S85D med 428HK og 4.6 sek 0-100 ?

Startet av pej, onsdag 08. april 2015, klokken 21:25

« forrige - neste »

Muffinman

Kunne vært artig å teste head to head. Får vel sjansen i høst, selv om det er tvilsomt at jeg får samboeren min til å kjøre den ene bilen...

Mippen

#46
Sammenlignet 85D mot p85+ nå i gammel video. Fordel til p85+ da den har sommerdekk og mer batteri. 85D hadde 75% soc og vinterdekk. Dessverre skjedde det noe med første sekundet så har bare sammenlignet 24-100 km/t. 85D slår p85+ til tross for lavere soc på 85D, vinterdekk og svak motbakke og sving med 2 km/t til hundre.

Dette er en 85D med nyeste SW oppdatering og sport modus.

Video:
https://www.youtube.com/watch?v=EDjL-2aEUJA

85D på toppen og P85+ på bunn.

Fremtiden er elektrisk.

Dennis

Sitat fra: Haldenser på fredag 10. april 2015, klokken 21:10
Sitat fra: jazzwheel på fredag 10. april 2015, klokken 21:03
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 10. april 2015, klokken 20:56
Da er det nok mange P85 som blir frakjørt av 85D i lyskryssa framover :P
Hva er egentlig poenget ditt med å hele tiden skulle pirke borti at alle som eier P85 ikke lenger har den aller raskeste bilen?

Har heldigvis til gode å se TMS-eiere kjøre om kapp i lyskryss - håper det forblir slik fordi det rett og slett er idioti.
Støttes, håper Onkel P slår hardt ned på absolutt alle som leker 0-100 i lyskryss. Vet enda ikke om noen lyskryss i Norge hvor det er 100-sone ::)

Tror ikke rapperen OnkelP bryr seg om litt lyskryss drag :P

Muffinman

Er ikke så sikker på at filming av speedometer er i nærheten av å være en god målemetode. For min del kunne det vært interessant med to fulladede biler side om side, og se begge bilene samtidig. Det vil gi meg et godt nok inntrykk av forskjellen.

Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 10. april 2015, klokken 21:57
Sitat fra: Haldenser på fredag 10. april 2015, klokken 21:10
Sitat fra: jazzwheel på fredag 10. april 2015, klokken 21:03
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 10. april 2015, klokken 20:56
Da er det nok mange P85 som blir frakjørt av 85D i lyskryssa framover :P
Hva er egentlig poenget ditt med å hele tiden skulle pirke borti at alle som eier P85 ikke lenger har den aller raskeste bilen?

Har heldigvis til gode å se TMS-eiere kjøre om kapp i lyskryss - håper det forblir slik fordi det rett og slett er idioti.
Støttes, håper Onkel P slår hardt ned på absolutt alle som leker 0-100 i lyskryss. Vet enda ikke om noen lyskryss i Norge hvor det er 100-sone ::)

Tror ikke rapperen OnkelP bryr seg om litt lyskryss drag :P
Kanskje onkel P85D bryr seg mer.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

fanatic

Er selv eier av en P85D, og tidligere en P85+
Jeg vil bare påpeke et par ting, til dere som driver å sammenligner 85D med tidligere P85.

Dere må aldri tro, i deres villeste fantasi, at 85D med, selv med 428HK, blir like rask som en P85.
Som dere kanskje husker, endret Tesla speksene på P85 i fjor høst fra ca 421HK, til 470 HK.
P85 ble også målt i diverse tester (hvor Dragracing er den mest kjente) til 3.9 på 0-100
Performanceutgaven har et mye hissigere dreiemoment, kombinert med flere HK.
I tillegg kan det nevnes når det kommer til kjøreegenskaper, at P85+ som jeg hadde, har et helt annet understell og dempere enn det både 85D har, samt vanlig P85.  Pluss-understellet (derfor P85+), var et ekstrautstyr til 39.000 kr, og ga helt unike kjøreegenskaper.
Les mer om forskjellen her:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/17837-Performance-Plus-%28P85-%29-vs-Performance-%28P85%29-Test-Drive-and-Review

Dette understellet, er i dag standard på P85D, only. Dette er særdeles merkbart i svinger, der dette understellet er stivere.

Turtallvideoene som ligger i denne tråden, som sammenligner 85D med P85 og P85D er en vits. 
Her ser det ut som om bilene er nesten like kjappe.

Ikke for å ta gleden fra dere, men 85D er en herlig bil, men ikke prøv å gjør den om til et fartsmonster, sammenlignet med P85D på 692HK og P85 på 470HK, med hissige dreiemoment.


Mippen

Sitat fra: fanatic på lørdag 11. april 2015, klokken 09:13
Er selv eier av en P85D, og tidligere en P85+
Jeg vil bare påpeke et par ting, til dere som driver å sammenligner 85D med tidligere P85.

Dere må aldri tro, i deres villeste fantasi, at 85D med, selv med 428HK, blir like rask som en P85.
Som dere kanskje husker, endret Tesla speksene på P85 i fjor høst fra ca 421HK, til 470 HK.
P85 ble også målt i diverse tester (hvor Dragracing er den mest kjente) til 3.9 på 0-100
Performanceutgaven har et mye hissigere dreiemoment, kombinert med flere HK.
I tillegg kan det nevnes når det kommer til kjøreegenskaper, at P85+ som jeg hadde, har et helt annet understell og dempere enn det både 85D har, samt vanlig P85.  Pluss-understellet (derfor P85+), var et ekstrautstyr til 39.000 kr, og ga helt unike kjøreegenskaper.
Les mer om forskjellen her:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/17837-Performance-Plus-%28P85-%29-vs-Performance-%28P85%29-Test-Drive-and-Review

Dette understellet, er i dag standard på P85D, only. Dette er særdeles merkbart i svinger, der dette understellet er stivere.

Turtallvideoene som ligger i denne tråden, som sammenligner 85D med P85 og P85D er en vits. 
Her ser det ut som om bilene er nesten like kjappe.

Ikke for å ta gleden fra dere, men 85D er en herlig bil, men ikke prøv å gjør den om til et fartsmonster, sammenlignet med P85D på 692HK og P85 på 470HK, med hissige dreiemoment.

Du har ikke fått med deg hva som har skjedd. Det kom en oppdatering til alle D modeller i forbindelse med lanseringen av 70D. Effekten på 85D ble da endret fra 375hk til 428hk og motorkraften til 522hk samlet. P85 hadde 470hk i motorkraft. Tesla oppgir ytelsen på ulike måte. Motorkraften er hvor mye motoren yter mens effekten er hvor mye bilen benytter av denne. Dessverre er nok 85D blitt raskere enn P85. P85D er den raskeste men 85D er ikke lenger så langt bak denne med den nye oppdateringen.
Fremtiden er elektrisk.

snappy

Sitat fra: Snowroller på fredag 10. april 2015, klokken 20:16
Det går rejält mycket snabbare nu.
Faktiskt så knakar det framme någonstans i bilen som det aldrig har gjort förut när jag "gasar" max.
Kanske det är rattstammmen som knakar när jag håller mig fast för kung o fosterland?  :o
+1 på knaking foran til venstre tror jeg
+1 på at den må være signifikant kjappere, ble lit svimmel faktisk, og det skjedde ikke før oppdateringen.
2014 e-UP
2015 85D

MeTesla

Sitat fra: Mippen på lørdag 11. april 2015, klokken 09:27
Du har ikke fått med deg hva som har skjedd. Det kom en oppdatering til alle D modeller i forbindelse med lanseringen av 70D. Effekten på 85D ble da endret fra 375hk til 428hk og motorkraften til 522hk samlet. P85 hadde 470hk i motorkraft. Tesla oppgir ytelsen på ulike måte. Motorkraften er hvor mye motoren yter mens effekten er hvor mye bilen benytter av denne. Dessverre er nok 85D blitt raskere enn P85. P85D er den raskeste men 85D er ikke lenger så langt bak denne med den nye oppdateringen.

Hva var P85 oppgitt med 0-100?

KrW

Det er allerede to personer på teslamotors.com forumet som mener de har klart 0-60 på 3,9sek. Kanskje får noen enda bedre tider under optimale forhold senere?

P85D får sikkert etterhvert en update som dytter den godt under 3sek vil jeg tro. Var ihvertfall en Teslaansatt som fortalte meg for noen uker sidenom under 3sek software oppdatering.

Men utrolig gøy at 85D nå kan måle seg med P85 og nesten dagens utgave av P85D.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

KrW

Sitat fra: MeTesla på lørdag 11. april 2015, klokken 09:43
Sitat fra: Mippen på lørdag 11. april 2015, klokken 09:27
Du har ikke fått med deg hva som har skjedd. Det kom en oppdatering til alle D modeller i forbindelse med lanseringen av 70D. Effekten på 85D ble da endret fra 375hk til 428hk og motorkraften til 522hk samlet. P85 hadde 470hk i motorkraft. Tesla oppgir ytelsen på ulike måte. Motorkraften er hvor mye motoren yter mens effekten er hvor mye bilen benytter av denne. Dessverre er nok 85D blitt raskere enn P85. P85D er den raskeste men 85D er ikke lenger så langt bak denne med den nye oppdateringen.

Hva var P85 oppgitt med 0-100?

Mener det var 4,4sek
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

MeTesla

Sitat fra: KrW på lørdag 11. april 2015, klokken 09:47
Sitat fra: MeTesla på lørdag 11. april 2015, klokken 09:43
Sitat fra: Mippen på lørdag 11. april 2015, klokken 09:27
Du har ikke fått med deg hva som har skjedd. Det kom en oppdatering til alle D modeller i forbindelse med lanseringen av 70D. Effekten på 85D ble da endret fra 375hk til 428hk og motorkraften til 522hk samlet. P85 hadde 470hk i motorkraft. Tesla oppgir ytelsen på ulike måte. Motorkraften er hvor mye motoren yter mens effekten er hvor mye bilen benytter av denne. Dessverre er nok 85D blitt raskere enn P85. P85D er den raskeste men 85D er ikke lenger så langt bak denne med den nye oppdateringen.

Hva var P85 oppgitt med 0-100?

Mener det var 4,4sek

I så fall er den jo fortsatt litt raskere men om det er så merkbart er en annen sak. Og toppfarten var vel heller ikke 250 som på 85D.

Mippen

Den største endringen tenker jeg må være dreiemomentet. Det er momentet som kjennes mest under akselrasjon. Effekten gjør bare at momentet kan utnyttes raskere og bilen kan holde høyere fart. For eksempel en lastebil har et sinnsykt dreiemoment men effekten i hk står ikke helt i stil til dreiemomentet. Derfor er den seig og sterk men ikke rask.

Siden bilen nå skyver mer voldsomt fra start tyder det på at de har gjort noe med dreiemomentet. Hvor mye dreiemoment den egentlig har vet vi ikke, men det har blitt spekulert fra før i at den har hatt rett under 700nm i dreiemoment da en enkelt elmotor med tilsvarende effekt som på 85D før oppdateringen erfaringsmessig har lagt på rundt 350nm i dreiemoment - og D modellen har 2 stk.

Fremtiden er elektrisk.

turfsurf

Sitat fra: Mippen på lørdag 11. april 2015, klokken 09:27
Sitat fra: fanatic på lørdag 11. april 2015, klokken 09:13
Er selv eier av en P85D, og tidligere en P85+
Jeg vil bare påpeke et par ting, til dere som driver å sammenligner 85D med tidligere P85.

Dere må aldri tro, i deres villeste fantasi, at 85D med, selv med 428HK, blir like rask som en P85.
Som dere kanskje husker, endret Tesla speksene på P85 i fjor høst fra ca 421HK, til 470 HK.
P85 ble også målt i diverse tester (hvor Dragracing er den mest kjente) til 3.9 på 0-100
Performanceutgaven har et mye hissigere dreiemoment, kombinert med flere HK.
I tillegg kan det nevnes når det kommer til kjøreegenskaper, at P85+ som jeg hadde, har et helt annet understell og dempere enn det både 85D har, samt vanlig P85.  Pluss-understellet (derfor P85+), var et ekstrautstyr til 39.000 kr, og ga helt unike kjøreegenskaper.
Les mer om forskjellen her:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/17837-Performance-Plus-%28P85-%29-vs-Performance-%28P85%29-Test-Drive-and-Review

Dette understellet, er i dag standard på P85D, only. Dette er særdeles merkbart i svinger, der dette understellet er stivere.

Turtallvideoene som ligger i denne tråden, som sammenligner 85D med P85 og P85D er en vits. 
Her ser det ut som om bilene er nesten like kjappe.

Ikke for å ta gleden fra dere, men 85D er en herlig bil, men ikke prøv å gjør den om til et fartsmonster, sammenlignet med P85D på 692HK og P85 på 470HK, med hissige dreiemoment.

Du har ikke fått med deg hva som har skjedd. Det kom en oppdatering til alle D modeller i forbindelse med lanseringen av 70D. Effekten på 85D ble da endret fra 375hk til 428hk og motorkraften til 522hk samlet. P85 hadde 470hk i motorkraft. Tesla oppgir ytelsen på ulike måte. Motorkraften er hvor mye motoren yter mens effekten er hvor mye bilen benytter av denne. Dessverre er nok 85D blitt raskere enn P85. P85D er den raskeste men 85D er ikke lenger så langt bak denne med den nye oppdateringen.

Vakent til behov for å forsvare sine egne modeller her da. Så vidt jeg kan se på spec og målte tider så er P85 fortsatt noen tideler raskere, og det er nok i området 0-50 grunnet det høye dreiemomentet. 0-200 vil den nok tape grunnet lavere toppfart. Så fort man ikke har optimale forhold så vil styrkeforholdet endre seg. Men med skikkelig dårlige forhold vil jo 70D være raskest av alle sammen ;) Disclaimer: jeg venter på en 85D i mai, men synes det med økt ytelse (på papiret) kun er en morsom greie.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA