hos Kiwi Bjerke i Økern Torgvei 88, det var ikke spesielt hyggelig.

Jeg svingte inn på parkeringsplassen og satte bilen ved laderen (Stolpenummer K38). Fra tidligere besøk vet jeg at denne laderen er upålitelig og de siste gangene jeg har forsøkt å lade her har den ikke virket. Jeg hadde sønnen min i bilen så jeg forsøkte å kjappe meg. Jeg smatt ut av bilen og trykket på skjermen til laderen, åpnet ladelokket på bilen og så hørte jeg en gneldretet stemme fra en fyr bak meg. "Du må betale, betale nå!" sa han. "Hva?" sa jeg, og så begynte moroa. "Du må betale for å parkere her", sa han. Jeg svarte at jeg ikke hadde tenkt å betale og at det i følge skiltingen kun var i Kiwis åpningstider jeg trengte å trekke parkeringsbillett, nå er det søndag og butikken er stengt. Fyren blåste seg opp noe aldeles voldsomt, og forsøkte å gå mot meg med en påtatt skummel mine mens han forsøkte å virke tøffere enn han var. "Betale nå, betale NÅ. Ser du den betalingsautomaten der nede? Der skal du betale nå." Til tross for at han var adskillig større og mer muskuløs enn meg tok jeg et skritt mot han og sa, "jeg betaler IKKE for å stå her, glem det!" Jeg snudde meg tilbake til laderen som nå hadde gått i feilmodus. "Du kommer til å få bot, jeg kommer tilbake om fem minutter og da får du bot" truet han mens han skyndte seg inn i bilen. Jeg måtte inn i bilen min for å hente mobilen min, for denne latterlige gjøken ville jeg ha bilde av. Desverre nådde han å spinne avgårde og forsvinne ut av parkeringplassen før jeg fikk tatt et ordentlig bilde av han.

Jeg vet ikke helt hvordan parkeringsregelementet på Kiwi Bjerke er, men jeg godtar ikke å bli verbalt overfalt av slike drittsekker som den parkeringsvakten. Om det stemmer at man skal betale for pakering på en tom parkeringsplass på en søndag når butikkene er stengt, i tillegg til at man betaler kr. 2,50 pr. minutt for ladingen, ja da har jeg nok vært innom den laderen for siste gang.

På bildet ser man surpompen fra Aker P-drift AS kjøre bort. Skiltet som vises på bildet er ikke likt det som står ved ladeplassene. Ved ladeplassene sier teksten noe slikt som "i butikkens åpningstid må det trekkes parkeringsbillett."


Håper du sender denne historien til Fortum og Kiwi! De vil vel neppe være bekjent av slik kundebehandling.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Terjer

Jeg har sendt epost til Fortum, Kiwi og Aker P-drift AS. Alt i alt tok det ca 20 sekunder fra jeg var ute av bilen til han begynte å hakke på meg. Jeg skal se i morgen om jeg får tatt et bilde av skiltingen på ladeplassene da teksten der er noe annerledes enn det som er på de andre skiltene. Jeg glemte det i dag, jeg hadde det nokså travelt da dette hendte.
VW e-up!
MG4

emil

Nå har jeg aldri vært på det aktuelle stedet, men informasjonen på hurtigladekartet sier:

SitatHuske å trekke parkeringslapp ved Kiwibutikken. 45 minutters gratis p-tid i åpningstid. Deretter 25 kroner timen.

Jeg tolker det som om at gratisparkering kun gjelder i butikkens åpningstid og at man utenom dette faktisk må betale for parkering i tillegg til lading.

Det forsvarer derimot ikke oppførsel til p-vakt, og er det tilfellet at man faktisk må betale bør Kiwi ordne opp så ladeplassene er gratis hele døgnet mens man lader.

grorudklovnen

Jeg ser så mye rart i trafikken i Oslo at en slik historie ville knapt vært noe å bry seg om. Men slike folk er verst å møte når man har med seg små barn. En gang var det en syklende parkeringsetatdame i Oslo sentrum som skjelte meg ut så hardt for å stoppe i en blindgate på en søndag at ungen min fikk problemer med å sove den natta.

Svein el-freak

Parkeringsmafian er ikke nådig! Jeg har opplevd slike mafiatendenser før jeg, har det vært i åpningstiden har jeg gått rett til senterleder å gitt beskjed at her vil jeg aldri handle igjen!!!
De ladeplassene bør da helt klart fritas for parkeringsavgift da man allerede betaler for en tjeneste!

Skulle gjerne likt å sett avtalen mellom parkeringsmafiaen og områdeeier, samt parkeringsmafia og parkeringsvakt. Noe må ligge til grunn for en slik oppførsel!
Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

Thomas Parsli

Sitat fra: Svein Leaf på mandag 20. april 2015, klokken 10:41
De ladeplassene bør da helt klart fritas for parkeringsavgift da man allerede betaler for en tjeneste!

Erfaring tilsier at de da vil bli brukt som parkeringsplasser  :-[
De kan ev. prøve å skilte plassene med "kun for kjøretøy som lader", men da blir det raskt bot hvis man ikke rekker ut før ladingen er ferdig...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Terjer

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 20. april 2015, klokken 10:47
Sitat fra: Svein Leaf på mandag 20. april 2015, klokken 10:41
De ladeplassene bør da helt klart fritas for parkeringsavgift da man allerede betaler for en tjeneste!

Erfaring tilsier at de da vil bli brukt som parkeringsplasser  :-[
De kan ev. prøve å skilte plassene med "kun for kjøretøy som lader", men da blir det raskt bot hvis man ikke rekker ut før ladingen er ferdig...

Thomas

Jeg var innom der i dag og knipsen noen bilder. Det er etter mitt syn verre enn hva jeg hadde trodd. Det kryr av skilt på parkeringplassen og så godt som alle har forskjellig tekst.









Og så er det dette skiltet da som står mellom de to laderne. I går tolket jeg skiltet slik at det kun var i Kiwis åpningstider man trengte parkeringsbillett, men når jeg nå studerer teksten litt nøyere begynner jeg å lure på om det faktisk er ulovlig å lade her utenom Kiwis åpningstider?



Lettere forvirret...  :o

VW e-up!
MG4

grorudklovnen

he he, måtte bare legg til et skilt på bilde ditt:

Terjer

VW e-up!
MG4

Terjer

Sitat fra: grorudklovnen på mandag 20. april 2015, klokken 14:03
he he, måtte bare legg til et skilt på bilde ditt:

Ja det er nok av skilter der, men akkurat det tror jeg er SiOs skilt, det er en smal passasje bak gjerdet som tilhører Studentsamskibnaden i Oslo   :D
VW e-up!
MG4

Thomas Parsli

Sitat fra: Terjer på mandag 20. april 2015, klokken 13:40
Og så er det dette skiltet da som står mellom de to laderne. I går tolket jeg skiltet slik at det kun var i Kiwis åpningstider man trengte parkeringsbillett, men når jeg nå studerer teksten litt nøyere begynner jeg å lure på om det faktisk er ulovlig å lade her utenom Kiwis åpningstider?

Jeg tolker det som at det kun er lov å lade der i butikkens åpningstid, med gyldig parkeringsbillett -og kun mens man "er i handel". Strengt tatt er det muligens kun når når man er fysisk inne i butikken det er lov å lade der...

Det er ihvertfall ingen tvil om at intensjonen er at man skal betale.

Når det gjelder skilting på private parkeringsplasser er dette kun formalia for å komme under avtaleloven.
Uten slike skilt kan de ikke kreve betaling, kreve "kontrollavgift" eller taue deg bort.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

hsa77

Forstår godt at Kiwi ønsker kunder til butikken sin og at det er derfor de er med på å betale for hurtigladere. Men dersom man skal på langtur og må ta flere ladestopp underveis finnes det jo grenser for hvor mange ganger man har behov for å gå innom en kiwi-butikk. Litt av vitsen med hurtiglading forsvinner jo på denne måten. Det skulle vært interessant å høre hva Fortum og Renault synes om denne praksisen - de er jo også med på å betale for laderene. Fortum vil vel være interessert i at laderen blir mest mulig brukt?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

emil

Sitat fra: hsa77 på mandag 20. april 2015, klokken 16:15
Det skulle vært interessant å høre hva Fortum og Renault synes om denne praksisen - de er jo også med på å betale for laderene. Fortum vil vel være interessert i at laderen blir mest mulig brukt?

[pirkemodus]
Nå er det vel strengt tatt Nissan som har betalt mest for laderen. Renault har betalt noen kroner for å få AC kontakten og VW noen kroner for Combo kontakten.
[/pirkemodus]

Men ja, Fortum+Kiwi må så fort som mulig få orden på skiltingen og regelverket for bruken her.

Panduck

Jeg har brukt denne laderen flere ganger uten noe problem. Det litt interesante er at det har sått en LEAF parkert foran hurtigladeren, UTEN å lade, UTEN å ha parkeringsbilett, uten å få bot. Uansett, jeg har ladet der etter KIWI stengetid, uten å få noe besøk av parkeringsvakter. Jeg tolket skiltet dithen at når KIWI var stengt, trengte jeg ikke billett. Men mer frustrerende skilting skal man lete lenge etter.

Jeg synes det er flott at KIWI tilbyr hurtigladeplasser, men 2.50pr minutt i TILLEGG til krav om at man skal være i butikken, synes jeg lite om. Det er ikke noe krav om å handle på bensinstasjoner når man tanker der, KIWI vil nok alikevel nyte godt av ekstra trafikk til butikkene sine. Har handlet på KIWI flere ganger jeg har hurtigladet, uten at det var noe krav om det.

Nei, her synes jeg Fortum / Kiwi får rydde opp! De har fine ladere på Statoil jeg kan bruke isteden dersom man må betale for å stå der når man lader, eller bli tvunget til en KIWI-handletur.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA