Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kristiansand - Oslo (tur retur)

Startet av andre.nordstokke, tirsdag 07. april 2015, klokken 15:03

« forrige - neste »

andre.nordstokke

Hei,

jeg og kjæresten skal kjøre Kristiansand - Oslo til torsdag. Første gang jeg skal kjøre så langt med elbilen. Sist gang jeg skulle til Skien fra Kristiansand (ifjor) reiste vi 06.00 og var ikke fremme før 2 på dagen... (hurtigladeren fungerte ikke i Arendal og ble veldig mye frem og tilbake mildt sagt).

Så har noen litt tips og anbefalinger å komme med? Har ladekort hos Grønnkontakt, brukt det aktivt på turer til Arendal. Gjerne litt info om hvilke plasser jeg bør stoppe, hva slags hastighet jeg bør ligge i osv. Har før kjørt "full pupp" til Arendal for å komme raskt frem og heller bruke tiden på å lade og kanskje handle litt.

Opprettet egen tråd for det da jeg tydeligvis ikke er eneste som kjører denne strekning :)

emil

Siden du skriver at du har ladet i Arendal før regner jeg med at det er en Leaf du kjører.

Første naturlige ladestopp fra Kristiansand er Arendal. Jeg bor i Arendal og har Leaf med litt redusert batterikapasitet og mye oppoverbakker til Harebakken så vi kan for enkelhetsskyld si at vi har omtrent lik tilgjengelig kapsitet der påvei retning Oslo hvis du lader til ca 80-90% på Stoa.

Fra Harebakken har jeg normalt sett ladestopp på Rugtvedt (Lasses) og Holmestrand (Kiwi) før ankomst Jar/Smestad. Skal du lengre oppover vest eller øst i Oslo kan det kanskje være greit med et ladestopp i Sandvika.

Utenom Arendal er de andre laderene Fortum og kan startes med SMS, men RFID er det beste og er du medlem av elbilforeningen og har fått "universalbrikken" kan du registrere deg hos fortum for tilgang der også.

Er det dårlig vær kan du fylle ekstra på Brokelandsheia (GrønnKontakt), Tønsberg (Travbanen, kortbetaling) og eventellt Drammen (GrønnKontakt/Fortum) og Liertoppen (Fortum). Det er også satt opp en lader på Kiwi Moveien i Sandefjord, men den er muligens ikke i drift enda.

Når det gjelder hastighet ligger jeg med cruicecontrol på fartsgrensen (+feilvisning så jeg faktisk følger fartsgrensen) der det er tofeltsvei, på 4-felts vei ligger jeg normalt sett i 80. Selv om man har stort nok buffer på batteriet til å kunne ligge i 100-110 så er det veldig kjedelig å bruke det og kommer til en defekt lader hvis man kunne kommet seg videre til neste ved å ligge i 80.

På mine turer bruker jeg LeafSpy til å holde oversikten over forbruk og gjenværende kapasitet.

andre.nordstokke

Har Leaf ja.

Takk, regne med å stoppe i Arendal, så på Lasses og kanskje 1 eller 2 ganger før Oslo. Skal sove midt i sentrum til fredag og så tilbake igjen innom et par plasser på vei nedover.

Så selv om det er 100km/t så ligger du i ca 80?

Har just fått den nye fra Elbil.no brikka som jeg just registrerte hos Fortum, så håper det fungere :)

emil

Sitat fra: andre.nordstokke på tirsdag 07. april 2015, klokken 16:43
Har Leaf ja.

Takk, regne med å stoppe i Arendal, så på Lasses og kanskje 1 eller 2 ganger før Oslo. Skal sove midt i sentrum til fredag og så tilbake igjen innom et par plasser på vei nedover.

Så selv om det er 100km/t så ligger du i ca 80?

Starter jeg med fullt batteri i Oslo på vei tilbake pleier jeg å ta en halvtime i Tønsberg som første stopp før Lasses. Med LeafSpy og etter å ha kjørt Arendal-Oslo en del ganger kjører jeg kanskje batteriet en del lengre ned enn en del andre tør.

Ser an gjenværende kapasitet, vær, føre, trafikk og sånt og noen ganger ligger jeg fortere en 80. Særlig på siste strekning før ankomst hvis jeg ikke skal kjøre noe mer den dagen. Da gjør det ikke noe om jeg parkerer med 5% igjen på batteriet. Noe av det man sparer i tid på å ligge i 100 må man ta igjen i ladetid, og er det f.eks kø ved en hutiglader kan det være fint å ha kapasitet til å rekke fram til neste. Alternativt hvis en hurtiglader er defekt er det enda viktigere å ha kapasitet nok til å rekke fram til neste eller redusere tid med saktelading.

Når vi kjører sånne turer tar vi alltid høyde for at det kan oppstå problemer. Noen ganger (som oftest) går turene helt problemfritt og vi bruker bare en drøy time mer enn fossilbil, andre ganger har vi brukt 6-7t mer fordi vi har vært ekstra uheldige (men det var mens det knapt var hurtigladere tilgjengelig på strekningen)

andre.nordstokke

Takk for info :)

Regne med å stoppe i Arendal da og så på Lasses (eventuelt andre i nærheten). Så prøve å få ladet en plass i nærheten av Oslo slik at bilen er "fulladet" når vi skal hjem på fredag.

emil

Sitat fra: andre.nordstokke på tirsdag 07. april 2015, klokken 21:15
Takk for info :)

Regne med å stoppe i Arendal da og så på Lasses (eventuelt andre i nærheten). Så prøve å få ladet en plass i nærheten av Oslo slik at bilen er "fulladet" når vi skal hjem på fredag.

Du kan jo lade nok i Sandvika til å komme tilbake dit dagen etter. Alternativt tror jeg ikke det skal være noe problem å få ladeplass ved Akershus Festning (Kongens gate) om natta, har selv alltid fått plass der når jeg har kommet utenfor normal arbeidstid. Mange stolper med Schuko (vanlig ladenøkkel) og nå er det vel en del Type2 stopler også.


andre.nordstokke

Pga krise i familien ble det ikke noe tur på meg :(
Men skal til Gøteborg nå så skal bruke disse tipsene! :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA