Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Manglende fotoboksvarsling

Startet av MrGekko, torsdag 16. april 2015, klokken 21:06

« forrige - neste »

Brede

Her er info fra sveitsiske myndigheter:

It is only devices that warn about mobile or fixed speed controls, traffic light monitor-ing cameras and all other forms of traffic controls carried out by the police on Switzer-land's roads that are prohibited. Devices that indicate other points of interest such as car parks, filling stations, hotels, restaurants, etc., are perfectly legal.
Thus all GPS devices (navigation systems, mobile phones, etc.) as well as all combi-nations of devices (e.g. GPS combined with a mobile phone or laptop, PDA equipped with navigation software and GPS mouse), are illegal if they contain warn POIs.

If you have a GPS device in your motor vehicle, check that it does not contain any warn POIs concerning traffic controls on Switzerland's roads (speed and traffic light cameras, general police controls, etc.). Delete any existing stored locations and re-frain from carrying out any further updates.

jkirkebo

Sitat fra: Brede på fredag 17. april 2015, klokken 13:35
Her er info fra sveitsiske myndigheter:

It is only devices that warn about mobile or fixed speed controls, traffic light monitor-ing cameras and all other forms of traffic controls carried out by the police on Switzer-land's roads that are prohibited. Devices that indicate other points of interest such as car parks, filling stations, hotels, restaurants, etc., are perfectly legal.
Thus all GPS devices (navigation systems, mobile phones, etc.) as well as all combi-nations of devices (e.g. GPS combined with a mobile phone or laptop, PDA equipped with navigation software and GPS mouse), are illegal if they contain warn POIs.

If you have a GPS device in your motor vehicle, check that it does not contain any warn POIs concerning traffic controls on Switzerland's roads (speed and traffic light cameras, general police controls, etc.). Delete any existing stored locations and re-frain from carrying out any further updates.

Som forvcentet altså. Fullt lovlig for Tesla å aktivere fotoboksvarsling i software, så lenge de ikke legger inn fotobokser i bl.a Sveits i systemet. Meget enkelt å håndtere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nagela

TomTom har jo ordnet dette for flere år siden.
På deres GPS'er har de ingen info om fotobokser i land der dette ikke er tillatt (f.eks Sveits), de har den info som er tillatt i F.eks Frankrike, der eksakt plassering ikke kan oppgis, men info om at du nå kjører i et område det det er fartsboks innen 1-2 km er tillatt. Og nøyaktig info, inkl live oppdateringer om mobile bokser der det er tillatt.
Frankrike endret jo dette for en stund tilbake, og TomTom kom da ut med en tvungen oppdatering som tilpasset seg det nye regelverket.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

mogu

Etter at det kom skilting for fotobokser skjønner jeg ikke at dette har noe verdi for noen. Gjør jobben deres og følg med på vei og veiskilt, så kan Teslas dyktige ingeniører jobbe videre med viktigere saker enn dette mildt sagt tullete problemet...
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Amoss

Sitat fra: mortegun på fredag 17. april 2015, klokken 20:21
Etter at det kom skilting for fotobokser skjønner jeg ikke at dette har noe verdi for noen. Gjør jobben deres og følg med på vei og veiskilt, så kan Teslas dyktige ingeniører jobbe videre med viktigere saker enn dette mildt sagt tullete problemet...

Du er inne på noe her med "følg med på vei og veiskilt". I en så avansert bil som en Tesla som har skiltgjenkjenningsystemer så burde det være unødvendig med sånn gammeldags POI varsling. På samme måte som den viser fartsgrenseskiltet bør den også vise fotoboksskiltet på skjerme når det har blitt gjenkjent, og i den strekningen som angitt på underskilt. Skiltet kan blunke rødt når bilen har gjenkjent fotoboksen langs veien ;)
Model S 85D

tonl

Hvorfor så "oppheng" til mangel på fotoboksvarsling. Holdt farsgrensen og nyt kjøreturen med bilen :-) JEg nyter hvert sekund jeg i bilen og kjører. :-)

Lynet

Sitat fra: tonl på fredag 17. april 2015, klokken 23:04
Hvorfor så "oppheng" til mangel på fotoboksvarsling. Holdt farsgrensen og nyt kjøreturen med bilen :-) JEg nyter hvert sekund jeg i bilen og kjører. :-)
+1
Og fordelen med å kjøre pent og lovlig er jo at man kan nyte enda flere sekunder, minutter og timer i Teslaen  ;D
Og så er det helt gratis  ;)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Philip Marlowe

Ha nå litt forståelse for at P85D-førerne ønsker å nyte farten også.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Car-El

Sitat fra: tonl på fredag 17. april 2015, klokken 23:04
Hvorfor så "oppheng" til mangel på fotoboksvarsling. Holdt farsgrensen og nyt kjøreturen med bilen :-) JEg nyter hvert sekund jeg i bilen og kjører. :-)

Enig med du!


Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 18. april 2015, klokken 18:16
Ha nå litt forståelse for at P85D-førerne ønsker å nyte farten også.

NEI! Min arbeidsplass er på veien og der vil æ ha det tryggest mulig. Slike som han derre saken i Moss Avis vil æ slippe å skrive nye 5 A4-sider i HMS permen til mine ansatte om.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

dosmont

Problemet med fotobokser, er at det holder med 3 km/t over så får du brev i posten.
Så et slags POI system på bilen har vært ønskelig
Men synes at det er greit at de som kjører 10 km/t over fartsgrensen blir tatt :)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Car-El

60 er 60
70 er 70
80 er 80
Ikke en, to eller ti over.

Om dere skulle kjøpe bil til 600tusen kroner og selgeren hadde slengt på ekstra 50tusen...  Dere hadde slette haue av han. Så hvorfor skal det være "lovt å kjøre 10 over fartsgrensa"?

Dette er noe æ ikke forstår.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

solarmax

Min erfaring fra Audi A6 (og tror det er tilfelle for de fleste biler - men litt avh. hav hjuldiameter du har statt på) er at bilens speedometer viser for høy fart - som du ser om du bruker en GPS (Iphone-Navigon). Audi-speedometer viser 86 km/t, GPS viser 80km/t. Og med sikkerhetsmarginen som skal ligge inne i fotoboksene (5%?) så betyr det at du kan kjøre i "90 km/t på bilens speedometer uten at boksens skal ta bilde.

Vet ikke hvor nøyaktig Teslas speedometer er. Noen som har testet?

I produksjon 24 april 2015
Bestilt blå Model S85D, levering juni 2015.
Tidligere, Mini Morris, BMW 2002 Touring, Alpa Romeo Spider classic, Audi a6 avant.

Car-El

Ja, flere. Og det er vist ganske så dønn nøyaktig.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Sveinung1954

Sitat fra: solarmax på søndag 19. april 2015, klokken 10:01
Vet ikke hvor nøyaktig Teslas speedometer er. Noen som har testet?

Jeg er blitt fortalt Tesla speedometere kalibrerer seg selv med hjelp av GPS'en og dermed er dønn nøyaktig. Hvet dog ikke om dette er verifisert...?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA