Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Major new Tesla product line (Elon tweet) - Powerwall

Startet av satheesh.net, mandag 30. mars 2015, klokken 18:40

« forrige - neste »

sn0le

@Harlex link: 4075 kWh forrige mnd?!?
Leste akkurat av strømmen min for april, 728kWh endte jeg på.
98kvm 2-mannsbolig, bor alene, Teslaen lades i garasjen med egen måler.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Edison

Sitat fra: petersv på fredag 01. mai 2015, klokken 20:19
Sitat fra: Thomas M på fredag 01. mai 2015, klokken 18:27
montro om den powerwall saken har inverter også slik at man kan plugge den rett i nettet her eller må den ha egen inverter....

Ikke inverter, står i pressemeldingen.

Det står at det ikkje er "AC-DC-inverter", dvs. likeretter. Inverter (DC-AC) står det ikkje noko om, men det står at den er kompatibel med både einfase og trefase, noko som skulle bety at den har det.

petersv

Powerwall specs:
•Mounting: Wall Mounted Indoor/Outdoor
•Inverter: Pairs with growing list of inverters
•Energy: 7kWh or 10kWh
•Continuous Power: 2kW
•Peak Power: 3kW
•Round Trip Efficiency: >92%
•Operating Temperature Range: -20C (-4F) to 43C (110F)
•Warranty: 10 years
•Dimensions: H: 1300mm W: 860mm D:180mm

Griffel

Sitat fra: Harlex på fredag 01. mai 2015, klokken 20:15
Hadde måleravlesning idag.... 4075 kWh forrige mnd.  Må vel ha mer enn 1 Powerwall før det skal monne tenker jeg... ???
I slik sammenheng er socellepanel viktigere enn Powerwall :D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på fredag 01. mai 2015, klokken 15:01
Tror dette også kan bli et ettertraktet produkt i Norge for de som har eller vurderer solceller, stor forskjell på å få 20-30 øre/kWh og 70-80 øre/kWh.

Nei, til det vil det aldri bli økonomi i dette produktet. Jeg får ~35 øre mer for den strømmen jeg bruker selv. Om jeg kunne flytte 10kWh fra eksport til eget forbruk hver dag blir det 3,50 pr. dag. Pr. år i beste fall 1278 kroner. I praksis mye mindre da det er mange dager med såpass lav produksjon at det ikke er 10kW til overs til eksport i løpet av dagen. Dermed reelt kanskje 7-800 kroner i året i beste fall. Når produktet da koster 27.000,- før moms, frakt, installasjon og inverter og dessuten har begrenset levetid ser man at det aldri vil la seg tjene inn på noen som helst måte uten svært kraftige subsidier.

I California, der de kan lade billig fra nettet nattestid til 11 cent/kWh og eksporter til 36 cent vinterstid og 46 cent sommerstid på dagen blir saken en annen, da sparer de i snitt 30 cent pr. kWh og kan eksportere 10kWh hver eneste dag. Det blir 23 kroner pr. dag med dagens dollarkurs, eller over 8000,- pr. år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Harlex på fredag 01. mai 2015, klokken 20:15
Hadde måleravlesning idag.... 4075 kWh forrige mnd.  Må vel ha mer enn 1 Powerwall før det skal monne tenker jeg... ???

Ojda. Jeg har brukt 2141kWh, men produsert 1198kWh og matet 665kWh ut på nettet. Betaler altså for 1608kWh minus det jeg får for de 665kWh jeg matet ut. Blir vel i overkant av tusenlappen.

4075kWh var veldig mye? Våre tall er for oppvarming og forbruk til to bygninger (til sammen 276m2) og to husholdninger, samt delvis lading av to elbiler... (lader endel andre steder)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

#96
Sitat fra: Epleskreller på fredag 01. mai 2015, klokken 18:17
Dette hadde vært konge å hatt på hytta. Kunne droppet  det gamle 12v-systemet..
¨

Det kan du bygge billigere selv. Jeg har montert et 35kWh batteri (25kWh utnyttbart) på hytta inkl. BMS for omtrent samme pris som denne PowerWall-saken på 10kWh om det skal betales mva. på den.

Sjekk tråden her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20477.0.html

Invertere kommer i tillegg (koster nesten like mye som batteripakken for 2x3kW) men det gjør det på PowerWallen også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Porsgrunn

#97
I følge Wall Street Journal vil 100 kWh modulene koste 250$ per kWh

SitatThe new battery models include large, standing industrial-level batteries intended for use by utilities sold in units of 100 kilowatt-hours, which cost $250 per kilowatt-hour. The company already has a customer with plans to install 250 megawatt-hours-worth of such batteries, Mr. Musk said.

http://www.wsj.com/articles/tesla-ceo-elon-musk-unveils-line-of-home-and-industrial-battery-packs-1430461622 (Håper linken virker uten innlogging)
https://www.google.no/search?q=Tesla+CEO+Elon+Musk+Unveils+Line+of+Home+and+Industrial+Battery+Packs (Eventuelt trykk på linken i google for å se artikkelen)



Om dette stemmer burde det ha mange bruksområder med alt fra sol og vind til styrking av nettet ved lav overføringskapasitet.

Andre bruksområder kan f eks være bufferbatterier på hurtigladere, el-ferger, kjøpesentre, industri osv som ønsker å få ned effekttariffen.

Så vidt jeg vet er dette en pris som er meget gunstig i forhold til det som er på marked per i dag.


Muffinman


nofuelno

Sitat fra: Muffinman på fredag 01. mai 2015, klokken 22:43
Fryktelig som han stammer da. Nervøs sikkert  :P
Det er slik han alltid snakker i forsamlinger, men han er helt rå på "walk the talk " !
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

chal

Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. mai 2015, klokken 20:54
Sitat fra: sigurdi på fredag 01. mai 2015, klokken 15:01
Tror dette også kan bli et ettertraktet produkt i Norge for de som har eller vurderer solceller, stor forskjell på å få 20-30 øre/kWh og 70-80 øre/kWh.

Nei, til det vil det aldri bli økonomi i dette produktet. Jeg får ~35 øre mer for den strømmen jeg bruker selv. Om jeg kunne flytte 10kWh fra eksport til eget forbruk hver dag blir det 3,50 pr. dag. Pr. år i beste fall 1278 kroner. I praksis mye mindre da det er mange dager med såpass lav produksjon at det ikke er 10kW til overs til eksport i løpet av dagen. Dermed reelt kanskje 7-800 kroner i året i beste fall. Når produktet da koster 27.000,- før moms, frakt, installasjon og inverter og dessuten har begrenset levetid ser man at det aldri vil la seg tjene inn på noen som helst måte uten svært kraftige subsidier.

I California, der de kan lade billig fra nettet nattestid til 11 cent/kWh og eksporter til 36 cent vinterstid og 46 cent sommerstid på dagen blir saken en annen, da sparer de i snitt 30 cent pr. kWh og kan eksportere 10kWh hver eneste dag. Det blir 23 kroner pr. dag med dagens dollarkurs, eller over 8000,- pr. år.

Jo - ja, forstår dette. Men det ligger også en viss verdi i gleden av å kunne lade sin Tesla om natten med energi du selv har hentet gratis fra solen om dagen.
Til Griffel: Takk for supert regneark... skal leke med det med egne tall.
Hvem er beste leverandør av solcellepaneler på østlandet? Tenker på totalløsning alt ferdig installert og bruksklart.
Powerwall kommer som stadium II.

Hansi

#102
Sitat fra: chal på lørdag 02. mai 2015, klokken 09:57
Hvem er beste leverandør av solcellepaneler på østlandet? Tenker på totalløsning alt ferdig installert og bruksklart.

Dette er jeg veldig interessert i å vite også :)

Solel har visstnok gode priser til medlemmer av Elbilforeningen ( http://elbil.no/bli-medlem/medlemsfordeler/3403-nytt-solcelletilbud-til-medlemmer-i-elbilforeningen), men greit med alternativer.

Edit: Har lagd en tråd om dette under Alternativ energi ( http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21143.0.html )
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

larssto

Noen har gjort en analyse for å se på Power Wall sin påståtte økonomi ($350/kWh):

http://www.catalyticengineering.com/top-ten-facts-about-teslas-350kwh-powerwall-battery/

Konklusjonen er vel at totaløkonomien i produktet gjør at det ikke er noe alle kan kjøpe å forvente å tjene penger på. Dog er det er godt produkt (om det leverer som lovet) som kan lønne seg for noen. Også noen interessante betraktninger omkring resirkulerte Tesla bilbatterier og 7 kWh Power Wall produktet.
Model S, Stavanger

NegativeElectrode

Teslaaksjen falt når GE sier de vil bli en "sizable" aktør innen energilagring. For det første har Tesla et ferdig produkt, og har allerede lang erfaring. GE har kun presentert sin satsning. For det andre er det en anerkjennelse av Teslas strategi er foran konkurrentene. Aksjespekulatenter er rare ;)
http://www.fool.com/investing/general/2015/07/27/tesla-motors-stock-falls-as-ge-plans-sizable-foray.aspx
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA