Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Preconditioning

Startet av BOStrand, mandag 16. mars 2015, klokken 14:07

« forrige - neste »

Anterialis

BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

Hvis vi fremdeles er på talefot moonbuggy, så kanskje vi sammen kan finne ut hvilken temperatur vi får etter precondition?

Du hadde et regnestykke ift at det krever 3,5kWh fra 0-25 grader?

Jeg har nå klart å isolere grovt forbruket for precondition av kun batteriet, og skal forhåpentligvis klar å måle det enda mer nøyaktig fremover.

Jeg tror du i ditt regnestykke gikk ut i fra at alle 230kg ble varmet opp, men det skal være god isolering, så det blir ikke så mye å varme opp, og batteriet er lettere å varme enn vann?
Mitt amatørmessige regnestykke gir da ca 2,5kWh, men fint hvis du klarer å lage et mer nøyaktig regnestykke.

Ellers leste jeg på et tysk forum at bilen under drift ikke bruker energi direkte til oppvarming, men kun bruker indirekte de naturlig kildene som bruk/regenerering av strøm og mortorvarmen gir. Da hadde vi rett begge to?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Larser

LMOR?

Sånn rent teoretisk, vil ikke dette kunne måles med å montere en måler,
For så å aktivere klimatisering via appen og så få oppgitt forbruk...
Og viss du da aktivere forvarming av batteriet og kabinen, trekke fra det oppgitte forbuket du fikk når du klimatiserte kabinen?

LMOR

#123
Er ikke sikker på hva du mener.
Hvis bilen er 100% ladet om kvelden, og du setter på tidsinstilt forvarming kun av batteri og ikke kupeen. Hva mener du da ikke går med til å varme batteriet?
Bortsett fra tapet i overføringsprosessen, men det er i dette tilfelle mindre eller likt tapet du har når du lader.
Ellers er de grove målingene så langt gjordt frem til det er 30min igjen. Kupeen varmes ikke opp før det, og det har jeg også sjekket.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Larser

Ser at dere hadde diskusjon om forbruk ang batterivarming og forbruk

LMOR

Sitat fra: Larser på søndag 19. april 2015, klokken 12:14
Ser at dere hadde diskusjon om forbruk ang batterivarming og forbruk
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Bilen våknet igjen 3 timer før avgang. Blir spennende å se hva den bestemmer seg for å gjøre siden det er ca. 14 grader omgivelsestemperatur i dag, og jeg varmet opp bilen til 08:00 i dag også.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Nå kan skeptikerne gjerne forklare meg hva som skjer. Batteriet er altså minst 14 grader. Det betyr at det har gått minst 3% av kapasitetene med til oppvarming av batteriet så langt? Det er lenge til jeg kjører enda. Kanskje jeg fanger mer.

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Legger til et bilde for å beviste at den ladet opp igjen før jeg eventuelt klarer å fange et forbruk til.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#129
Nye 3% fanget, så langt minst 1,1kWt brukt til oppvarming av batteriene fra minst 14grader, og det 1,5t før avreise.

Dropper de siste 2 bildene. Det ble en 3% runde til før oppvarming av kupeen startet.

I går fra 6 grader var det 3 runder med 4% hver.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#130
Batterikapasiteten er på rekordhøye 19.9, og de første 2,5 milene steg rekkevidden, og var 15 mer enn da jeg startet etter å ha kjørt 25km.

Jeg har nå en teori som kan forklare at det finnes forskjellige oppfatninger av hva som skjer.

Vi vet med sikkerhet at det ikke er mulig å forvarme batterie med 110V standardlader i situasjoner der vår standardlader forvarmer.
Jeg tror bilene våre trekker opp til 4% 3 ganger med standardlader. Og i mellom sikrer seg at det lades opp til 100%, inkludert avreise. Dermed får du noen grader (+6-10) oppvarming fra omgivelsestemperatur på 12A. På under 8A får sikkert mye mindre, og med 32A får du sannsynligvis optimalt hver gang. Det får jeg dessverre ikke testet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#131
Hjemme igjen etter en rekord tur fra Bergen, med start i +15 grader, og slutt i +12, med 3 voksne med bagasje! Og med 40 min på ferge som trekker ned...

Hadde 5,8kWh etter 112km, maks jeg har hatt før er 5km igjen.
Hvis jeg regner 18,8 maks, så har jeg brukt 11,2, mens bilen regner fra 19,5, slik at gjennomsnitt er 12,2.

Kunne altså kjørt 163km i dag, og lengre hvis jeg slapp fergen, og lengre hvis jeg hadde kjørt alene, og enda lengre hvis utetemperaturen hadde vært 18+ grader om natten og på hele turen.

(Trip-telleren resetter jeg aldri, så den har gått rundt. Gjennomsnittsbildet ble tatt når jeg slapp min mor av, mens restkapasitet er tatt når jeg var hjemme. km er også litt feil, fordi jeg kjørte altså noen km etterpå)

Bildet fra Appen stemmer også bra. Tapet fra fergeturen er med i gjennomsnittet, da det som det står i forrige innlegg var et gjennomsnitt på 10,7 med varm bil, og 13,2 etter fergeturen. Regenereringen på 2,2kWh ligger jo nå på batteriet i de 5,8 kWh.

(Hvis noen finregner på gjennomsnittene, så mangler det 0,5kWh mellom den på 10,7 og den på 13,2, og disse forsvant i fergekøen, og ble med i de metrene under ombordkjøringen... Glemte å ta bilde av det. Fikk heller ikke tatt bilde av startkapasiteten, så jeg regner med at den var 19,5, siden den nettopp var oppvarmet.)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#132
Og her er målingen. Ikke så vanskelig å se hva som er batteri og hva som er kupeen. I dag er det +2 grader, og på appen så dette identisk ut som ved +15. Det styrker teorien om at volumet med varme er gitt på 12A.
Skal prøve å gjøre flere målinger utover dagen, og se om toppene blir like, samt målinger etterhvert som det blir varmere.
Håper det er andre her inne som synes dette er interessant. Hvis ikke, så kan jeg stoppe å spamme tråden.

Merk at dette er ladekurven, slik at pådraget nok startet før, og er mer jevnt, mens bilen ikke starter å lade igjen før % går under 98% eller lavere.

Det går da f.eks ca 400W kontinuerlig i 3timer til batteriene, som hvis vi regner en mellomting mellom mine 2,5kWt og moonbuggy's 3,5kWt, så snakker vi om ca 8 grader opp.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Klykken

Alltid moro med tall! Kjør på, spør du meg. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Det varmer altså videre, så bilen når ikke optimal temperatur på 12A fra +2 grader. Hvis jeg er heldig, så finner jeg ut når bilen er fornøyd. Men nå tok jeg uten kupeevarming for å se hva som skjer da. Så kanskje ødelegger jeg testen. Men kupeen er sikkert varm fordi solen er kommet frem.
Men bilen begynner å like seg...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA