Preconditioning

Startet av BOStrand, mandag 16. mars 2015, klokken 14:07

« forrige - neste »

LMOR

Et tips som fungert på langtur når det var viktig å ikke kjøre med 97/98%, er følgende:

Sett avgangstiden 10-15 minutt før, og uten klimatisering. Så setter en på klimatisering fra appen 15 minutt før avreise.

Grunnen er at varming av batteriet som oftes tar strømmen fra batteriet, mens klimatisering trekker fra kabelen (så lenge bilen ikke lader).
Da er det normalt 100% når du kommer, mens bilens program av og til legger klimatisering før forrige ladesyklus er ferdig, og da tar det fort 20min etter avreisetid før du har 100% igjen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Dere er sikkert lei av alle figurene av målingene, så jeg legger bare ut resultatet.
Et av de casene jeg ville fange, var når batteriet er forvarmet til 10 grader, og utetemperaturen er relativt stabilt 10 grader. Hva skjer da under neste forvarming.

Bilen trakk betydelig mindre strøm, og resultatet ble +11 grader. (merk at dette ikke er en enkeltstående observasjon, men samme som jeg har gjort mange ganger tidligere, og som også moonbuggy rapporterte)

Det betyr at bilen ikke ser noe poeng i å øke temperaturen ytterligere. (noe som er veldig synd hvis en kun kjører korte turer slik som jeg stort sett gjør).
Det betyr også som både jeg og moonbuggy har testet ut, at det ikke hjelper å kjøre flere forvarminger etter hverandre for å øke temperaturen.

Neste test blir på ca 14-16 grader utetemperatur og med batteriet målt til 14 grader før testen.

Siste test-serie blir å finne ut på hvilken temperatur bilen starter med kjøling av batteriet, eventuelt om det ikke skjer. Kanskje lite realistisk å få frem kjøling her på vestlandet  ;D, men det bli lett å finne temperaturen der den ikke gjør noe annet enn å klimatisere kupeen.

moonbuggy

LMOR:
Uten å vite det 100%, har jeg trukket den konklusjonen at batteriet kun varmes opp til 10 grader via varmekabelen i HV batteriet. At HV er litt høyere enn dette noen ganger skyldes antagelig egenvarme gjennom ladingen.

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på fredag 08. mai 2015, klokken 14:25
LMOR:
Uten å vite det 100%, har jeg trukket den konklusjonen at batteriet kun varmes opp til 10 grader via varmekabelen i HV batteriet. At HV er litt høyere enn dette noen ganger skyldes antagelig egenvarme gjennom ladingen.
Er ikke uenig i det, og det er det jeg har tenkt å prøve å dokumentere.
Men kanskje jeg skal legge ut kurven da. For hvor forsvinner da energien?
Hvis jeg kobler fra bilen, så trekkes kun strøm på slutten til kupevarming. Men nå er altså batteriet 10 grader, etter første halvdel kl 08:00, og utetemperaturen er 10 grader fra ca 10:00. Hvorfor trekker bilen såpass mye strøm i andre runde? (totalt ca 1kWh til batterivarming, og 2kWh i runde 1 for å heve fra +6 til +10)
Noe av dette er nok fordi jeg mistet varme, men det burde ikke skje så raskt at det gikk med 1kWh?

Det blir enklere når vi kommer til 14-16 grader. Da bør det ikke skje noe.

Tar en ny test nå. Nå viser bilen +10, samme gjør termometeret.

Ny test viser enda mindre forbruk, men det er fremdeles ca 200W i gjennomsnitt. Vi vet ikke helt hvor nær cellene temperaturen måles, så det kan være at 10 grader i skyggen ikke er 0-punktet. Kommer tilbake med mer når det blir varmere.

Jeg er i hvert fall interessert i å finne ut for hvilken utetemperatur det ikke er noe poeng å sette på avgangstid, men kun bruke forvarming via app.  8)

moonbuggy

LMOR:
Kanskje det har noe med toppe opp batteriet å gjøre også ?
Du har tidligere registrert at når innkoblet over lang tid med fullt batteri så får man litt "trickle lading" som øker maks på HV batteriet. Kanskje algoritmene er slik at ladingen kobles på i kortere perioder for å toppe opp batteriet ?
Vanligvis når man lader et Li-on batteri, så får man kanskje ikke 100% i en go, men kan pumpe litt mer på batteriet, med en liten pause og så lade litt igjen. (Det skjer ihvertfall med mine ladbare AA batterier).

LMOR

Nei, jeg tror ikke det. Har sett etter slik små topper, men disse er for store.
Men vi finner ut av det. Jeg tror kanskje utetemperaturen er unøyaktig.

Ellers kjørte jeg bare 4km, og fikk et gjennomsnitt på 10,9. Tror det må være ny rekord på første korte turen i +10 grader.
Det tilsvarer en rekkevidde på 182km, med de 19,8 i kapasitet jeg hadde i dag.

LMOR

Forstår ikke hvorfor jeg ikke har sjekket denne før:

http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectGroup/56088/61_3167

Den øverste 1 er standard, og den under er med varmetråder.
Nå står det ellers svart på hvitt i prislisten at det kun er med varmetråder du får forvarming av batteriet. Men det hadde vi jo konkludert med  :)

moonbuggy

LMOR:
Og da blir mitt spørsmål til deg. Tror du fremdeles at batteriet heates via varmepumpe-kjølevæske under kjøring ?
Vel, som jeg har argumentert før, er det for meg helt urealistisk.
1. Man ville brukt langt mer energi  enn man får igjen.
2. Dette ville i så fall også varmet opp batteriet under preconditioning. Det er ingen forskjell på Air/conditioning systemet i preconditioning og under kjøring.
3. Hadde punkt to vært tilfelle, så hadde man slett ikke lagt inn fordyrende varmetråder, med styring osv.

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på søndag 10. mai 2015, klokken 10:45
LMOR:
Og da blir mitt spørsmål til deg. Tror du fremdeles at batteriet heates via varmepumpe-kjølevæske under kjøring ?
2. Dette ville i så fall også varmet opp batteriet under preconditioning. Det er ingen forskjell på Air/conditioning systemet i preconditioning og under kjøring.
3. Hadde punkt to vært tilfelle, så hadde man slett ikke lagt inn fordyrende varmetråder, med styring osv.
Det spørs hva du mener. Tror jeg har skrevet det allerede, at jeg ikke tror det er noen aktiv oppvarming (enig med deg der altså), men at varme fra batteriet (selvfølgelig), og varme fra motoren brukes.

Ellers gjorde jeg et lite eksperiment. Siden varmetrådene foran kamera er koblet til defrost, jeg ville jeg sjekke om varmetrådene i batteriet ble satt på når du f.eks. hadde setevarmen på maks... Det ble de ikke... Setevarmen på begge setene på maks trekker ca 2-300W.

moonbuggy

LMOR:
Da er vi enig, selv om jeg er usikker hvor mye av varmen fra motor som egentlig brukes. Den har egen kjølekrets og jeg ser ikke hvordan denne varmen "resirkuleres", bortsett fra "nærhet".

Noe som nevnes på et par amerikanske sider som BMW burde kunne adaptere: Når regen ikke kan utnyttes fullt ut, f.eks. ved fullt batteri, eller når batteriet er kaldt og ikke kan ta imot all strømmen fra regen, så burde  overskudds regen brukt til å varme batteriet(når det trenges). Men, det er mulig dette er komplisert. Overskudds regen kan gi svært mye energi over kort tid, 1kw trådene ville ikke duge, man ville trenge andre løsninger.

LMOR

En merkelig ting er at den første syklusen med varming av batteriet, nesten konsekvent trekkes fra nettet, mens resten trekkes fra batteriet. Har problemer med å se logikken i det. Du ser det på nesten alle kurvene jeg har lagt ut.
Noen ganger (når batteriet er 10 grader når jeg starter), ser du bare en lite trekk, og bilen dropper den første syklusen fra nettet, mens neste periode trekkes fra batteriet uansett.

Er det fordi den ikke vil belaste batteriet når det er kaldt? Men etter hvert ønsker å fordele varmen bedre med å trekke fra/lade batteriet videre?

Det heter "kondisjonering", så det kan være forklaringen på at det selv over 10 grader trekkes "litt" til varming++. Dette for å gjøre cellene klar til turen?
Har fanget dette her, som bildene viser. Siste bildet er rett før batteriet lades igjen, slik at siste lading ikke påvirker resultatene så mye. En ser også tydelig at første 1000W syklus fra nettet ikke er med (13:30).

"Dippen" 15:00 er jeg som går inn i bilen. Da stopper ladingen.

moonbuggy: Det er 12 grader ute på avreisetiden ca 16:45, og batteriet er fremdeles 12 grader. Det har disse 3 timene gått ca 1kWh til "kondisjonering" og ca 0,4kWh til oppvarming av kupeen. Siden bilen var varm tidligere i dag, og den står i solen, så går det ikke så mye energi med til å varme kupeen til 20 grader.

Hvis de 1kWh ikke skal gå til oppvarming (temperaturen steg bare 1 grad), så må det bety at fluid systemet kjøres for å fordele varmen?
Bilen varmes ikke av omgivelsene, så kjøling er nok ikke så aktuelt på 12 grader.

bromm

Sitat fra: moonbuggy på søndag 10. mai 2015, klokken 10:45
LMOR:
1. Så hvis et effektivt varmepumpeanlegg allerede er montert i bilen så er det (ifølge deg) helt urealistisk at dette brukes for oppvarming av bilen ellers ?!? Man bruker vel ikke noe mer energi på å bruke varmepumpen som allerede går ?!?
2. Det er slettes ikke utenkelig at dette skjer under preconditioning, så lenge systemet kommer til det punktet hvor det sjaltes over i "mixed mode". Vi vet med sikkerhet at alle de 3 ventilene (6,9,14) er regulerbare (0-100%) så i utgangspunktet er det derfor mulig for det anlegget å inneha massevis av forskjellige tilstander.
3. Varmetråder er fremdeles aktuelt å bruke i tiden før varmepumpe-anlegget startes i preconditioning, noe som skjer helt på slutten. Det ene utelukker ikke det andre... 

Det gjenstår fremdeles bare ett spørsmål vedrørende dette emnet - hva skjer i "mixed mode" ? Jeg prøvde meg på en slags teorestisk tilnærming i denne posten: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20195.msg340199.html#msg340199 (skissene av de ulike modusene ligger rett ovenfor). Foreløpig er det ingen som har kommentert noe mer direkte rundt det innlegget, men det behøver selvfølgelig ikke å bety at det jeg skrev er helt riktig - diskutér gjerne. Det som er helt åpenbart er ihvertfall at "mixed mode" må være det som benyttes mest av de 3 modusene - dette kan det ikke være noen som helst tvil om, siden de 2 andre vil benyttes i hver sin ende av temperaturområdene (max kjøling eller max varming)...

LMOR

Til informasjon så steg batteritemperaturen fra 12 til 13 på toppen av broen mot flyplassen, men sank til 12 når jeg var nede igjen. Først etter et par km på slutten i 80, gikk den opp til 13 igjen.
For meg virker det som om den varmes av batteri og motor, men kjøles av luft.
Fra 120mils turen sank temperaturen på batteriet mange grader på vei ned  fjellet, etter å ha kjørt over 120km over fjellet til 13 grader etter en tung tur.
Legger også ved rekorden i Ål dagens før, etter kun oppoverbakker i 150km.

Dette er også moonbuggy, grunnen til at jeg tror motoren varmer i tillegg til inn/ut med strøm. I nedoverbakkene til Eidfjord ble det regenerert mye, mens temperaturen ikke er i nærheten av det jeg får i oppoverbakker.

Hjemme igjen, og batteritemperaturen er steg til 14 over broen+, selv om utetemperaturen er gått ned 2 grader i løpet av turen.

En forklaring til hvordan systemet fungerer må ta hensyn til dette, og den felles forståelsen jeg tror moonbuggy og jeg har nå stemmer bra. Ingen aktiv oppvarming under kjøring. (dessverre ble jeg villedet av BMW, og lot det gå ut over moonbuggy...)
Jeg har forsonet meg meg dette, og er faktisk blitt overbevist om at det er best slik. Jeg kaster bort noe rekkevidde ved småkjøring, men når jeg trenger rekkevidden som mest, så har jeg sett hvor fort temperaturen kan stige i oppoverbakker med ute-temperatur under 10 grader. Hvis dette hadde skjedd ved optimal temperatur fra start, så ville bilen måtte bruke mye energi til å kjøle batteriet når det er mer enn 15 pluss grader ute. Dermed hadde jeg kanskje ikke kommet over fjellet om sommeren. (ja, moonbuggy, jeg vet du har sagt dette allerede  :-[)

moonbuggy

LMOR:
Jeg skal ikke gjenta det  :), men bare takke for at målingene dine har vært med å gi oss langt bedre forståelse(felles) av hvordan systemene egentlig virker.

Batteritemp målingene dine opp og ned er veldig interessante. I prinsippet er det liten forskjell i motor som bruker 35-40kw eller regen på 35-40 kw. når det gjelder utvikling av varme. Ser du på kjølekrets for motor er det en loop til motor og en til KLE (charging unit).
Disse sitter også svært nær hverandre fysisk så varmen burde utnyttes på samme måte.

Nå brukes mer oppover enn man får igjen nedover, men allikevel, det burde gi mindre forskjell enn du måler på batteritemp.
Så spørsmålet blir, hvorfor ser man ikke høyere temp nedover enn det du måler ?

LMOR

Har gått gjennom alle bildene jeg har, som er mer enn det jeg har lagt ut. Temperaturen går konsekvent nedover når jeg kjører bortover eller nedover. De stopper gjerne på 13. Min gjetting er at det er luftkjøling som gjøre dette. Under turen over fjellet og nedover, var det 0 grader. Siste over broen var den f.eks. akkurat bikket 13, før den gikk ned til 12.
Varmen fra motoren drar den opp, mens luft kjøler den ned. Nedover og bortover er det vesentlig mindre varme fra motoren. Det er typisk 50kW opp og 0 ned, og 10 bortover.
MEN det blir kanskje tydeligere når det blir 5 grader varmere. Da blir det ikke like enkelt å bruke luftkjøling.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA