Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Grønn kontakt, hva skjer?

Startet av Panduck, lørdag 11. april 2015, klokken 19:23

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: ZOE på søndag 23. august 2015, klokken 23:48
Sitat
Personlig tror jeg flere biler vil komme med ac43 i fremtiden
Hvorfor tror du det? Jeg kjenner ikke til noen elbilprodusenter som satser på det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ole Henrik Hannisdahl

Sitat fra: ZOE på søndag 23. august 2015, klokken 23:48

Vil det si at 43kW Ac er en utfaset standard hos dere ?

Har ladet i Flekkefjord to ganger i helgen og 43kw er gull verdt for meg.
Kristiansand Sandnes med en lading og kun en halv time pause for lading er genialt.

Personlig tror jeg flere biler vil komme med ac43 i fremtiden , men det gjør kanskje ikke dere da?

Hei,

Etter at Renault faset ut 43kW på ZOE er vi ikke kjent med noen biler, hverken i produksjon eller på tegnebrettet, som støtter 43kW AC. Det er ikke umulig at vi fra tid til annen setter en hurtiglader som også har 43kW AC - uttak, men vi kommer ikke til å prioritere 43kW fremover

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

ladov

43kW AC havner, dessverre for oss med zoe r210, i et effektmessig ingenmannsland. Litt for tregt til å være skikkelig hurtiglading og overkill for destinasjonslading. :(

Derimot så kan dere kanskje sette opp noen 43kW ladestolper med flere pistoler? Så kan vi med Zoe R210 nyte 43kW de gangene vi er alene på stolpen.. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

THE

Sitat fra: ladov på mandag 24. august 2015, klokken 18:03
43kW AC havner, dessverre for oss med zoe r210, i et effektmessig ingenmannsland. Litt for tregt til å være skikkelig hurtiglading og overkill for destinasjonslading. :(

Derimot så kan dere kanskje sette opp noen 43kW ladestolper med flere pistoler? Så kan vi med Zoe R210 nyte 43kW de gangene vi er alene på stolpen.. ;)

Jeg har ingen erfaring med hurtiglading på Chademo/Combo, men erfaringene jeg har fra 43kW lading er at tiden å lade Zoe kan sammenlignes med tiden det tar å lade eGolf/Leaf. Sammenligningsgrunnlaget er da tider jeg finner i diskusjonstråder rundt DC-lading her på forumet.

Hvis det kun er tilgang på 22kW langs kjørerute for langtur, så orker jeg ikke å ta Zoe'n i alle fall. Da blir det dieselbil. Kan til nød stoppe noen minutter på 22kW for å få nok strøm til å komme til neste 43kW lader. Hadde jeg visst at R240 kun fikk 22kW lademulighet da jeg bestilte min Zoe, og at det ville bety stopp i utbygging av 43kW ladere, så hadde jeg nok tenkt meg om et par ganger til før signering av kontrakt.   
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pudderjagar

#79
Sitat fra: ladov på mandag 24. august 2015, klokken 18:03
43kW AC havner, dessverre for oss med zoe r210, i et effektmessig ingenmannsland. Litt for tregt til å være skikkelig hurtiglading og overkill for destinasjonslading. :(

Derimot så kan dere kanskje sette opp noen 43kW ladestolper med flere pistoler? Så kan vi med Zoe R210 nyte 43kW de gangene vi er alene på stolpen.. ;)

Denne støtter eg helt ut. Sjøl om hurtiglading hjemme er enklare på Zoe enn andre bilar berre du har nok straum i sikkringskapet.

Eg lurer veldig på kvifor ikkje hurtigladeoperatørene ikkje sattser på multilader med alle 3 standarene. På ABB sin lader kan dei lade 1 DC bil med 50 kw og 1 AC bil med 43 kw. Å integrere AC lading sammens med DC lading når dei setter opp ein ny lader koster ikkje så mykje. (Treng ein ladekontroller, kontaktor og kommunikasjon med autensieringa i ladaren).

Men istadenfor så set dei opp ein eigen stolpe med eigen komunikasjon og autensiering for å lade ved siden av. Trudde dette var ei dyrare løysing i tillegg til ekstra kabling og graving. Denne stolpen kan i tillegg berre levere maks 22 kw. Kanskje Grønn kontakt kan gje ei god forklaring på da eller dementere nokon av påstandane slek at eg skjønner kvifor da er slik???

Jeg har ingen erfaring med hurtiglading på Chademo/Combo, men erfaringene jeg har fra 43kW lading er at tiden å lade Zoe kan sammenlignes med tiden det tar å lade eGolf/Leaf. Sammenligningsgrunnlaget er da tider jeg finner i diskusjonstråder rundt DC-lading her på forumet.

Hvis det kun er tilgang på 22kW langs kjørerute for langtur, så orker jeg ikke å ta Zoe'n i alle fall. Da blir det dieselbil. Kan til nød stoppe noen minutter på 22kW for å få nok strøm til å komme til neste 43kW lader. Hadde jeg visst at R240 kun fikk 22kW lademulighet da jeg bestilte min Zoe, og at det ville bety stopp i utbygging av 43kW ladere, så hadde jeg nok tenkt meg om et par ganger til før signering av kontrakt.   
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Panduck

Sitat fra: THE på tirsdag 25. august 2015, klokken 08:07
Jeg har ingen erfaring med hurtiglading på Chademo/Combo, men erfaringene jeg har fra 43kW lading er at tiden å lade Zoe kan sammenlignes med tiden det tar å lade eGolf/Leaf. Sammenligningsgrunnlaget er da tider jeg finner i diskusjonstråder rundt DC-lading her på forumet.

Zoe-folket roste jo laderen på bilen sin opp i himmelen. AC er jo så mye enklere, og merkelig at ikke alle hadde 43kW AC på samme måte, ble jeg fortalt flere ganger. Nå har altså dette forsvunnet på de nyere bilene, og jeg antar det er en grunn til det. Å tro at man skal ha med støtte for lading som det ikke produseres biler som tar, og antallet biler som faktisk kan lade på er relativt minimalt, blir nok desverre nesten som å tro på julenissen. Jeg ville vært forbannet om jeg hadde kjøpt en 43kW Zoe, man har kjøpt en bil med en lader som produsenten tydligvis ikke har tro på nok til å fortsette å levere, som gjør at ingen gidder å bygge ut nye laderpunkter for den heller.

Jeg tviler på at 43kW AC kommer tilbake. Grunnen er at ~50kW lading ikke vil være nok for de bilene som snart kommer. Ladesteder vil nok snart ligge på ~100kW DC.

Man kan føle på den samme frykten nesten uanett hva man kjøper av elbil nå. Vil Chademo overleve? Vil CSS overleve? Vil det komme en ny standard som de benytter? Vil tyske biler dominere så mye at Nissan/KIA vil bytte til CSS på neste generasjon, og vi som har chademobiler vil få samme sjebne som Zoe-eiere?

Jeg håper Chademo/CSS vil leve side om side, begge standardene klarer langt mer enn 50kW og har derfor mulighet til å levere det nye biler vil kreve. AC tror jeg nok, desverre for Zoe folket, vil være destinasjonslading, og jeg ville ikke blitt overrasket om de kommer med DC når de kommer med en lang-rekkeviddebil de også. Spørsmålet blir hviken standard det blir. Håper ikke de finner på noe nytt... Franskmenn er sære sånn.

v-i-c

Anbefaler alle neste gang de står ved en hutigladestasjon og se på kablene

5x16mm2
2x35mm2
2x50mm2 1x16mm2

mener jeg å huske det sto

og tenke på hvilke av kablene som kan flytte mest energi.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Gordon Retriever

Attention, Grønn Kontakt:

Stryn?

Stryn er etter min mening et av de store sorte hullene på hurtigladerkartet i Sør-Norge
Argumentasjon er som følger: Stedet er et knutepunkt mellom opptil flere øst-vest så vel som nord-sør forbindelser:

En hurtiglader i Stryn vil gi forbindelse mellom Østlandet/Gudbrandsdalen og ytre Nordfjord langs riksvei 15. 

I tillegg kan man via Stryn komme seg videre til hurtigladeren i Volda, og dermed kunne reise mellom Østlandet og ytre og søre Sunnmøre.

Fylkesvei 60 går gjennom Stryn og omtales gjerne som "den indre snarvei" på nord-sør aksen.  Blant annet kan man kjøre mellom Bergen og Ålesund med to ferger i stedet for fire. Dette er derfor en foretrukket rute mellom Bergen og indre Sunnmøre eller videre til Romsdal.

Sikk-sakk ruten Stryn-Otta-Dombås er også en av de bedre måtene å kjøre mellom Førde og Trondheim på.

Derfor: Noen sjanse for et framtidig samarbeid med lokale aktører om en hurtiglader i nærheten av Stryn?


THE

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 13. september 2015, klokken 23:29
Attention, Grønn Kontakt:

Stryn?

Stryn er etter min mening et av de store sorte hullene på hurtigladerkartet i Sør-Norge
Argumentasjon er som følger: Stedet er et knutepunkt mellom opptil flere øst-vest så vel som nord-sør forbindelser:

En hurtiglader i Stryn vil gi forbindelse mellom Østlandet/Gudbrandsdalen og ytre Nordfjord langs riksvei 15. 

I tillegg kan man via Stryn komme seg videre til hurtigladeren i Volda, og dermed kunne reise mellom Østlandet og ytre og søre Sunnmøre.

Fylkesvei 60 går gjennom Stryn og omtales gjerne som "den indre snarvei" på nord-sør aksen.  Blant annet kan man kjøre mellom Bergen og Ålesund med to ferger i stedet for fire. Dette er derfor en foretrukket rute mellom Bergen og indre Sunnmøre eller videre til Romsdal.

Sikk-sakk ruten Stryn-Otta-Dombås er også en av de bedre måtene å kjøre mellom Førde og Trondheim på.

Derfor: Noen sjanse for et framtidig samarbeid med lokale aktører om en hurtiglader i nærheten av Stryn?

Grønn kontakt søkte om Transnovastøtte til en del ladelokasjoner i Sogn og Fjordane ved forrige/siste runde med tildelinger. Følgende lokasjoner fikk avslag hvis mine opplysninger er korrekte:
-Stryn
-Skei
-Sogndal (Litt usikker på om det var Grønn kontakt som søkte her)
-Lærdal (Håbakken)

Med disse laderne på plass hadde det vært en helt annen hverdag for elbilister i Sogn og Fjordane, og for folk på gjennomreise i distriktet.

Får håpe Sogn og Fjordane blir prioritert når Enova nå skal lyse ut nye midler til etablering av hurtigladere.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pudderjagar

Stryn har no ein dobbel type2 22kw ladar på baksida av Stryn Torg. Denne er gratis så for dei som kan utnytta den så er da håp.  :)
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Ole Henrik Hannisdahl

#85
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 13. september 2015, klokken 23:29
Attention, Grønn Kontakt:

Stryn?

Hei,

Jeg la ut et par litt lengre innlegg om hvordan vi jobber og hva vi tenker, i en tråd som dessverre ble slettet i helgen. Kort oppsummert:

- Vi kan drifte nær sagt alle hurtigladere lønnsomt, selv de med lite bruk, før vi hensyntar investeringskostnader
- Jo mer vi selv skal investere i en lader, jo mer bruk er vi avhengige av.

Stryn er en type lader som vi gjerne drifter, men hvor vi for å være dønn ærlige neppe kommer til å gå inn med mye egenkapital. Dersom det finnes lokale krefter eller andre støtteordninger som kan være med å dra finansieringen av laderen, kan vi mer enn gjerne bygge og drifte den

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

v-i-c

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på tirsdag 15. september 2015, klokken 09:03
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 13. september 2015, klokken 23:29
Attention, Grønn Kontakt:

Stryn?

Hei,

Jeg la ut et par litt lengre innlegg om hvordan vi jobber og hva vi tenker, i en tråd som dessverre ble slettet i helgen. Kort oppsummert:

- Vi kan drifte nær sagt alle hurtigladere lønnsomt, selv de med lite bruk, før vi hensyntar investeringskostnader
- Jo mer vi selv skal investere i en lader, jo mer bruk er vi avhengige av.

Stryn er en type lader som vi gjerne drifter, men hvor vi for å være dønn ærlige neppe kommer til å gå inn med mye egenkapital. Dersom det finnes lokale krefter eller andre støtteordninger som kan være med å dra finansieringen av laderen, kan vi mer enn gjerne bygge og drifte den

Mvh Ole Henrik

Flott og forståelig holdning.

Sett fra mitt perspektiv blir det da følgende:
Dersom noen vil dekke investeringene til en multistandard "KIWI"-lader som dekker behovet for alle elbiler, så påtar Grønn Kontakt drift og vedlikehold av denne. Er dette riktig forstått?

mvh
V-I-C
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Ole Henrik Hannisdahl

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 15. september 2015, klokken 09:19
Flott og forståelig holdning.

Sett fra mitt perspektiv blir det da følgende:
Dersom noen vil dekke investeringene til en multistandard "KIWI"-lader som dekker behovet for alle elbiler, så påtar Grønn Kontakt drift og vedlikehold av denne. Er dette riktig forstått?

mvh
V-I-C

Hei,

Det er helt riktig forstått.

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

arnkl

Sitat fra: pudderjagar på mandag 14. september 2015, klokken 13:00
Stryn har no ein dobbel type2 22kw ladar på baksida av Stryn Torg. Denne er gratis så for dei som kan utnytta den så er da håp.  :)

Det ser ut som det er noko "kaos" i NOBIL med omsyn til denne ladaren. Det er registrert 3 ulike ladarar der "Rema 1000 Stryn", "Stryn Torg" og "TOCN - Stryn torg". Alle ser ut til å referere til same ladaren, som ligg på utsida av Stryn torg og som er sett opp i eit samarbeid mellom TOCN og Rema 1000.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

elbil-1

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på tirsdag 15. september 2015, klokken 09:23
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 15. september 2015, klokken 09:19
Flott og forståelig holdning.

Sett fra mitt perspektiv blir det da følgende:
Dersom noen vil dekke investeringene til en multistandard "KIWI"-lader som dekker behovet for alle elbiler, så påtar Grønn Kontakt drift og vedlikehold av denne. Er dette riktig forstått?

mvh
V-I-C

Hei,

Det er helt riktig forstått.

Mvh Ole Henrik

Hva er sånn ca. kostnaden med å etablere en Chademo/CSS/Type 2 stasjon  og en stolpe med 2x22KW Type 2 ?

(forutsatt at strøm er i rimelig nærhet og at ingen annen større graving/asfaltering etc. må gjøres)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA