Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lastballansering for sameier/borettslag

Startet av haavardhun, mandag 16. mars 2015, klokken 12:40

« forrige - neste »

hpe

Er det noen som kjenner til firmaer som leverer løsninger med lastbalansering?

Trekkoppbil

Jeg ville ha gjort det svært enkelt, for å utsette de store investeringene noen år, til man ser framtidas behov, og man får tilgang til ny teknologi, og det kan berøre flere andelseiere.

-Montere EVSE for 6 eller 8A på hver p-plass.
-Montere EVSE for 32A enfase på 3 stk korttidsparkeringer.

6-8A holder til å lade over natta, for dagens konvensjonelle biler, men det holder ikke til stort annet.
32A kan være greit for den som trenger å lade under middagen.

På denne måten blir det forutsigbart, så bilistene veit hvor mye strøm man får.

Om 2 år kan det komme konvensjonelle biler med dobbelt så store batterier som i dag, og de kan få utbredelse om 3-5 år, og da trenger man mer strøm for å lade over natta.

Er det innendørs, ville jeg bare montert noen billige EVSE. Jeg betalte ca 200-250usd pr stykk, da jeg kjøpte noen få mobile. Kjøper du mange, kan sikkert prisen gå ned, men det kan bli dyrere for noen som er stasjonære.

Ulempa med å så lite fleksibel ladestrøm, er at bilistene får heller ikke større strøm til tider på døgnet, og om sommeren, når det er plenty med kapasitet til borettslaget.

Finnes det helt andre apparater i borettslaget som kan slåes av, eller skrues ned når forbruket er stort? F.eks fyrkjeler?

Eventuellt kan man montere EVSEer med justerbare ladestrømmer som bilistene styrer sjølve, og man kan skrive i husordensreglene at man ikke skal bruke unødig store strømmer i problematiske tidsrom. Det forutsetter at beboerene forstår problemstillingen og er innstillt på forsiktig bruk.  Det kan være greit å finne ulike alternativer som man legger fram for generalforsamlingen.


RaBalder

Jeg tror det er store behov for lastballanserings-løsninger i borettslag. Men samtidig synes jeg at de løsningene som kan kjøpes over disk er svært dyre. Og jeg tror ikke det er så komplisert å få til dette.

Hvis man kunne få tak i ladestasjoner med tre egenskaper, så er mye gjort.

Hver ladestasjon blir en enhet i et nettverk (tcpip)
Koble sammen med TP-kabler og switch. Hver ladestasjon addresseres med en tcpip-addresse og har to API-funksjoner.

Styre pilot-signalet
Via nettverksporten kan pilot-signalet mot bilen i forhold til maksimalt strømtrekk settes.
Jeg tror pilot-signalet kan settes helt ned til 0, da bilen slutter å lade. Økes det igjen, så starter bilen å lade (hvis den er satt til å lade). Pilot-signalet kan ikke settes høyere via nettverksporten enn det maksimale som ladestasjonen er bygget for.

Avlese hvor mye strøm bilen faktisk trekker
Via nettverksporten kan man avlese hvor mye strøm bilen trekker fra ladestasjonen til enhver tid.
Hvis bilen ikke lader, så leser vi ut 0A. Lades det så får vi ut strømstyrken i antall ampere.


Er dog usikker på om slike ladestasjoner finnes.... og hva en kostnad på en slik måtte være.



Får man noe slikt på plass, så åpner verden seg for et fleksibelt styresystem. Lastbalansering er bare en av egenskapene man kan ønske seg.

  • En liten PC kan stå å styre en mengde ladestasjoner.
  • Det kan skrives i hvilket som helst programmerings-språk eller skript.
  • Man kan ha et fint bruker-grensesnitt eller bare la det være en konfig-file.
  • Det skulle være mulig å logge strømforbruk
  • Prioriterte ladestasjoner kan implementeres
  • Tidsdelt lading på ulike ladestasjoner hvis man ønsker.
  • Man kunne la maksimal tilgjengelig effekt være dynamisk. Slik at den kunne styres opp/ned av en ekstern kilde (nettselskap)

Her er det ingen grenser for hvor enkelt eller komplisert man ønsker å gjøre et styresystem. I sin enkleste form, så kan det ikke dreie seg om mange linjer kode i f.eks. perl.

Electrix

Det enkleste, hvis man har mulighet for det, er å la hver parkeringsplass få strøm fra den boenheten den tilhører. Da blir det ikke noe styr med betaling og det er opp til beboeren selv å passe på at man ikke lader på full peis samtidig som man bruker alt av strømkrevende utstyr hjemme.

Der dette ikke er aktuelt, enten pga rullerende parkeringsplasser eller pga at det er for komplisert elektrisk å gjøre dette ville jeg heller tatt kontakt med ladeoperatørene for forslag til samarbeid. Da kan man f.eks få satt opp 22 kW type 2 kontakter på alle plasser man ønsker, og så setter man en internkostnad på lading for beboere f.eks. 1 kr kWh. Man kan da også tilby strøm til gjesteparkeringen i samme system, de betaler da en vanlig takst gjerne 2,50 kr kWh og er med på å betale ned systemet. De fleste operatører regner jeg med har lastbalansering og man kan da bygge ut på f.eks 25% av plassene i første omgang og utvide etter hvert, eller sette opp kontakter på alle med en gang, men vente med større strømforsyning (trafo) til det blir behov for dette.

Fordelen med å la en av operatørene håndtere betalingen er at disse har systemer for dette allerede, og er interessert i å få større volumer, og man slipper å styre med dette selv.

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elektrolux

Sitat fra: hpe på onsdag 15. april 2015, klokken 11:28
Er det noen som kjenner til firmaer som leverer løsninger med lastbalansering?

Zaptec er uker unna et slikt produkt. Nøyaktig hvor mange uker er en annen diskusjon, men vel verd å ta kontakt. f.eks via vår link fra hjemmesiden vår.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

fredag

Sitat fra: RaBalder på onsdag 15. april 2015, klokken 23:00
Jeg tror det er store behov for lastballanserings-løsninger i borettslag. Men samtidig synes jeg at de løsningene som kan kjøpes over disk er svært dyre. Og jeg tror ikke det er så komplisert å få til dette.

Hvis man kunne få tak i ladestasjoner med tre egenskaper, så er mye gjort.

Hver ladestasjon blir en enhet i et nettverk (tcpip)
Koble sammen med TP-kabler og switch. Hver ladestasjon addresseres med en tcpip-addresse og har to API-funksjoner.

Styre pilot-signalet
Via nettverksporten kan pilot-signalet mot bilen i forhold til maksimalt strømtrekk settes.
Jeg tror pilot-signalet kan settes helt ned til 0, da bilen slutter å lade. Økes det igjen, så starter bilen å lade (hvis den er satt til å lade). Pilot-signalet kan ikke settes høyere via nettverksporten enn det maksimale som ladestasjonen er bygget for.

Avlese hvor mye strøm bilen faktisk trekker
Via nettverksporten kan man avlese hvor mye strøm bilen trekker fra ladestasjonen til enhver tid.
Hvis bilen ikke lader, så leser vi ut 0A. Lades det så får vi ut strømstyrken i antall ampere.


Er dog usikker på om slike ladestasjoner finnes.... og hva en kostnad på en slik måtte være.



Får man noe slikt på plass, så åpner verden seg for et fleksibelt styresystem. Lastbalansering er bare en av egenskapene man kan ønske seg.

  • En liten PC kan stå å styre en mengde ladestasjoner.
  • Det kan skrives i hvilket som helst programmerings-språk eller skript.
  • Man kan ha et fint bruker-grensesnitt eller bare la det være en konfig-file.
  • Det skulle være mulig å logge strømforbruk
  • Prioriterte ladestasjoner kan implementeres
  • Tidsdelt lading på ulike ladestasjoner hvis man ønsker.
  • Man kunne la maksimal tilgjengelig effekt være dynamisk. Slik at den kunne styres opp/ned av en ekstern kilde (nettselskap)

Her er det ingen grenser for hvor enkelt eller komplisert man ønsker å gjøre et styresystem. I sin enkleste form, så kan det ikke dreie seg om mange linjer kode i f.eks. perl.

En raspberry pi på hvert ladepunkt, som styrer releer som endrer resistansen på styresignalet.
Og en digital kwh-måler.

Kommunikasjon mellom ladepunktene kan gjøres med wifi eller kablet ethernet.

For mer kompliserte opplegg kan man legge til en modul for GSM/3G mobildata, og GPS for å automatisk føre opp posisjonen til ladepunktet på et ladekart, samt status for hvor mange ladepunkter som er ledige/opptatt.

For trefase bør hvert ladepunkt kobles slik at fasen er rotert litt i forhold til forrige ladepunkt.

Programvaremessig kan man ha en sentral server som bestemmer alt, eller en distribuert løsning der hvert ladepunkt snakker med hverandre, forteller hva slags behov de har og alle ladepunktene stemmer over hvor mye strøm som skal fordeles på hvilke ladepunkter. Morsomt problem, egentlig.

Man bør vel kanskje sette ned styresignalet til 0A eller 1A for de ladepunktene man måler at ikke lader, før man fordeler strømmen til disse ladepunktene til andre ladepunkter? For å forhindre at de plutselig starter lading på full effekt tildelt, og dermed overbelaster kursen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

RaBalder

Sitat fra: fredag på søndag 19. april 2015, klokken 15:19
Sitat fra: RaBalder på onsdag 15. april 2015, klokken 23:00
:
:
Man bør vel kanskje sette ned styresignalet til 0A eller 1A for de ladepunktene man måler at ikke lader, før man fordeler strømmen til disse ladepunktene til andre ladepunkter? For å forhindre at de plutselig starter lading på full effekt tildelt, og dermed overbelaster kursen.

Tanken med å ha feedback fra ladepunktet med faktisk strømtrekk er at styresystemet kan "fiske" etter ladestasjoner med biler som ønsker (mer) strøm.

Man kan la pilot-signalet være 0A på hver ladestasjon default og "fiske" rundt etter strøm-ønsker på alle sammen hvert minutt med et pilot-signal på 5A.

Setter man pilotsignalet på en enkelt ladestasjon til f.eks. 5A og en bil er tilkoblet som ønsker å lade, så vil den begynne å lade. Styresystemet vil se det ved at faktisk strømtrekk er 5A.

Jeg er usikker på om man som minimum bør legge ut 1A eller 5A pilot-signal. Mulig det er biler som ikke vil starte å lade om dem bare ser 1A.

Står det tilkoblet en bil som ikke ønsker å lade (eller ikke tilkoblet en bil), så vil faktisk strømtrekk fremdeles være 0A. Og strøm kan fordeles til andre ladestasjoner.

Dersom lading har kommet igang på en ladestasjon med faktisk strømtrekk på 5A, så kan styresystemet endre pilot-systemet til 6A dersom det er ledig strøm tilgjengelig. Dersom bilen ønsker mer strøm så øker den strømtrekket til 6A og styresystemet fanger det opp. Gjentas dette et par ganger, så lader bilen med 16A eller eventuelt 32A etter noen titals sekunder.

Målig av strømtrekket på ladestasjon er viktig. Dvs. at man kan måle kjapt i løpet av sekunder. Da går det kjapt å fordele strøm rundt til alle sammen. Og ved endringer, f.eks. en bil blir ferdig ladet, så kan ledig strøm fordeles effektivt.

jkirkebo

Sitat fra: RaBalder på søndag 19. april 2015, klokken 18:52
Tanken med å ha feedback fra ladepunktet med faktisk strømtrekk er at styresystemet kan "fiske" etter ladestasjoner med biler som ønsker (mer) strøm.

Man kan la pilot-signalet være 0A på hver ladestasjon default og "fiske" rundt etter strøm-ønsker på alle sammen hvert minutt med et pilot-signal på 5A.

Setter man pilotsignalet på en enkelt ladestasjon til f.eks. 5A og en bil er tilkoblet som ønsker å lade, så vil den begynne å lade. Styresystemet vil se det ved at faktisk strømtrekk er 5A.

Minste pilotsignal etter spec er 6A, så noe mindre kan du ikke sette det til. Men det er uproblematisk, bare å sette til maks det kan bli om bilen lader for fullt, og kjøre ned de andre boksene parallellt. Dvs. om 2 stk. alt lader på en 63A kurs med 31A hver kan pilotsignal settes til 21A på de boksene som ikke brukes. Så snart en av de signaliserer at her er en bil som vil lade settes det ned til 21A på de to bilene som alt lader. Hvis den nye bilen bare trekker 16A kan man etterhvert justere opp til 24A på de to første. Pilotsignal på resten av boksene settes nå til 16A, og de pilotsignal på de tre eksisterende aktive boksene settes til 16A så snart bil nr. 4 ber om strøm fra sin ladeboks. Etter dette settes pilotsignal til 12A på de ikke-aktive boksene. Osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olatho

Dette begynner jo å se veldig interessant ut.  Jeg er gjerne med på et sånt prosjekt, men mangelen på elektroutdanning gjør at det vel neppe er noe jeg kan ta helt på egenhånd.   Derimot vil jeg si jeg er ganske god på nettverks- og kommunikasjonsbiten.
Men om man tar utgangspunkt i byggesettet til jkirkebo og en arduino er man jo et langt stykke på vei.

Så, noen flere som evt. har litt tid, lyst og evner, så kanskje vi kan få til noe?

RaBalder

#24
Hvordan måler man strømmen som bilen trekker uten å gripe inn i sterk-strøm-ledningene (ingen shunt)?

Spole rundt en fase, likeretter-diode og en kondensator + stor utladningsmotstand. Også måle spenningen over kondensatoren?
* Goder verdier av kondensator og utladnings-motstand så burde man få ut en fin DC-spenning.



Må innrømme det er noen år siden jeg hang over skolebøkene og regnet på strøm  ::)

Men jeg har en arduino, ledning og strøm. Så jeg kan teste....  ;D






Ferry

Sitat fra: RaBalder på mandag 20. april 2015, klokken 17:42
Hvordan måler man strømmen som bilen trekker uten å gripe inn i sterk-strøm-ledningene (ingen shunt)?

Ideén din burde fungere den, men hvorfor gjøre det så vanskelig? Strømtang kan kjøpes for under hundrelappen fra chingchong. Se etter "current clamp" på Ebay. Når det er sagt, så er det såklart mye morsommere å lage noe selv. Du finner ganske mange strømsensorer som passer fint til Arduino også. Denne f.eks. http://www.ebay.com/itm/SCT-013-000-AC-Current-Sensor-100A-Split-Core-Transformer-Arduino-UNO-ARM-PI-USA-/361237769552?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item541b72ed50
Jeg har et par mindre enklere utgaver i roteboksen, basert på ACS712 og ACS758 på hhv. 20A og 100A. De er så enkle og greie og billige i bruk, at jeg gidder ikke bygge noe helt fra scratch.

RaBalder

Sitat fra: Ferry på mandag 20. april 2015, klokken 20:05
Sitat fra: RaBalder på mandag 20. april 2015, klokken 17:42
Hvordan måler man strømmen som bilen trekker uten å gripe inn i sterk-strøm-ledningene (ingen shunt)?

Ideén din burde fungere den, men hvorfor gjøre det så vanskelig? Strømtang kan kjøpes for under hundrelappen fra chingchong. Se etter "current clamp" på Ebay. Når det er sagt, så er det såklart mye morsommere å lage noe selv. Du finner ganske mange strømsensorer som passer fint til Arduino også. Denne f.eks. http://www.ebay.com/itm/SCT-013-000-AC-Current-Sensor-100A-Split-Core-Transformer-Arduino-UNO-ARM-PI-USA-/361237769552?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item541b72ed50
Jeg har et par mindre enklere utgaver i roteboksen, basert på ACS712 og ACS758 på hhv. 20A og 100A. De er så enkle og greie og billige i bruk, at jeg gidder ikke bygge noe helt fra scratch.
Se der ja....
Digg  :)

Ferry

Muligens litt off topic, men jeg nevner det uansett siden er er folk her med interesse for både Arduino, nettverk etc. Det er nylig kommet en wifi-chip som er veldig interessant, ESP8266. Det er en bitteliten tass som koster 20,- kr, tar minimalt med plass og strøm, og kobler seg på wifi og dermed verdensveven. Jeg kjøpte et par stk. på Ebay og har testet såvidt at de fungerer. Interessen for disse ser ut til å eksplodere, og det er stadig artikler om dem brukt til mye forskjellig. F.eks her: http://www.instructables.com/id/ESP8266-mini-Tutorial/ De er små nok og billige nok til å brukes nær sagt hvor som helst. De kan til og med kjøre egen kode og kunne f.eks målt strømtrekk og rapportert tilbake, samt generert pilotsignal for bilen.
Jeg har dessverre ikke kunnskap nok til å bruke disse effektivt, men om noen av dere har C-kode som morsmål så er de verdt en titt.

ludo

En ting som er sikkert er at "ladeutstyr" er overpriset! Har kanskje noe med at antallet er lavt, eller så sitter noe igjen med en bra fortjeneste.....

Jeg slenger ut en påstand her, men jeg utvikler elektronikk selv i jobb sammenheng, og for meg virker det litt for dyrt.

Tror prisen havner på 2000 - 3000 Kr i framtida.
Hvis jeg får tid en dag, skal jeg sette opp en BOM
og regne ut hvor mye slikt kan koste.

I tillegg kommer CE godkjenning og utviklingskost og avanse.

jkirkebo

Sitat fra: ludo på tirsdag 21. april 2015, klokken 06:06
En ting som er sikkert er at "ladeutstyr" er overpriset! Har kanskje noe med at antallet er lavt, eller så sitter noe igjen med en bra fortjeneste.....

Jeg slenger ut en påstand her, men jeg utvikler elektronikk selv i jobb sammenheng, og for meg virker det litt for dyrt.

Tror prisen havner på 2000 - 3000 Kr i framtida.
Hvis jeg får tid en dag, skal jeg sette opp en BOM
og regne ut hvor mye slikt kan koste.

I tillegg kommer CE godkjenning og utviklingskost og avanse.

Det er ikke noe som heter CE-godkjenning.

Jeg selger 16A ladestasjoner til 3550,- i dag, så det er ikke så mye over ditt anslag. Hadde kunnet sette ned prisen endel om ikke krona hadde gått i dass...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA