Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flere med Model S som blir parkert i dag pga snøvær?!

Startet av Longice, torsdag 26. mars 2015, klokken 07:49

« forrige - neste »

Tesla-man

Sitter her med en P85 på piggfrie vinterdekk og en P85D med sommerdekk.  I dag skulle jeg gjerne hatt det motsatt.. ::)
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Haldenser

Sitat fra: HenningH på torsdag 26. mars 2015, klokken 12:07
Sottozero dekkene er helt katastrofe på det føret som er nå med våt kram snø. Stod fast flere ganger på flat mark i fjor, byttet til R2 og det er enorm forskjell. Bare et lite varsku, det kan fort bli en del pinlige situasjoner for dere med Sotto dekkene i døgnet som kommer  ;) Og et lite obs, jeg er ikke så sikker på at de er vesentlig bedre enn sommerdekk på dette føret..
Kjørt rundt på Sottozerodekk i dag uten noen problemer. Ser mange andre med både pigg og uten ligger i grøfta å kaver. Skyld ikke på dekka, er sjåføren som er problemet til syvende og sist
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

BMW850

#32
Sitat fra: Haldenser på torsdag 26. mars 2015, klokken 14:27
Sitat fra: HenningH på torsdag 26. mars 2015, klokken 12:07
Sottozero dekkene er helt katastrofe på det føret som er nå med våt kram snø. Stod fast flere ganger på flat mark i fjor, byttet til R2 og det er enorm forskjell. Bare et lite varsku, det kan fort bli en del pinlige situasjoner for dere med Sotto dekkene i døgnet som kommer  ;) Og et lite obs, jeg er ikke så sikker på at de er vesentlig bedre enn sommerdekk på dette føret..
Kjørt rundt på Sottozerodekk i dag uten noen problemer. Ser mange andre med både pigg og uten ligger i grøfta å kaver. Skyld ikke på dekka, er sjåføren som er problemet til syvende og sist

Helt riktig! Grunnen til at jeg stod fast var at bilen la seg oppå 20 cm snø fordi jeg ikke hadde måkt, og det har jeg inntrykk av at kan skje også med andre dekk. Ellers har jeg kjørt rundt overalt i dag uten problemer med Pirelliene. Å sammenligne med sommerdekk er bullshit! 

Det er klart at nordiske piggfrie sikkert er noe bedre men Pirelli funker greit for meg og har andre egenskaper jeg setter pris på :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

sunbernt

Bilen står godt parkert i dag med sommerdekk. Utfordringen er at vi skal på påske tur med Kiel fergen i morgen(har ikke veldig lyst å kjøre med vinterhjul på autobahn). Jeg bor i Asker, så det er det er jo ikke veldig langt og E18 er nok mye bedre i morgen. Kjenner noen til disse auto sokkene som selges, er det noe som kan benytte for en slik kort tur ca 20km. Vurderer å bruke de som en plan b hvis det fortsatt er glatt i morgen rundt kl10. Er det eventuelt noen som har erfaringer og/eller tips???

Beachboy

Tror det skal gå fint på E18 frem til Filipstad. Er meldt 5 grader i hovedstaden imorgen, ser allerede at mye av snøen har begynt å smelte :)

Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

BMW850

Sitat fra: sunbernt på torsdag 26. mars 2015, klokken 14:55
Bilen står godt parkert i dag med sommerdekk. Utfordringen er at vi skal på påske tur med Kiel fergen i morgen(har ikke veldig lyst å kjøre med vinterhjul på autobahn). Jeg bor i Asker, så det er det er jo ikke veldig langt og E18 er nok mye bedre i morgen. Kjenner noen til disse auto sokkene som selges, er det noe som kan benytte for en slik kort tur ca 20km. Vurderer å bruke de som en plan b hvis det fortsatt er glatt i morgen rundt kl10. Er det eventuelt noen som har erfaringer og/eller tips???

Autosock var det en her som skrøyt veldig av. De skal jeg anskaffe meg :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

jazzwheel

Jeg skal fortrinnsvis kjøre Ring2, Ring3 og E18 fra Oslo til Sandvika i morgen på sommerdekk. Spørs om alt smelter. Er det oppkjørt og plussgrader bør det gå bra. Som man sier over her så er det sjåføren og ikke dekka som avgjør. Kjør i 50km/t med sommerdekk istedenfor 55km/t med vinterdekk og du har cirka lik bremselengde på snø i følge dekkprodusentene selv. Det kan være greit å ha i bakhodet når man kaster seg ut uansett føre bare fordi man har vinterdekk på bilen.

cairnz

Sitat fra: jazzwheel på torsdag 26. mars 2015, klokken 15:54
Jeg skal fortrinnsvis kjøre Ring2, Ring3 og E18 fra Oslo til Sandvika i morgen på sommerdekk. Spørs om alt smelter. Er det oppkjørt og plussgrader bør det gå bra. Som man sier over her så er det sjåføren og ikke dekka som avgjør. Kjør i 50km/t med sommerdekk istedenfor 55km/t med vinterdekk og du har cirka lik bremselengde på snø i følge dekkprodusentene selv. Det kan være greit å ha i bakhodet når man kaster seg ut uansett føre bare fordi man har vinterdekk på bilen.
Jeg ville ikke stolt ett sekund på at sommerdekk (eller GY) har i nærheten lik bremseeffekt som R2/Xice3/Sottozero.
Elbilist

Longice

Er det noen med Dualdrive som har fått testet 4WD idag?

jazzwheel

Sitat fra: cairnz på torsdag 26. mars 2015, klokken 15:56
Jeg ville ikke stolt ett sekund på at sommerdekk (eller GY) har i nærheten lik bremseeffekt som R2/Xice3/Sottozero.

Likt er det ikke. Bremselengdeforskellen er i området 20-30%, altså i nærheten av forskjellen på en P85D og en P85 fra 0-100km/t.

GOS

Sitat fra: sunbernt på torsdag 26. mars 2015, klokken 14:55
Bilen står godt parkert i dag med sommerdekk. Utfordringen er at vi skal på påske tur med Kiel fergen i morgen(har ikke veldig lyst å kjøre med vinterhjul på autobahn). Jeg bor i Asker, så det er det er jo ikke veldig langt og E18 er nok mye bedre i morgen. Kjenner noen til disse auto sokkene som selges, er det noe som kan benytte for en slik kort tur ca 20km. Vurderer å bruke de som en plan b hvis det fortsatt er glatt i morgen rundt kl10. Er det eventuelt noen som har erfaringer og/eller tips???

Det var en test av disse tidligere i vinter av disse. På (ny)snø, en viss mengde, så kom de dårligere frem enn det gjorde med piggfrie. Det var en test av kjettinger og disse "sokkene". "Sokkene" duger best på is og ikke på snø. Har selv kjøpt de for å ha med i påsken i tilfelle is, men kommer ikke til å prøve om det er mye nysnø.

(Tror også testen viste at de piggfrie kom lenger på snøen enn de med pigger. Muligens det var en annen test)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Hellström

#41
Fick testat min P85D idag med R2 vinterdäck (piggfritt).
Mycket imponerad, har nog aldrig kört en mer lättkörd och "trygg" bil på vinterunderlag.
Provade att stoppa mitt in en brant uppförsbacke, den fick grep med en gång.
Det sägs ju att Tesla lagade bilen för att den i utgångspunkten skulle vara "INSANE" på vinterunderlag och det kan jag bekräfta att den är.  ;D

https://www.youtube.com/watch?v=eObSjtU6YXc

https://www.youtube.com/watch?v=4nSKsvzCdfw



Model 3 Order Number RN10702xxxx 31.03.2016

Øyvind.h

Sitat fra: Haldenser på torsdag 26. mars 2015, klokken 14:27
Sitat fra: HenningH på torsdag 26. mars 2015, klokken 12:07
Sottozero dekkene er helt katastrofe på det føret som er nå med våt kram snø. Stod fast flere ganger på flat mark i fjor, byttet til R2 og det er enorm forskjell. Bare et lite varsku, det kan fort bli en del pinlige situasjoner for dere med Sotto dekkene i døgnet som kommer  ;) Og et lite obs, jeg er ikke så sikker på at de er vesentlig bedre enn sommerdekk på dette føret..
Kjørt rundt på Sottozerodekk i dag uten noen problemer. Ser mange andre med både pigg og uten ligger i grøfta å kaver. Skyld ikke på dekka, er sjåføren som er problemet til syvende og sist
Men han har testet begge dekktypene og mener altså at forskjellen er enorm.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Haldenser

Vi har vel alle testet forskjellige dekktyper gjennom årene. Sottozero dekka er de desidert beste jeg har hatt hittils på mine biler, forholdene tatt i betraktning. Jeg kjører 80% av tiden på E6 og i dag var det først på dagen slaps/våt snø og i 15-tiden våte veier. Dekka var det i alle fall ingen problemer med og bilen satt klistra til veien.
Kan godt hende at bilen også spiller en rolle her, men uansett er det sjåføren som fører bilen og må tilpasse seg etter forholdene.
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

hgs

Sitat fra: BMW850 på torsdag 26. mars 2015, klokken 09:57
Jeg synes man skulle hatt en "creep" innstilling til. Med litt mer moment slik at man slipper å bruke pedalen og dermed spinne. Hadde den i "creep" men den rørte seg ikke av flekken.

Er du sikker på at den ikke spant? Husk at du ikke hører motoren. Vi gikk i 'sandfella' i sommer med creep på. Trodde ikke hjula gikk da jeg slapp wattpedalen, men det gjorde de. Resultatet var at bilen gravde sin egen grav mens vi uvitende satt inne i og lurte på hvordan vi skulle komme løs. Det så nok ganske tåpelig ut fra utsiden.... Slår alltid av creep nå når det er 'graveforhold'.

Forøvrig var E18 inn mot Oslo en smått absurd opplevelse i dag morges. Har aldri før satt bilen i 'high' for å skifte felt på en motorvei. Men for de som har sommerdekk var veien bar og fin kl 18, så uten mer nedbør er det neppe noe problem i morgen.   
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA