Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tomt 12v batteri..... igjen

Startet av fws, tirsdag 17. mars 2015, klokken 09:54

« forrige - neste »

nr1rayner

#90
Ja, det er jo egentlig bare å sette seg inn å kjøre, det fungerer jo..
Men, så kommer jo stadig vekk spørsmålet fra de som skal bort i 2-3 uker, og det vanlige svaret er jo "hovedbatteriet går det fint med, men 12v er det verre med.."
Når det tydeligvis er konstant på anslagsvis 50-70%, og dertil sulfatering må man jo stusse.
Kan jo legg til at jeg er oppvokst med bil og vant fra fossilbiler til å passe på, bl.a. at ladingen fungerer som den bør. Har kjørt diesel i mange år, og vi vet da vel alle hvor tungstartet en gammel diesel kan være i kulda ;)

Og med hvilespenning på 12,2-12,3V som min Leaf har, ville jeg byttet batteri for lenge siden. Men nei, batteriet er nok i orden, virker det som...

Lurer fortsatt på hva de skulle tjene på å "lure oss rundt lillefingeren", eneste man er sikker på med 12v ladingen er jo at det aldri kommer til å koke  ;D

Virker som det er default 12,9v. Må da gå an å sette det til 13,5v i det minste, mener å huske bl.a. BMW hadde ca 13,5v lading som standard. Vel nok ikke optimalt, men da blir da vel i det minste 12v ladet uten å bruke viskerne  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ThomasEL

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

nr1rayner

Da kom jo et litt mer utfyllende svar:
Vi beklager dine problemer med din Nissan LEAF. Vi kan dessverre ikke si noe om hvorfor bilens batteri var tom den aktuelle morgenen, men håper det ikke gjentar seg.

Nissan LEAF har ett 12V ladesystem som er styrt av hovedstyreenheten i bilen. Denne overvåker blant annet batterispenning og mengden strøm som blir tappet fra batteriet via amperemeter, og lader batteriet til ett nivå i henhold til gitte kriterier satt i programmeringskoden både under kjøring og når bilen står parkert/lader.

Når bilen ikke er i bruk, vil batteriet bli ladet i 4 min etter 24 timer uten at bilen har vært i bruk, dvs tenningen ikke har vært på mer enn 4 min, eller at normal eller hurtiglading har vært tilkoblet mer enn 4 min. Denne ladesyklusen identifiseres ved at den høyre blå dioden (Nr 3) på dashbordet blinker.
Etter at 4 minutters ladesyklus er ferdig, resettes timeren, og lader på nytt etter 24 timer om bilen ikke har blitt avbrutt av kjøring eller normal/hurtig lading.

Hva gjelder fjernlys, så er disse testet med LUX måler ved vårt test senter i Finland, og tilfredsstiller kravene satt i internationale forskrifter ved gjeldende batterispenning.

Når det gjelder energi innholdet i 12V batteriet, så er dette styrt av ladeprosessen. En elbil trenger ikke like mye strøm som en bil med forsilt drivstoff til startprosessen, det er ingen energikrevende startmotor som trenger en stor mengde strøm. Derfor er ikke maks ladet batteri nødvendig slik som på «fosilbiler».

Både ladespenning og lysstyrke har blitt rapportert til Nissan's ingeniører, og svaret på dette er at det er innenfor de spesifikasjoner som er satt, og hva som kreves i henhold til gjeldende lovverk.

Skulle du ha ytterligere spørsmål, kontakt oss gjerne igjen.


Å jada, jeg skal ta kontakt igjen, vær du trygg ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Lynet

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 08. oktober 2015, klokken 18:38
Hva gjelder fjernlys, så er disse testet med LUX måler ved vårt test senter i Finland, og tilfredsstiller kravene satt i internationale forskrifter ved gjeldende batterispenning.
Både ladespenning og lysstyrke har blitt rapportert til Nissan's ingeniører, og svaret på dette er at det er innenfor de spesifikasjoner som er satt, og hva som kreves i henhold til gjeldende lovverk.

Fjernlysene skal testes med 13,2V spenning og da greier de sikkert kravet til antall LUX, men har de målt med reell spenning som er 12,9V ladespenning - 2,0V spenningsfall= 10,9V?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

leafnor

Sitat fra: Lynet på torsdag 08. oktober 2015, klokken 22:38
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 08. oktober 2015, klokken 18:38
Hva gjelder fjernlys, så er disse testet med LUX måler ved vårt test senter i Finland, og tilfredsstiller kravene satt i internationale forskrifter ved gjeldende batterispenning.
Både ladespenning og lysstyrke har blitt rapportert til Nissan's ingeniører, og svaret på dette er at det er innenfor de spesifikasjoner som er satt, og hva som kreves i henhold til gjeldende lovverk.

Fjernlysene skal testes med 13,2V spenning og da greier de sikkert kravet til antall LUX, men har de målt med reell spenning som er 12,9V ladespenning - 2,0V spenningsfall= 10,9V?
VW-light metode for lystesting: GPS leser at bilen står på koordinatene til testlaboratoriet i Finland. Med fjernlys på starter vindusviskere.  8)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Kjell Leaf

Noen som merker forskjell på lysene med viskerne av/på ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Jerryman

#96
Jeg testet dette i går kveld faktisk, og om viskerne er av eller på er fullstendig ubetydelig slik jeg oppfatter det.

Personlig merker jeg knapt noen forskjell med og uten fjernlys engang. Om det er fordi fjernlyset er dårlig eller om det er fordi nærlysene er så SINNSYKT bra er jeg usikker på.
Leaf SL (Tekna) US '13
BMW 525 dat '05
Div el.biler med 7,2V li-po batteri(er)
----------------------
Utsagn fra meg :-)
2012 - El.bil... Hah! No' så dumt!
2013 - Nei el.bil skal jeg ihvertfall ikke ha!
2014 - Nja... det er nok ikke noe for meg.
2015 - Hvor mye skal du ha for den sa du?

Lynet

Sett på et voltmeter så du kan registrere at spenningen går ned til 12,9V før dere tester. Det kan ta fra 1min til 15min!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

nr1rayner

Åpnet Leafspy i dag (sjelden jeg gjør det) og la merke til at den holdt ca 14,5v uvanlig lenge..
Prøvde så godt jeg kunne å IKKE bruke viskere for å unngå å trigge lading, men etter ca 15 min måtte jeg få vasket frontruta.
Anyways, den lå på +/- 14,5 v hele veien (ca 40 min) med minimalt viskerbruk.
Er det fjernoppdatert software, eller kjører den mer spenning under x temp? ca -2 C på denne turen.
Har ikke sjekket med voltmeter at oppgitt tall fra Leafspy er korrekt denne gangen, men den viste temmelig korrekt før.
Sjekket batterispenning 1-2 min etter bilen var slått av, da hadde jeg latterlige 12,4 v...
Så enten gir Leafspy feilinfo, eller så er batteriet mitt på god vei til å si takk for seg..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

LeafSwe

Sitat fra: nr1rayner på fredag 12. februar 2016, klokken 15:41
kjører den mer spenning under x temp?
Korrekt!
Verkar dock inte vara utetemperaturen som avgör, tror det är batteritemperaturen på stora batteriet som avgör om det är låg(13v) eller hög(14,4v) laddspänning på 12v batteriet.
3P+
3SR+

nr1rayner

Sitat fra: LeafSwe på fredag 12. februar 2016, klokken 18:58
Sitat fra: nr1rayner på fredag 12. februar 2016, klokken 15:41
kjører den mer spenning under x temp?
Korrekt!
Verkar dock inte vara utetemperaturen som avgör, tror det är batteritemperaturen på stora batteriet som avgör om det är låg(13v) eller hög(14,4v) laddspänning på 12v batteriet.
Merkelig opplegg! Har ikke fulgt med på min i det siste, men skulle da tro at den har kjørt høy spenning en god stund nå hvis den er programmert slik, har vært rundt 0 C eller lavere i lengre tid nå. Da burde vitterlig batteriet ha tatt lading under kjøring, nok til at det skulle vært nær fulladet nå. Altså burde hvilespenningen ha økt til det normale 12,6v +, men som nevnt var den på ca 12,4v kort tid etter kjøring..
Så da er det vel 3 senario:
1: Mitt batteri er døden nær
2: 12v batteri brukt i Leaf er utrolig dårlige
3: Batteriet er laget sært, så de normalt har hvilespenning vesentlig lavere enn normale batteri..

Kan velge å håpe på 3, men har mer tro på 1 og 2...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bobbulf

Har sett det samme i det siste jeg også. Vet ikke om det er hovedbatteritemperatur eller utetemperatur som avgjør, men ser ihvertfall at når det er ca 2+ ute og kaldere, så ligger ladespenningen konstant på 14,4 -14,6V.
Kan anbefale en batterimåler med usb-kontakter som jeg kjøpte for et par måneder siden;
http://www.aliexpress.com/item/Universal-3-4A-Dual-USB-Car-Charger-Adapter-Charge-Adapter-for-iPhone-5-5S-6-4/32322699395.html
Den passer perfekt til Leaf siden den er litt lang og kan vinkles oppover  :)

Er også viktig å lade 12V batteriet skikkelig opp med en god "smart" lader ihvertfall hver 2mnd, siden batteriet aldri blir skikkelig ladet opp ellers ved vanlig kjøring. Feks en Ctek-lader som denne:
http://www.clasohlson.com/no/Ctek-Zafir-45-batterilader/36-3762#moreinfo
Den har også pulser for å vekke lett sulfaterte batterier.
Vil man ligge litt mere penger i en lader, liker jeg godt denne Cteken her;
http://www.clasohlson.com/no/Ctek-Zafir-100-batterilader/36-3763#moreinfo
Er litt dyrere, men gir litt flere funksjoner med feks rekondisjonering etter dyputladning.

Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

leafnor

Også sett at spenning har vært på over 14V på hele kjøreturen, men ikke koblet det til at var kaldt. Nå de siste dagene har det vært mildere, og da har det vært jevnt på 12,96V.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

vartli

I båtsammenheng er det ikke uvanlig å ha landstrømladere og spenningsreulatorer for dynamo med temperaturføler for å kompensere med høyere spenning ved lavere batteritemperatur. Det samme kan også finnes igjen i datablad for enkelte batterier. Ladespenning oppgis med en faktor for temperaturkompensering.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Burger

Sitat fra: Bobbulf på fredag 12. februar 2016, klokken 22:37
Kan anbefale en batterimåler med usb-kontakter som jeg kjøpte for et par måneder siden;
http://www.aliexpress.com/item/Universal-3-4A-Dual-USB-Car-Charger-Adapter-Charge-Adapter-for-iPhone-5-5S-6-4/32322699395.html

Snasen! har du målt hvor nøyaktig den er? Kunne tenkt meg å hatt en i båten så jeg slipper å bruke opp deler av instrumentdisplay til batterimåler.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA