Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange km gir hurtiglading pr minutt?

Startet av heine.boergesen@gmail.com, fredag 13. mars 2015, klokken 13:30

« forrige - neste »

emil

10 mil Rugtvedt-Arendal går greit på 70% i Leaf, men jeg kjenner ikke strekningen vestover godt nok.

Defekt flekkefjord-lader kan bli en utfordring. Alternativt får man ta litt saktelading kombinert med en matbit.

Mippen

Hva med å kjøre via Bergen? Mulig det. Motsatt vei av denne linken sparer deg for noen ladinger da det er mest nedover. Bergen - Hauhågesund er ikke noe stress med 1-2 ladestopp på veien.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9969.msg137965.html#msg137965
Fremtiden er elektrisk.

tomgri

#17
Jeg kan informere om at hurtigladeren i Flekkefjord er operativ til tross for at det står motstridende informasjon på nettsiden til Grønn Kontakt.


Eneste jeg merket sist jeg brukte den var at den stoppet etter noen minutter. Når jeg startet den igjen fungerte den normalt.

Dette har kun skjedd én gang. Så jeg vet ikke om noen pøbler som stanset den, eller om det var laderen selv som gjorde dette.

Var sist innom og kikket på laderen i dag. Ingen feilmelding eller noe.
Hadde nok strøm i dag, så jeg prøvde den ikke.

Ebe

Må du innom Kristiansand? Hvis ikke ville jeg vurdert veien over fjellet. Der er det stort sett alltid en ekstra lader i nærheten.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

heine.boergesen@gmail.com

Brukt 2012 modell :)

Takk for tips om Flekkefjord! Den står på lista mi :o

emil

#20
Med en 2012 modell kan det fort være 10% tap i batterikapasiteten. Og det er ikke noe som kommer fram på "tankmåleren" eller den vanlige batteridiagnosen på service.

emil


heine.boergesen@gmail.com

Da var turen tilbakelagt, og er gått inn i historieboken min som den kaldeste turen så langt.

Det gikk stort sett som planlagt, med god margin og lite rekkeviddeangst. Hadde stort sett 30 km estimert rekkevidde igjen hver gang jeg stanset for å lade.

Hurtigladerene er veldokumentert i "ladenå!"-appen  og gav en langt mer nøyaktig veibeskrivelse enn gps og adresser gitt av ladestasjoner.no.
Prøvde ikke å kjøre etter leafen sitt egen kart over ladestasjoner. Det kunne jeg sikkert gjort da det virker som Leafen oppdaterer carwings når den oppdager en ny stasjon. Om dette er bare mitt system, eller globalt vet jeg ikke.

Bortsett fra èn ladestasjon på Dalane bil i Egersund med påfølgende biltransport av falken så gikk turen som planlagt.
Ladestasjonen på Dalane bil fungerte til jeg fyrte opp AC for å få litt varme til reisen videre. Et HØYT smell lød fra laderen og en feilmelding kom opp i skjermen. Prøvde nødstopp av/på, men ingenting skjedde.
Jeg kjørte til jeg hadde ca 13 km igjen på rekkevidde og brukte resterende batteri på varme til falken kom. De brukte ca 1 time fra jeg ringte til de var på pletten med god og varm redningsbil.
Utfra hva jeg klarte å fange opp av min Tysk-Norske redningsmann så ville Nissan ta regningen :O :D

Hele turen fra Oslo til Haugesund tok 19 timer inkludert litt feilmanuvrering og en times ventetid på falken.

Det var en hyggelig tur der jeg møtte mange kunnskaprike og hjelpevillige el-bil eiere. Bortsett fra at det var kaldt så koste jeg meg på turen :)
Et fantastisk behagelig kjøretøy! Tydelig gjennomtenkt på alle områder :)

Marius Engel


Oddvar

Eigersund laderen var defekt på fredag 20 også . Det er en gratis lader på baksiden av Dalande bil , sakte lader 16 A
Ellers så er deg strøm og gratis lading på Eikunda ( amfi )
Eigersund ..
Blir bra når Helleland kommer i drift.
Ålgård er enda defekt . Temmelig useriøst av Kiwi :-((
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

heine.boergesen@gmail.com

Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 17. mars 2015, klokken 12:06
Hva skjedde med bilen?

Skjedde? Tror ikke jeg skjønner spørsmålet.

Turen gikk nesten knirkefritt bortsett fra èn lader som streiket under lading, men Falken ordnet tur til neste lader.

Bilen er nå i daglig bruk som pendlerbil 7 mil hver vei med lading på jobb. Ferdig ladet til arbeidsdagens slutt.
Nydelig bil, fantastisk komfort  8)

emil

Sitat fra: heine.boergesen@gmail.com på tirsdag 24. mars 2015, klokken 09:38
Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 17. mars 2015, klokken 12:06
Hva skjedde med bilen?

Skjedde? Tror ikke jeg skjønner spørsmålet.

Turen gikk nesten knirkefritt bortsett fra èn lader som streiket under lading, men Falken ordnet tur til neste lader.

Trodde kanskje bilen tok kvelden sammen med laderen?

Uansett, hvor ellers hadde du ladestopp på turen sørover?

heine.boergesen@gmail.com

Bare laderen. Bilen klarte seg :)

Her er ruta. Alt gikk etter planen. Brukte "ladenå!" appen og GPS`en i LEAF`en for å finne frem.

Vestfold Auto Hurtigladestasjon, Sem/Tønsberg
Fortum hurtigladestasjon Kiwi Heistad, Porsgrunn
Brokelandsheia
Stoa Hurtigladestasjon, Arendal
Vesterveien Hurtigladestasjon, Kristiansand
Lyngdal Hurtigladestasjon
AMFI Hurtigladestasjon, Flekkefjord
Dalane Bil, Egersund (Denne som smalt)
Bryne Hurtigladestasjon
Randaberg Hurtigladestasjon
Aksdal Senter Hurtigladestasjon, Tysvær

19 timer tok turen.

emil

For Oslo-Kr.sand som jeg kjenner godt ser vel dette ut som forventet. Normalt sett er ikke Brokelandsheia nødvendig, men stigningene opp mot heia (i begge retninger) gir utslag på gjettometeret og kan gi litt rekkeviddeangst.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA