Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterikapasitet

Startet av LMOR, fredag 20. mars 2015, klokken 18:52

« forrige - neste »

Klykken

Sitat fra: Nutcase på fredag 27. mars 2015, klokken 10:52
Hvordan går dere inn i service menyen?
Holder inn resetknappen for triptelleren mens du starter bilen (søk på forumet, og du får svar).
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17080.msg269485.htm
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

TorS

8100km / 5 mnd / 32 A hjemme / ca 11 hurtigladinger
01.02 08 00 00 23 B1 02 09 00
13.08 19.7
13.09 100%
13.10 19.6
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

LMOR

Har lest en del om kapasitetsmålinger på et tysk i3-forum. Visstnok har BMW informert om at batteriet lærer av ladingene, slik som jeg har sett i dag. Etter 3 hurtigladinger, der 1 ble testet helt opp til 100%, så er kapasiteten nede i 18,3  :(
Noen rapporterer tall helt nede i 16... Dette fordi en av cellene går full før de andre, og da vil ladingen stoppe på dette punktet neste gang osv, slik jobber du deg nedover.
MEN, hvis du lader med sakte lading, og lar kabelen stå i uten å bruke bilen (hvordan ellers), i 12 timer etter at bilen er fullladet, vil laderen sakte men sikkert bygge opp igjen kapasiteten til maks  ;D

Ellers er det litt skremmende å se at alle på det tyske forumet anser at temperaturmålingen kommer fra HV batteriet og ikke 12V batteriet. Når de ikke bor i Norge, blir det kanskje ikke like tydelig at dette må være feil. Jeg gjorde noen flere målinger i dag. Etter ca 30mil, og 3 hurtigladinger (en på 1 time), og 22 grader inne i bilen, så kom batteritemperaturen opp på min vinterrekord på 20 grader! (1-2 grader ute).
Etter 30 min er batteritemperaturen nede på 17 grader, noe HV batteriet ikke bør kunne klare pga at varmekapasiteten i følge moonbuggy. Mens rett utenfor 12V batteriet var det fremdeles 11 grader, selv om luften rundt var på 1-2. (kan naturlig nok ikke måle temperaturen inne i 12V batteriet selv, men det har også en masse som gjøre at temperaturen ikke synker like fort som utenfor, men fortere enn HV batteriet.
Forstår bare ikke hvorfor ingen andre har sett dette før  ;)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

#33
LMOR:
Jeg er enda ikke 100% overbevist at batteritemperatur ikke er HV batteriet, men det får ligge inntil det kan verifiseres. (Selv om 3 graders temperaturfall på 30 minutter under kjøring virker for mye - om noe burde temperaturen holde seg).
Jeg forstår ikke helt hvorfor 12V batteriet varmes såpass under en kort hurtiglading. Selv om kabintemperatur øker raskt, så vil man også ha stor treghet i temperatur i 12 V batteriet. Men, det avhenger litt om 12 V batteriet eventuelt også lades kraftig ved hurtiglading ?

Hvordan fastslo du temperatur rett utenfor 12V batteriet ?
Her du fremdeles manuelt termometer der ?

LMOR

#34
Du misforstod nok. Biden hadde kjørt 30 mil på 8 timer, og stod nå i ro. Både bakken og kabinen på 22 grader blir da en varmereflektor, som gjør et slikt temperaturfall i HV batteriet veldig lite sannsynlig.

12V batteriet var da varmet opp av både kabin og HV batteri over lang tid. Målingen utenfor ble gjort av et termometer som reagerer raskt, og som måler mellom -50 og +300 grader i spissen av en lang stang.

Ellers var kapasiteten opp i 19,3 igjen etter 5,5 timers "rebuild". Men nå vil noen bruke den... Må satse på 12 timers test en annen dag.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Har enda ikke fått 12 timer i fred etter ferdigladet. Men er nå oppe i 19.6.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#36
Da er testen over. Tenkte ut i fra det jeg har lest andre har målt kapasiteten til, at batteriet må være temperert for å få maks kapasitet. Etter forvarming i natt er kapasiteten oppe i 19.8, som også er det de fleste har på en ny bil.
Altså er det mulig å få tilbake maks kapasitet og jeg har ikke tap av kapasitet det første året  ;D

Ellers viser det også at forvarming har en dobbel effekt. En får både mer kapasitet på batteriet og lavere forbruk under kjøring.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

#37
Du har jo ikke "virkelig" batterikapasitet på 19,8 kwt. Det er jo bare noe software forteller deg, antagelig feil. Nyttbar kapasitet er vel 18,8 kwt.
Jeg lurer litt på om dere som aldri virkelig klarer å oppnå skikkelig lave forbrukstall(som endel av oss andre), kanskje ikke får dette til fordi software skal fordele "overkapasiteten" inn i forbruket på vei nedover ?
Min avleste batterikapasitet fluktuerer rundt 18,8. Maks jeg har sett er 19,1. Jeg ser stort sett lavt forbruk hver gang jeg kjører. Snittet er nå 13,9 på kjøring gjennom vinteren.

moonbuggy

Ref. over,
Fra siste tur, 77km med en liten stopp. Totalforbruk 11 kwt/100km, liten kuling - tur/retur, 5 minutters stopp underveis. Appen under er siste 44km (etter stoppen, i delvis motvind). Forbruk her 11,2.

LMOR

#39
Det er en bug i beregningen enten hos deg eller meg. Du må også skrive om du hadde forvarmet bilen og hva temperaturen er ute. Det er også stor forskjell på om bilen står ute (som hos meg), eller om du har den i garasje.

Jeg er ikke i tvil om at 19.8 er den kapasiteten jeg faktisk hadde i dag tidlig. Jeg var nede i 18.3, så 18.8 er nok det konservative estimatet på hva du normalt har tilgjengelig.

Som jeg skrev over kommer dette fra de som vet hvordan bilen virker hos BMW. Bilen lærer av forrige lading, slik at det ikke skal overbelastes. Hvis du lar den stå i lenge med standard lader, så bruker den 12 timer på å bygge seg opp igjen. Gir absolutt mening av de kan drypplade forsiktig og teste for å finne ut hvor maks grensen faktisk går. Det fungerte nøyaktig slik de beskrev hos meg, så jeg har ingen grunn til å tro at dette ikke er riktig.

Din bil fungerer på samme måte, og forskjellen er for liten til at det forklarer at du ligger på 13,9, når ikke bare jeg men alle rundt deg (ref appen) har 16,7. (og jeg kjørte 30 mil på noen timer, med varm bil, og kapasiteten langt under 19.8, uten å komme ned i 13.9 på turen)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Hansi

Sitat fra: LMOR på tirsdag 31. mars 2015, klokken 23:47
MEN, hvis du lader med sakte lading, og lar kabelen stå i uten å bruke bilen (hvordan ellers), i 12 timer etter at bilen er fullladet, vil laderen sakte men sikkert bygge opp igjen kapasiteten til maks  ;D

Du mener at man skal la bilen stå fulladet (100%) med laderen tilkoblet over lengre tid? Jeg trodde at å lade batteriet helt opp til 100% og la bilen stå fulladet over lengre tid eller la batteriet lades helt ut (0%) og la bilen stå over lengre tid var det verste man kunne gjøre?

Eller har jeg misforstått?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

LMOR

Sitat fra: Hansi på søndag 05. april 2015, klokken 13:46
Sitat fra: LMOR på tirsdag 31. mars 2015, klokken 23:47
MEN, hvis du lader med sakte lading, og lar kabelen stå i uten å bruke bilen (hvordan ellers), i 12 timer etter at bilen er fullladet, vil laderen sakte men sikkert bygge opp igjen kapasiteten til maks  ;D

Du mener at man skal la bilen stå fulladet (100%) med laderen tilkoblet over lengre tid? Jeg trodde at å lade batteriet helt opp til 100% og la bilen stå fulladet over lengre tid eller la batteriet lades helt ut (0%) og la bilen stå over lengre tid var det verste man kunne gjøre?

Eller har jeg misforstått?
Det kan godt stemme for andre biler, men det stemmer ikke for i3.
Metoden over er KUN for BMW i3!

(jeg tar uansett ikke ansvar for hva andre gjør, men min i3 har stort sett (80% av tiden) står tilkoblet nettet i 1 år. Og ikke noe tap av kapasitet så langt)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på søndag 05. april 2015, klokken 12:45
Snittet er nå 13,9 på kjøring gjennom vinteren.
Tilbake til snittet ditt.
Jeg regnet om EPA sitt forbruk på 124 mpg, som er det laveste målte uansett bil/drivstoff testet hos EPA gjennom tidene.
Det interessante er at det tilsvarer et gjennomsnittsforbruk på 16,9, som også er meget nær det gjennomsnittet appen viser (for alle i området). EPA testen tar med ALT forbruket, og tester også i forskjellige temperaturer/vind osv. Skal være så realistisk som mulig, noe som appen da også viser at de klarer.
Det er vel nærmest sensasjonelt hvis noen i Norge klarer under 14 gjennom en vinter uten at en gjør noe helt spesielt for å klare det?

(og før noen med Leaf sier at de kjører like effektivt, ligger en 2015 Leaf på 18,5 og en Tesla på 23,7. Ikke protester i denne tråden, men send en email til EPA  ;) )

Det jeg ANTAR har skjedd med i3 siden den nå måler mer enn tidligere, er at den forsøker å vise det "riktige" forbruket totalt sett, slik at det stemmer overens med EPA.

På en gjennomsnittlig lagtur oppgir EPA det skal være mulig å kjøre 13 mil, noe som stemmer for meg både nå og tidligere når forbruket ble rapportert til å være lavere. Jeg klarer å kjøre lengre, men ikke uten å planlegge for det.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

02jan

Snitt siste 8000 km , fra november 2014 i følge computer i bilen = 1.59.

Har vært på fjellet i påsken med i3  , Langfredag opp til tryvannskleiva (ved Frognerseteren,Oslo) , 450 moh, og Lygna 620 moh (hadeland). 

Sol og -1 Grad ved start , + 8 retur., bil stått ute om natten , ingen forvarming, kun varme en vei. Målingene er selvfølgelig t/r og ikke kun en vei.
3 i bilen til tryvann og 11.9 forbruk.

Alene i bil til Lygna 13.3 i snitt, ingen forvarming -4 ved start. Tørre veier, venstrefeltet opp bakkene til Lygna. Alle målinger fra bilen og de stemmer med mine kontrollmålinger mot % rest batterikapasitet.

I3 glir godt på grusveien i vårløsningen også.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

LMOR

#44
Gjennomsnittet ditt og turen på 13.3 stemmer godt med det jeg opplever. Du kjørte 12 mil med litt over 50 i gjennomsnitt.
Her var det 50 grense i tunnelen til Stord en periode. Da kom jeg opp på andre siden med et lavere gjennomsnitt enn når jeg kjørte ned  ;D
Det betyr veldig mye hvor fort en kjører/akselererer i oppoverbakker hvis en alernativt kunne kjørt i et krabbefelt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA