Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

B Electric - levering er begynt - første erfaringer?

Startet av Lars-bgo, mandag 30. mars 2015, klokken 01:27

« forrige - neste »

norwmustang

Sitat fra: Christoffer Nøkleby på fredag 17. april 2015, klokken 15:52
Hei dere,
Til info har vi nå funnet en løsning på utfordringen med å kombinere DAB med Range Plus. Denne kombinasjonen vil være mulig på biler som produseres fra mai. Dersom du allerede har bestilt og lurer på om det er mulig å legge til DAB på din bil - kontakt din lokale selger.

Ha forøvrig en fin helg!

Mvh Christoffer Nøkleby,
Mercedes-Benz Norge

Er det mulig å ettermontere dette på biler som allerede er levert?
Mercedes B Electric levering mars 2015
Audi A6
1973 Corvette 383

Trond.m

Antar at løsningen ligger i at man kan bestille Range Plus pakken uten oppvarmet frontrute. Derfor kan den kombineres med DAB + radio. Som det framgår så gjelder dette altså bare biler som ikke er produsert.

iCar

Sitat fra: Christoffer Nøkleby på fredag 17. april 2015, klokken 15:52
Hei dere,
Til info har vi nå funnet en løsning på utfordringen med å kombinere DAB med Range Plus. Denne kombinasjonen vil være mulig på biler som produseres fra mai. Dersom du allerede har bestilt og lurer på om det er mulig å legge til DAB på din bil - kontakt din lokale selger.

Ha forøvrig en fin helg!

Mvh Christoffer Nøkleby,
Mercedes-Benz Norge

Innebærer det som man allerede vet at dere fjerner varmetrådene eller har dere kommet på enda bedre løsning i kombinasjon med range Plus?

kvolle6

iCar, ref DAB-løsning m RangePlus, så har jeg fått installert løsningen som BoS mente ville være god. Den er godt integrert, via et av USB/Media grensesnittene. Men der slutter også det gode foreløpig, denne Dension/USB løsningen er IKKE god nok. Det tar jeg foreløpig helt greitt, skal ha inn bilen til kommende tirsdag så skal de se om de får skikke på det.

Skal komme med oppdatering, men tror jeg skal opprette en ny tråd......

Softblue

@Kvolle6.
Er det denne? http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=15240&katid=166

Fra websiden:
"Dension DAB+U kobles til en USB-inngang på hovedenheten i bilen eller en annen enhet som kan spille av mp3-filer fra en USB-stasjon.

DAB og DAB+ stasjoner vises på enheten som virtuelle mp3-filer, og gir deg dermed enkel betjening og bred kompatibilitet. Siden buffer størrelse kan være forskjellig i hver avspillingsenhet (hovedenhet), har DAB+U en automatisk funksjon for bufferstørrelse.

Viktig:
Siden buffer størrelse varierer veldig på forskjellige avspillingsenheter (headunits) vil Dension DAB+U enheten automatisk detektere hvor lang bufferstørrelse som kreves for korrekt avspilling. Avhengig av avspillingsenhet (headunit) så vil buffer størrelsen variere mellom 10-40 sekunder. Dette betyr at ved å bytte radiostasjon kan det ta fra 15 til 40 sekunder før lyden kommer avhengig av bufferstørrelsen som kreves fra spilleren.

Det er ikke behov for spesielle programmeringsverktøy eller skjulte menyer, fordi funksjoner - for eksempel 'Scan' og 'Om' - blir også vist som virtuelle mp3-filer. Alt du trenger å gjøre er å trykke "Play".

NB! Vi tar forbehold om at noen originale bilsteroapparater ikke er kompatibel.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

kvolle6

Ser veldig ut som denne ja, uten at jeg vet nøyaktig hvilken modell. I tillegg så er det mange - MANGE - SW-versjoner av produktet, og det er mulig problemet/ene ligger der.

En ting er en oppstartstid på 10-40sekunder. En annen ting er om det skal ta fra 10-40 sekunder hver gang man bytter kanal. Jeg opplever også at DABén ikke starter opp igjen på den radiokanalen som var aktiv når bilen stoppes og så startes igjen.

Som sagt så avventer jeg hva BoS kommer opp med av justering. Føler meg trygg på at det blir en god løsning.

iCar

Om man ser nederst på siden under støttede biler så står det på MB (Ny løsning kommer)

Softblue

Godt observert @iCar. Mulig problemet ligger der (MB, Ny løsning kommer).
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Christoffer Nøkleby

Hei igjen,

Ettermontering: P.t. tilbyr vi ingen original løsning for dette, men det finnes alternativer. Ta kontakt med forhandleren din så hjelper de med det.

Range plus / DAB: Det er riktig at det er fjerning av varmetrådene i frontruten som er løsningen på utfordringen med å kombinere DAB og Rande Plus. Dette er en særnorsk løsning som fabrikken implementerer fra maiproduksjonen.

Mvh Christoffer Nøkleby,
Mercedes-Benz Norge

Softblue

#24
@Christoffer Nøkleby
Hvorfor monterer ikke Mercedes Benz bare en takantenne til DAB (ala haifinne) i stedet for vindusantennen, eller legger DAB-antennen sammen med FM-antennen som jeg har hørt ligger i spoileren bak? Så hadde problemet vært fikset. Da kunne man både hatt DAB og oppvarmet frontrute. Det er jo særnorsk å ha behov for oppvarmet frontrute. Forundret over at MB bruker så lang tid på å fikse et så lite problem.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

iCar

@Christoffer

Mens vi er i gang har du noe mer/nytt du kan fortelle om løsningen med Remote app som skal komme og også være mulig å ettermontere?

iCar

Ser ut som om den DAB løsningen uten varmetråder er oppdatert i prislisten


Softblue

#27
@iCar.
Så de har tatt ut oppvarmet frontrute til kr. 4.104 fra Range Plus pakken, men krever fortsatt kr. 6.840 for Range Plus. Etter oppdateringen så burde vel Range Plus kostet 2.736.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

iCar

#28
Sitat fra: Softblue på onsdag 22. april 2015, klokken 10:01
@iCar.
Så de har tatt ut oppvarmet frontrute til kr. 4.104 fra Range Plus pakken, men krever fortsatt kr. 6.840 for Range Plus. Etter oppdateringen så burde vel Range Plus kostet 2.736.


Nettopp, jeg trodde range pluss ville blitt billigere ved at de tok ut oppvarmet frontrute, eller billig nok til å kunne vurdere DAB for den prisen man evt sparte

Christoffer Nøkleby

#29
Hei igjen,

Ønsket om kombinasjonen DAB/Range Plus er særnorsk. Og selv små endringer fra planlagt produksjon er krevende for enhver bilprodusent. Derfor tok det tid å finne en løsning. Den eneste måten å få til denne kombinasjonen er å kutte den oppvarmede ruten (det er denne som i utgangspunktet gjorde DAB umulig pga at den svekker DAB-signalet). Denne endringen gjør at MB sparer litt på varmetrådene, men samtidig får en betydelig kostnad pga administrasjon og endring av produksjonsrutiner.

Resultatet for oss som norsk importør er at vi må betale det samme for Range Plus, selv når DAB-antennen krever at oppvarmede ruter må utgå. Og dermed er også kundeprisen uforandret. En omlegging av antennesystemet på bilen, med DAB-antenne plassert på taket, ville nok blitt så dyrt at jeg ikke tør tenke på det engang.

Jeg håper på forståelse for at dette måtte bli løsningen.

Vedr remote app: Vi jobber på spreng med dette, men jeg har ikke noe nytt å fortelle p.t.

@Softblue: Du måtte velge akkurat det bildet ja... :-)

Mvh Christoffer Nøkleby,
Mercedes-Benz Norge

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA