Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sette opp en 16A ladeuttak hjemme

Startet av Erik182, lørdag 21. mars 2015, klokken 21:23

« forrige - neste »

MEM76

Sitat fra: Erik182 på lørdag 21. mars 2015, klokken 21:23
Ble fortalt at selvom kursen er på 16A så er det kun lovlig å lade en elbil med 10A.
Og hvis han skulle montere på et CEE uttak så måtte han kutte ladekabelen som følger med bilen og montere på et CEE støpsel. Han anbefalte ikke overgang fra schuko til CEE av en eller annen grunn...

Det er en temperatursensor i stikkontakten i de portable "laderene", denne sikkerhets-bryteren mister du med en overgang (overgangen har ikke temp-sensor).
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

jkirkebo

Sitat fra: MEM76 på søndag 22. mars 2015, klokken 11:33
Spørsmålet er hvorfor CEE kontakt skulle være mindre godkjent for elbil-lading enn Schuko? Man får kjøpt portable EVSE med CEE  som kan styres fra 6 til 16A [1].

CEE-kontakt er fullt ut godkjent for lading, i alle sine forskjellige utgaver. Begrensningen på 10A gjelder kun schuko.

Ellers enig i at CEE er for lite brukt i Norge, f.eks i Danmark brukes det nesten utelukkende CEE på utestikk. Det er en veldig mye bedre kontakt enn CEE-kontakten. Når jeg rehabiliterte kjøkkenet hjemme valgte jeg CEE-kontakt både til begge stekeovnene (1x16A) og til platetoppen (3x20A 230V). En 32A 3-fase CEE kontakt er ikke bare en bedre kontakt enn 3-fase 25A flatstift, den er også langt, langt rimeligere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

#17
Sitat fra: jkirkebo på søndag 22. mars 2015, klokken 12:35
Sitat fra: MEM76 på søndag 22. mars 2015, klokken 11:33
Spørsmålet er hvorfor CEE kontakt skulle være mindre godkjent for elbil-lading enn Schuko? Man får kjøpt portable EVSE med CEE  som kan styres fra 6 til 16A [1].

CEE-kontakt er fullt ut godkjent for lading, i alle sine forskjellige utgaver. Begrensningen på 10A gjelder kun schuko.

Ellers enig i at CEE er for lite brukt i Norge, f.eks i Danmark brukes det nesten utelukkende CEE på utestikk. Det er en veldig mye bedre kontakt enn CEE-kontakten. Når jeg rehabiliterte kjøkkenet hjemme valgte jeg CEE-kontakt både til begge stekeovnene (1x16A) og til platetoppen (3x20A 230V). En 32A 3-fase CEE kontakt er ikke bare en bedre kontakt enn 3-fase 25A flatstift, den er også langt, langt rimeligere.

Nå når elbilene kommer for fult og lademulighetene med bilene blir ganske store så er jeg redd at elbilisten lever litt farligere enn hva han ønsker å tro.

Hjemme lading og elbiler kommer til å øke  i antall,dette vil bety at sannsynligheten for alvorlige hendelser øker med  gamle og nye anlegg. Ikke minst definisjonen hva som er lovlig og hva som er sikker bruk.

I denne tråden blandes dette i velmenende argumenter, men jeg er ikke like sikker på at de som anbefaler en løsning som er lovlig og samtidig forteller at denne bruken ikke må opplyses til montøren -   vet hvilken farer dette vil medføre for brukeren
Elbilforeningen og flere at skribentene  burde gå sammen og kommet med en anbefaling om hvordan man lader bilen hjemme og hvorfor noen løsninger kan medføre fare selv om de er lovlige. Samtidig så er det fult ut lovlig å lade fra et anlegg som er montert på 50 tallet, men det er alt annet en forsvarlig både ovenfor folk og ikke minst bilen. Men kontakten kan ingen si at vi ikke kan bruke.

Jeg tror at dette vil komme i form av forskrifter, men som forening bør vi fortelle medlemmene hva som kan hende når vi lader bilen på de forskjellige anleggene,og forskjellen i dag på hva som er lovlig og hva som ikke er så lurt. Det å våkne opp med ødelagt ladesystem i bilen , nedbrent bil eller i verste fall tap av hus og heim og familiemedlemmer hjelper lite om man kan støtte seg til definisjonen Lovlig.

Det å bevilge seg et godt ladesystem i hjemmet er ikke bare en kostnad for å lade enkelt hjemme, men også en kostnad for et problemfritt lade liv. jeg har brukt mange penger på elbil og har oppdatert anlegget hjemme og på hytta slik at jeg skal ha glede av elbilen. men jeg kalkulerer med å få bruk for det i mange år og ser at kostnadene over tid er langt mindre enn noen av de plager eventuelt vil koste. Målt i forhold til forsikring på huset-bilen så utgjør kostnaden målt i kroner mindre enn 3 års forsikring. - Noe å tenke på når man skal "spare " penger. Selv egenandelen på en skade på huset og bilen kommer man langt.

Så igjen oppfordrer elbilforeningen å komme med en anbefaling med sprik mellom hva som er lovlig og hva som er anbefalt med gode argumenter for en sikker ladestasjon hjemme.

ravn

Enig med <kos>.
Når det gjelder permanent ladestasjon hjemme er det bare en ting som gjelder: Mode 3 på dedikert kurs, enten fastkoblet eller via en cee kontakt.

Når det gjelder schuko "nødlading" sier "montørhåndboka":
SitatSchuko-kontakter beregnet for lading av el-biler skal imidlertid ikke sikres med mer enn 10 A.

Uttak for alle ladeapparater eller stikkontaktuttak beregnet for lading av el-bil skal forsynes fra en egen kurs med eget overstrømsvern og eget jordfeilvern.
.

Forøvrig har jeg til gode å se en av disse "kladdløse" mode 2 6/10/16A kablene som faktisk overholder kravene til IEC62196 som sier at releet må sitte maks 0.3 meter fra veggkontakten. De jeg har sett bli solgt har enten ikke rele i det hele tatt, eller så sitter det i selve lagde håndtaket, og da gjør det jo ingen nytte.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

emil

#19
Sitat fra: ravn på onsdag 01. april 2015, klokken 12:08
Forøvrig har jeg til gode å se en av disse "kladdløse" mode 2 6/10/16A kablene som faktisk overholder kravene til IEC62196 som sier at releet må sitte maks 0.3 meter fra veggkontakten. De jeg har sett bli solgt har enten ikke rele i det hele tatt, eller så sitter det i selve lagde håndtaket, og da gjør det jo ingen nytte.

Hva med ladekladdene til bl.a Tesla, BMW og VW? Alle disse har kladd mye lengre enn 0.3m fra kontakt. Og regnes Zoe's tunge ladebøtte som kladd? Skulle likt å sett den henge etter kontakt på 0.3m kabel.

ravn

#20
Sitat fra: emil på onsdag 01. april 2015, klokken 12:21
Hva med ladekladdene til bl.a Tesla, BMW og VW? Alle disse har kladd mye lengre enn 0.3m fra kontakt. Og regnes Zoe's tunge ladebøtte som kladd? Skulle likt å sett den henge etter kontakt på 0.3m kabel.

Nå har ikke jeg sett noen av disse kablene (bortsett fra Tesla kablene som fulgte med Roadsteren og her sitter kladden ca 20 cm fra plugg), men standarden sier i alle fall att kontrollenheten, med jordfeilvern og rele skal sitte maks 30 cm fra vekkontakten. Mode 2 skal sikre at selve ladepluggen er spenningsløs når den ikke er tilkoblet bil, dette for å unngå overraskelser om man slenger den fra seg i en vannpytt for eksempel. Da hjelper det lite om elektronikken er så langt ute på kabelen at den også går under vann.
Når det gjelder bøtta til Zoe er vel dette bare en trafo, selve Mode 2 elektronikken sitter vel i kabelen etter bøtta.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

emil

Sitat fra: ravn på onsdag 01. april 2015, klokken 12:31
Sitat fra: emil på onsdag 01. april 2015, klokken 12:21
Hva med ladekladdene til bl.a Tesla, BMW og VW? Alle disse har kladd mye lengre enn 0.3m fra kontakt. Og regnes Zoe's tunge ladebøtte som kladd? Skulle likt å sett den henge etter kontakt på 0.3m kabel.

Nå har ikke jeg sett noen av disse kablene (bortsett fra Tesla kablene som fulgte med Roadsteren og her sitter kladden ca 20 cm fra plugg), men standarden sier i alle fall att kontrollenheten, med jordfeilvern og rele skal sitte maks 30 cm fra vekkontakten. Mode 2 skal sikre at selve ladepluggen er spenningsløs når den ikke er tilkoblet bil, dette for å unngå overraskelser om man slenger den fra seg i en vannpytt for eksempel. Da hjelper det lite om elektronikken er så langt ute på kabelen at den også går under vann.
Når det gjelder bøtta til Zoe er vel dette bare en trafo, selve Mode 2 elektronikken sitter vel i kabelen etter bøtta.

Vet ikke IP-graden til f.eks Charge-Amps (kunne sikkert sjekket opp hvis jeg gadd), men selve kontaktpinnene er strømløse når kontakten ikke er tilkoblet bil. Regner uansett med at Charge-Amps følger nødvendige EU-regler for å få lov til å selge kablens sin her. Det har vel vært en del snakk om at BMW sin kladd ikke har vært vanntett og blitt ødelagt når denne har ligget på bakken.

For Zoe sin del var førsteutgaven av ladebøtta kun en skilletrafo med vanlig ladekladd etter, nå fungerer bøtta også som kladd med kun kabel med Type2 kontakt etter.

ravn

Ja jeg kan ikke svare for hva de forskjellige produsentene gjør, men 30 cm står det i alle fall i IEC62196.
Men om det er lovkrav å forholde seg til denne standarden er jo noe helt annet!

Når det er sagt så ser jeg ikke behovet for releet i en 10-14A ladekabel i utgangspunktet, siden ladepluggen er uten strømtrekk når man kobler til/fra pluggen i bilen uansett. Tror en tung ladekladd har større farepotensiale ved schuko lading.

Som vanlig ble det avsporing, denne tråden handlet om 16A lading hjemme i garasje, og der anbefaler jeg på det sterkeste dedikert kurs enten fastmontert eller via cee, som er eneste lovlige måten med 16A lading.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

aronesen

Jeg fikk elektrikeren til å koble opp wall boxen (3,6 KW) via en 16A CEE kontakt. Da har jeg muligheten til å bruke dette uttaket til andre ting en bare billading, og kan lettere bytte eller flytte wall boxen ved en senere anledning.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

ravn

Ja da et er en god løsning.

Sitat fra: aronesen på onsdag 01. april 2015, klokken 13:56
Jeg fikk elektrikeren til å koble opp wall boxen (3,6 KW) via en 16A CEE kontakt. Da har jeg muligheten til å bruke dette uttaket til andre ting en bare billading, og kan lettere bytte eller flytte wall boxen ved en senere anledning.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA