Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Normal lading av batteri.

Startet av Glarsen, fredag 10. april 2015, klokken 16:28

« forrige - neste »

Glarsen

Jepp. Da var man blitt eier av spell ny P85D - første Tesla (og elbil) ever!!
Er stoooorfornøyd med doningen, og følger med på diverse råd og tips her inne. Veldig bra side!!

Det som forundrer meg litt er disse evinnelige diskusjonenen om hvordan man skal lade. Det påstås at batteriets levetid opprettholdes best dersom man har rundt 50%. Man lader alt etter hvor mange km man trenger til daglig, og med utgangspunktet på disse 50% så er det visst ideelt å ligge nærmest dette - hhv 40-60%, 30-70%, 20-80%. Hvis dette er tilfelle, hvorfor har da Tesla på skjermen sin (når man går inn og stiller hvor mye lading man vil ha) satt "Daily" bruk til mellom 50-90%???? Jeg spurte Tesla i Bergen om dette, og de sa at til daglig kunne man fint ligge mellom 50-90% - ingen problem og dette ville ikke gå utover batteriet. Man kunne fint lade til 90 hver dag, dette var tatt høyde for og de hadde ikke satt den grensen dersom det var noen som helst fare for å skade batteriets kapasitet. De kan jo ikke sette daglig bruk til 90, mens batteriet ikke har godt av mer enn 80? De må da vite hva de snakker om?? Er disse diskusjonene rett og slett bare flisespikkeri - hvor man KANSKJE kan oppnå et par km ekstra etter noen år dersom man holder seg i området rundt 50%, eller er det faktisk av vesentlig betydning for batteriet??? .......eller er det bare meg som er heeelt på villspor???

RaBalder

Jeg anbefaler deg å se gjennom denne videoen


Why do Li-ion Batteries die ? and how to improve the situation?

Også kan du optimalisere ladingen din hvordan du selv ønsker.

Car-El

JA! Stortsett er det det. Det eneste som man skal huske på er at man ikke lagrer bilen med 100% ladet batteri eller 0%.  100% er ikke så skadelig som 0%, da bilen trekker vist nok cirka 1% i døgnet i hendhold til bruksanvisning.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

cra

Her slenger noen entusiaster som har peiling langt over snittet, og som jeg tror holder på med slike diskusjoner fordi de synes det er interessant og gøy å virkelig grave seg ned i materien. Ikke noe galt i det, men jeg skjønner at det kan virke forvirrende for vanlige forbrukere, og spesielt de som er ferske elbilister.

I daglig bruk trenger du neppe å tenke på dette med ladestatus. Lad så mye du trenger, og ikke tenk mer på det. Tror det best kan sammenlignes med f.eks. kjøring av kald fossilbil. Alle vet at man ikke skal kjøre hardt på kald motor, men skal men rekke ei ferge eller et møte gir man på litt likevel. Har så langt ikke hørt om noen som har fått svi for det enda (med unntak av fartsbøter, kanskje). :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

noto

Alle er vel enig om at man skal lade så mye man trenger, men poenget er at man gjerne ikke bør lade MER enn man trenger og i hvert fall ikke over 90% hvis man ikke trenger.

Cowboystrekk

Om du lader til 90 daglig eller 50 har lite å si de første årene. Etter 10 år som noen av oss har planer om å ha bilen i så vil forskjellen 50/90 være svært merkbar. Selger du bilen etter 5 år så har det ikke allverden å si. Sommerstid ville jeg unngått å ha bilen på 90 i mange uker. Høy temp og høy soc er det som sliter mest. Høy soc og lav temp har lite å si :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Trustno1

Jeg har satt bilen til 75% lading, men har behov for 90% fast to ganger pr uke. Det har jeg løst ved å sette opp en schedule i VisibleTesla som automatisk lader den opp til 90% på morgenen før jeg skal reise.
Funker som fjell, da får batteriene litt mer varme før jeg skal dra også, og mer regen er tilgjengelig :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA