Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ladekabel på eukontroll

Startet av AreLib, lørdag 18. april 2015, klokken 11:39

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Jeg vil tro at jeg er også en av de bedre i Norge til å sjekke tilstanden på ladekabelen min. På MIL-spec plugger har jeg har sett alt fra bøyde/inntrykte/manglende pinner til skjeve plugghus, manglende jordfjær, smeltet plast, saltansamlinger, ødelagte C-sleeves, osv.

Men man må huske på at veldig mye av en EU kontroll er rettet mot de som kjøpte bilen fordi de likte fargen. Og det er helt greit at man prøver å følge opp disse personene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

nortrahof

#16
Hvem skal kontrollere det elektrotekniske?
- Er bilen koblet til det elektriske forsyningsnett, er vel dette som et annet hvilketsomhelst apparat?
Da er ladekladden omfattet av "Lov om tilsyn med elektriske anlegg og utstyr" i flg. Lovdata https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1929-05-24-4
Netteier er vel den som da fysisk skal kontrollere dette med kvalifiserte elektrofagfolk og ikke en hvilkensomhelst bilmekaniker.
Lovdata: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739

Jeg foreviste elektroinstallasjonen i en bobil jeg hadde hos nettleverandør og det er på samme måte for elbiler som kan koble seg til nettet.
Da fikk jeg beskjed om at dette var "rett adresse" for det elektrotekniske i biler (men jeg tror jeg var alene om noen gang å forevise dette hos netteier - i hvert fall var de uforberedt?). Jeg fikk utført kontrollen for å ha et dokument til å foreligge for forsikringsselskapet - om noe skulle skje.

Dette er en sak som DSB (Direktoratet for Samfunnsikkerhet og Beredskap) bør avklare. - Kanskje vi ender opp med 2 EU-kontroller - en for det biltekniske og en for det elektrotekniske?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Car-El

Snakk om å blåse en filleting opp til uante proposisjoner.

Om jeg kommer og truer, banker opp og dreper familien deres, så er jeg livsfarlig og må bort fra samfunnet så jeg ikke skader noen. Men om dere, for deres egen bekvemmelighet, bruker en ladekabel som er farlig så hele huset og nabohuset brenner ned og dreper dem som sover der... Dere er ikke farlige!

Er det så ubehagelig å ta med de ledningene som man lader med? Det koster jo ikke mere og det er andre som gjør jobben med å kontrollere. Du får et papir på at alt er i orden der og da. Det er da ikke noe skummelt.

Og et fastmontert ladepunkt kan (og burde) bli sjekket av netteier. Helst på en årlig gjennomgang av hele det elektriskeanlegget.

Brann kan fort oppstå i elektriskanlegg. Ikke ta lett på det. For din skyld, din familie skyld og resten av folk som er i umiddelbar nærhet sin skyld.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

RaBalder

Sitat fra: Car-El på mandag 20. april 2015, klokken 02:16
:
Om jeg kommer og truer, banker opp og dreper familien deres, så er jeg livsfarlig og må bort fra samfunnet så jeg ikke skader noen.
:

Mener du at det er EU-kontrollen for biler som da skal fjerne deg fra samfunnet siden du er livsfarlig?

Eller finnes det flere "kontroll-greier" enn EU-kontroll for biler som kan brukes for å håndtere farlige ting i samfunnet? Som kanskje også er mer egnet...

cra

Men hva skjer dersom mekanikeren som skal leke elektriker synser seg dithen at kabelen ikke er i god nok stand? Får man kjøreforbud? Må man bla opp X.000kr for en ny kabel og vise denne? Beslaglegger de kabelen, eller får du bare beskjed om at denne bør du ikke bruke?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sturle

Sitat fra: cra på mandag 20. april 2015, klokken 07:57
Men hva skjer dersom mekanikeren som skal leke elektriker synser seg dithen at kabelen ikke er i god nok stand?
Du får mangellapp.  Om han må skiftast før bruk, innan ein frist eller før neste EU-kontroll er ei delvis skjønnsmessig vurdering etter visse kriterium, som det meste på mangellappen.  Ein kortslutta eller avisolert kabel får du sjølvsagt ikkje lov til å bruke.  Ein heimelagd kabel av 1mm² lampettleidning utan jord, får du kanskje ein frist til å skifte.

Car-El

@Rabalder

Nei, men PKK (Periodisk Kjøretøy Kontroll - "EU-kontrollen") er med på å gjøre ferdsel langs veiene tryggere. Og utstyr for å lade en ladbarmotorvogn er en del av det vi bruker for å få denne til å virke. Dette utstyret slites og ødelegges. Med at dette utstyret slites og ødelegges KAN det medføre fare for omgivelsene. Det er denne faren som prøves å få en liten kontroll på.

Tenk en gitt situasjon: Parkeringsvakta, eller er det betjent det heter no, skal legge et gebyr for ulovlig parkering på bilen. Så er det feil i jordingen på BILEN. Ikke ladekabelen. Men siden ladekabelen ikke var med ved PKK så fikk ikke verkstedet kontrollert dette, da dem ikke hadde den rette ladekabelen. Denne stakkars Parkeringsvakta, eller er det betjent nå, vil kunne få seg en bra "karamell" og kansje skade seg så mye at hun/han/det ikke kan jobbe mere!  Alt dette for at man ikke gidder å følge et helt enkelt punk ved PKK.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

sturle

Sitat fra: Sven-E på mandag 20. april 2015, klokken 09:24
Hva hvis han bilmekanikeren som tar PKK ikke har peiling og sender deg hjem med en ledning du tror er i orden, og så var den ikke det likevel?
Det same skjer kvar dag med alle delar på bilen.  Bremser, styring, lys, osv.  Somme har mista retten til å ta EU-kontroll, fordi dei har godkjent bilar dei ikkje ein gong har sett.  Det same kjem garantert til å skje med ladekablar.  Uansett kor gode testrutiner dei lagar og påbyr for ladekablar, kjem dei useriøse i bransjen til å gi beng.

Car-El

@Sven-E

Her må man da ha tiltro til det verkstedet som tar kontrollen. Det er da virkelig ikke El-Kjøp som tar PKK på bilen din, håper jeg.

Jeg har en Tesla. Da tar jeg servise og PKK hos Tesla. Æ trur at dem som jobber hos Tesla er oppdatert og kvalifisert for den jobben som jeg vil at dem skal gjøre.

Teknisk Bureau AS i Tromsø selger nå elektriskebiler fra Peugeot, KIA og Mercedes. Jeg vet at deres TEKNIKKERE, ikke bilmekanikere, har vært på ukes lange kurs for å lære seg om elektriskebiler. Dette for å kunne utføre arbeide på elektriskebiler slik at dem er sikker, kunden får kvalitetsarbeide og kan være sikker og jeg (du) kan være sikker.

Om du velger å bruke "Sjåen-Mekaniske" til PKK, du vet dem som ikke har noe mindre enn 2kilos hammer og ingen stjerneskrujern, så er det da du og demmes samvittighet som sender en bil ut i trafikken.

Har hørt om PKKer som er gjort på papiret og ikke på bilen. Noe av disse bilene skulle aldri vært på veien. Og når jeg hører om slikt så blir jeg forbanna for jeg blir redd. Da min jobb er på veien og at folk ikke kan ha respekt nok for at jeg skal ha det tryggt og godt på jobben min.

Og skal det være slik at jeg skal være redd for at den elbilen som står å lader overnatten kan være en potensiell brannfakkel. BARE for at noen ikke kan følge et enkelt punkt ved PKK.

Slutt å lag problemer! Ta no med det jævelskapet av noen kabler. E dem trygg og god, så er det da ingen problem.  Og er dem ikke det? Er det da ikke greit å få beskjed om at dette ikke er trygt å bruke?
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Blip

#24
Dette er diskutert før: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18562.15.html
og: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16439.msg303491.html

Noen mener sikkert at det er prinsipprytteri, men når kom det krav om å eie løs ladekabel? Hva sier verkstedet konkret dersom en bileier påstår at hen ikke eier løs ladekabel? Forsåvidt er det heller ingen selvfølge at man har en fastmontert lader hjemme heller. Jeg kjenner forlk som utelukkende benytter offentlige ladere (borettslag uten lademulgihet f.eks.)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

fredag

Selv større merkeverksteder mister fra tid til annen rett til å utføre EU-kontroll på grunn av mangler. EU-godkjenningene som verkstedet ikke kan dokumentere at er utført korrekt blir da kansellert, slik at kundene deres får et fint brev fra Statens Vegvesen om at de må ta en ny EU-kontroll fordi FIRMANAVN har mistet retten til å utføre EU-kontroller.

Dette er en rask måte å miste mange kunder og gå konkurs, så verkstedene er nøye med å gjøre ting riktig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

emil

Saken her er vel ikke at folk ikke vil at farlige ladekabler skal bort, men at de pålegger en kontroll av noe (ladekabel) man hverken er pålagt å eie eller medbringe på kjøretur, og da er det vanskelig å gi noen mangel hvis kabelen ikke medbringes. For et utrent/lett kurset øye kan min ladekabel se veldig sliten ut etter et par års bruk, men jeg sjekker den jevnlig både utvendig og innvendig i begge ender og passer på at alt er i orden og vil da ikke at en tilfeldig mekaniker skal påstå at den er uegnet for videre bruk og gi meg mangel på kontrollen.

TB

Slike endringar vil alltid gå seg til.

Nokon vil alltid forsøke å lure "systemet" - finnes heilt sikkert dei som monterer godkjente dekk på bilen før PKK, men monterer dei gamle på igjen for å "bruke dei opp". Men, det er ikkje god nok grunn til å slutte å kontrollere dekk.

Har vore rapportert om utenlandske vogntog som leiger kjettinger før dei skal inn til Norge. Desse kan dei egentlig ikkje bruke, men dei må kunne vise dei fram.

Det vil garantert finnes dei som vil vise fram ein annan kabel enn den dei bruker normalt, men så lenge som ein del dårlege kabler blir luka ut vil det ha ein effekt. Dei som ikkje har nokon kabel og vise fram bør kunne svare dette.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Griffel

#28
Det er nesten ikke til å forstå at datatilsynet kan gi bilmekanikere rett til å registrer ladekabler med synlige skader. Det må da være en mennekesrett å ha en slik kabel.

Alle elbileiere bør boikotte denne mennekesfientlige og veldig belastende ordningen. Bare det å tenke på den belastningen det er på hjernen å måtte huske å legge kabelen i bilen er nesten ikke til å holde ut. For ikke å snakke om de psykologiske plager et menneke kan få når en får beskjed fra en mekaniker om å måtte resirkulere den kjære gamle kladden, dette kan skremme enhver.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sturle

Sitat fra: Sven-E på mandag 20. april 2015, klokken 19:22
Jeg mener tvert i mot at et vanlig bilverksted ikke har peiling nok på ladekablene, og kan risikere å godkjenne dårlige kabler.
Dei testar alt anna.  Kvifor trur du dei ikkje skal teste ladekablane?  Dei har opplæring i alt anna, kvifor trur du dei ikkje skal få opplæring i korleis dei koplar kabelen til testutstyret?  Då risikerer dei jo å miste retten til å ta EU-kontroll.

Sitat fra: Sven-E på mandag 20. april 2015, klokken 19:22
Hva hvis du får beskjed om at det er trygt å bruke den gamle ladekabelen, og så er det det ikke?
Det kan godt skje, akkurat som det ikkje er sikkert dei finn noko i vegen med dine defekte bremser når dei testar dei på kontroll.  Det einaste du veit etter ein kontroll er at testen ikkje fann noko gale med dei der og då.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA